MAN - Vaihtoautot

RaideJokerilla viedään veronmaksajilta 420 miljoonaa

Jokainen RaideJokeriin upotettu euro antaa vain 30 sentin hyödyn. Se on tämän heken hinta-arviolla 420 miljoonaa euroa kalliimpi kuin nopeamman, joustavamman ja paremman palvelutason antava nykyaikainen BRT-Jokeri. BRT Sähköbussi-Jokeri maksaisi 155 M€ siinä missä RaideJokeri tulee maksamaan vähintään 575 M€.

Kannattaisiko säästää 420 M€ ja saada enemmän, kysyvät maamme kolme etevintä joukkoliikenne-, maarakennus- ja jättiurakointi-asiantuntijaa. Nämä asiantuntijat ovat kokemuksillaan ja osaamisellaan aivan eri luokkaa kuin "kaiken maailman dosentit ja professorit".

"RaideJokeri ja 420 miljoonan puhallus" ensi viikolla ilmestyvässä Auto, tekniikka ja kuljetus 3/2019 numerossa.


LVM puolustautuu: Vastauksia taksien hintojen noususta

Julkisuudessa on käyty keskustelua taksien hintojen noususta Tilastokeskuksen julkaiseman taksien hintaseurannan perusteella. Lisäksi Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) kertoi seuraavansa taksien hintakehitystä tarkasti ja selvittävänsä taksien välityskeskusten toimintaa.

Myös liikenne- ja viestintäministeriössä seurataan taksiuudistuksen vaikutuksia tarkasti. Taksiliikennettä koskeva lainsäädäntö on osa liikennepalvelulakia, joka tuli pääosin voimaan 1. heinäkuuta 2018.

Lue lisää...


Veholla tapahtumarikas vuosi

Vuonna 2018 Veho jatkoi toimintansa uudelleensuuntaamista. Veho myi Turun PSA-toiminnot huhtikuussa, elokuussa yhtiö vahvisti yrityskaupalla asemaansa Ruotsin Mercedes-jälleenmyyjänä ja vuodenvaihteessa toteutettiin edellisen vuoden lopulla solmittu Espoon Ford-liiketoiminnan myynti.

Henkilöautojen markkinoilla tapahtui useita merkittäviä muutoksia. Taksiliikenteen sääntelyn uudistus astui voimaan 1.7.2018. Syyskuussa uudistui autojen päästömittaus ja autoverotus niin sanotun WLTP-standardin myötä. Muutos sai monen kuluttajan lykkäämään autokauppaansa.

Veho jatkoi myös liikkuvuuspalveluiden kehitystä: syksyllä Veho perusti Uudet liiketoiminnat -yksikön, joka kehittää uudenlaisia palveluja ja ratkaisuja yritysten ja kuluttajien tuleviin tarpeisiin. Vehon käytettyihin autoihin keskittyvä Vaihtoplus-ketju avasi elokuussa uuden liikkeen Lempäälän Ideaparkissa, jonne syntyy Pohjoismaiden suurin vaihtoautokeskus. Veho panosti myös uusiutuvan energian hyödyntämiseen: Vantaan Airportin liikkeen katolle asennettiin 128 aurinkopaneelin järjestelmä.

Hyötyajoneuvojen liiketoiminnassa tehtiin investointipäätös Vantaan Vehkalaan sijoittuvasta uudesta paketti- ja kuorma-autojen asiakaspalvelukeskuksesta, joka korvaa Lommilan toimipisteen valmistuttuaan. Investointipäätöksen myötä Lommilan kiinteistö myytiin. Lisäksi hyötyajoneuvotoiminnoille valmistui uusi toimitalo Rovaniemelle ja Kokkolaan päätettiin rakentaa uudet toimitilat. Molemmat toimipisteet palvelevat laajasti niin huollon kuin myynnin asiakkaita.

Lue lisää...



Tekoäly tulee verkkokauppaan

Tekoäly tulee muuttamaan merkittävästi vähittäiskaupan pelisääntöjä. Verkkokauppa on kehittynyt Suomessa muita Pohjoismaita hitaammin, ja suomalaiset suhtautuvat myös tekoälyyn muita pohjoismaalaisia varovaisemmin.

Tekoäly näkyy verkkokaupoissa esimerkiksi algoritmeina, jotka räätälöivät asiakkaille suosituksia ja optimoivat ostoja sekä asiakaspalvelua hoitavina chatboteina.

