MAN - Vaihtoautot

VR Transpoint ja Boliden Kevitsa Mining Oy ovat sopineet yhteistyön jatkumisesta. Uusi toimintamalli parantaa merkittävästi Kevitsan kaivoksen kuljetusten kustannustehokkuutta. Sopimus sisältää Kevitsan kaivoksen kuljetukset Sodankylästä aina Harjavaltaan saakka. Yhteistyössä kehitetyn konttikaluston avulla rautatiekuljetusten kuormaa voidaan kasvattaa noin 25 prosentilla. Kevitsan kaivokselta kulkee vuosittain lähes 300 000 tonnia rikasteita. Rikastekuljetuksiin tehoa ja joustavuutta tuo rautatie- ja maantiekuljetusten yhdistäminen.

- Sopimus on jatkoa vuonna 2017 alkaneelle hyvälle yhteistyöllemme ja tuo merkittävää lisävolyymiä Bolidenin kuljetuksiin. Yhdistämällä rautatie- ja maantiekuljetukset samaan kuljetusketjuun voimme tarjota Kevitsan kaivoksen logistiikkaan lisää tehoa ja joustavuutta, VR Transpointin johtaja Martti Koskinen kertoo.

Nettokuormaa kasvatettiin neljänneksellä

Vuositasolla VR Trainspoint kuljettaa Kevitsasta lähes 300 000 tonnia rikastetta. Sopimuksen myötä Bolidenin kuljetuksiin on saatu uutta, räätälöityä kalustoa, joka mahdollistaa kuljetusten kokonaiskuorman kasvattamisen. Junaliikenne on lähtökohtaisesti yksi puhtaimmista tavoista liikuttaa tavaraa ja junaliikenteen hyvä energiatehokkuus perustuu sen suureen rahtikapasiteettiin. 

- Rikasteelle suunnitellun uuden konttikaluston avulla Bolidenin rautatiekuljetusten nettokuormaa on voitu kasvattaa noin 25 prosenttia. Olemme suunnitelleet logistiikan toimintamallin asiakkaamme tarpeiden pohjalta. Kuljetusten turvallisuus ja autokuljettajien optimaaliset työolosuhteet ovat avainasemassa sujuvan ja tehokkaan logistiikan toteutumiseksi etenkin Kevitsan vaativissa olosuhteissa, Koskinen sanoo. 

VR Transpointin autot kuljettavat päivittäin kupari- ja nikkelirikastetta Kevitsan kaivokselta Kemiin Ajoksen satamaan, josta matka jatkuu junilla kohti Bolidenin Harjavallan sulattoa.

Kuljetuskalustoa kehitettiin yhdessä 

Pohjoisimmassa Suomessa sijaitseva Kevitsan kaivosalue asettaa kuljetuskalustolle tiukat vaatimukset. Boliden ja VR Transpoint ovat kehittäneet vahvalla kumppanuudella VR Transpointin kalustoa ja löytäneet yhdessä optimaaliset ratkaisut toimintavarman ja sujuvan kuljetusketjun takaamiseksi.

- Rikasteliikenteessä turvallisuusvaatimukset ovat tarkat. Nämä asiat pitää huomioida myös kalustossa ja kuljettajien koulutuksissa, minkä takia on hienoa, että kalustoa on kehitetty tiiviissä yhteistyössä, Boliden Kevitsan metallurgian päällikkö Janne Laukkanen sanoo.

Kevitsan liikenteessä kulkee jokaisena arkipäivänä 12–13 rekkaa aamu- ja iltavuorossa. Yhdistelmärekat painavat lastattuna 76 tonnia, mikä on lain sallima maksimipaino. Tämän kokoisten ajoneuvojen kuljettaminen haastavissa ja nopeasti muuttuvissa keliolosuhteissa vaatii taitoa, malttia ja jatkuvaa hereillä oloa. 

Kaivoskuljetuksia suunniteltaessa turvallisuus on ykkösasia. VR Transpoint on tehnyt kattavan turvallisuusselvityksen koko ajettavalle reitille, ja turvallisuuden toteutumista seurataan tarkasti. Myös rekkojen turvatekniikka on uuden kaluston myötä päivitetty. Autoista löytyvät muun muassa paikannuslaitteet, kaistavahdit, etäisyystutkat, kamerajärjestelmä ja kehittynyt moottoritekniikka.