MAN - Vaihtoautot

Stephen Foster Kalmarin talousjohtajaksi

Stephen Foster, Cargotecin sisäisen tarkastuksen johtaja ja yhtiön laajennetun johtoryhmän jäsen, on nimitetty Cargotecin Kalmar-liiketoiminta-alueen talousjohtajaksi 1. helmikuuta 2019 alkaen. Stephen Foster raportoi Kalmarin johtajalle Antti Kaunoselle

Nimityksen myötä Stephen Foster jättää Cargotecin laajennetun johtoryhmän, jonka jäsenlukumäärä muuttuu 11:sta kymmeneen.


Tammikuun telakoinnit voivat vaikuttaa rahtikuljetuksiin

Tammi- ja helmikuussa lauttoja on telakalla sekä Tukholman reiteillä että Helsinki-Tallinna -reitillä. Logistiikkayhtiö DSV:n mukaan telakoinnilla on vaikutusta myös Ruotsin ja Viron kuljetuksiin sekä Ruotsin ja Viron kautta ajettaviin kuljetuksiin, koska lauttapaikkoja on normaalia vähemmän. Kuljetusten viivästymiset ovat täten mahdollisia.

Lue lisää...


Ruotsi: 863 uutta ammattikuljettajaa kunnallisella koulutuksella

Ruotsin AKT-vastine, kuljetusalan ammattiliitto hälytti viime vuonna, että Ruotsi tarvitsee kipeästi 7000 uutta kuorma-auton ammattikuljettajaa tulevina vuosina. Nyt Ruotsin kouluvirasto (Skolverket) ilmoittaa, että se tekee mahdolliseksi 863 uuden ammattikuljettajan koulutuksen Komvux'n kautta.

Komvux, kommunal vuxebutbildning eli kunnallinen aikuiskoulutus tarjoaa aikuisille, jotka haluavat jatkaa kouluttautumista ensimmäisen tai toisen peruskoulutusvaiheen jälkeen, jatkokoulutusta ammattiin.

- Se on hyvä alku, mutta me toivoimme lisäystä tuhanteen. Valitettavasti kouluvirasto on saanut vähemmän varoja vuodelle 2019, kuljetusalan ammattiliiton projektijohtaja Lasse Holm toteaa.

Ruotsin kuljetusalojen ammattiliitto kehottaa maan hallitusta ja kouluvirastoa lisäämään varoja koulutukseen, joka useimmiten johtaa suoraan työllistymiseen.



"Nopeusrajoitus ei ratkaise liikenneongelmia"

Saksalainen liikenneruuhkatutkija Michael Schreckenberg toteaa tylysti Saksan moottoriteille esitetystä mahdollisesta 130 km/t enimmäisnopeusesta: "Se ei ole tarkoituksenmukainen".

Schreckenberg on Duisburg-Essenin yliopistossa kuljetusten ja liikenteen fysiikan johtava opettaja, tieverkon kuljetusjärjestelmien simuloinnin ja tehostamisen tutkija ja sen myötä liikennetukosten syiden asiantuntija.

Moottoriteiden 130 km/t enimmäisnopeutta koskevalle ehdotukselle esitetään kolme perustetta. Ensimmäisen, liikenneruuhkien välttämisen, Schreckenberk teilaa tylysti: "Se on roskapuhetta. Liikenteen ruuhkautuminen ei johdu siitä, onko ajonopeus 120 tai 160 km/t".

Toisena perusteluna esitetty hiilidioksidipäästöjen vähentäminen Schreckenbergin mukaan "ei kestä tarkastelua, koska polttoaineen kulutus on vähentynyt ajoneuvotekniikan kehityksen myötä".

Kolmannen perustelun, liikenneturvallisuuden paratumisen, Schreckenberg kuittaa lyhyesti: "Jos ajan 100 tai 160 km/t nopeudella päin puuta, kuolen joka tapauksessa".

Lue lisää...


Viisikymmentä vuotta sähköliikennettä valtion rataverkolla

Ensimmäinen sähköjuna Mäkkylän ja Leppävaaran välillä 26.1.1969 (Leppävaara taustalla). Kuva: Mikko Alameri.

