Autokannan ensimmäinen sytyskipinä syntyi vuonna 2020. Dieselien kysyntä on kuitenkin säilynyt siitä riippumatta. Pakettiautojen sähköistyminen lisääntyy Euroopassa hyvin alhaisella tasolla. Tämä selviää ACEA:n tuoreessa raportissa. Bensiiniautojen ja vaihtoehtoisilla polttoaineilla kulkevien suosio asiakaskunnassa vähenee selvästi.
ACEA:n tilasto huomioi 1 793 747 kevyen alle 3,5 tonnin hyötyauton rekisteröinnit EU:ssa, Efta-maissa ja Isobritanniassa 2020. Vuotta aiemmin autojen lukumäärä oli 2,19 miljoonaa. Corona-lama on vähentänyt lukumäärää -18,1%.
Lukumäärältään ylivoimainen on dieselveto 1,67 miljoonalla rekisteröidyllä pakettiautolla, 92,4% kaikista 2020. Edellisvuonna vastaava osuus oli 91,7%. Bensalla kulkevien määrä jäi 54 209:ään - 45% vähemmän kuin 2019 eli vain 3,4% kaikista. Rekisteröityjen sähköpakettiautojen määrä, 37 282 kappaletta, merkitsi 26% kasvua ja 2,0% osuutta kaikista. Hybridipakujen määrä, 12 393, merkitsi kasvua 174% ja 0,9% kaikista.
Kaasulla, LPG ja CNG, biokaasulla ja etanolilla kulkevia rekisteröitiin 19 495 pakettiautoa eli 29,3% vähemmän kuin 2019. Näiden kohdalla koronalama vaikutti eräissä maissa vahvasti rekisteröinnin laskuun.
Sähköpakujen suurimmat markkinat EU:ssa olivat etenkin Saksa ja Ranska, mutta vahvasti myös Ruotsi, Irlanti ja Alankomaat. Kreikka ja Kypros olivat sähköpakujen heikoimmat markkina-alueet. Hybridien parhaat markkinat olvat Italiassa ja Espanjassa.
(ACEA)