MAN - Vaihtoautot

Vision URBANETIC vastaa kaupunkiliikenteen tuleviin haasteisiin

Mercedes-Benz Vans esittelee uuden autonomisen liikkumisen konseptin, joka menee nykyisiä itseohjaavia robottiajoneuvoja pidemmälle. Vision URBANETIC poistaa erottelun henkilö- ja tavarakuljetusten välillä ja mahdollistaa täsmälliset, tehokkaat ja kestävät kuljetukset ja toimitukset kaupunkiympäristöissä. Konsepti vähentää liikenteen ruuhkautumista, keventää painetta taajamien infrastruktuurille ja edistää kaupunkien elämänlaadun parantamista.

Vision URBANETIC perustuu autonomiseen, itseohjaavaan ja sähkötoimiseen alustaan, jonka kuljetusmoduuli voidaan vaihtaa käyttötarkoituksen mukaan. Matkustajakäytössä tilaa on 12 ihmiselle (8 istuma- ja 4 seisomapaikkaa). Matka- sekä kohdeinformaatiota heille välitetään 360 asteen laajakuvaisella halonäytöllä, joka kattaa koko moduulin sisäkaton. Tavaramoduulin koko puolestaan on 10 kuutiometriä, ja sisään mahtuu jopa kymmenen standardikokoista kuormalavaa. Koko ajoneuvon pituus on 5,14 metriä, josta tavaratilan/matkustamon osuus on 3,7 metriä.

Vision URBANETIC on osa IT-infrastruktuuria, joka analysoi kuljetusten kysyntää ja tarjontaa reaaliajassa tietyllä alueella. Järjestelmä on myös oppiva, ja kykenee sen perusteella sopeutumaan ja reagoimaan tuleviin kuljetustarpeisiin. Tämä näkyy lyhentyvinä odotus- ja toimitusaikoina sekä sujuvampana liikennöintinä, koska ruuhka-ajat voidaan laskea ennakolta ja välttää tehokkaasti. Jos esimerkiksi tietyllä alueella havaitaan ihmisten kerääntyvän yhteen, järjestelmän toiminnanohjaus tunnistaa tilanteen ja voi lähettää paikalle ajoneuvoja kasvaneen kysynnän tyydyttämiseksi.

Lue lisää...


Kuljetusyrittäjät: Yli 90 prosenttia arvioi tiestön kunnon heikenneen

Tieverkon ongelmat hidastavat kuljetuksia ja kuormittavat ammattilaisia. Kuljetusyrittäjien arviot tieverkon kunnosta olivat musertavia: yli 90 prosenttia arvioi tiestön kunnon heikenneen. Tiestön ongelmat näkyvät jo aikatauluissa ja kannattavuudessa sekä ammattilaisten kuormittumisena.

Lue lisää...


Ruotsi: 1,66 promillea veressä antoi 6 kuukautta vankeutta

Henkilöautoilija ilmoitti poliisille 1.3. illalla vastaan tulleesta rekka-autosta, joka ajoi "kiemurrellen" valtatiellä Gnosjön kohdalla Göteborgin ja Värnamon välillä. Henkilöautoilija kääntyi seuraamaan rekkaa ja löysi sen ojaan suistuneena. Poliisi pidätti 55-vuotiaan kuljettajan onnettomuuspaiklalla.

Kuljettaja kertoi pysähtyneen taukopaikalle ja nauttineensa siellöä alkoholia. Koska hän ei sen jälkeen muistanut mitään matkan jatkumisesta, hän ei voinut myöntää eikä kieltää ojaanajoa. Käräjäoikeus virkisti kuljettajan muistia kuuden kuukauden vankeustuomiolla.



Ruotsi: Ajo- ja lepoaikojen valvonta ontuu pahasti

Ruotsissa poliisin toimittama raskaan liikenteen ajo- ja lepoaikojen valvonta ontuu pahasti. Syynä on digitalisen valvontajärjestelmän vaihtuminen. Toistaiseksi liian vähän poiiseja on koulutettu käyttämään uutta järjestelmää.

