MAN - Vaihtoautot

Kevytautot tulevat sittenkin

Kevytautot tulevat jo ensi vuonna, uusi laki hyväksyttiin eduskunnassa. Laki astuu voimaan 1. marraskuuta 2019. Lain puolesta äänesti 167 ja vastaan 12 kansanedustajaa.

Kevytautojen kuljettaminen onnistuu AM-kortilla. Autojen maksiminopeus on 60 km/h ja niillä ei saa ajaa moottori- tai moottoriliikennetiellä. Kevytautoiksi voi muuttaa vain varsin uusia henkilöautoja. Auton tulisi olla 2014 jälkeen käyttöönotettu.


Volvo Lasvagnar sai uuden toimitusjohtajan

Volvo Lastvagnar yhtiön pitkäaikainen toimitusjohtaja Claes Nilsson menee eläkkeelle 1.1.2019. Uudeksi toimitusjohtajaksi on nimitetty Volvo Lastvagnarin Eurooppa-johtaja Roger Alm. Hänestä tulee samalla Volvon konsernijohdon jäsen. Alm tuli Volvo Lastvagnarin palvelukseen 1989. 

Sen jälkeen hän on ollut monessa huipputehtävässä, muun muassa vastuussa Volvo kuorma-autojen myynnistä Latinalaisessa Amerikassa ennen Eurooppa-johtajaksi tuloa.


Ruotsi lakkautta uunituoreen lentoveron

Ruotsin edellinen hallitus perusti demarien, ympäristöpuolueen ja vasemmistopuolueen voimin lentoveron viime kesänä. Vaikka Ruotsissa ei vieläkään ole vaalien jälkeen uutta hallitusta, on jo selvää, että maltillisen kokoomuksen ja kristillisdemokraattien budjettiehdotuksen tultua hyväksytyksi, lentovero kuopataan 1.7.2019 vain vuoden vanhana.

Matkanjärjestäjät ja elinkeinoelämä vastustivat raivoisasti lentoveroa alusta alkaen. Vain puoli vuotta sen voimaan astumisesta tiedetään jo, että se lakkautetaan. Lakkautuspäätöksestä tullaan varmasti käymään kovaa köydenvetoa heti Linköpingissä pidettävästä vuotuisesta kuljetusalan suurtapahtumasta, Transportforum'sta lähtien 9-10.1.2019.



Poliisille uusia panssaroituja ajoneuvoja

Poliisihallitus on hankkimassa vuosien 2018-2019 aikana poliisiyksiköiden käyttöön 15 kappaletta panssaroituja Mercedes-Benz G280 CDI LAPV 5.4 -ajoneuvoja. Autot on hankittu Hansel-sopimustoimittaja Veho Oy:ltä puitesopimuksen mukaisena hankintana. Ajoneuvoja tullaan sijoittamaan Suomen kaikkiin yhteentoista poliisilaitokseen.

Kyseiset uudet ajoneuvot ovat kuorma-autoiksi rekisteröitäviä panssaroituja poliisiautoja. Autoissa on Poliisihallituksen mukaan Suomen poliisille riittävä suojaustaso. Autot ovat väritykseltään tummansinisiä ja niissä on poliisin hälytysajoneuvojen normaali tekninen varustus.

Lue lisää...


Mikko Rantakare Volvo Truck Centereiden Länsi-Suomen aluejohtajaksi

Mikko Rantakare (48) on nimitetty Volvo Finland Ab:ssa Volvo Truck Center Länsi-Suomen aluejohtajaksi. Rantakare aloitti tehtävässään 3.12.2018. Volvo Truck Center Lännen alueeseen kuuluu Volvo Truck Center Turun, Forssan ja Porin toimipisteet. Mikko vastaa kuorma-automyynnin sekä jälkimarkkinaliiketoiminnan johtamisesta Länsi-Suomen alueella. Rantakare raportoi Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklundille.

Rantakare on toiminut autoalalla lähes koko työuransa ajan. Ennen Volvo Truck Center Länsi-Suomen aluejohtajaksi siirtymistään Rantakare toimi huoltokorjaamon päällikkönä Turussa. 

