Tulevaisuus on Super

Ford 90 vuotta Suomessa

Oy Ford Ab on ollut keskeinen osa maamme autoistumisen ja maatalouden koneistumisen historiaa. Ford on toiminut Suomessa koko itsenäisyyden ajan ja omana yhtiönä vuodesta 1926 alkaen. Tänä aikana on Suomessa myyty noin 844 000 Ford-ajoneuvoa.

Lue lisää...


Bulc vaatii kuljettajille minimipalkkaa

Violeta Bulc tutustui kabotaasin valvontaan Brysselin ulkopuolisella moottoritiellä.

EU Liikennekomissaari, Violeta Bulc haluaa puuttua kuorma-autonkuljettajien alipalkkaukseen Euroopassa. Ongelman keskiössä ovat useiden maiden välillä liikkuvat kuljettajat ja heidän sosiaaliset oikeutensa joita poljetaan surutta laillisia porsaanreikiä hyväksi käyttämällä. 

Sloveniasta kotoisin olevalta Bulcilta voidaan odottaa vielä tämän vuoden puolella kuljettajien työolojen ja oikeuksien parantamiseen pyrkiviä sääntöehdotuksia.

Slovenian komissaari äskettäin puhui voimakkaammin kuin koskaan kuorma-auton kuljettajien vähimmäispalkkauksen puolesta. "Jos kuljettaja pysyy maassa pitkään, tai harjoittaa työtehtäviä tietyssä maassa säännöllisesti, niin tämä kuljettaja olisi saatava kyseisen maan vähimmäispalkkaa", hän sanoi.

Tällä hetkellä Tanska, Italia, Kypros, Itävalta, Suomi ja Ruotsi ovat ainoat EU-maat, joilla ei ole kansallisen vähimmäispalkan vaatimusta ulkomaisille autonkuljettajille.

Toimittajille kerrottiin, että vielä on liian aikaista kertoa lisätietoja siitä, miten kuorma-auton kuljettajien palkkoja voitaisiin säädellä, ja kuinka kauan kuljettajan tulisi viettää yhdessä EU-maassa saadakseen kansallisen vähimmäispalkan. "Haluan löytää ratkaisun", Bulc sanoi.

Itä-Euroopan maissa toimivat, lievempiä työlainsäädäntöjä hyödyntävät ja kuljettajien oikeuksia syrjivät kuljetusyritykset ovat pilanneet koko tieliikennealan maineen Euroopassa.

Bulc ehdottaa tarkistuspisteiden lisäämistä maanteiden varsille, missä autot ja kuljettajien taustat tutkitaisiin. Tällä voitaisiin varmistaa etteivät kuljettajat riko kabotaasilainsäädäntöä.

(lähde: EurActiv)


Rotterdamin satamassa automaattinen rengaspaineiden mittaus

Rengaspaineiden ollessa kunnossa kuljettajalle näytetään vihreä hymiö.

Rotterdamin satamassa on käytössä automaattinen rengaspaineiden mittausjärjestelmä. Pilottiprojektilla halutaan kiinnittää kuorma-auton kuljettajien huomiota renkaiden kuntoon ja näin vähentää onnettomuuksia.

Sataman AMP-terminaalista lähdettäessä kuorma-auton kuljettaja voi halutessaan valita kaistan, jolla rengaspaineet mitataan automaattisesti. Kaistalla oleva Ventech Systemsin Pneuscan -mittausjärjestelmä mittaa kuorma-auton kaikkien renkaiden rengaspaineet ilman, että kuljettajan tarvitse pysähtyä. Rengaspaineiden ollessa kunnossa kuljettajalle näytetään vihreä hymiö.

Mikäli rengaspaineet eivät ole kunnossa kuljettajalle näytetään punaista "hymiötä”. Lisäksi kuljettaja saa tuloksista raportin ja hänelle tulostuu tietoa paikallisista huoltamoista.



Suomipoika antisankarina Norjassa

Norjan poliisi pysäytti Malvikin tarkastusasemalla suomalaisen kuljettajan, joka oli ajanut vuorokauden aikana 17 tuntia 24 minuuttia. Lepoaikaa kertyi vuorokauden aikana 3 tuntia 29 minuuttia. Kuljettaja oli ajanut osan aikaa ilman kuljettajakorttia piirturissa pimittääkseen tekonsa. Kuljettajalle tuomittiin 15 000 Norjan kruunua sakkoa ja neljän kuukauden ajokielto Norjassa.


