Scania Super – Koeajokiertue

Markkinaoikeudelta päätös biopolttoainekiistaan

Markkinaoikeus on tehnyt päätöksen UPM:n ja Nesteen biopolttoaineita koskevassa patenttikiistassa. Päätöksen mukaan UPM:n biojalostamon tuotantomenetelmä ei kuulu Nesteen patentin (FI 100248) piiriin ja UPM:n käyttämä menetelmä ei loukkaa Nesteen patenttia.


Jungheinrich varustaa IKEAn jakelukeskuksen

Jungheinrich AG on voittanut tarjouskilpailun Venäjän IKEAn mittavasta laajennuksesta.

IKEA laajentaa toimintaansa Venäjällä ja perustaa Moskovasta alle 50 kilometriä luoteeseen sijaitsevaan Esipovoon uuden jakelukeskuksen. Saksalainen Jungheinrich AG vastaa sisälogistiikan kokonaisurakasta ja järjestelmäintegraatiosta.

Jungheinrich toimittaa jakelukeskukseen automaattisen siilorakenteisen korkeavaraston, jossa on 15 käytävää ja 210 000 lavapaikkaa. IKEAn jakelukeskusrakennuksesta tulee 200 metriä pitkä, 130 metriä leveä ja 45 metriä korkea. Vuoden 2017 lopussa valmistuva keskus liitetään kuljetusteknisesti IKEA Industry -tytäryhtiön tuotantoon.


Useat yritykset AKT:n mustalla listalla

AKT ilmoitti perjantaina 27.11.2015 myöhään iltapäivällä,että PAU ry:n työtaistelutoimia laajennetaan kohdistumaan seuraaviin yrityksiin:

Posti Group Oyj, Deutsche Post DHL Group, DB Schenker Oy, DSV A/S, DFDS A/S, LKW Walter, Hangartner, PNO Trailer Oy, Niinivirta European Cargo, Ahola Transport ja Post Nord.

Ilmoituksen mukaan AKT ei käsittele mainittujen yritysten yksiköitä missään Suomen satamissa 1.12.2015 klo 15:30 jälkeen.

 



Lontoo osti 52 BYD-Dennis täyssähköbussia

Kiinalainen BYD on akkuteknologiaan erikoistunut kansainvälinen jättiyhtiö. Akkutekniologia on vienyt BYDn myös sähköautojen ja -bussien valmistukseen. Se on toimittanut asiakkailleen jo yli 3500 sähköbussia kaikkiin maanosiin, ja tilauksessa sillä on yli 4000 sähköbussia.

Lontoon sähköbussit koritti skotlantilainen Dennis, sekin diesel- ja sähköhybridibussien jättivalmistaja. BYD-Dennis sähköbussit kulkevat Lontoon kaupunkilinjoilla jo syys-lokakuusta lähtien.


Vuoden Hyötyautot palkittiin Solutransissa

Solutrans hyötyautonäyttely Lyon´ssa julkisti kanssainvälisen Vuoden 2016 Kuorma-auton, Pakettiauton sekä Pick Upin.

Vuoden 2016 Kuorma-autoksi kansainvälinen tuomaristo nimesi uuden Iveco EuroCargon. Vuoden 2016 Pakettiautoksi julistettiin uusi Volkswagen Transporter. Vuoden 2016 Pick Up on Nissan NP300 Navara.

Vuoden Kuorma-autovalinnassa kakkoseksi sijoittui uusi Renault C&K sarja voittajalle äärimmäisen niukasti hävinneenä. Yllätyskolmonen oli uusi järeä Otosan Ford Cargo. Muissa Vuoden Hyötyautovalinnoissa ei nähty yhtä tiukkaa kilpailua tai yllätyksiä.


Etanoliautoilu sadoille tuhansille bensiiniautoilijoille

LVM:n teettämän arvion mukaan noin 700.000 vanhaa bensiinikäyttöistä autoa, jotka on mahdollista muuntaa myös kotimaista etanolia käyttäviksi flexifuel-autoiksi. Trafin lokakuussa tekemän linjauksen ansiosta etanolikonvertoidun auton muutoskatsastusta varten ei enää tarvita kallista ajoneuvokohtaista asiantuntijalausuntoa, vaan muunnossarjan valmistajan tyyppikohtainen selvitys riittää.

Käytännössä etanolimuunnosmahdollisuus koskee ennen 1.1.2007 käyttöön otettuja bensiiniautoja. Muutos flexifuel-autoksi voidaan tehdä edullisesti Suomessa kehitetyn etanolimuunnossarjan avulla. Lisäksi muunnetussa autossa tulee olla moottorinlämmitin. Etanolipolttonesteen tankkauspaikkojen määrä on myös kasvanut tasaisesti: kotimaista, bensiiniä reilusti halvempaa ja ympäristöä säästävää korkeaseosetanolia myydään jo yli 110 jakeluasemalla ympäri maata.