- Ontuva valvonta vaikeuttaa ajo- ja lepoaikarikosten sekä laittoman kabotaasin paljastamista. Toimivalla digitalisella valvontajärjestelmällä polisi kykenee silti vain raskaan liikenteen pinnalliseen valvontaan, poliisihallinnossa liikennekysymyksiin paneutuva Erling Andersson sanoo.

Ruotsissa poliisilla on kuitenkin oikeus tarkistaa piirtureissa ajo- ja lepoaikoja 29 vuorokautta taannehtivasti. Digitalisen Octet-järjestelmän käyttöoikeus päättyi 1.9. Uutta järjestelmää, puolalaista Taco.net´iä käytetään jo monessa EU-maassa.

- Poliisilla on käytössään uuden järjestelmän englanninkielisiä käsikirjoja, ja niitä ollaan kääntämässä ruotsiksi, Erling Andersson toteaa.


Ruotsi: Koko maa huutaa lisää poliiseja tien päälle, koulutus 5 vuotta jälkijunassa

Ruotsin kuljetuselinkeino toteaa, että vaalivalmisteluissa koko puoluekartta vasemmalta laidalta oikealle lupailee lisää poliiseja tien päälle torjumaan vakavaksi kasvanutta kansainvälistä kuljetusrikollisuutta. Tarve poliisivoimien lisämisestä valvomaan kaupallista kumipyöräliikennettä on suuri.

- Tarpeen tyydyttäminen ei vain onnistu hetkessä. Siihen olisi pitänyt ryhtyä jo viisi vuotta sitten, sanoo raskaan liikenteen valvonnan  kokeneimpiin kuuluva liikennepoliisi Sören Johansson.

Tie alan ammattitaitoon on pitkä. Ensin poliisiopisto, sitten raskaan liikenteen erikoiskoululutus, kobotaasisäännöstö, ajo- ja lepoajat, katsastusvaatimukset kaikkiine poikkeavuuksineen ja oikoteineen.

- Poliisihallinnon on palkattava 20 000 uutta työntekijää, jos halutaan päästä tavoitteeksi asetettuun 10 000 poliisin lisäykseen vuoteen 2024 mennessä, Ruotsin ylipoliisipäällikkö Anders Thornberg toteaa.

Ruotsissa poliitikot ovat verraten yksimielisiä transponderin määräämisestä pakolliseksi laittoman kabotaasiliikenteen valvonnan tehostamiseksi. Erona on, että keskustasta oikealle perustellaan transponderivaatimusta omana erillisenä valvontavälineenä, kun taas keskustasta vasemmalle halutaan kytkeä se osaksi tiemaksuvalvontaa.

- Transponderi ei sekään ole mikään nopea ratkaisu. Se on apuväline, mutta sekin vaatii jonkun, joka lukee sitä. Koskaan ei voi tietää kuljetuksen tarkoitusta ja laillisuutta, ennen kuin kuljetus pysäytetään ja transponderin avulla voidaan arvioida kuljetuksen laillisuus. Ja ainoa tapa millä transponeri käy tiemaksun valvomiseen on, jos se antaa merkin tiemaksun puuttumisesta, Sören Johansson sanoo.

Enemmän poliiseja, enemmän tarkastajia ja kovaa työtä - siinä ainoa mikä tuo tulosta, Sören Johansson sanoo.

(Trailer.se)


Ensimmäinen autonominen Apple peräänajokolarissa

USA:n Kaliforniassa on jo myönnetty 60 yritykselle oikeus testata autonomisia autoja. Joukossa on myös eurooppalaisia autonvalmistajia.

Applen tiedetään jo vuosia kehittäneen autonomisia autoja useammalla tusinalla Lexus-SUV:lla myös tieliikenteessä. Samalla Apple on kehittämässä aivan omaa autonomista henkilöautoa.

Apple ilmoittaa nyt ensimmäisestä autonomiseksi muutetun autonsa liikenneonnettomuudesta. Kalifornian liikenneviranomaiselle tehdystä selvityksestä ilmenee, että Applen autonominen auto oli vähentänyt nopeutta kävelivauhtiin liittyäkseen moottoritien liikenteeseen, kun sen takana kulkenut toinen autonominen auto oli törmännyt sen perään noin 25 km/t nopeudella.