Langendorf Flexliner, kaksikerros-perävaunu

Saksalainen Langendorf on esitellyt uuden kaksikerroksisen Flexliner perävaununsa. Kolmiakseliseen puoliperävaunuun mahtuu parhaimmillaan 55 eurolavaa. Kuormakorkeus on molemmissa kerroksissa 1,83 m. Kuormaus ja kuorman purku käy nopeasti Langendorfin omalla kauko-ohjausjärjestelmällä ja sisäänrakennetulla täysleveällä hissillä. Perävaunu toimitetaan myös kylmäkuljetus- ja pakasteperävaununa erillisillä lämpötilavyöhykkeillä.

Langendorf valmistaa noin 1000 perävaunua vuodessa.


Rekkaliikenne kielletään Turun keskustan alueella

Yli 15 metriä pitkiltä ajoneuvoilta kielletään ajo Turun keskustan alueella. Rekkojen ajo keskustassa on jatkossa mahdollista vain erityisluvalla. Erityisluvan perusteina ovat ajon alkaminen tai päättyminen kieltoalueella sekä liikenteen turvallisuuteen liittyvät syyt. Kielto astuu voimaan kesäkuussa 2016.

Keskustan raskaanliikenteen rajoituksilla parannetaan Turun kaupungin tiedotteen mukaan liikenneturvallisuutta ja vähennetään liikenteen aiheuttamaa melu- ja tärinähaittaa.

Sataman rekkaliikenne kulkee jatkossa vuonna 2014 parannetun Suikkilantien kautta. Aiemmin liikennettä on ohjattu reitille opastein ja esimerkiksi E-18 on siirretty kulkemaan sitä kautta.

Erityislupia voi alkaa hakea heti

Erityslupia voi alkaa hakea. 18.5.2016 mennessä jätetyt hakemukset käsitellään ennen kiellon voimaantuloa. Lomake ja ohjeet löytyvät osoitteesta www.turku.fi/rekkalupa.

Erityislupia myönnetään määräajaksi, kuitenkin korkeintaan yhdeksi kalenterivuodeksi kerrallaan. Erityislupa pitää olla ajoneuvossa mukana kieltoalueella liikuttaessa.

Erityisluvan myöntää Turun kaupunki. Hakemus tulee jättää kaksi arkipäivää ennen aiottua kuljetusta. Luvasta ei peritä maksua.

Kieltoalue kartalla (pdf)


Suomalaiset perävaunut tekevät kovaa jälkeä Ruotsissa

Perävaunujen tuontitilastossa Ruotsissa 1-12/2015 Ekeri on sijalla 3. (225 kpl), Närko sijalla 4. (214 kpl), VAK sijalla 5. (112 kpl) ja NTM sijalla 7. (97 kpl). Kaikki kasvattivat myyntiä tuntuvasti vuodesta 2014. Ykkössijan valloitti Krone (881 kpl, vuonna 2014 1303 kpl), toisena Schmitz (769 kpl, 2014 759 kpl).

1-2/2016 suomalaisten myynti jatkui vahvasti. Ekeri 3. (42 kpl), NTM 4. (20), Närko 5. (18), VAK 7. (13), Jyki 8. (11). Krone oli edelleen ykkönen (253) ja Schmitz kakkonen (69).

Suomalaisten päällerakentajat kamppailevat Ruotsissa markkinaosuuksista yhteensä 15 ruotsalaisen ja lukuisten muunmaalaisten perävaunuvalmistajien kanssa.


Hallitus esittää uutta alkolukkolakia

Hallitus esittää uuden alkolukkolain säätämistä nykyisten erillislakien tilalle. Alkolukolla valvottua ajo-oikeutta koskevat säännökset siirrettäisiin ajokorttilakiin.

Hallituksen 28. huhtikuuta antaman esityksen tavoitteena on rattijuopumusten ennalta estämisen lisäksi poistaa nykysäännöksiä rasittavaa tulkinnanvaraisuutta ja puutteellisuuksia sekä parantaa henkilötietojen suojaa. Lisäksi muutosten tavoitteena on laskea alkolukko-ohjelman hintaa ja lisätä alkolukon käyttöä ajokiellon vaihtoehtona.

Laki kattaisi alkolukolla valvotussa ajo-oikeudessa käytettävän alkolukon, niin sanotun terveysperusteisen alkolukon sekä koulu- ja päivähoitokuljetuksissa käytettävän alkolukon hyväksynnän, asennuksen, huollon ja käytön. Muu käyttö jäisi sääntelyn ulkopuolelle.

Esityksen mukaan alkolukon käyttötietoja ei enää tallennettaisi alkolukolla valvotussa ajo-oikeudessa valmistajan tai sen edustajan tietojärjestelmään, eikä käyttöön liittyviä tietoja enää välitettäisi poliisille. Sen sijaan rattijuopumusten torjunnassa hyödynnettäisiin alkolukkolaitteen teknisiä ominaisuuksia, jotka määriteltäisiin Liikenteen turvallisuusviraston Trafin määräyksessä.

