Tulevaisuus on Super

Conti-Pressure-Check säästää

Väärä ilmanpaine renkaissa lisää renkaiden ja polttoaineen kulutusta, pidentää jarrutusmatkaa, johtaa rengasvaurioihin, onnettomuuksiin. Henkilöautoissa niitä torjutaan EU:n (huonolla) automaattisella paineenvaroitusjärjestelmällä. Raskaassa liikenteessä vastaava puuttuu, vaikka vahingot ovat seurauksiltaan paljon pahemmat. 90% raskaan liikenteen rengasvaurioista saavat alkunsa väärästä ilmanpaineesta.

Continentalin uusi renkaiden ilmanpainetta valvova Conti-Pressure-Check kostuu painesensoreista ja keskusyksiköstä, mahdollisesti myös ulkoisestaantennista jos langaton radioyhteys mättää.

Sensorit, tunnistimet, on pantu pieniin kumitaskuihin, jotka sijoitetaan renkaiden sisäpuolelle. Ne toimivat myös perävaunun renkaissa. Ne mittaavat ilmanpainetta ja lämpötilaa. Toiminta-ajaksi ilmoitetaan 600 000 km tai kolme vuotta. Elinaikanaan ne voidaan siirtää kuluneesta renkaasta uuteen.

Keskusyksikkö (CCU) vastaanottaa sensorisignaalit langattomasti tai ulkopuolisen antennin kautta ja jatkaa tiedot erilliseen näyttöruutuun kojetaulussa. Näyttö voidaan myös istuttaa auton omaan näyttöruutun, jos sen kapasiteetti riittää. Siitä tieto voi välittyä myös kuljetusyrityksen omaan valvomoon saakka.

Conti-Pressure-Check säästää käyttökustannuksissa 1500 euroa vuodessa kaksiakselisessa vetoautossa ja puoliperävaunussa keskimäärin 150 000 km:n ajomatkalla vuodessa, Continental laskee.

 


Dräger Alcotest 3820 testivoittaja

Kippari-lehti testasi alkometrit heinäkuun numerossa (7/2016) ja testivoittajaksi ylsi Dräger Alcotest 3820 -alkometri. Testissä oli mukana viisi helposti mukana kuljetettavaa polttokennosensori-alkometriä, jotka ovat käytössä halpamittareita luotettavampia.

Dräger 3820 sai kiitosta nopeasta testiin aktivoitumisesta ja näppärästä koostaan. Lisäksi selkeä näyttö ja testin ainoana suomenkieliset opastetekstit sekä selvät merkkiäänet tekevät laitteesta helpon käyttää vaativammissakin olosuhteissa. Puhallussuukappaleen suojakansi suojaa laitetta huonossa kelissä. Testivoittaja saavutti kokonaisarvosanaksi peräti 9,0 ja sitä kuvailtiin loppuarvostelussa ”laadukkaaksi, nopeaksi ja käyttövarmaksi kompaktin kokoluokan laitteeksi veneilijän käyttöön”.

 


Näin Skandinaviassa, vain ei Suomessa: 131 000 Tkr sakkoa piirturivilpistä

Bulgarialaisen kuljetusliikkeen makedonialainen kuljettaja harhautti poliisia Jylland´ssa Tanskassa todistelemalla lomailleensa kahden viimeksikuluneen vuorokauden aikana, jolloin piirturista puuttui ajotiedot. Miehen osoitettiin kuitenkin kuljettaneen rahtia "lomapäivät" läpeensä. Puuttuneen kuljettajakortin tilalle kuljettaja esitti väärennettyjär asiapapereita.

Kuljettaja tuomittiin helmikuussa 10 vuorokauden ehdolliseen vankeuteen kuuden kuukauden koeajalla, kuuden vuoden maahantulokieltoon ja 131 000 Tanskan kruunun sakkoon. Bulgarian rekisterissä oleva kuorma-auto takavarikoitiin myytäväksi,  jollei sakkoa maksettaisi kahden kuukauden sisällä.

Tanskassa, Ruotsissa ja Norjassa vastaavanlaisia tapauksia paljastuu solkenaan laittoman kabotaasin yhteydessä. Suomen tullin ja poliisin mukaan vastaavat väärinkäytökset ovat hyvin harvinaisia. EU:n nk. halpamaiden kuljetukset Suomen teillä ovat moninkertaiset Skandinavian maihin verrattuna Suomen lepsujen rengassääntöjen ja käytännössä olemattoman valvonnan johdosta.

 



Puola: Muutoksia tiemaksunkeruujärjestelmään A4-tiellä

Puolan moottoritie A4 Katowice-Krakova otetaan käyttöön uusi elektronien tiemaksunkeruujärjestelmä. Yksityisen Stalexport Autostrade Malopolskan (SAM) ylläpitämä järjestelmä vaatii A4Go -järjestelmän. Nykyiset järjestelmät eivät toimi ko. tieosuudella.

Lisätietoja palveluntarjoajalta 


Tanska taistelee, Suomi antautui

Tanska on tulkinnut EU:n kabotaasidirektiiviä rajoittamalla  kuormaus- ja purkukertoja yhden kabotaasikuljetuksen aikana samoin kuin Suomi. Syksyllä 2015 Tanska vastaanottikin samoin kuin Suomi EU:n vaatimuksen olla rajoittamatta kuormaus- ja purkukertoja tai muussa tapauksessa EU nostaisi (ulkoministeri Soinin ja liikenneministeri Bernerin vauhdittamina!!!) EU-oikeudessa kanteen rangaistusvaatimuksineen Suomea kuin myös Tanskaa vastaan.