Vain 28 prosenttia suomalaisista kertoo olevansa valmiita antamaan mittojaan verkkokaupan käyttöön, jotta saisi shoppaillessaan valmiita kokosuosituksia. Tämä on selvästi muita pohjoismaalaisia vähemmän, sillä tanskalaisista mittansa antaisi 45 prosenttia, ruotsalaisista 39 prosenttia ja norjalaisista 37 prosenttia. Myös tekoälyn tekemiin automaattisiin täydennysostoksiin suomalaiset suhtautuvat maltillisimmin. 23 prosenttia pitäisi siitä, että tekoäly uusisi tilauksen, kun tuote on käytetty loppuun. Norjassa vastaava luku on 32 prosenttia, Tanskassa 29 prosenttia ja Ruotsissa 27 prosenttia.

- Kuluttajien luottamus tekoälyn mahdollistamiin toimintoihin samoin kuin vaikkapa uudenlaisiin maksutapoihin kulkee käsi kädessä verkkokaupan yleisen kehityksen kanssa. Me suomalaiset tulemme muita pohjoismaalaisia jäljessä oikeastaan kaikessa verkkokauppaan liittyvässä. Täällä shoppaillaan verkkokaupoissa vähemmän, keskiostos on täällä pienempi eikä meillä ole juurikaan isoja paikallisia verkkokauppabrändejä, PostNordin verkkokauppa-asiantuntija Sinikka Eloranta kertoo.

Lue lisää...


I-Save-toiminnolla jopa 7 % säästöjä polttoainekustannuksiin

Volvo kuorma-autot tuo markkinoille I-Save ‑toiminnolla varustetun FH ‑kuorma-auton. Uusi D13TC-moottori ja päivitetyt polttoainetta säästävät ominaisuudet muodostavat ratkaisun, jolla kaukokuljetusten polttoainekustannuksia voidaan pienentää jopa 7 prosenttia.

Kuljetusten kysyntä on kasvussa kaikkialla Euroopassa, ja kuorma-autoilla ajetaan jatkuvasti pidempiä matkoja. Samalla dieselpolttoaineen hinta on nousussa, mikä rasittaa kuljetusyritysten kannattavuutta.

- I-Save ‑toiminnolla varustettu Volvo FH on vastauksemme tähän haasteeseen. Uusin teknologiamme on yhdistetty kokonaisratkaisuksi, joka pienentää merkittävästi kaukokuljetusten polttoaineenkulutusta – ajettavuudesta kuitenkaan tinkimättä, kertoo Volvo Trucksin toimitusjohtaja Roger Alm.

Lue lisää...


Nokian Renkaiden suurinvestointi etenee Yhdysvalloissa

Nokian Renkaiden kolmas tuotantolaitos rakentuu vauhdilla Tennesseen osavaltioon Yhdysvaltoihin. Rakennustyöt ovat pysyneet aikataulussa, ja tavoitteena on aloittaa renkaiden massavalmistus myyntiin vuoden 2020 puolella.

Tehdasrakennuksen ulkopuoli samoin kuin tornimaisen sekoitusosaston julkisivu alkavat olla pian valmiit ja sisätyötkin on jo aloitettu. Tällä hetkellä työmaalla ahertaa noin 200 henkeä. Tehtaaseen asennettavat pitkälle automatisoidut tuotantolinjat hyödyntävät uusinta teknologiaa ja tekevät tuotantolaitoksesta yhden maailman moderneimmista rengastehtaista.

- Olemme erittäin tyytyväisiä, että mittava projekti on edennyt hienosti aikataulussa ja erittäin hyvässä yhteistyössä toimittajien ja kumppaneiden kanssa, sanoo tehtaan rakentamisesta Nokian Renkailla vastaava David Korda.

Lue lisää...


Testien mukaan puupohjainen diesel vähentää lähipäästöjä

UPM BioVerno -dieselin viimeisin testitulos Helsingin Vuosaaren satamakonetestistä vahvistaa aiempien testien tulokset: UPM:n uusiutuva diesel vähentää lähipäästöjä.

Vuosaaren satamassa mitattiin lähipäästöjä Volvo-pyöräkuormaajan pakokaasuista. Fossiiliseen verrokkipolttoaineeseen verrattuna sekä typenoksidi- että pienhiukkaspäästöt olivat noin 10 prosenttia pienemmät.