Tamperelaisen StepOne Tech Oy:n kehittämä eFlexFuel etanolimuunnossarjan ansiosta auton tankkiin voi laittaa niin bensiiniä, korkeaseosetanolia kuin mitä tahansa niiden sekoitustakin.  Muunnossarja toimii automaattisesti. Autoilijan ei tarvitse säädellä sitä mitenkään. Siinä on oppiva kylmäkäynnistystoiminto, joka helpottaa auton käynnistystä kylmällä säällä. Lisäksi StepOne Tech tarjoaa erillisen älypuhelinsovelluksen, jolla autoilija pystyy seuraamaan laitteen toimintaa.

Energiayhtiö St1 tuottaa biojätteistä ja -tähteistä etanolia useissa tehtaissa eri puolilla Suomea ja myy siitä valmistettua flexifuel-autoihin sopivaa RE85-polttonestettä jakeluverkostossaan St1- ja Shell-asemilla. RE85 maksaa tällä hetkellä alle euron litralta.


Arctic Test 2016: 7 pikkupakua ja 3 vaihtoehtopolttoainetta

Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden järjestyksessä 30. Arctic Test toteutetaan helmikuun 2-12.2016 osin Helsingissä, osin Oulu-Rovaniemi-Pudasjärvi maisemissa. Testien kohteina on seitsemän eri valmistajan pienet pakettiautot.

Lisäosiona tullaan International Truck of the Year- (ITOY) sekä International Van of the Year- (IVOY) tuomaristojen 45 eri Euroopan maata edustavien erikoistoimittajien toivomusaloitteen perusteella selvittämään vety-, täyssähkö- ja ladattavan hybridiauton selviämisen edellytyksiä pakkasella, lumessa ja jäällä.


MAD EasyLoad nosturi pikkupakuun

Hollantilainen MAD Holding BV esitteli Solutrans hyötyautonäyttelyssä Lyon´ssa viime viikolla pikkupakettiautoon asennettavan nosturin, joka sieppaa max. 200 kg:n taakan maasta, nostaa sen metrin päästä auton ulkopuolelta, nostaa 10 sm/sekunti nopeudella ja vetää tavaratilaan tai työntää ulos sekä takaovi- tai sivuoviaukosta. Tavartilassa se sijoittaa taakan millin tarkasti mihin kohtaan hyvänsä.

Isoon pakettiautoon MAD-nosturi nostaa ja purkaa max. 500 kg:n taakan takaoviaukosta.

Laitteen maahantuoja Suomessa: JA-Tools, Vantaa. Ensiesittely Suomessa 9.12.2015


Trafi myöntää 1.1.2016 alkaen tieliikenteen henkilöluvat

Asiakkaita lupa-asioissa palvelee Ajovarma Oy:n palvelupisteet. Ajovarma ottaa vastaan ajokortti- ja muut hakemukset, luovuttaa tarvittavat luvat ja neuvoo ajokorttiasioihin liittyvissä kysymyksissä.

Myös taksinkuljettajan ajolupa ja vammaisen pysäköintilupa siirtyvät Trafille. Ajolupahakemukset jätetään Ajovarman palvelupisteeseen vuoden 2016 alusta alkaen. Päätös ajoluvan saamisesta tehdään Trafissa. Sen sijaan taksinkuljettajan ajoluvan peruuttamisesta vastaa myös tulevaisuudessa poliisi.

Ajovarman palvelupisteet http://www.ajovarma.fi/lupapalvelut


Ajokorttien kaksoiskappaleet määräaikaisiksi

Hallitus esittää, että ennen vuotta 2013 myönnettyjen pitkäaikaisten ajokorttien kaksoiskappaleet olisivat jatkossa määräaikaisia. Nyt näiden korttien kaksoiskappaleet ovat voimassa alkuperäisen kortin päättymiseen eli haltijan 70-vuotispäivään saakka.

Ennen vuotta 2013 myönnetyt kortit ja niille jo annetut kaksoiskappaleet ovat voimassa siihen saakka, kun ajokortin haltija täyttää 70 vuotta, mutta enintään 18.1.2033 saakka. Kyseinen päivämäärä on EU:n antama ajankohta, jolloin kaikkien jäsenmaissa käytössä olevien tai myönnettävien ajokorttien on täytettävä direktiivin vaatimukset.

Hallitus antoi asiaa koskevan lakiesityksen 26. marraskuuta. Lain voimaantuloajaksi esitetään 1. marraskuuta 2016.

Esitys ajokorttilain muuttamiseksi perustuu EU:n ajokorttisäännösten toimeenpanoon Suomessa. EU:n komission mukaan Suomen nykykäytäntö ei täytä direktiivin vaatimuksia. Komissio on antanut asiasta virallisen huomautuksen ja kehottanut Suomea toteuttamaan tarvittavat muutokset komission antamassa määräajassa.


