MAN - Vaihtoautot

Miljoonas Volvo FH kuorma-auto toimitettiin asiakkaalle IAA:ssa

Volvo Trucksin lippulaiva, Volvo FH, viettää tänä vuonna 25-vuotisjuhlaansa. Volvo FH on yksi kuljetusalan suurimmista menestyksistä koskaan. Volvo FH kuorma-autoja on valmistunut tehtaalta jo yli miljoona kappaletta. Miljoonas Volvo FH luovutettiin syyskuun 19. päivänä Volvon osastolla IAA-messuilla Hannoverissa.

Volvo FH25 juhlamalli luovutettiin Gesukolle, kylmäkuljetuksiin erikoistuneelle saksalaiselle kuljetusyritykselle.

- Olemme ajaneet Volvon kuorma-autoilla vuodesta 1976. Volvo FH on kehittynyt jatkuvasti. Ymmärsimme alusta alkaen, että olimme valinneet tulevaisuuteen keskittyvän tuotemerkin. Emme vakuuttuneet pelkästään Volvo FH: n polttoainetehokkuudesta tehokkaan vaihteiston ja moottorin ansiosta, vaan myös tuotteen ajettavuudesta ja sen erilaisista turvallisuusominaisuuksista, Gesukon toimitusjohtaja Marco Reinhard sanoo.

Lue lisää...


Ruotsi: Turvallista varastoa ei ole!

Ruotsalainen turvallisuusasiantuntija, professori Daniel Ekwall varoittaa varastojen omistajia: mikään varastorakennus ei tarjoa turvaa taitavimpien varastovarkaiden toimilta.

EU-selvitysten mukaan rahtikuljetuksiin kohdistuvien varkauksien kustannukset EMEA-alueella (Eurooppa, Keski-Itä, Afrikka) nousevat vähintään 8,2 miljardiin euroon vuodessa menetysten, vahinkojen ja kohonneiden vakuutusmaksujen seurauksena. Ruotsissa vuotuisten kustannusten arvioidaan kohoavan jopa miljardiin kruunuun vuodessa ja rahtikuljetusten varkausilmoituksia tehdään jopa 3000 kpl vuodessa. Vain noin kaksi prosenttia menee oikeuskäsittelyyn, koska "varkauksia ja petoksias pidetään toisarvoisena rikollisuutena. Vakuutusyhtiöt joutuvat ottamaan kovimman tärskyn", Ekwall toteaa.

Ruotsissa varkauksien toteuttajien tukikohdan ja rikospaikan väli on matkaa-aikana alle kaksi tuntia. Suuret varkaudet edellyttävät toimivaa ja nopeaa varastetun tavaran välitysketjua. Ruotsin poliisin tiedon mukaan "ulkoinen rikollisuus" tulee maista kuten Liettuasta, Bulgariasta ja Romaniasta.


Kevytautosta uusi vaihtoehto nuorten liikkumiseen

Hallituksen esitys toisi liikenteeseen uuden enimmäisnopeudeltaan 45 kilometriin tunnilta rajoitettujen henkilöautojen luokan. Näitä ns. kevytautoja saisivat ajaa 15 vuotta täyttäneet mopoautokortilla. Laki astuisi voimaan ensi vuoden marraskuussa. Tavoitteena on parantaa nuorten kuljettajien turvallisuutta ja tarjota nuorille vaihtoehtoja omaehtoiseen liikkumiseen.

Lue lisää...



Suomi saa 29,9 miljoonaa euroa EU:n rahoitustukea liikennehankkeille

Suomesta haettiin tukea neljään eri hankkeeseen, joille kaikille myönnetään EU:n väylä- ja liikennehankkeiden Verkkojen Eurooppa -välineen rahoitusta (CEF - Connecting Europe Facility). Suomeen kohdistettavan tuen määrä on 29,9 miljoonaa euroa. EU investoi yhteensä lähes 700 miljoonaa euroa kestävään ja innovatiiviseen liikenteeseen.

HaminaKotkan satama saa tukea 11,1 miljoonaa euroa. Eastern Baltic Hub -hankkeessa kehitetään sataman yhteyksiä osana Skandinavian ja Välimeren välistä liikennekäytävää. Gasum Oy saa 2,9 miljoonaa euroa vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluinfrastruktuurin rakentamiseen. Nordic LNG/CNG -hankkeessa laajennetaan nesteytetyn ja paineistetun maakaasun jakeluasemaverkkoa Suomessa.