Rantakareen päätoimipisteenä on Volvo Truck Center Turku.


Atrian teurasjätteistä biokaasua

Työ- ja elinkeinoministeriö on myöntänyt 17.12.2018 Nurmon Bioenergia Oy:lle energiatukea enintään 9 364 000 euroa biokaasulaitoksen rakentamiseen Nurmoon parin kilometrin päähän Atrian elintarviketehtaasta. Laitos on tähän mennessä suurin biokaasun liikennekäyttöön suunniteltu hanke Suomessa.

Biokaasulaitos käyttäisi raaka-aineena maataloudesta syntyviä lantoja, teurastamon biojätteitä, elintarviketeollisuuden jäte- ja sivuvirtoja, ruokajätettä ja pakattuja elintarvikkeita sekä kasvibiomassoja.

Tuotannon käynnistyessä kaasua käytetään aluksi lähinnä teollisuuden polttoaineena ja kysynnän kasvaessa vuoteen 2025 mennessä lähes koko tuotanto käytettäisiin liikennepolttoaineena. Laitoksen täysi tuotantoteho vastaa 6 000 henkilöauton keskimääräistä energiankulutusta.

Lue lisää...


Toyota julkaisi Proacen tarkastuskampanjoita

Toyota Motor Corporation julkaisi 18.12.2018 viisi tarkastuskampanjaa liittyen Proace- ja Proace Verso -malleihin. Yksittäiseen autoon voi kohdistua yhdestä neljään kampanjaa. Kampanjoiden piiriin kuuluu Suomessa kokonaisuudessaan 3 482 autoa. Tyoyota haluaa vaikuttaa tilanteeseen mahdollisimman nopeasti, mikäli autoissa havaitaan turvallisuuteen liittyviä potentiaalisia ongelmia. Toyotan tietojen mukaan Suomessa ei ole ollut yhtään tarkastuskampanjoihin liittyvää ongelmatilannetta.

Lue lisää...


EU-tuella 14 uutta kaasutankkausasemaa

Euroopan unioni on myöntänyt Gasumille 2,9 miljoonaa euroa tukea kaasutankkausasemaverkoston laajentamistyöhön Suomessa. Tuki on merkittävä askel yhtiön pohjoismaisen kaasuekosysteemin rakentamiseen. Uusia asemia tarvitaan vastaamaan kaasuautojen kasvaneeseen kysyntään, ja jotta liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän ILMO45-loppuraportissa linjattuihin päästötavoitteisiin päästään.

EU:n väylä- ja liikennehankkeiden Verkkojen Eurooppa (Connecting Europe Facility) -hanke on myöntänyt Gasumille 2,9 miljoonaa euroa uusien kaasutankkausasemien rakentamiseen. Tuen myötä yhtiö jatkaa uusien tankkausasemahankkeiden toteuttamista ja pohjoismaisen asemaverkoston laajentamista.

- Myönnetty tuki mahdollistaa entistäkin paremmin kaasuinfrastruktuurin kehittämisen kasvavaa kysyntää vastaavaksi. Viimeisen parin vuoden aikana huimasti kasvanut kaasuajoneuvojen kysyntä niin kuluttaja- kuin yrityspuolellakin on osoittanut, että lisäasemille on tarvetta. Biokaasun liikennekäyttö edesauttaa myös Suomen kunnianhimoisten ympäristötavoitteiden saavuttamista, sanoo Jussi Vainikka, Gasumin biokaasuliiketoiminnan kehityspäällikkö.

Lue lisää...


DAF CF Electric -kuorma-auto kauppaketjulle koekäyttöön

DAF Trucks on tänään toimittanut ensimmäisen täysin sähkökäyttöisen kuorma-autonsa Jumbolle, alankomaalaiselle supermarketketjulle. CF Electric on DAF:n ja VDL:n kehitysyhteistyön tulosta, ja Jumbo tulee käyttämään sitä Alankomaiden eteläosissa sijaitsevien myymälöidensä tavarantoimituksiin. Jumbon toimitusjohtaja Frits van Eerd vastaanotti DAF CF Electric -kuorma-auton avaimet DAF Trucksin puheenjohtajalta Harry Woltersilta ja VDL Groepin puheenjohtajalta ja toimitusjohtajalta Willem van der Leegteltä.

