MAN - Vaihtoautot

Ruotsin Tulli, Tullverket, paljasti 8.3. laajan dieselrikosvyyhdin Munka Ljungbyyssä. Tuhansia litroja dieseliä epäillään salakuljetetun Puolasta erikoisvalmistetuilla kuorma-autoilla Norjaan liikennöivien kuorma-autojen tankkaamiseksi. Laittomalla toiminnalla on kytkyä puolalaiseen kuljetusyritykseen. Tullverket ei tässä vaiheessa kerro puolalaisen kuljetusyrityksen asiakkaista.

Pidätyksen yhteydessä takavarikoitiin erikoisvalmistetut kuorma-autot, tuhansia litroja dieseliä, 40 000 Norjan kruunua ja kuljetusyrityksen pimeää kirjanpitoa.

Tullverket epäilee, että puolalainen kuljetusyritys on ajanut tauotta erikoisvalmisteisilla kuorma-auitoillaan Puolan ja Munka Ljungbyyn väliä tankatakseen muita kuorma-autoja. Tullverket epäilee puolalaisen kuljetusyrityksen näin välttyneen polttoaineveron maksamisesta satojen tuhansien kruunujen edestä.

- Ruotsalaisella kuljetusyrityksellä ei ole mitään mahdollisuuksia kilpailla. Puolalainen kuljetusyritys lyö näin laudalta ruotsalaiset kilpailijansa vinoutuneella kilpailulla, Tullverketin Oscar Lindvall sanoo.

Dieselin litrahinta on Puolassa viisi Ruotsin kruunua halvempi, mutta jos salakuljetettu dieselpolttoaine on Puolassa luokiteltu polttoöljyksi, hintaero on vielä paljon suurempi.

Kolmea henkilöä epäillään veronalaisen tuotteen laittomasta kuljettamisesta ja käsittelystä. Myös kirjanpitorikos saattaa liittyä asiaan.

(Traile.se)

Suomessa tiedetään 1980-luvulta saakka tuodun ulkomaisissa kuorma-autoissa Venäjältä ja Baltian maista nk. halpadieseliä, jopa verotonta dieseliä yli 1000 litran säiliöissä. Halpadieseliä on tankattu myös muihin ulkomaisten yritysten kuorma-autoihin. Halpadieseliä on myyty Suomessa "turuilla ja toreilla" halvalla jopa paikalle sattuneiden jerrikannuihin. Näin on vältetty maksamasta Suomessa polttoaineveroa miljoonien litrojen edestä.

Hangon satamasta henkilö- ja pakettiautoja Venäjälle kuljettavien venäläisten kuljetusyritysten kuorma-autot ovat olleet huomiota herättävästi ulkoa tuodun verottoman halpadieselin tankkauskohteita. Asia on vaiennettu tieten tahtoen, koska katsottiin julkisuuden vaikuttavan kielteisesti Hangon sataman toimintaan.

Vinouttamalla kilpailua on vallattu Suomen sisäisiä kuljetuksia, vienti- ja tuontikuljetuksia, ajettu nurin suomalaisia kuljetusyrityksiä ja vallattu kuljetusalalla suomalaisia työpaikkoja. Sitä jatkuu yhä.

Verottoman  halpadieselin tuonti jatkuu esteettä Suomeen kaiken aikaa. Viranomaisille on toimitettu valokuvia ylisuurista dieselsäiliöistä ulkomaisten kuorma-autojen runkoon kiinnitettyinä ja myös tavaratilaan asennettuina. Suomen Tulli, Valiovarainministeriön alainen, ei ole tarttunut asiaan. Dieselverojen välttäminen "salakuljettamalla" verotonta ja halpadieseliä järjestelmällisesti Suomeen kuuluisi myös Työ- ja elinkeinoministeriön, Sisäministeriön kuin myös Liikenneministeriön toimialaan. On käynyt selväksi, että asia vain ei kiinnosta Suomen vastuuministeriöitä ja -viranomaisia. Kieroutuneella asenteella Valtioneuvosto ja viranomainen uskoo edistävänsä Suomen vientiä.

(Toim.huom)