- Toteutetussa mittauksessa työkoneen keskimääräinen kuormitus oli matala. Raskaammassa, enemmän hiukkasia tuottavassa ajossa hiukkaspäästöjen vähenemät uusiutuvaa dieselpolttoainetta käytettäessä olisivat todennäköisesti olleet suuremmat, sanoo VTT:n Senior Advisor, Nils-Olof Nylund.

Lue lisää...


Autonominen näyttelyauto, tutkielma 1950-luvulta

Goodyear ja Klairmont Kollections paljastavat läpikuultavin Goodyear-renkain varustetun entisöidyn Golden Sahara II:n vuoden 2019 Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä.

Goodyear esittelee yhteistyössä Klairmont Kollectionsin kanssa entisöidyn Golden Sahara II:n vuoden 2019 Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä. 1950- ja 1960-lukujen legendaarinen kustomoitu auto Golden Sahara II oli yksi ensimmäisistä itse ajavista konseptiautoista. Se oli varustettu Goodyearin erikoisvalmisteisilla, hehkuvilla, läpikuultavilla renkailla.

- 1950- ja 1960-luku olivat intensiivistä innovoinnin aikaa Goodyearilla. Teimme yhteistyötä kaikenlaisten liikkumisen pioneerien kanssa kuun tutkimuksesta maanopeusennätyksiin. Goodyearin yhteistyö Golden Sahara II -projektissa oli ensimmäinen askeleemme itse ajavien autojen tulevaisuuden muovaamisessa, kertoi Goodyear Euroopan kuluttajarenkaiden varatoimitusjohtaja Henry Dumortier (Vice President Consumer Europa).

Jim Streetin ja legendaarisen kustomoitujen autojen suunnittelijan, George Barrisin, kehittämä Golden Sahara II konseptiautoa käytettiin testaamaan uusia elektroniikkajärjestelmiä. Siinä oli lentokoneista innoituksen saanut ohjausjärjestelmä, jolla ohjattiin kiihdytystä, jarrutusta ja ohjausta, ja automaattinen jarrutusjärjestelmä, joka tunnisti auton kulkuväylällä olevat mahdolliset esteet antureiden avulla.

Lue lisää...


Täysin uusi SsangYong Korando

SsangYong jatkaa mallistonsa uudistamisen toista aaltoa. Merkin uusi aikakausi alkoi neljä vuotta sitten Tivolista, jota seurasivat nopeaan tahtiin Tivoli XLV, Rexton ja Musso Pick-up. Geneven autonäyttelyssä mallisto kasvaa kookkaammalla Musso Grandilla. Suomalaisittain tärkein uutuus on kuitenkin täysin uusi neljännen sukupolven Korando.

SsangYong Motor Companyn pääjohtaja Johng-Sik Choi muistutti paljastaessaan uuden Korandon, kuinka nopeasti yhtiö on uudistanut koko mallistonsa vieden SsangYongin uuteen aikakauteen.

- Nyt menemme vielä pidemmälle uudella mallillamme, jonka uskomme kilpailevan tasaväkisesti minkä tahansa keskiluokan katumaasturin kanssa, ja voittavan ne kaikki rahalle saatavalla vastineella.

Neljännen sukupolven Korando noudattaa linjoiltaan hyvin pitkälti kolme vuotta sitten Geneven autonäyttelyssä esitellyn SIV-2 koemallin muotokieltä. Täysin uuden SsangYong Korandon muotoilussa seurataan kaiken kaikkiaan yhtiön uutta filosofiaa, joka otettiin käyttöön Rextonissa.

Lue lisää...


Uutta talvipitoa myös tiehöylille

Pyöräkuormaajat ja tiehöylät ovat tärkeässä osassa, kun tiet, pysäköintialueet sekä lastauspihat on pidettävä puhtaana lumesta ja yhteiskunnan pyörät pyörimässä. Nokian Hakkapeliitta Loader -rengas tarjoaa erinomaista pitoa vuoden ympäri – nyt myös koossa 14.00R24.