Lauantaina 26.1. tulee kuluneeksi tasan viisikymmentä vuotta siitä, kun vakinainen sähköjunaliikenne alkoi Suomessa. Ensimmäisenä sähköistettiin Helsinki-Kirkkonummi -väli. Nykyisin tuolla rataosalla kulkee vilkkaimmalla osuudella peräti 538 lähi- ja kaukoliikenteen junaa yhden arkipäivän aikana.

Valtion rataverkon sähköistämistä kaavailtiin jo 1900-luvun alussa ja vakavammin 1920- ja 1950-luvuilla. Kuitenkin vasta 1965 valtioneuvosto teki päätöksen ratojen sähköistämisen ensimmäisestä vaiheesta. Tähän suunnitelmaan kuuluivat rataosat Helsinki-Kirkkonummi, Helsinki-Tampere ja Riihimäki-Kouvola.

- Sähköistys aloitettiin rantaradalla siitä syystä, että tämä kaksiraiteinen rataosuus oli päärataa hiljaisempi liikenteellisesti, minkä vuoksi siellä pystyttiin töitä tekemään paremmin junaliikennettä häiritsemättä. On muistettava, että tuolloin sähköradan rakentamistyöt olivat aluksi osin harjoittelua eli päätös oli varmasti oikea, kertoo rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin Väylästä.

Sähköistysjärjestelmäksi valittiin 25 kV, 50 Hz vaihtovirta jo vuonna 1958. Ratkaisu on osoittautunut hyväksi, koska myöhemmin tämä tyyppi valittiin ensisijaiseksi eurooppalaiseksi rautateiden sähköistysjärjestelmäksi.

Lue lisää...


SKAL: Kuljetusalan odotukset kääntyivät laskuun

Tuoreen SKAL Kuljetusbarometrin mukaan myönteinen suhdannekehitys on taittunut. Odotusten notkahdus seurailee yleistä taloussuhdannetta. Ajankohtaiskysymyksissä selvitettiin teknologiakehityksen vaikutuksia kuljettajan työhön sekä kuljetusyrittäjien näkemyksiä autonomisesta ajamisesta ja ympäristöratkaisuista. Kuljettajan perustehtävän ei odoteta muuttuvan olennaisesti, mutta tietoteknisten taitojen merkitys korostuu.

Kuljetusyrittäjien ennusteet kevätkaudelle kääntyivät laskuun. Kuljetusmäärissä ja liikevaihdossa tarkasteltuna useampi ennustaa laskua kuin nousua. Kevättä kohti useampi kuin joka neljäs (28 %) yrittäjä arvioi kuljetusmäärien laskevan. Nousua odottaa joka viides (21 %). Parhaat kasvuodotukset ovat tukki- ja kuitupuukuljetuksissa, joissa 49 prosenttia ennustaa kuljetusmäärien kasvua ja vain neljä prosenttia laskua. Maa-aineskuljetuksissa ennuste on synkin: 42 prosenttia yrittäjistä ennustaa laskua. Tilastokeskuksen tuoreen laskelman mukaan myönnettyjen rakennuslupien määrä laski 29,6 prosenttia vuodentakaisesta.

Rakentamisen hiipuminen näkyi jo loppuvuonna 2018, jolloin ajosuoritteet laskivat maa-aineskuljetuksissa. Muilla suoritealoilla tilanne oli varsin vakaa. Loppuvuoden 2018 liikevaihtoviisarit näyttävät positiivisilta. Syyskauden liikevaihto on kehittynyt suotuisasti erityisesti keskisuomalaisilla ja helsinkiläisillä yrityksillä.

Lue lisää...


Yli 40-vuotiaille ajoneuvoille katsastusvapautta

Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa, että yksityiskäytössä olevat yli 40 vuotta vanhat ajoneuvot vapautettaisiin määräaikaiskatsastuksesta. Katsastusvelvollisuutta ei jatkossa olisi myöskään O2-luokan perävaunuilla.

Ministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle asiaa koskevan asetusluonnoksen. Asetus on uusi, ja sillä korvattaisiin voimassa oleva asetus. Kyse on katsastuslainsäädännön uudistamisen toisesta vaiheesta. Ensimmäisessä vaiheessa muutettiin muun muassa määräaikaiskatsastusten välejä.

Asiaa koskevassa arviomuistiossa vuonna 2017 esitettiin vapautuksen koskevan museoajoneuvoja, mutta vapaus ehdotetaan laajennettavaksi kaikkiin muussa kuin luvanvaraisessa käytössä oleviin yli 40-vuotiaisiin ajoneuvoihin.