Applen kilpailija, Googlen tytäryhtiö Waymo, on samalla ilmoittanut aloittavansa tämän vuoden loppuun mennessä Arizonan osavaltiossa kaupallisen taksiliikenteen autonomisilla autoilla .


Bussi juo viiniä!


Bordeaux´ssa Scania Interlink kulkee Bordeaux´lla.

Ranska kuuluu maailman suurimpiin viinintuottajiin. Raisinor France Alcools niminen yritys on ryhtynyt valmistamaan puristetusta rypälejätteestä bioetanolia, jota nyt Bordeaux`n ja Blayen välillä liikennöivä Scania Interlink LD Euro6 käyttää polttoaineenaan. ED95 polttoaine on 95-prosenttista bioetanolia.

Valmistajan mukaan ED95 vähentää CO2-päästöjä 85%, rikkioksideja 50% ja hiukkasia 70%. Vähäisemmän energiasisällön johdosta polttoainekulutus on dieseliä suurempi minkä lisäksi ED95 on dieseliä kalliimpaa.

Bordeux-alueen vuotuisesta viininvalmistuksesta valmistettavaa ED95 etanolia riittäisi polttoaineeks 1000 ajoneuvolle, valmistaja ilmoittaa  


Bosch sähköistää perävaunun akselin!

Bosch esittelee Hannoverin IAA:ssa puoliperävaunun, jonka yhteen akseliin on asennettu sähkömoottori. Sen avulla hyödynnetään jarrutusenergiaa, jota voidaan käyttää perävaunun kuorman hyväksi esimerkiksi kylmäkuljetuksissa. Näin voidaan Boschin laskelmien mukaan säästää jopa 9000 litraa dieseliä vuodessa - perävaunun liikkeelllelähtö- ja kiihdytysavun lisäksi.

Sähkömoottoriratkaisu on myös jälkiasennettavissa perävaunuihin. Hintaa Bosch ei vielä ilmoita, mutta sanoo ratkaisun voivan säästää kuljetuskustannuksissa jopa 10 000 euroa vuodessa autoa kohti.


Ruotsi: Varo risaista AdBlue-järjestelmää!

Risainen AdBlue-järjestelmä voi koitua taloudelliseksi katastrofiksi. Siksi moni kuorma-autoilija maksaa järjestelmän poistamisesta, AdBlue jälkiasennuksiin erikoistunut Nmoab:n Stefan Ekljung varoittaa.

Ekljung on ollut mukana kehittämässä olemassa olevien AdBlue-järjestelmien poistamista, mikä on ollut tarpeen kun vanhoja kuorma-autoja ja työkoneita päivitetään täyttämään Euro6-vaatimukset. Se edellyttää uuden AdBlue-järjestelmän jälkiasennusta.

- Vanhojen AdBlue-järjestelmien pettäminen voi johtaa kuorma-autoja päivien, jopa viikkojen seisokkeihin. Jokainen voi laskea, miten kalliiksi se voi tulla auton omistajalle, Edljung toteaa.

- Kasvava, yhä suurempi virhelähde on tunnistimen, sensorin, viottuminen järjestelmän lukuisten sensorien joukossa. Seurauksena koko järjestelmä pettää ja auto kulkee sen jälkeen vain kävelyvauhtia - vaikka järjestelmä kaikilta muilta osin olisi täysin kunnossa. Jos kuljetusyrittäjä tuo auton korjaamolle jo neljännenkin kerran löytämättä varsinaista vikaa, vaikka osia on vaihdettu jo kymmenien tuhansien kruunujen edestä, silloin koko järjestelmän poistaminen ja korvaaminen uudella voi pelastaa konkurssilta, Edljung neuvoo.

AdBlue-viat kasautuvat Ruotsissa kuorma-autoihin, työkoneisiin ja kauhakuormaajiin.