Kun Nokian Hakkapeliitta Loader -renkaat tulivat markkinoille vuonna 2016, ne saivat erittäin hyvän vastaanoton ankarissa talviolosuhteissa työtä tekeviltä ammattilaisilta. Parempi pito ja tarkka ohjattavuus toivat mielenrauhaa työskentelylle pysäköintialueilla, lentokentillä ja lastauspihoilla, sillä ne täytyy pitää toiminnassa joka säässä. Lisäksi olosuhteet vaativat pyöräkuormaajalta nopeutta ja tarkkuutta. Alun perin valikoimassa olivat rengaskoot 17.5R25, 20.5R25 ja 23.5R25, mutta maaliskuun alusta alkaen Nokian Hakkapeliitta Loader -renkaita on saatavilla myös koossa 14.00R24.

- Pyöräkuormaajien lisäksi uusi koko tuo paremman talvipidon myös tiehöylille. Ankarissa talviolosuhteissa pitoa ei ole koskaan liikaa, kertoo tuotepäällikkö Eva-Leena Varpe Nokian Renkailta.

Lue lisää...


Broman Logistics ja Motonet investoivat aurinkosähköön

Broman Group kehittää kiinteistöjensä ekotehokkuutta aurinkosähköllä. Kolmen jo asennetun aurinkovoimalan lisäksi uusia voimaloita tulee yhdeksän Motonet-tavaratalon ja Broman Logisticsin Keravan logistiikkakeskuksen yhteyteen tämän kevään aikana. Aurinkopaneeleita on asennusten jälkeen käytössä yhteensä yli 4400 kappaletta. Kaikkien Broman Groupin aurinkovoimaloiden tuotettu sähkö vuodessa tulevana vuonna on yhteensä yli miljoona kilowattituntia.

Motonet on tuonut asiakkaidensa käyttöön sähköautojen latauspalvelun, Motolatauksen. Motolataus-pisteet ovat nyt käytössä viidellätoista paikkakunnalla ja latauspisteverkosto laajenee vuonna 2019 yhdeksällä uudella toimipaikalla. Tällä hetkellä toiminnassa olevat latauspisteet löytyvät Motonetin verkkosivuilta: www.motonet.fi/motolataus


Steissi 100 vuotta

Yksi pääkaupungin tunnetuimmista ja rakastetuimmista maamerkeistä, Steissi eli Helsingin päärautatieasema, avattiin yleisölle 5.3.1919. Merkkipäiväänsä juhlistava asemarakennus on palvellut matkustajia jo sata vuotta. Steissi tunnetaan kaupunkilaisten arjen keskeisenä kohtaamispaikkana.

Helsingin päärautatieasemalla on jo 100 vuoden ajan koettu ikimuistoisia lähdön ja jälleennäkemisen hetkiä. Aseman käytävillä on astellut kuuluisuuksia ja todistettu historiaa, mutta se on ennen kaikkea toiminut ihmisten arjessa kohtaamisten, työnteon ja läpikulun paikkana. Kyseessä on Suomen ylivoimaisesti vilkkain matkustamisen ja liikenteen solmukohta, jonka läpi kulkee päivittäin jopa 250 000 ihmistä.

Arkkitehti Eliel Saarisen suunnittelema ikoninen maamerkki Helsingin ytimessä on toiminut pääkaupungin ja rautatieliikenteen symbolina. Pääsisäänkäyntiä järkähtämättömästi vartioivat Kivimiehet, lähes viiteenkymmeneen metriin kohoava kellotorni, vaikuttavat hallien holvit sekä uniikki graniittijulkisivu yksityiskohtineen ovat ihastuttaneet kaupunkilaisia ja turisteja vuosikymmenestä toiseen. Helsingin päärautatieasema on myös saanut tunnustusta yhtenä maailman hienoimmista rautatieasemista.

Lue lisää...


SEAT ja IBM aloittavat tekoälyn hyödyntämisen kaupunkiliikenteessä

Autonvalmistaja SEAT:lla on aikomuksena mullistaa kaupunkiliikkumisen yhteistyössä IBM:n kanssa. Ensimmäinen, ja vielä kehitysvaiheessa oleva, Mobility Advisor -mobiilisovellus esiteltiin Barcelonan Mobile World Congress -messuilla.

Kasvavat liikenneruuhkat ja ympäristöhaasteet asettavat kaupungeille valtavia muutospaineita. Liikkumista kaupunkiympäristössä on ajateltava eri tavalla. IBM auttaa SEATia ja sen kumppanikaupunkeja löytämään uusia lähestymistapoja ja ratkaisuja tähän haasteeseen. Näistä ratkaisuista ensimmäinen, pilvipohjainen ja 4G- sekä 5G-verkoissa toimiva, Mobility Advisor hyödyntää IBM:n tekoäly- ja koneoppimiskyvykkyyksiä.