Ensimmäisen DAF CF Electric -kuorma-auton käyttöönotto on iso merkkipaalu DAF Trucksille, VDL:lle ja Jumbolle. Täysin sähkökäyttöisen DAF-hyötyajoneuvon toimitus käynnistää sarjan sähkö- ja hybridikuorma-autojen pitkän aikavälin kenttätestejä.

Lue lisää...


Neste kehitti mobiilimaksun ammattiliikenteelle

Erilaiset vaihtoehdot maksamiseen Nesteen asemilla laajenevat jatkuvasti. Tammikuusta lähtien mobiilimaksaminen on mahdollista myös Nesteen yritysasiakkaille, jotka ovat olleet tiiviisti mukana sen kehitystyössä.

- Lanseerasimme puolitoista vuotta sitten Neste-äpin kautta tapahtuvan mobiilimaksamisen. Sen jälkeen olemme laajentaneet maksamisvaihtoehtoja ensin credit- ja debit -maksuominaisuuksille, ja tämän vuoden alussa vielä Apple Payn kaltaisille mobiililompakoille. Olemme saaneet paljon hyvää palautetta Neste-äpin kautta tapahtuvan maksamisen vaivattomuudesta, nopeudesta ja turvallisuudesta, Nesteen Head Of Digital Transformation Juho Korpela kertoo.

Tammikuussa lanseerattavat uudet yritysasiakkaille suunnatut maksamisen palvelut ovat täysin digitaaliset. Mobiilitankkauksen lisäksi uusi yritysasiakkaille suunnattu nykyaikainen mobiilimaksamisen palvelu tekee paperien pyörittämisestä turhaa, sillä laskut ja raportit saa vastedes kokonaan sähköisinä. Järjestelmän hallinta on reaaliaikainen, ja mobiilimaksut ovat sen kautta välittömästi asiakkaan käytössä.

- Digitaaliset palvelut kehittyvät nopeaa tahtia eteenpäin, ja myös yritysten on pysyttävä muutoksessa mukana. Yritykset pääsevät nyt hyötymään mobiilimaksamisen eduista, kun Neste-yrityskortin maksuominaisuudet voi asteittain liittää Neste-äppiin. Uudet maksamiseen liittyvät palvelut on kehitetty nimenomaan yritysasiakkaidemme tarpeita ajatellen, ja niiden avulla he voivat tehostaa raportointiaan ja liiketoimintaansa ympäri Suomen, Korpela jatkaa.

Lue lisää...


SKAL: Kuljetusyrittäjät vaativat realismia päästökeskusteluun

Ilmastopoliittisen työryhmän toimenpideohjelman sisältämät keinot liikenteen päästöjen poistamiseksi eivät ole realistisia, arvioi SKAL. Kuljetusyritysten edunvalvoja vaatii, että tavaraliikenteen kaluston erityispiirteet ja niiden soveltuvuus vaihtoehtoisille käyttövoimille otetaan huomioon keskustelussa.

- Kuljetusala haluaa ehdottomasti olla mukana torjumassa ilmastonmuutosta. Nyt tarvitaan todellisuuspohjaa laskelmiin ja rakentavaa keskustelua, sanoo toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.

Lue lisää...


Houkutus Infra-alalle

Liikenne- ja infra-alan toimijat ovat yhdistäneet voimansa nuorille suunnatussa #Infrasankarit-kampanjassa. Tavoitteena on tuoda esiin infra- ja liikennealan merkityksellisyyttä, monipuolisuutta ja ammattilaisten arkea.

Alan vetovoimaisuuden parantaminen ja tietoisuuden lisääminen nuorten keskuudessa koetaan liikenne- ja infra-alalla erittäin tärkeäksi. Kampanjalla tavoitellaan erityisesti peruskoulun ja lukion päättäviä, jotka pohtivat ammatinvalintaa. Infra-alan työn merkityksellisyyttä tuodaan esille kampanjassa vahvasti. #Infrasankarit-kampanjan näkyvin osa on somevideo, joka kertoo infrastruktuurin merkittävästä roolista yhteiskunnassa ja esittelee alan monipuolisia työnkuvia.