Tukea myönnetään kahdelle kansainväliselle yhteistyöhankkeelle, jossa on suomalainen osapuoli. TWIN-PORT 3 -hankkeessa kehitetään Helsingin ja Tallinnan välistä laivaliikennettä ja satamatoimintaa. Rahoitusta myönnetään 21,4 miljoonaa euroa, josta suomalaisten hakijoiden osuus on 15,8 miljoonaa euroa. EU investoi myös ilmailualan toimijoiden tietoverkkojen turvallisuuden kehittämiseen 232,2 miljoonaa euroa. Tästä Suomessa tukea myönnetään 90 000 euroa ANS Finland Oy:lle eurooppalaisen lennonvarmistusjärjestelmän kehittämiseen.

Euroopan komissio ehdotti 695,1 miljoonan euron investointia 49 avainhankkeeseen kestävän ja innovatiivisen liikenneinfrastruktuurin kehittämiseksi kaikissa liikennemuodoissa. Valitut hankkeet mahdollistavat muun muassa vaihtoehtoisten polttoaineiden ja sähköautojen käytön, nykyaikaistavat Euroopan ilmaliikenteen hallintaa ja kehittävät vesiliikennettä ja rautatieliikennettä. Verkkojen Eurooppa -ohjelman komitea hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti 27.9.2018.


Gardner Denver esitteli uuden kompressoritekniikan

 

Gardner Denver on paljastanut uuden kompressoriratkaisunsa kuljetusmarkkinoille, joka soveltuu parhaiten uusimpien hybridiajoneuvojen (HEV) ja täyssähköautojen (FEV) vaatimuksiin painonsa, kokonsa, äänitasonsa, energiatehokkuutensa ja kestävyytensä puolesta.

Autonvalmistajien ollessa kasvavassa paineessa kaupallisten toimijoiden suunnalta kehittämään ympäristöystävällisempiä ratkaisuja, on Hydrovane TX02 -kompressori suunniteltu eurooppalaisen ECOCHAMPS-aloitteen mukaan. Se on 26 yhteistyökumppanin yhteenliittymä, jonka tavoitteena on kehittää tehokkaita, kompakteja, kevyitä, kestäviä ja kustannustehokkaita hybridivoimalinjoja keskisuuriin ja raskaisiin kuorma-autoihin sekä linja-autoihin.

Paineilma on kriittinen elementti pneumaattisissa jarrujärjestelmissä ja ilmajousituksissa suurissa hyötyajoneuvoissa. Monet nykyään markkinoilla olevista kompressoreista perustuvat vanhempiin tekniikoihin, jotka ovat raskaampia ja äänekkäämpiä, ja ovat riippuvaisia ​​suuren kapasiteetin jäähdytysjärjestelmästä. Tämä voi johtaa lisäkustannuksiin Gardner Denverin uusiin ratkaisuihin verrattuna, jotka ovat kevyempiä, ja sisältävät modulaarisen jäähdytysjärjestelmän.

Kompressori, joka käyttää uutta optimoidun pyörivän siivekkeen tekniikkaa, voidaan räätälöidä yksilöllisesti ajoneuvojen vaatimusten mukaan. TX02 pystyy toimimaan vaihtelevilla nopeuksilla jopa nopeuksilla 3 000 kierr/min, painealueilla 7,5, 10 ja 13,5 baaria ja tilavuusvirta voi olla jopa 450 l/min valitusta mallista riippuen. Näin autonvalmistajat voivat valita ratkaisun, joka vastaa heidän tarkkoja tarpeitaan.

TX02 on suunniteltu helpottamaan ajoneuvoon integroimista. 22 kg painollaan ja markkinoiden pienimmillä melu ja tärinä ominaisuuksilla se voidaan sijoittaa mihin tahansa ajoneuvossa.


Delete SkipUp yllätysmenestyjä Trailer Innovation -kilpailuja

Delete SkipUp

Laittamalla vaihtolavat päällekkäin säästyy tilaa. Deleten SkipUp -lavajärjestelijä tuli toiseksi Trailer Innovation -kilpailun Body-kategoriassa, jossa arvioitiin päällirakenteita. Killpailu on suunniteltu tehostamaan perävaunujen ja ajoneuvojen päällirakenteiden kehittämistä. Kaikkien luokkien palkinnot jaettiin 21.9.2018 IAA Nutzfahrzeuge -tapahtumassa.