Alkolukkoon asennetut on/off-kytkimet, joita laitevalmistaja ja Trafi ei olisi hyväksynyt, kriminalisoitaisiin. Alkolukon voisi jatkossa asentaa niin, että se estää joko ajoneuvon käynnistymisen tai sen liikkumisen. Ajokorttilakiin sisällytettäisiin kaikki alkolukolla valvottua ajo-oikeutta koskevat säännökset.


KNALLI-sopimus allekirjoitettiin

Liikennevirasto on allekirjoittanut VR Track Oy:n kanssa kunnossapidon allianssisopimuksen rataverkon kunnossapitoalueelle kaksi. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun allianssimallia kokeillaan radan kunnossapidossa, kertoo Liikennevirasto tiedotteessaan.

Pilotti on Liikenneviraston mukaan jaettu kahteen vaiheeseen: kehitysvaiheen allianssiin ja toteutusvaiheen allianssiin. Kehitysvaihe jakautuu kahteen jaksoon.

”Kehitysvaihe päättyy elokuun lopussa. Silloin pitää yhteisten suunnitelmien olla sen verran valmiina, että pystymme toteuttamaan kunnossapidon allianssimallilla. Varsinainen toteutusvaihe alkaa 1.4.2017”, kertoo aluepäällikkö Eero Liehu Liikennevirastosta.

Kokeilun tavoitteena on Liikenneviraston mukaan tilaajan kustannustehokkuuden parantaminen sekä yhteistyön ja ymmärryksen lisääminen niin tilaajan kuin toteuttajankin puolella.

Nyt allekirjoitettava allianssisopimus on voimassa viisi vuotta ja siihen on mahdollista lisätä kaksi optiovuotta.

Allianssimallissa tilaaja ja palveluntuottaja muodostavat yhdessä toteutusorganisaation. Mallin mukaisesti sekä riskit että hyödyt jaetaan yhdessä.

Rataverkon kunnossapitoalueeseen kaksi kuuluu rataosat Kirkkonummi – Karjaa – Turku – Uusikaupunki, Hyvinkää – Karjaa – Hanko ja Toijala - Turku.


Tietyömaiden ohittamisesta turvallisempaa saattoautoilla

Kuva (Liikennevirasto): Josefiina Saarnikko

Saattoautot otetaan käyttöön joidenkin vilkasliikenteisimpien teiden tietyömailla kesällä 2016. Tällä pyritään Liikenneviraston mukaan siihen, että tietyömaiden ohittaminen olisi turvallisempaa ja turhilta vaaratilanteilta vältyttäisiin.

Käytännössä saattoautoa käytetään niin, että tietyömaiden liikennevalojen ollessa punaisena, saattoauto ajaa autoletkan eteen ja valon vaihduttua vihreäksi saattoauto ajaa sallittua nopeutta tietyömaan ohi autoletka perässään. Ohittamisen jälkeen saattoauto ajaa tien sivuun ja päästää autoletkassa olevat jatkamaan matkaansa. Tämän jälkeen saattoauto siirtyy tien toiselle puolelle vetämään sinne muodostunutta autoletkaa toiseen suuntaan.

Saattoautoa on kokeiltu kahtena aikaisempana kesänä Uudenmaan alueella: kesällä 2015 kolmessa kohteessa ja sitä edellisenä yhdessä. Koska kokemukset olivat hyviä eli työntekijät kokivat turvallisuuden työmaalla parantuneen, saattoauton käyttöä laajennetaan.

Saattoautoa käytetään seuraavilla väleillä 2016:

Lue lisää...


Hobby Hallin logistiikkaketju Postin hoitoon

Postin mukaan yhtiön robottiavusteinen hybridivarasto mahdollistaa verkkokaupalle jopa 2-3 lisämyyntipäivää.

Stockmann ja Posti ovat sopineet Hobby Hallin logistiikan toimintojen siirrosta Postille 1.5.2016 alkaen. Postin tiedotteen mukaan sopimus sisältää Hobby Hallin tuotteiden varastointipalvelut, verkkokaupan logistiikkapalvelut, kuten toimitukset ja tuotteiden palautuskeskuksen, sekä tuotteiden kuljetukset Hobby Hallin myymälään Tammistossa. Kaikki Hobby Hallin varastotyöntekijät siirtyvät Postin palvelukseen vanhoina työntekijöinä.

Hobby Hallin tuotteet tulevat Suomen ensimmäiseen verkkokauppalogistiikan palvelukeskukseen Vantaalle. Postin mukaan robottiavusteinen hybridivarasto mahdollistaa verkkokaupalle jopa 2-3 lisämyyntipäivää. Ennen tuotteiden siirtymistä Postin palvelukeskukseen, Posti palvelee Hobby Hallia uudella sisälogistiikka-palvelulla, joissa logistiikkatyö tehdään asiakkaan tiloissa, asiakkaan prosesseilla ja työkaluilla.