(Transportnet.se)

 


Uusi Actros tuo puoliautomaattisen ajamisen kuorma-autoiluun

Mercedes-Benzin raskaassa kuorma-automallistossa on avattu uusi luku, uudistunut Actros on ensiesitelty Berliinissä. Kun peitto 5.9.2018 nykäistiin kuormurin päältä, huomio kiinnittyi ensimmäisenä auton peilittömyyteen.

Uudessa Actrosissa taustapeilit ja laajakuvapeilit on korvattu MirrorCam-kameraratkaisulla. MirrorCam parantaa auton aerodynamiikkaa ja tekee auton käsittelystä aikaisempaa turvallisempaa. Kuljettajan tukena on laaja ja kattava kokonaisnäkymä auton ympäriltä. Järjestelmä koostuu kahdesta auton ulkopuolelle asennetusta kamerasta ja kahdesta 15-tuumaisesta näytöstä, jotka on asennettu A-pilareihin auton matkustamossa. Näyttöjen resoluutio on 720 x 1920 pikseliä.

Mercedes-Benz tuo uudessa Actrosissa sarjatuotantoon uuden puoliautomaattisen Active Drive Assist –ajoavustimen, joka tukee kuljettajan ajamista sekä lisää mukavuutta ja turvallisuutta. Kamera- ja tutkaperusteinen järjestelmä osaa jarruttaa ja kiihdyttää sekä säilyttää etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon. Active Drive Assist myös ohjaa autoa, pitää sen omalla ajokaistalla ja puuttuu kaistalta pois ajautumiseen vastaohjausliikkeellä. Active Drive Assist toimii Actrosissa kaikilla nopeusalueilla, ei vain tietyissä nopeuksissa ja on tässä suhteessa ensimmäinen vastaava järjestelmä sarjatuotantomallisessa kuorma-autossa.

Actrosin polttoainetalous on parantunut aikaisempiin mallisukupolviin verrattuna. Uusi Actros kuluttaa moottoritieajoissa jopa 3 ja maantieajossa jopa 5 prosenttia aikaisempaa vähemmän polttoainetta. Aerodynamiikkaa parantavat taustapeilit korvaava MirrorCam-kameraratkaisu sekä uudet sivutuuliohjaimet.

Lue lisää...


Taksi Helsingiltä kanta-asiakasohjelma – kyydissä istumalla VIP -asiakkaaksi

Taksi Helsinki haluaa kehittää asiakkailleen yhä parempia palveluita ja vastaa nyt kysyntään tarjoamalla uuden kanta-asiakasohjelman. Kanta-asiakkaille tarjotaan aluksi paljon toivottua ”jonon ohi” -palvelua.

Taksi Helsinki tuo asiakkailleen uuden kanta-asiakkuusohjelman, jolla halutaan varmistaa, että aktiiviset taksin käyttäjät saavat auton aina nopeasti ja luotettavasti - myös ruuhka-aikoina. Kanta-asiakkuusohjelma avataan alkuun vain Taksi Helsinki -mobiilisovelluksen käyttäjille.

Taksi Helsingin VIP-asiakkaat pääsevät aina autoa tilatessa jonon ohi. VIP-asiakkuuden saavuttaa ajamalla 10 Taksi Helsinki -sovelluksella tilattua taksimatkaa kahden kuukauden eli 60 päivän aikana. VIP -asiakkuuden edut ovat voimassa vähintään kuukauden.

Taksi Helsinki on investoinut mittaviin markkina- ja asiakastutkimuksiin tavoitteenaan selvittää asiakkaiden toiveita taksin käytölle. Tätä tietoa on nyt hyödynnetty kanta-asiakkuusohjelman luomisessa. Taksi Helsinki -kanta-asiakasohjelma otetaan käyttöön maanantaina 10.9. sovelluspäivityksen myötä.

Toimitus miettii minkälainen vaikutus palvelulla on yöllisiin taksijonotappeluihin


Maailman eniten myydyt pick-upit 1-6/2018


Fordin F-sarja on 1. sijalla.