Delete osallistui kilpailuun uudella SkipUp-lavajärjestelijällä. SkipUp-vaihtolavan avulla työmaalla oleva täysi vaihtolava voidaan korvata tyhjällä lavalla samalla, kun täysi lava nostetaan auton kuljetettavaksi. Keksintö tehostaa työmaalogistiikkaa, ja logistiikan päästöt voivat jopa puolittua. Säilytettäessä vaihtolavoja päällekkäin tarvittavan kenttätilan tarve vähenee merkittävästi. SkipUp mahdollistaa peräti kolmen matalan lavan säilyttämisen päällekkäin.

Normaali vaihtolava muutetaan SkipUp-tyyppiseksi lisäämällä siihen kiskot ja joitain muita rakenteita. Uusien osien ansiosta vaihtolavan jäykkyys kasvaa, mutta esim. suurten lavojen omamassa ei nouse noin 300 kilogrammaa enempää. SkipUp toimii niin suurten kuorma-autojen kuin noin kuusitonnisten kevytkuorma-autojen vaihtolavojen kanssa.

Trailer Innovation palkintoa on jaettu vuodesta 2002. Palkinnon tarkoitus on antaa tunnustusta perävaunujen ja ajoneuvokorirakentamisen innovaatioille Euroopassa. Saksan autoteollisuusliitto VDA on ollut alusta lähtien palkinnon tukija, ja Trailer Innovation Awards on olennainen osa IAA Nutzfahrzeuge -tapahtumaa.

Keksintöön liittyy useita patentteja. Kotimaan lisäksi Delete ryhtyy myymään SkipUpia ulkomailla. 

Kilpailun tuomaristossa toimii 16 jäsentä, jotka ovat suurten eurooppalaisten kuljetusalan lehdistön edustajia. Jokainen tuomariston jäsen toimii itsenäisesti antaen pisteitä osallistujille. Pisteytyksessä huomioidaan erikseen mm. innovaatio, turvallisuus ja kustannustehokkuus.

Deleten lavajärjestelijän käytön hyödyt: 

  1. Puolet vähemmän kuljetusten aiheuttamia päästöjä, 50 % pienempi hiilijalanjälki
  2. Puolet vähemmän kuljetuskustannuksia
  3. Puolet vähemmän ajoneuvoja työmaalla, turvallisempi työmaa
  4. Soveltuu standardilavoille
  5. Ei vaadi muutoksia nykyiseen kuljetuskalustoon
  6. Kolminkertaistaa lavakentän kapasiteetin

SkipUp lavajärjestelijä on esillä FinnBuild messuilla Helsingin Messukeskuksessa 10.-12.10.2018. 


Koiviston Auto on ostanut Onnibusin

Onnibus-linja-autoKoiviston Auto -konserni on ilmoittanut ostaneensa OnniBus.com Oy:n koko osakekannan. Onnibusin liikevaihto on noin 30 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä on 230. Linja-autoja yhtiöllä on 68. Koviston Auton mukaan OnniBus-brändi säilyy ja sen liikennettä tullaan kehittämään OnniBus.comin nykyisen johdon voimin.

Kaupan myötä Koiviston Auto -konserni saa uutta osaamista markkinoinnissa, sähköisessä lipunmyynnissä ja muuttuvassa hinnoittelussa. OnniBus-brändi säilyy ja sen liikennettä tullaan kehittämään OnniBus.comin nykyisen johdon voimin.

OnniBus.com on tuonut alalle valtavia uudistuksia ja saanut uusia matkustajia linja-autojen kyytiin. Kun Koiviston Auto ja OnniBus.com yhdistävät voimansa, edessä on valoisa tulevaisuus linja-automatkustamiselle: reitistöä voidaan edelleen laajentaa ja palveluja kehittää ja monipuolistaa matkustajien parhaaksi.


Wankelmoottori tekee paluun sähköautoon

Mazda lanseeraa kaksi akkusähköautoa. Toinen on täysin akkukäyttöinen, toinen yhdistetään Mazdan pieneen, kevyeen ja erittäin hiljaiseen wankelmoottoriin, joka toimii range extenderinä.

Range extender lataa tarvittaessa akkua pidentäen ajoneuvon toimintamatkaa, poistaen huolen toimintamatkan riittävyydestä, mikä mietityttää yhä useita akkusähköautoista kiinnostuneita.

