MAN - Vaihtoautot

Ford sähköistää F-150:n

Ford on esitellyt kuusi minuuttia pitkällä videolla aikeensa tuoda markkinoille 42 vuotta vanhan klassikkonsa, maailman eniten myydyn PickUpinsa täyssähköisenä.. Jo 2020 on tulossa myntiin Plug-in hybridi F-150.

E-PickUpeja on tulossa useammaltakin valmistajalta. Rivian R1T, Workhorse ja Atlis ovat ilmoittaneet tulostaan jo ensi vuonna. Myös Tesla suunnittelee kilpailijaa F-150:lle.

(Vogel)


VK: E-laudat lisäävät litium-vaaroja ja vaatimuksia täsmentävistä käyttömääräyksistä

Erikoisjulkaisu "Vaarallisia Kuljetuksia" toteaa E-lautojen eli sähköpotkulautojen litium-akkujen edellyttävän nykyistä näkyvämpää vaara-merkintää ja tarkennettuja huolto- ja käsittelymääräyksiä. Asia koskee E-lautojen kuljetuksia, varastointia ja käyttöä yleisissä tiloissa.

Litium-akut lisäävät huolestuttavasti palo- ja räjähdysvaaraa E-lautojen lukumäärän ja suosion nopean kasvun myötä.

Lue lisää...


Tanskalainen kuljetusyrittäjä teki nopeusennätyksen

Tanskalainen kuljetusyrittäjä kokeili 15.7. Audi RS4 (vm. 2017, 450 hv, vääntö 600 Nm) henkilöautoaan moottoritiellä Tanskan Esbjergissä. Vauhdin hurmassa hän ei huomannut ohittaneensa siviiliautoksi "naamioituneen" poliisiauton, joka innostui lähtemään Audin perään. Lopulta Audille mitattiin nopeudeksi 238 km/t, minkä oikeuden tuomari Christian Notlevsen totesi olevan "uusi Tanskan ennätys, tai ainakin hyvin lähellä sitä".

Kuljetusyrittäjälle määrättiin 10 500 Tanskan kruunun sakko, hänen ajokorttinsa hyllytettiin puoleksi vuodeksi, kortin palautuksen ehdoksi määrättiin uusi ajo- ja teoriakoe, minkä lisäksi kortin menetys johti uuden ammattikuljettajan pestaamiseen töihin puoleksi vuodeksi.

(Trailer.se)



Nokian Raskaat Renkaat Oy ostaa Levypyörä Oy:n

Nokian Raskaat Renkaat ostaa suomalaisen, työkoneiden vanteita valmistavan Levypyörä Oy:n. Yrityskauppa tukee Nokian Raskaiden Renkaiden kasvustrategiaa. Levypyörä palvelee sekä ensiasennus- (OE) että jälkimarkkina-asiakkaita metsä-, maatalous- ja maansiirtosektoreilla. Vanteisiin ja teräsrakenteisiin erikoistuneen Levypyörän vuosittainen liikevaihto on noin 18 miljoonaa euroa.

- Yrityskaupan myötä Nokian Raskaat Renkaat pystyy tarjoamaan innovatiivisia ratkaisuja nykyisille asiakkailleen sekä kasvattamaan vannevolyymia ja parantamaan palvelutasoa entisestään. Levypyörä on ollut luotettu yhteistyökumppanimme jo vuosien ajan, ja tehty kauppa palvelee meitä molempia erinomaisesti. Kaupan myötä saamme uusia kasvumahdollisuuksia ja pystymme tarjoamaan kokonaisratkaisuja sekä OE- että jälkimarkkina-asiakkaillemme, kertoo Nokian Raskaiden Renkaiden toimitusjohtaja Manu Salmi.

Lue lisää...


TomTom alamäessä


Valmis kaatopaikalle.

Maailman kahdesta tunnetuimmasta navigaattorivalmistajista TomTom näyttää menettävän pelin Garminia vastaan samalla kun älykännykät, tabletit ja tietokoneet tarjoavat yhä nopeampia ja tarkempia navigaattoripalveluja.

Lue lisää...