Tammi-kesäkuussa 2018 maailmassa myytiin 2,9 miljoonaa uutta pick-upia, 4,5% enemmän kuin vastaavana aikana 2017. Ylivoimainen ykkönen oli edelleen Ford F-sarja (536 440 kpl, +3,2%), joista 96% myytiin USA:ssa ja Kanadassa. Toiseksi eniten myyty oli Chevrolet Silverado (323 716 kpl). Kolmanneksi sijoittui Dodge Ram Pick-up (283 698 kpl). Kolmen kärkimerkin pääasiallinen myyntialue oli Pohjois-Amerikka.

Neljänneksi sijoittunut Toyota Hilux oli maailman laajalevikkisin. 140 maassa Etelä-Amerikassa, Afrikassa, Keski-Idässä, Euroopassa sitä myytiin 263 927 kpl. Viidenneksi sijoittui Isuzu D-Max (136 704 kpl). Paras kiinalainen oli Great Wall Wingle 5 12. sijalla. Paras saksalainen oli VW Amarok 16. sijalla.

(Vogel)


Uusi Kamux-myymälä Ouluun

Kamux laajentaa toimintaansa avaamalla uuden myymälän Ouluun tammikuussa 2019.

"Kamuxilla on ennestään Oulussa kaksi myymälää, yksi Oulunlahdessa ja toinen Ruskossa. Tämä tammikuussa Limingantullissa avautuva myymälä on noin 2 000 neliömetriä eli kooltaan Oulun myymälöistä isoin. Oulu on iso keskus, kun otetaan huomioon myös ympäröivien kuntien asukasmäärä, joten uuden myymälän myötä pystymme palvelemaan alueen asiakkaita entistäkin paremmin", maajohtaja Tommi Iiskonmäki kertoo.

Lue lisää...


Merkittävä trukki-investointi Uudenkaupungin autotehtaalle

Toyota Material Handling Finland Oy ja Valmet Automotive Oy ovat tehneet sopimuksen sähkötrukkien toimittamisesta Uudenkaupungin autotehtaan sisälogistiikan käyttöön. Sopimuksen arvo lasketaan useissa miljoonissa euroissa ja se on kertainvestointina Toyota Material Handling Finland Oy:n mukaan Suomen kautta-aikojen suurin trukki-investointi. Kaupan myötä autotehdas luopuu polttomoottoritekniikkaan perustavasta trukkikalustosta ja käytössä tulee olemaan vain sähkötoimisia trukkeja.

Myös tehtaalla jo ennestään käytössä olevien sähkötrukkien akkutekniikka muuttuu. Märkälyijyakkutekniikalla toimivia trukkeja vaihdetaan Toyotan litiumioni-akuilla toimiviin trukkeihin. Perinteisillä akuilla ajettaessa käyttöaika on noin yhden työvoron pituinen eli kahdeksan tuntia. Sen jälkeen akku pitää vaihtaa työvuorojen välissä täyteen ladattuun akkuun vanhan akun siirtyessä uudelleen lataukseen. Li-ion -akkutekniikalla voidaan sen sijaan operoida 24/7 lyhyillä taukolatauksilla ruoka- ja kahvitaukojen aikana.

Lue lisää...


Ruotsi: Ympäristövyöhykkeitä 1.1.2020 alkaen

Ruotsin hallitus päätti 30.8.2018, että kunnille annetaan oikeus päättää ympäristövyöhykkeistä 1.1.2020 alkaen.

Ympäristövyöhyke luokka 1: (nyt voimassa: Ajo sallittu kaikille kevyille ajoneuvoille. Raskaita ajoneuvoja koskevat erikseen annetut määräykset.

Ympäristövyöhyke luokka 2: Sekä bensa- että dieselajoneuvojen on täytettävä vähintään Euro5 vaatimukset. 1.7.2022 alkaen dieselautojen on täytettävä vähintään Euro6 vaatimukset.

Ympäristövyöhyke luokka 3: Vain sähkö-, vety- ja kaasuautot raskaimpia myöten hyväksytään, jolloin kaasuautojen on täytettävä vähintään Euro6 päästövaatimukset.

Ympäristövyöhykemääräykset myöntävät poikkeuksia ajoneuvoille, joita käytetään tiettyihin tarkoin määriteltyihin tehtäviin kuten liikuntavammaisten tarpeisiin, kuljetustukeen ja kuljetuspalveluihin.