O2-luokan perävaunun luokittelumassa on 0,75-3,5 tonnia. Nykysäädöksissä katsastusvelvollisuudesta vapaita ovat vain kevyet perävaunut, joiden massa on enintään 0,75 tonnia.

Asetusluonnoksen lausuntoaika päättyy 20.2.2019. Lausuntopyyntö on julkaistu osoitteessa www.lausuntopalvelu.fi. Lausuntokierroksen jälkeen asetuksen valmistelu jatkuu virkamiestyönä. Lausuntoja voivat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset.


30 Traficia yhteiskäyttöautoiksi 24Rentille

Suomen suurin yhteiskäyttöauto-operaattori 24 Rental Network vastaa yhteiskäyttöautojen nopeasti kasvavaan kysyntään investoimalla yli miljoona euroa uusiin pakettiautoihin. Autot toimittaa Autoverkkokauppa.fi. Hankinta mahdollistaa 24Rent-palvelun laajentumisen jatkumisen ympäri Suomea.

24 Rental Networkin asiakkailleen tarjoamat yhteiskäyttöautot ovat keränneet mittareihinsa lukemattomia kilometrejä. Pelkästään vuonna 2018 yhteiskäytössä olevilla Renaulteilla ajettiin 2 584 095 kilometriä. Nyt Autoverkkokauppa.fi:ltä hankitut 30 Renault Trafic -pakettiautoa on hankittu vastaamaan erityisesti kaupunkilaisten päivittäisiin kuljetustarpeisiin.

- Yhä useammat kaupungit ovat mahdollistaneet yhteiskäyttöautojen pysäköinnin keskusta-alueilla. Autoilutarpeet saattavat usein vaatia henkilöautoa suurempaa kalustoa ja uudet Traficit tuovat monipuolisuutta palvelutarjontaamme. Lisäksi autot alittavat esimerkiksi Tampereen kaupungin asettaman päästörajan yhteiskäyttöisille pakettiautoille, kertoo 24 Rental Networkin toimitusjohtaja Matti Hänninen.

Lue lisää...


Uusi versio Ford Rangerista julkistettiin

 

Ford julkisti tänään uuden Rangerin, joka on tehokkaampi, varusteltu entistä useammilla kuljettajaa avustavilla teknologioilla, ja kuluttaa vähemmän polttoainetta. Lava-auto tulee olemaan saatavissa vuoden 2019 puolivälissä.

Uusin versio Euroopan myydyimmästä pickupista esittelee Fordin kehittyneen kaksilitraisen EcoBlue-dieselmoottorin ja valikoivan katalysaattoriteknologian. Uudella kymmenenvaihteisella automaattivaihteistolla varustettuna auton kulutus putoaa yhdeksän prosenttia aikaisemmasta.

Uudesta moottorivalikoimasta tehokkain on 2,0 litran EcoBlue-moottorin Bi-turbo-versio, joka tuottaa 213 hevosvoimaa ja 500 Nm vääntöä. Tehoa on 13 hv ja vääntöä 30 Nm enemmän kuin nykyisessä 3,2-litraisessa TDCi-dieselissä.

Lue lisää...


Trukkimarkkinoilla sähkövallankumous

Vuonna 2018 suomalaisilla vastapainotrukkimarkkinoilla näyttäisi tapahtuneen vallankumous käyttövoiman suhteen, kun sähkö kiilasi polttomoottorin ohi. Viime vuonna Suomessa myytiin 717 sähköistä vastapainotrukkia ja 687 polttomoottoritrukkia. Sähkötrukkien markkina kasvoi 14 prosenttia, kun taas polttomoottorin kasvu luku oli 5 prosenttia.

Sähkötrukkeja myytiin enemmän jo vuonna 2014, mutta sen voi katsoa olleen tilastopoikkeama pienessä kokonaismarkkinassa. Toyota Material Handling Oy:n toimitusjohtaja Pasi Niemisen mukaan myyntitrendien perusteella nyt voi alkaa jo puhua säännöstä.

- Edellisinä vuosina sähköisten vastapainotrukkien markkina on kasvanut aika tasaisesti noin 20 prosentin vauhtia, kun polttomoottorimarkkina on kasvanut vain 5-10 prosentin vuosivauhtia. Uskon vuonna 2018 vallan vaihtuneen Suomen trukkimarkkinoilla, kun sähköisen käyttövoiman suhteellinen kasvu on ollut monta vuotta jo tuplat polttomoottorin myynnin kasvuun verrattuna, Nieminen toteaa.