Sovelluksen avulla käyttäjä pystyy suunnittelemaan ja optimoimaan parhaan mahdollisen reitin kaupungissa ja valitsemaan sille parhaiten soveltuvan kulkuneuvon aina polkupyörästä autoon. Mobility Advisor oppii koneoppimiskyvykkyyksiensä ansiosta käyttäjänsä mieltymykset ja tekee personoituja suosituksia reittien suhteen.

Lue lisää...


Dieselillä vankka asema isokokoisten autojen ensirekisteröinneissä

Uusia pakettiautoja ensirekisteröitiin helmikuussa 1 055, joka on 12,4 prosenttia pienempi kuin viime vuoden helmikuussa. Pakettiautoja on tammi-helmikuussa ensirekisteröity 2 548, joka on 6,0 prosenttia viime vuoden alkukuukausia vähemmän.

Kuorma-autoja ensirekisteröitiin helmikuussa 320. Kuorma-autojen ensirekisteröinnit ovat 33,9 prosenttia viime vuoden helmikuuta suuremmat. Tammi-helmikuun aikana kuorma-autoja on rekisteröity 679, joka on 4,1 prosenttia viime vuoden alkua enemmän. Yli 16 tonnin kuorma-autoja on alkuvuonna rekisteröity 493, joka on 0,6 prosenttia viime vuoden tammi-helmikuuta vähemmän. Pienten alle 6 tonnin kuorma-autojen kysyntä on edelleen kasvussa, sillä niitä ensirekiosteröitiin tammi-helmikuussa 142, joka on 32,7 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Uusia linja-autoja ensirekisteröitiin helmikuussa 21. Tammi-helmikuussa linja-autoja on ensirekisteröity yhteensä 68, joka on 5,6 prosenttia viime vuoden alkua vähemmän.Dieselin rooli on vahva D- ja E-segmentin henkilöautomalleissa, keskikokoisissa ja suurissa katumaastureissa sekä suurissa tila-autoissa, joissa dieselin hyvä polttoainetalous korostuu. Viime vuonna ensirekisteröidyistä D-segmentin autoista lähes 40 prosenttia oli dieselkäyttöisiä. Tätä suuremman kokoluokan E-segmentin autoista noin 85 prosenttia oli dieselkäyttöisiä. Keskikokoisissa katumaastureissa dieselin osuus oli hieman alle kolmannes ja suurissa katumaastureissa ja suurissa tila-autoissa hieman yli puolet.

Lue lisää...


Brittiajokortti kannattaa vaihtaa suomalaiseen ajokorttiin ennen brexitiä

Mahdollinen sopimukseton brexit vaikuttaa myös brittiajokorttien kelpoisuuteen Suomessa. Brittiajokortin omaavien kannattaakin harkita ajokortin vaihtamista suomalaiseen ajokorttiin ennen maaliskuun loppua, jotta kaikki nykyiset ajo-oikeudet pysyisivät voimassa mahdollisimman helposti. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on koonnut sivuilleen tietoa brexitin vaikutuksista liikenteen ja viestinnän osalta.

Ison-Britannian ja Pohjois-Irlannin yhdistyneen kuningaskunnan (UK) mahdollinen sopimukseton ero EU:sta vaikuttaa myös UK:ssa myönnettyjen ajokorttien kelpoisuuksiin Suomessa ja muissa EU-maissa. Suomessa asuvien brittiajokorttien haltijoiden kannattaa harkita ajokortin vaihtoa suomalaiseen ajokorttiin jo ennen UK:n mahdollista EU-eroa.

- Erityisesti jos ajokorttiin kuuluu raskaan liikenteen ajo-oikeuksia, kannattaa vaihto tehdä nyt. Mahdollisen EU-eron jälkeen UK:ssa myönnetyt ajokortit luokitellaan ns. kolmannessa maassa eli ajokorttilain näkökulmasta sopimusvaltioissa myönnetyiksi korteiksi ja tällöin esimerkiksi kuorma- ja linja-autokorttien osalta pitää suorittaa uusi kuljettajantutkinto, kertoo kehityspäällikkö Päivi Wood.

Lue lisää...