Mastonilta uusi vesiohenteinen spraymaali

Suomalainen Maston kertoo kehittäneensä maailman ensimmäisen vesiohenteisen spraymaalin, jonka maaliseos ei sisällä lainkaan liuottimia.

Vesiohenteinen Maston Zero täyttää EU-direktiivin 2008/47/EU mukaiset turvallisuusvaatimukset. Lisäksi se on valmistajan mukaan Euroopan ensimmäinen syttymättömäksi luokiteltu spraymaali.

Maston Zero -spraymaalia myyvät rautakaupat, tavaratalot, marketit ja maalikaupat. Tarjolla on valmistajan mukaan 24 sävyä ja kaksi pakkauskokoa: 150 ml ja 400 ml.


Saksa: Raju tuki sähköautoille

Heti toukokuusta 2016 sähköhybridin ostajalle 3000€ ja täyssähköauton ostajalle 4000€ uuden auton ostotukena, on Saksan valtio päättänyt pikakäsittelyn tuloksena. Nissan lupaa vielä 1000€ lisää omille asiakkaileen. 

Saksan valtio ja sähköautojen valmistajat panevat yhdessä 1,2 miljardia euroa tukipottiin. Tarjous on voimassa niin kauan kuin rahaa riittää tai vuoteen 2019. Tuettavan sähköauton perusmallin hinta saa olla enintään 60 000€ ja ko. auton valmistajan tulee olla mukana kokonaispotin jakajana. Valtio on lisäksi varannut 300 miljoonaa euroa 15 000 uuden latausaseman pystyttämiseksi vuosina 2017-2020 ostos-ja urheilukeskusten tuntumaan.

Nopeat tukitoimet johtuvat sähköautojen myynnin hidastumisesta. Saksan tavoitteena on miljoona sähköautoa liikenteessä vuonna 2020. Toistaiseksi rekisterissä on 25 000 täyssähköautoa ja 130 000 hybridiä. Myynti on jäänyt pahasti jälkeen Iso-Britanniasta, Ranskasta ja Norjasta. Syyksi on osoitettu korkeaa hintaa, lyhyttä toimintamatkaa ja harvaa latausasemaverkkoa.

 

 


Tuulilasivauriot rajussa kasvussa

Vuonna 2008 vakuutusyhtiöt korvasivat 30 000 rikkoontunutta tuulilasia. 2015 niitä korvattiin 110 000 kpl, liki nelinkertainen määrä vain seitsemässä vuodessa. Tuulilasi on tärkeä osa autokorin kantavaa rakennetta. Siksi vaurioiden lisääntyminen on vakavasti huomioitava asia.

Ammattiliikenne näkee syyksi henkilö- ja pakettiautojen renkaista irtoavat nastat. Erityisen paljon vahinkoja sattuu maalis-huhtikuussa ja loka-joulukuussa, jolloin nastarenkailla ajetaan keskitalvea enemmän paljailla teillä ja plussakeleillä. Tieviranomainen haluaa nähdä syyksi teiden rapistumisen ja renkaiden entistä hienojakoisemman pintakuvion. Varmaa on, että roiskeläppien poistuminen on merkittävä tekijä tuulilasivaurioiden rajuun lisääntymiseen. Myös tuulilaseissa käytetyn lasin laatu on vuosien varrella selvästi huonontunut. 


Autokoulut ja opetusluvat yhteen uudessa hankkeessa

Autokoululiitto tiedottaa olevansa huolissaan opetuslupaopetuksen huonosta laadusta ja sen seurauksista liikenneturvallisuuteen. Liitto kertookin aloittavansa Opetuslupa By Autokoulu –hankeen, jolla pyritään yhdistämään opetuslupaopetuksen ja autokouluopetuksen parhaat puolet.

Opetuslupa By Autokoulu –konseptissa autokoulut tarjoavat opetuslupalaisille räätälöidyn tuotevalikoiman, josta opetuslupaopettaja ja -oppilas voivat valita juuri heille parhaiten soveltuvia palveluja. Autokoulut ympäri maan ovat ilmoittautuneet projektiin mukaan, ja ne tarjoavat palvelujaan opetuslupalaisille entistä näkyvämmin. Kysytyimmät palvelut ovat myös sellaisia, joita on vaikeaa opettaa opetusluvalla: niitä ovat Autoliiton tiedotteen mukaan muun muassa pimeän ajon ja liukkaan radan kurssit, joissa yhdistetään sekä teoria- että ajo-opetusta.

Autokoululiitto toivoo, että opetuslupalaiset ottaisivat matalalla kynnyksellä yhteyttä autokouluihin ja liikenneopettajiin, ja käyttäisivät hyödykseen ammattilaisen osaamista.