Lahteen avautuu uusi logistiikkakeskus syksyllä 2019

Lahdessa rakennetaan modernia logistiikkakeskusta, jonka käyttökulut saadaan alhaisiksi ekologisin ratkaisuin. Ensivaiheessa avautuu 18 000 neliötä varastotilaa kokonaisvaltaisin logistiikkapalveluin. Vuokralaisia on tulossa myös ulkomailta.

- Rakenteilla on yli 26 000 kerrosneliömetrin kokonaisuus, jonka mahdollisuudet tekevät Lahdesta uudella tavalla kiinnostavan toiminta-alueen monelle yritykselle. Kujala on alueen suurin logistiikkakiinteistöhanke sitten Hartwallin vuonna 2003 valmistuneen urakan, kertoo projektijohtaja Juha Keiski Superion Oy:ltä.

Kujalan alueelta otetuista tuoreista ilmakuvista saa jo käsityksen syksyllä avautuvan logistiikkakeskuksen mittasuhteista. Lahtelainen logistiikan ulkoistusyhtiö Alfaroc Logistics tekee Kujalan projektia vahvassa lahtelaisyhteistyössä urakasta vastaavan Superionin kanssa. Tällä hetkellä tontilla tehdään maalämpökaivojen porauksia, maalämpöjärjestelmän asennuksia sekä vesikattotöitä.

Lue lisää...


Sisu Polar -myynti jatkaa kasvuaan, ote markkinoista vahvistuu

 

Sisu Polar -tuotteiden ensirekisteröintien määrä, 122 autoa, merkitsi 13 % kasvua aiempaan vuoteen verrattuna (108 autoa). Tätäkin suurempi myynnin kasvu on johtanut ennätykselliseen Sisu Polar –tilauskantaan ja tuotantovolyymin nostamiseen, joka tuo positiiviset näkymät myös vuodelle 2019.

-Panostuksemme tuotteidemme laatuun ja ominaisuuksiin vastaa hyvin kasvaviin ajosuoritteisiin ja vahvistaa asemaamme kaikkein vaativimmissa ajotehtävissä. Sisu Polar puuautojen myynti kolminkertaistui viime vuoden aikana ja markkinaosuutemme maansiirtoautoissa vahvistui edelleen, Sisu Polar -liiketoimintajohtaja Petri Kananen sanoo. Vuoden 2018 aikana Sisu Auto toi myyntiin ja tuotantoon myös raskaat hybridikuorma-autot.

-Markkinoiden suuri kiinnostus, keskustelu hiilineutraalista Euroopasta ja hybridiautoista saadut tilaukset, sekä asiakkaiden kokemukset uusista tuotteistamme vahvistavat näkemystämme siitä että olemme valinneet oikean suunnan, Kananen kertoo.

Kuluvan vuoden aikana Sisu Auto tulee edelleen vahvistamaan asemaansa puuauto- ja maansiirtoautomarkkinoilta. Kotimaan vahva markkina-asema mahdollistaa myynnin kehittämisen painopisteen siirtämisen vientimarkkinoille, missä Sisu on tehnyt merkittäviä avauksia muun muassa Venäjän suuntaan.


Jättirekat yleiseen liikenteeseen 21.1.2019 alkaen

Tähän asti HCT-rekat ovat liikkuneet poikkeusluvilla määrätyillä reiteillä, mutta jatkossa pidemmät rekat ovat osa normaalia liikennettä koko tieverkostossa. Tavalliselle autoilijalle muutos näkyy maanteillä rekkojen määrän vähentymisenä ja niiden pituuden kasvuna yleisten rahtiyhdistelmien osalta.

Marraskuussa 2013 käynnistyi Suomessa hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen tähtäävä konttiliikenteen ekorekkakokeilu. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi myönsi tuolloin Suomen ensimmäisen kokeiluluvan Speed Oy:n yhdelle suurikapasiteettiselle moduuliyhdistelmälle. Liikennöinti käynnistyi reitillä Vuosaaren satama – Lahti – Vuosaaren satama. Jo tuolloin kokeiluvaiheessa visioitiin ja nähtiin tärkeänä, että ympäristö kuormittuu vähemmän ja kuljetustehokkuus nousee, mikä kasvattaa osaltaan myös elinkeinoelämän kilpailukykyä.