TIP kasvattaa toimintaansa ostamalla PEMA:n

Perävaunujen leasing-, vuokraus-, huolto- ja korjauspalveluiden tarjoaja TIP Trailer Services on allekirjoittanut sopimuksen Société Généralen omistaman PEMA GmbH:n ostamisesta. PEMA on hyötyajoneuvojen leasing- ja vuokrauspalveluita tarjoava yritys, joka toimii Belgiassa, Tšekissä, Tanskassa, Saksassa, Puolassa, Ruotsissa ja Sveitsissä. Kauppa vahvistaa TIP:n maantieteellistä jalanjälkeä, asemaa Saksassa ja tarjoaa pääsyn Sveitsin markkinoille.

- PEMA:n oston myötä TIP saavuttaa kasvua, maantieteellistä monipuolistumista sekä vahvemman aseman Saksan markkinoilla. Tahdomme myös tulevaisuudessa etsiä keinoja kasvattaa alustaamme esimerkiksi laadukkaalla erikoiskalustolla, kuitenkin samalla säilyttäen nykyisen tarjontamme ja palvelutason, toteaa TIP Trailer Servicesin hallituksen puheenjohtaja sekä I Squared Capitalin hallinnoiva osakas Adil Rahmathulla.

TIP Trailer Servicesin puheen- ja toimitusjohtaja Bob Fastin mukaan yrityksillä tulee olemaan lähes 89 000 perävaunua ja vetoautoa sekä yli 100 korjaamoa Euroopassa ja Kanadassa.

Kauppa saadaan oletettavasti päätökseen lähikuukausien aikana riippuen viranomaishyväksyntien kestosta.


Vaarallisia Kuljetuksia 1/2019 nostaa kipukohtia suuren yleisön silmien eteen

Erikoisjulkaisu Vaarallisia Kuljetuksia 1/2019 käsittelee kuljetusalan aihepiiriä, jota tunnetaan aivan liian vähän jopa kuljetusalan itsensä piirissä puhumattakaan suuren yleisön tietoisuudesta. Erikoisjulkaisu tulee ensiksi jakoon kuljetusalan syyskauden suurtapahtumassa, Härmän Power Truck näyttelyssa 9-10. elokuuta. Se tulee jakeluun myös Maxpo-messuilla Hyvinkäällä 5-7. syyskuuta. Se on liitteenä seuraavassa Ajolinja -lehdessä samoin kuin Auto, tekniikka ja kuljetuksessa.

Vaarallisia Kuljetuksia 1/2019 sisällysluettelo tarjoaa seuraavia otsikkoaiheita: "Vaaralliset aineet arjessamme"; "Vaarallisissa kuljetuksissa kipukohtia"; "Kokonaisturvallisuudessa aukkoja"; "Kuljetusten kompastuskiviä"; "Pimeissä kuljetuksissa uhkia"; "Säännöksiä ei tunneta"; Kuljetukset turvallisiksi Turvallisuusneuvonantajilla"; "VAK Yhteistyöryhmä katsoo eteenpäin"; "Riskit hallittava"; "Logistiikan Maailma puhuu käytännön kieltä"; "Staattinen sähkö vaanii"; "Tiukempi ote raivaukseen";"VAK-laki uudistuu"; "Uusin turvayhdistelmä"; "Kestäväksi suunniteltu"; "ADR-ajolupakoe on helpottunut".


Vaarallisia Kuljetuksia 1/19: Kuljetusvaaroja ei tunnisteta suuren yleisön keskellä

SKAL Suoritealat ry. ja B yhtiöt Oy (Ajolinja, Kuljetusnet.fi sekä Auto, tekniikka ja kuljetus) ovat tuottaneet erikoisjulkaisun "Vaarallisia Kuljetuksia", joka keskittyy nimensä mukaisesti ihmisille je ympäristölle vaarallisiin kuljetuksiin. Ensimmäinen numero tulee jakeluun Härmässä Power Truck näyttelyssä.

Lue lisää...


Helsingin Satama ottamassa käyttöön 5G-verkon

Helsingin Satama ja Elisa ovat tässä kuussa allekirjoittaneet aiesopimuksen 5G-teknologian tuomiseksi laivamatkustajien käyttöön Helsingin Länsisatamassa.

Tavoitteena on ottaa syksyn 2019 aikana käyttöön kaupallinen 5G-verkko Länsiterminaali 2:n sisätiloihin ja Länsisataman ulkoalueille. Samalla selvitellään sopivaa toimintamallia sisätilojen 5G-peiton rakentamiselle myös muiden Helsingin matkustajaterminaalien osalta.