Wankelmoottori on pienikokoinen, mutta tuottaa paljon tehoa mahdollistaen useita sähköistysratkaisuja jaetun pakkausasettelun avulla. Hyödyntämällä wankelmoottorin yhteensopivuutta kaasumaisten polttoaineiden kanssa, kiertomäntäkäyttöinen Range Extender on suunniteltu polttamaan myös nestekaasua ja toimittamaan sähköä hätätilanteissa.

Vaihtoehtoisten polttoaineiden, kuten paineistetun maakaasun, nestekaasun ja jopa vedyn lisäksi autoteollisuus tutkii myös nestemäisten kierrätyspolttoaineiden, kuten mikroleväpohjaisten biopolttoaineiden, kannattavuutta.

Mazda pitää viimeksi mainitun biopolttoaineen kehitystä ratkaisevan tärkeänä polttomoottorikäyttöisten autojen hiilineutraaliuuden saavuttamisessa ja on jo mukana yhteisissä tutkimushankkeissa Tokion teknologiainstituutin ja Hiroshiman yliopiston kanssa osana jatkuvaa teollisuuden, korkeakoulujen ja viranomaisten yhteistyötä.

Lue lisää...


Suomen traktorisäädökset EU:n syyniin

Laki liikenteen palveluista 1.7.2018 toi muutoksia nopeilla traktoreilla suoritettavien tavarankuljetusten luvanvaraisuuteen. Suomi luopui liikennelupavaatimuksesta nopeudeltaan yli 40 km/h ja alle 60 km/h traktoreiden osalta. Ratkaisu on ristiriidassa voimassaolevien EU-säädösten kanssa, ja nyt Suomen ”kevennetyt” traktorisäädökset on annettu Euroopan komission käsiteltäväksi.

Europarlamentaarikko Merja Kyllönen on jättänyt Suomen traktorisäädöksistä kirjallisen kysymyksen komissiolle. Kyllönen kysyy, pitääkö komissio Suomen säädöksiä EU-säädösten mukaisina ja mihin toimiin se aikoo ryhtyä, jotta kuljetusmarkkinan kilpailuvääristymä traktori- ja kuorma-autokaluston väliltä poistuu. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n mielestä Suomen traktorisäädökset vääristävät kilpailua tavaraliikenteessä ja niitä tulee muuttaa.

Komission tarkastelun kohteena on Suomen lainsäädäntö, jossa ajoneuvotyypiltään maa- ja metsätalouteen tarkoitettuja traktoreita sallitaan käytettäväksi kuorma-autoista poikkeavin säädöksin tavaroiden kuljetukseen. Erityiseksi ongelmaksi komissiolle suunnatussa kysymyksessä on nostettu Suomen liikennepalvelulain yhteydessä uudistettu liikennelupalainsäädäntö, jossa EU-asetuksen vastaisesti vapautetaan liikenneluvasta kaikki nopeudeltaan yli 40 km/h traktorit 60 km/h saakka. Kyse on merkittävästä vapautuksesta, sillä ennen heinäkuun lainmuutosta traktoriliikennelupia oli yli 2 500 kappaletta.

Lue lisää...


EU-parlamentti vaatii puhtaampia autoja Euroopan teille vuoteen 2030 mennessä

Tänään äänestetyssä lakiluonnoksessa mepit esittävät korkeampia tavoitteita uusien autojen hiilidioksidipäästöjen leikkaamiseksi. Mepit esittävät tavoitteeksi 40 prosentin leikkauksia vuoteen 2030 mennessä, kun taas komissio esitti tavoitteeksi 30 prosenttia. Vertailuvuotena käytettäisiin vuotta 2021. Parlamentti esittää välitavoitteeksi 20 prosentin leikkauksia vuoteen 2025 mennessä. Pakettiautoille määriteltiin samat tavoitteet.

Autonvalmistajan pitäisi parlamentin mukaan maksaa sakko, mikäli tämän autojen keskimääräiset päästöt ylittävät asetetut tavoitteet. Nämä sakot käytettäisiin ajoneuvoalan muutoksista kärsineiden työtekijöiden täydennyskoulukseen.

Autonvalmistajien tulisi myös taata, että nolla- ja vähäpäästöisten ajoneuvojen (sähköauto tai auto, jonka CO2-päästöt ovat vähemmän kuin 50g/km) markkinaosuus uusista myydyistä autoista ja pakettiautoista on vähintään 35 prosenttia vuoteen 2030 mennessä ja 20 prosenttia vuoteen 2025 mennessä.