Kehitystyö lähti 2010-luvun alkupuolella liikkeelle siitä, että EU:n reuna-alueiden logistista kilpailukykyä haluttiin tehostaa ja samalla vähentää C02-päästöjä. Lahden Seudun Kehitys LADEC on ollut koordinoimassa EU-rahoitteisia hankkeita, joilla ensimmäiset kokeiluluvat ja pilotointi mahdollistettiin.

Traficomin 15.1. julkaistussa tiedotteessa todetaan, että uusissa yli 30-metrisissä yhdistelmissä on keskimäärin kolmannes enemmän hyötykuormaa, jolloin tarvitaan neljännes vähemmän rekkoja pitkän matkan rahtiin. Muutosten on arvioitu vähentävän kuorma-autoliikenteen polttoaineenkulutusta, päästöjä ja henkilöstökuluja, koska kaluston kuormatila voidaan uusilla mitoilla hyödyntää aiempaa paremmin. Mittojen kasvattamisesta uskotaan olevan merkittävää hyötyä erityisesti merikonttien kuljetuksessa, kappaletavaraliikenteessä sekä elintarvikekuljetuksissa.


Kaasu vahvisti asemaansa, kaasuautojen määrä lähes kaksinkertaistui

Kaasukäyttöisten henkilöautojen määrä kasvoi Suomessa jälleen. Vuonna 2018 kaasun käytön yleistymisen takana vaikutti useita tekijöitä, kuten tahto vähentää liikenteestä syntyviä hiilidioksidipäästöjä sekä suuren suosion saavuttanut biokaasun kiinteähintainen tankkauskampanja. Myös viime vuoden alusta käyttöön tulleet romutus- ja muuntopalkkiot ovat osaltaan edistäneet kaasukäyttöisten henkilöautojen lisääntymistä liikenteessä. Viimeisimpien arvioiden mukaan Suomen teillä kulkee noin 6 700 kaasukäyttöistä ajoneuvoa.

Lue lisää...


Kalmarille tilaus Pohjois-Irlannista

Cargoteciin kuuluva Kalmar on voittanut tarjouskilpailun AutoRTG-järjestelmän toimittamisesta Belfast Container Terminalille (BCT) Pohjois-Irlannissa. Järjestelmä kattaa kahdeksan automaattista mobiilipukkinosturia (automated rubber-tyred gantry cranes, AutoRTGs), Kalmarin TLS-laitehallintajärjestelmän (Terminal Logistic System) sekä uuden sukupolven etähallintapöydän. Tilaus on kirjattu Cargotecin viimeisen neljänneksen tilauskantaan, ja järjestelmän toimitus alkaa vuoden 2019 lopussa.

Belfastin satamassa sijaitseva ja sataman omistama Belfast Container Terminal (BCT) on Pohjois-Irlannin suurin konttisatama, joka toimii Irish Continental Groupin toimiluvalla. Belfastin satama on Pohjois-Irlannin pääsatama, joka käsittelee noin 70 prosenttia Pohjois-Irlannin meriliikenteestä ja 20 prosenttia koko Irlannin liikenteestä. Kalmarin AutoRTG-järjestelmä korvaa satamassa tällä hetkellä käytössä olevat manuaaliset kiskoilla liikkuvat pukkinosturit (rail-mounted gantry crane, RMG).

Nosturit testataan etukäteen tehtaalla, ja ne toimitetaan BCT:lle kokonaan kasattuina. BCT:lle toimitettavat nosturit kulkevat täysin automatisoituina konttipinojen välissä. Kalmar TLS-laitehallintajärjestelmä suunnittelee, reitittää ja toteuttaa terminaalin ohjausjärjestelmästä (Terminal Operating System, TOS) tulevat käskyt. Operaattori valvoo automaattisia nosturiliikkeitä tarkkaamosta käsin. Konttien lastaus rekkoihin on kauko-ohjattua, ja paikannusjärjestelmä varmistaa, että rekat ovat tarkasti linjassa nostureiden kanssa. Kalmar vastaa projektissa myös integraatiosta laitehallintajärjestelmän (TLS), toiminnanohjausjärjestelmän (TOS) ja muiden olennaisten järjestelmien välillä.