Tallink myy Superstarin

AS Tallink Grupp on sopinut myyvänsä Helsingin ja Tallinnan välisellä reitillä liikennöivän pika-alus Superstarin Medinvest SpA:lle (Corsica Ferries Group). Alus kuitenkin jatkaa liikennöintiään nykyisellä reitillä ns. charterback-sopimuksella Tallinkin tilaaman uuden sukupolven LNG-aluksen luovuttamiseen eli vuoden vuoden 2017 alkuun asti. Sopimuksen hinta on 91,5 miljoonaa euroa.


Norra-yrityskaupalle kilpailuviranomaisen hyväksyntä

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on hyväksynyt Nordic Regional Airlines AB:n osakkeita koskevan kaupan, jossa Finnair luovuttaa 60 % yhtiön osakkeista StaffPoint Holding Oy:lle ja Kilco Oy:lle. StaffPointin omistusosuus yhteisyrityksestä on 45 %, Kilcon 15 % ja Finnairin 40 %. Kaupan odotetaan toteutuvan marraskuun 2015 aikana.


Tavaroiden ulkomaankauppa maakunnittain

Vienti kasvoi selvästi Varsinais-Suomessa ja Keski-Pohjanmaalla viime vuonna.

Vuonna 2014 Suomen tavaraviennin arvo oli Tullin ulkomaankauppatilastojen mukaan lähes 56 miljardia euroa ja tavaratuonnin arvo 57,8 miljardia euroa. Viennin arvo säilyi edellisvuoden tasolla, mutta tuonnin arvo laski prosentin.

Maakunnittain tarkasteltuna viennin arvo nousi viime vuonna sekä prosentuaalisesti että arvossa mitattuna eniten Varsinais-Suomessa. Nousua kertyi kolmannes, eli 939 miljoonaa euroa.

Vienti väheni prosenttimääräisesti eniten Ahvenanmaalla, 27 prosenttia. Tilastoa tarkasteltaessa on syytä huomioida, että Ahvenanmaan vienti on arvoltaan maakunnista pienin.

Suomen vientiteollisuus on erityisesti keskittynyt Uudenmaan, Pirkanmaan, ja Kymenlaakson maakuntiin, joiden yhteenlaskettu viennin arvo on hiukan yli puolet Suomen kokonaisviennistä

Uudenmaan osuus yritysten tavaratuonnin arvosta oli 64 prosenttia vuonna 2014. Maakunnan yritysten tuonnin arvo laski neljä prosenttia verrattuna edellisvuoteen, ja osuus kokonaistuonnista noin kaksi prosenttiyksikköä.

Katso taulukko viennin ja tuonnin arvosta maakunnittain.


Suomen ja Liettuan välinen kauppa kasvussa

Vienti Liettuaan on piristynyt viime vuosina ja kauppatase on ylijäämäinen viidettä vuotta.

Suomen tavaraviennin arvo Liettuaan tammi-elokuussa 2015 oli Tullin ulkomaankauppatilastojen mukaan 261 miljoonaa euroa, joka oli neljä prosenttia enemmän kuin vastaavana ajanjaksona vuotta aiemmin. Tuonti Liettuasta Suomeen kasvoi tammi-elokuussa prosentin vuoden takaisesta ja oli arvoltaan 205 miljoonaa euroa.

Suomen ja Liettuan välinen kauppa on ollut Suomelle ylijäämäistä lähes koko 2000-luvun. Vain vuosina 2009 ja 2010 tuonti oli vientiä suurempaa. Vuonna 2014 kauppatase oli Suomelle 59 miljoonaa euroa ylijäämäinen ja tammi-elokuussa 2015 ylijäämää on kertynyt 56 miljoonaa euroa.

Liettuan osuus Suomen kokonaisviennistä vuonna 2014 ja tammi-elokuussa 2015 oli 0,7 prosenttia, joka oli Baltian maista pienin.


Paperikömmähdys

B Yhtiöt Oy:n julkaisema uusin Ajolinja 9/2015 on tullut tilaajilleen ja R-kirjan lehtimyyntiin kovin ohuen tuntuisena. Lehteen valikoitui ohuempi paperi kuin mitä julkaisija oli tilannut. Kirjapaino pahoittelee virhettään. Painon tekemä virhe huomattiin vasta, kun lehti oli jo jakelussa.

Olemme hyvin pahoillamme sattuneesta. Tämä virhe ei toistu.

Virhe ei kuitenkaan poistanut Ajolinjasta yhtään juttua. 30:n jutun lukupaketti on täynnä asiaa, johon mikään muu alan lehti ei Suomessa pysty.

Seuraava Ajolinja 10 tulee olemaan lukijan kädessä kuin se vanha tuttu työrukkanen!

Jarkko Lavonen, Scanweb kirjapaino
Klaus Bremer, B Yhtiöt Oy, julkaisija
Jouni Hievanen, Ajolinja, päätoimittaja