- Tällä yhteistyöllä pyrimme parantamaan matkustajien mobiiliyhteyksiä erityisesti terminaaleissa. Tämä on meille merkittävä avaus 5G-teknologian tuomisessa sataman terminaaleihin laajemminkin, toteaa Helsingin Sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaari.

Lue lisää...


Museovirasto vaatii jo suoraa suojelumääräystä Malmin lentoasemalle

Malmin lentoaseman suojeluasia jälleen ympäristöministeriöön

Malmin lentoaseman ystävät ry on valittanut Uudenmaan ELY-keskuksen tekemästä uudesta päätöksestä Malmin lentoaseman suojeluasiassa. ELY-keskus ei noudattanut lainkaan ympäristöministeriön palautuspäätöstä, vaan hienosääti perusteluitaan käytännössä koskematta aiempaan päätökseensä.

Lue lisää...


Raskaan liikenteen tehovalvonta paljasti ajo- ja lepoaikarikkomuksia

Poliisi totesi viime viikon raskaan liikenteen tehovalvonnassa 177 ajo- ja lepoaikarikkomusta sekä 46 ajopiirturirikkomuksia. Lisäksi piirtureiden manipulointitapauksia paljastui neljä.

Epäkuntoisuuksien takia matka jouduttiin keskeyttämään kokonaan 16 tapauksessa ja seuraamuksia näistä rikkeistä kirjattiin 63 kappaletta. Lisäksi rangaistuksia jaettiin muun muassa kuorman varmistamiseen (46), kuljettajan ja ajoneuvon asiapaperirikkomuksiin liittyen (18). Etsintäkuulutettuja tavattiin valvonnassa 7 ja rattijuoppoja yksi.

Valvonnassa tuli esille myös 15 tapausta, joissa kuljettaja käytti kännykkää tai muuta viestintälaitetta ajon aikana.

Lue lisää...


Saksassa E-autojen uranuurtaja, tutkijaprofessori, oman E-auton sarjatuotannon kynnyksellä: "Tieteellisessä tutkimuksessa aukkoja"

Günther Schuh, Gründer der E-Auto-Firma E-Go Mobile und Professor an der RWTH Aachen, findet die derzeitige Diskussion um die Elektromobilität nicht wissenschaftlich fundiert genug. Das sagte er in einem Interview mit der „Süddeutschen Zeitung“ (10. Juli). Beispielsweise sei nicht haltbar, dass die Batterie bald viel billiger sein werde und damit den E-Autos zum Durchbruch verhelfe. „Die ganze Autoindustrie richtet sich darauf aus. Dabei sind wir gerade mal so weit, dass nicht mehr behauptet wird, man könne morgen mit einem Elektroauto zum selben Preis genauso weit und schnell fahren wie mit einem Verbrenner.“ Geht es nach Schuh, wird das nie der Fall sein.

Lue lisää...


EU: 1.7.2019 lähtien äänivaroitin uusiin hybridi- ja sähköautoihin

Kaikissa myytävissä uuissa hybridi- ja sähköautoissa pitää vuodesta 2021 alkaen olla sakon uhalla äänivaroitin. Äänivaroitin vaaditaan 1.7.2019 lähtien tyyppihyväksyttävissä hybridi- ja sähköautoista.

AVAS-määräykset täsmentävät mm. seuraavaa: Äänivaroittimen tulee toimia nopeusalueella 0-20 km/h. Äänen yksityiskohtia ei ole täsmennetty, mutta sen on oltava selvästi erottuva eikä liian kova.  Musiikki ja siihen verratava ääni on kielletty. 

Äänivaroittimen käyttö on sallittu vapaaehtoisuuspohjalla välittömästi.

(Vogel)


Toyotalla massiivinen kasvusuunnitelma tavara-autoille Euroopassa

Toyota lanserar nu en ambitiös tillväxtplan för sina transportbilar och lätta lastbilar. Målet är 100 000 sålda bilar i Europa år 2020 – en ökning med 50 procent – och det sker genom introduktionen av nya modeller och ett nytt varumärke: Toyota Professional.

Lue lisää...


Volvo ja Samsung kehittämään akkuteknologiaa sähkökuorma-autoihin

Volvokoncernen och Samsung SDI har ingått en strategisk allians för att utveckla batterier till Volvokoncernens elektriska lastbilar, berättar företagen i en pressrelease. Samarbetet med Samsung SDI syftar till att öka utvecklingshastigheten och stärka den långsiktiga förmågan inom elektromobilitet till förmån för kunder i olika lastbilssegment och marknader.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!