Lue lisää...


Honda kehittää yhdessä General Motorsin ja Cruisen kanssa autonomista ajoneuvoa

Cruise ja General Motors ovat ilmoittaneet lyövänsä hynttyyt yhteen Hondan kanssa laaja-alaisen autonomisen ajoneuvoteknologian kehittelyssä. Honda toimii yhteistyössä GM:n ja Cruisen kanssa rahoittaessaan ja kehittäessään Cruiselle autonomista ajoneuvoa, joka soveltuu monenlaiseen tehtävään ja jota voi valmistaa suuria määriä maailmanlaajuisesti. Honda sijoittaa projektiin 12 vuoden aikana noin 2 miljardia dollaria. Yhdessä Cruiseen sijoitetun 750 miljoonaa dollarin pääoman kanssa Honda sijoittaa projektiin 2,75 miljardia dollaria.

- Sähköautoyhteistyön jälkeen tämä on looginen seuraava askel General Motorsin ja Hondan yhteistyössä. General Motorsin toimitusjohtaja Mary Barra toteaa.


EU:lta 21,4 miljoonaa euroa Helsinki-Tallinna-yhteyksien parantamiseen

TWIN-PORT 3 hankkeelle, jossa ovat mukana Helsingin ja Tallinnan satamat, Helsingin kaupunki ja laivayhtiöt Tallink, Viking Line ja Eckerö Line, on myönnetty yhteensä 21,4 miljoonaa euroa EU-rahoitusta. Suunniteltujen investointien kokonaiskustannukset ovat 71,2 miljoonaa euroa.

Helsingin Länsisatamaan on suunniteltu useita investointeja liikennejärjestelyiden parantamiseksi ja vähentämään liikenneruuhkia sataman lähiympäristössä.

- Helsingin kaupunki saa EU-tukea Jätkäsaaren liikenneyhteyksien parantamiseen. Toteutettavia kohteita ovat mm. Atlantinkadun silta, Länsisatamankadun kaistajärjestelyt ja Atlantinkadun raitiotieyhteydet. Tuen avulla on myös mahdollista rakentaa joukkoliikenteelle ratkaisu, jolla matkustajien yhteydet liikennemuodosta toiseen ovat saumattomat. Investoinneilla on merkittävä vaikutus matkustajien ja lähiseudun asukkaiden liikkumiseen sekä sujuvaan liikenteeseen koko Helsinki–Tallinnan meriyhteyden kannalta. Tukea saatiin myös Vuosaaren roro-yhteyksien parantamiseen ja Katajanokan laiturijärjestelyihin, Helsingin Sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaari toteaa.

Aikaisemmilla Twin-Port -hankkeilla on rakennettu ja kehitetty Helsingin ja Tallinnan matkustajaterminaaleja, avattu Muuga-Vuosaaren ro-ro-linja. Lisäksi uusi LNG:tä käyttävä matkustajalautta MS Megastar aloitti Tallinna–Helsinki laivareitillä. Nyt uuden Twin-Port 3 -hankkeen tarkoitus on vähentää kasvavan matkustajalauttaliikenteen ympäristövaikutuksia. Lisäksi Helsingin ja Tallinnan välisiä liikenneyhteyksiä parannetaan edelleen.

Lue lisää...


Hyundain täyssähkö-Kona myyntiin

Täyssähköinen Hyundai Kona electric on saanut ensimmäiset hintansa. Ensimmäisenä maahantuontiohjelmassa on isompi akkupaketti 64 kWh (204 hv). Kona electricin ohjevähittäishinta alkaa 42 990 eurosta. Myynti alkaa 8.10.2018.

Hyundai Kona electricin varustetasot Suomessa ovat Comfort ja Style. Korkeatasoiseen Comfort-varusteluun kuuluvat mm. Smart Key -älyavain, 7” värikosketusnäyttö, 7” LCD Supervision Cluster -digitaalinen mittaristo, pysäköintitutka taakse, älykäs vakionopeudensäädin ja akun lämmitin. Style-varustelulla matkustusmukavuutta voi korottaa vielä mm. 8” värikosketusnäytöllä, KRELL-äänentoistojärjestelmällä, led-kauko- ja lähivaloilla ja kaukovaloautomatiikalla, sähkösäätöisillä lämmitettävillä ja viilennettävillä etuistuimilla, HUD-tuulilasinäytöllä ja erittäin kattavilla turvallisuusvarusteilla. Kona electricin voi sovittaa omaan tyyliin 7 vaihtoehtoisen ulkovärin ja 3 kontrastivärikaton, Phantom Black -mustan, Dark Knight -harmaan sekä Chalk White -valkoisen, värivalikoimasta. 