– Viestimme on kirkas: Infra- ja liikennealalla pääsee rakentamaan parempaa yhteiskuntaa. Me varmistamme ihmisten elämän sujuvuuden ja elinkeinoelämän toimintamahdollisuudet. Ja töitä riittää taatusti tulevaisuudessakin, MANK ry:n projektipäällikkö Antti Knuutila sanoo.

Työhön Infra-alan tulevaisuuden puolesta tarvitaan kaikkien panosta; järjestöjen, yritysten, sekä koulutusten järjestäjien. Yhteistyöllä saadaan aikaan tulosta.

-Houkuttelevat oppimisympäristöt, hyvin markkinoitu koulutus, selkeät koulutuspolut, sekä oppilaitosten ja yritysten välinen yhteistyö tuo koulutukseen laatua ja vetovoimaa, Knuutila kertoo.

Lue lisää kampanjan toteutuksesta 21.12 ilmestyvästä uudesta Auto, tekniikka ja kuljetus lehdestä!


Miljoonia tonneja ilmansaasteita turhaan

Pääkaupungin vihreä liikennesuunnittelu luo kasapäin turhia liikennetukoksia. Ne panevat tuhansittain autoja tupruttelemaan ilmoille kaikkein kuluttavimmalla ajotavalla tonneittain ilmastonmuutosta edistäviä päästöjä vuorokaudessa. Vastaavaa heikkotasoista suunnittelua ei ole muualla Euroopassa. Tahalliseksi kiusanteoksi, autoilija sanovat sitä Helsingissä. Samalla Helsingin liikennepoliisi vain katselee. Se ei ymmärrä välittää eteenpäin syitä ja seurauksia.

Auto, tekniikka ja kuljetus 10/2018 kartoitti 11 pahaa tukoskohtaa pelkästään Helsingin länsilaidalla. Lue että opit - myös välttämään


Yli 3000 uutta ammattikuljettajaa vuodessa

Puolustusvoimien "autokoulu" on Suomen suurin. Se antaa "ilmaiseksi" ammatin yli 3000 varusmiehelle: 2000 kuorma-autonkuljettajaa C-ajokortilla, 1000 CE-yhdistelmäkortillista ja 200 bussikuljettajaa DE-ajokortilla. Koulutuspaikkoja on 10 eripuolilla Suomea. Se maksaa paljon Puolustusvoimien budjetista. Varusmiesajan jälkeen sijoittuminen kuljetusalalle ei ole ongelmatonta ja hyödyntämättömäksi jäävä voimavara on suuri. Sen luulisi kiinnostavan myös Valtiovarainministeriöä ja Työmininisteötä erityisen paljon.

Luulo ei ole tiedon väärtti. Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 10/2018, niin tiedät. Lehti ilmestyy ensi viikon lopulla.


Tavaratila tarpeiden mukaan

Modul-System tekee monenlaisia varusteluita pakettiautoihin. Saatavilla on hyllyjä, työkalutelineitä ja lattiarakenteita. Koeajoimme uutta Toyota ProAcea jossa oli Modul-Systemin hyvin työmiehelle soveltuva hyllyvarustelu.

Hyllykköjen lokerikot ovat laadukasta materiaalia ja mekanismit valmistettu siten, että ne tuntuvat hyvin kestäviltä, eivätkä rämise ajettaessa. Itse ProAce on sekin asiallinen työkalu. Modul-System hyllyt on valmistettu ultralujasta teräksestä (UHSS), joka on sekä kevyttä että kestävää materiaalia, varmistaen törmäysturvallisuuden, suuremman kuormakapasiteetin ja pienemmän polttoaineenkulutuksen. Lue lisää Modul-Systemin mahdollisuuksista ja ProAcen ominaisuuksista 21.12 ilmestyvästä uudesta Auto, tekniikka ja kuljetus lehdestä!

Lue lisää...