LeasePlanille palautuneiden autojen data vuosilta 2005–2020 paljastaa polttoainekulujen, ajokilometrimäärien ja käyttövoimien suosion muutoksia. Aineisto kattaa yli 30 000 vapaan autoedun leasinghenkilöautoa.
Bensa-autojen keskimääräisessä polttoaineen kulutuksessa on tapahtunut dramaattinen muutos: vuosina 2006–2007 keskikulutus oli 8,7 litraa sadalla kilometrillä ja vuonna 2020 noin 20 prosenttia alempi eli 6,9 litraa sadalla kilometrillä.
Dieselkäyttöisissä muutos on ollut hillitympi: kulutus on laskenut vuoden 2009 6,7 litrasta sadalla kilometrillä 12 prosenttia vuoden 2020 5,9 litraan sadalla kilometrillä.
- Bensa-autojen keskikulutuksen pieneminen johtuu muun muassa siitä, että isoissa autoissa on siirrytty dieselkäyttöisiin, joissa kulutus, päästöt ja autovero ovat pienempiä, LeasePlanin kaupallinen data-analyytikko Anton Holmström sanoo.
LeasePlanin laaja aineisto osoittaa myös sen, että suosituimpien automerkkien kulutuserot ovat kaventuneet vuosina 2005–2020.
Dieseleiden vuosikymmen
Dieselit ovat olleet suosituimpia leasingautoja koko 2010-luvun. Niiden määrä saavutti huippunsa vuonna 2015 ja on pysynyt saavutetussa määrässä, joka on noin kolminkertainen bensa-autoihin verrattuna.
Dieselit olivat alakynnessä aina vuoteen 2011, jolloin ne ohittavat bensakäyttöiset. Leasingsopimukset ovat tyypillisesti kolmen vuoden mittaisia. Diesel siis ohitti bensiinin käyttöön otettujen leasingautojen käyttövoimana jo vuonna 2008.
Ladattavien autojen menekki on nyt ohittanut uusissa henkilöautoissa pelkkää bensiiniä käyttävät ja on saavuttamassa dieselautojen tason. Ladattavia autoja on niukasti palautuneissa leasingautoissa, mutta tilanne muuttuu parin kolmen vuoden päästä.
Bensalla vakiintunut käyttäjäkunta
Palautuneiden bensiinikäyttöisten henkilöautojen määrä putosi huippuvuodesta 2008 vuoteen 2012 noin kolmannekseen ja on pysynyt viime vuoteen saakka jokseenkin sillä tasolla.
Vuoden 2008 autoveron muutos vaikutti autojen käyttövoiman valintaan. Hiilidioksidipäästöt tulivat tuolloin yhdeksi autoveron määräytymisperusteeksi, jolloin vähäpäästöiset dieselit tulivat kokonaiskustannuksiltaan isopäästöisempiä bensa-autoja houkuttelevimmiksi.
- Bensiinikäyttöisille on kiinteä käyttäjäkuntansa. Niille, jotka ajavat alle 20 000 kilometriä vuodessa, bensiini on hyvä vaihtoehto, Holmström sanoo.
Merkittäviä pudotuksia vuosittaisiin ajomääriin
Dieselillä ajavien keskimääräinen kilometrimäärä oli suurimmillaan 2008–2009, jolloin kilometrejä kertyi noin 45 000 vuodessa. Kilometrimäärät ovat pudonneet vuoden 2020 vajaaseen 35 000 kilometriin.
Bensalla ajavien huippuvuosi oli 2008 reilulla 33 000 kilometrillä, josta lähdettiin tasaiseen laskuun viime vuoden noin 28 000 kilometriin.