Tehokkaammalla 64 kWh:n akkuversiolla Hyundai Kona electric tarjoaa jopa 482 km:n (WLTP-mittaustavan mukaan) toimintamatkan yhdellä latauksella. 7,2 kW:n latausasemalla akku latautuu 9 h 35 min, 50 kWh:n latausasemalla se voidaan ladata 80 prosenttiin 75 minuutissa ja 100 kWh:n latausasemalla lataamiseen kuluu 54 minuuttia. Hyundai Kona electricin pienempitehoinen, 39,2 kWh:n, akkuvaihtoehto saapuu Suomen markkinoille vuoden 2019 jälkimmäisellä vuosipuoliskolla.

Lue lisää...


Uudenlaisia iskunvaimentimia ja kytkimiä MR-nesteiden avulla

Magnetoreologiset (MR) nesteet ovat älymateriaaleja, joiden ominaisuudet muuttuvat ulkoisen magneettikentän vaikutuksesta. Diplomi-insinööri Ilari Jönkkäri tutki väitöskirjassaan MR-nesteiden ominaisuuksia, mistä on hyötyä niihin perustuvan teknologian kehityksessä.

Magneettikentän voimakkuuden kasvaessa MR-nesteen reologiset ominaisuudet muuttuvat eli sen viskositeetti kasvaa ja neste saa myötöjännityksen.

- Myötöjännitystä pienemmillä jännityksillä neste käyttäytyy kiinteän materiaalin tavoin ja alkaa virrata vasta, kun myötöjännitys ylitetään. Muutos on hyvin nopea, sillä se tapahtuu millisekunneissa ja neste palautuu alkuperäiseen tilaansa, kun magneettikenttä poistetaan, väitöskirjassaan MR-nesteiden ominaisuuksien, erityisesti myötöjännityksen, mittausmenetelmien kehittämiseen perehtynyt Ilari Jönkkäri kertoo.

Kun nesteen ominaisuudet tunnetaan luotettavasti, tietoa voidaan käyttää nesteiden parissa tehtävässä kehitystyössä ja MR-teknologiaan perustuvien laitteiden suunnittelussa.

- MR-nesteisiin perustuen on mahdollista esimerkiksi suunnitella uudenlaisia iskunvaimentimia, jarruja ja kytkimiä, Jönkkäri sanoo.

Lue lisää...


Ruotsi: Mistä 7300 bussikuljettajaa?

Ruotsissa kuljetusalan kaksi vahvaa vaikuttajaa, Mattias Dahl ja Caj Luoma, hälyttävät jatkuvasta bussikuljettajapulasta ja 7300 bussikuljettajan vajeesta vuoteen 2020 mennessä huomiota herättäneessä mielipidekirjoituksessa Ruotsin valtamediaan kuuluvassa Svenska Dagbladet'ssa 25.9.

"Tarvitaan julkisia satsauksia yhdessä kuljetusalan kanssa kuljettajapulan ratkaisemiseksi. Kuljetusyritykset tekevät työtä nuorten ja aikuisten johdattamiseksi busikuljettajakoulutukseen. Uusi selvitys osoittaa näet, että kolmen vuoden sisällä tarvitaan 7300 uutta bussikuljettajaa maassa. Rekrytointitarve kasvaa peräti 74 prosenttia vuoteen 2020, eli 4200 kuljettajasta 7300 kuljettajaan. Kuusi kymmenestä yrityksestä kertoo selvityksessä vaikeuksista löytää henkilöstöä ja kolme neljästä kokee suurimmaksi haasteeksi löytää koulutettuja työntekijöitä. Pääsyy kuljettajapulan kasvuun on eläköityminen. Vuosina 2018-2020 Ruotsissa 2600 bussikuljettajaa siirtyy eläkkeelle. Samalla julkinen ammattikoulutus on pahasti alaimitoitettua. Koulutuspaikat eivät vastaa tarvetta", Dahl ja Luoma toteavat Svenska Dagbladet"ssa.

Suomessa on samanlainen tilanne. Vastuullinen viranomainen ei näytä huomaavan. (Toim.huom.)