Suomelle meni pupu vellihousuihin. Sipilä-Soini-Stubbin  hallitus loi Eduskuntaan paniikkitunnelmaa maalailemalla kauhukuvia EU-oikeuden uhkana olevasta sakkotuomiosta. Eduskunnan liikennevaliokunta puheenjohtajansa Ari Jalosen (PS) johdolla laati kaikkien aikojen löysimmän (rivien välistä vastustavan) EU:ta myötäilevän mietinnön. Sipilä-Orpo-Soinin hallitus kiirehti esittämään, että eduskunta hyväksyy (HE 143/2015) ja pikaisestivapauttaa EU-kabotaasikuljetukset EU:n tulkinnan mukaan. Niin tapahtui, kiireesti.

Tanska on toista maata. Viikinkien taisteluperinne heräsi. Se kieltäytyi noudattamasta EU:n uhkausta kanteesta EU-oikeuteen. "Antaa tulla", juutit vastasivat, "me määräämme omassa maassamme" Tanskan liikenne-MEPien suosituksen mukaisesti (Transport-Magasinet 9/16). Tanskan hallitus ilmoitti EU:lle, että se pitää kiinni omasta direktiivitulkinnastaan.

On eroa itsenäisyydellä ja itsenäisyydellä, sano. Luvassa on mielenkiintoinen jatko.

 

 


EU hyväksyi Ruotsin kabotaasitiukennukset. Suomella ei ongelmia (??).

Ruotsin tulli pysäyttää kabotaasikuljetuksen, jos epäilee laitonta kuormaa tai vilppiä kuormakirjoissa. Se vaatii myös takuusummana 40 000 Ruotsin kruunua, jos epäilee maahan pyrkivän kuljetuksen rikkovan kabotaasi-kuljetusehtoja.

EU vastaanottti kesä-heinäkuussa lukuisia vastalauseita Ruotsin tullin uudesta menettelystä. Ruotsin tulli vastasi, että kuljettajalle annetaan monta tuntia aikaa selventää asiapapereissa ja kuormassa havaittuja epätarkkuuksia. Käsittelyn jälkeen EU-komissio antoi hyväksyntänsä Ruotsin rajatarkastusmenettelylle.

Suomen rajatarkastuksissa ei havaita lainkaan Ruotsin kaltaisia kabotaasirikkomuksia... (Suomen rajatarkastuksissa mahdolliset kabotaasirikkomukset ovat yhtä harvinaisia kuin sukellusveneet Itävallan laivastossa. toim.huom.)


Reaaliaikaiset liikennetiedot ilmaiseksi

Navigaattoreiden ja erilaisten karttaohjelmistojen kehittämiseen erikoistunut TomTom on liittänyt Helsingin maksuttomaan TomTom City-palveluunsa. Helsingin lisäksi uusina kaupunkeina mukana ovat muun muassa Tukholma ja Oslo. 

Ilmainen, internetpohjainen palvelu tarjoaa autoileville kaupunkilaisille, viranomaisille ja ammattikuljettajille reaaliaikaiset liikennetiedot, ruuhkaennusteet ja varoitukset tietöistä sekä onnettomuuksista.
TomTom:in mukaan palvelun käyttäjät voivat palvelun avuin tehdä viisaampia reittivalintoja vähentäen turhia ruuhkia.

Palvelua voi käyttää miltä tahansa internetiin kytketyltä tietokoneelta, tabletilta tai älypuhelimelta veloituksetta osoitteessa: https://www.tomtom.com/en_gb/traffic-index/.


Henna Wickström Scania Suomen uusi toimitusjohtaja

Henna Wickström aloitti 1.8.2016 Scania Suomi Oy:n toimitusjohtajana

Henna Wickström aloittaa 1. elokuuta 2016 Scania Suomi Oy:n toimitusjohtajana. Hän on kautta aikain ensimmäinen naispuolinen toimitusjohtaja Scanian myyntiorganisaatiossa Euroopassa.

Tänä vuonna 50 vuotta täyttävä Henna Wickström, MBA on työskennellyt Scanian palveluksessa runsaat 16 vuotta. ”Aloitin yhtiön kehityspäällikkönä vuonna 2000. Tuolloin Scania Suomessa aloitettiin kehittämistyö Scanian myyntiyhtiöiden toimintaa ohjaavan laatustandardin käyttönottamiseksi”, Henna Wickström kertoo.

”Kuusi vuotta Scania Suomen huolto,- korjaamo- ja varaosapalveluista vastaavana johtajana opettivat minulle, miten suuri merkitys näillä toiminnoilla on asiakkaillemme. Asiakkaamme odottavat toiminnaltamme sekä tasaista laatua että erinomaista asiakaspalvelua jokapäiväisissä tilanteissa”, jatkaa Henna Wickström.

Viimeiset neljä vuotta Henna Wickström on toiminut Scania Suomen kehitysjohtajana. Tänä aikana on pureuduttu kehittämään uusia palveluita ja toimintatatapoja, joilla voidaan tukea asiakkaiden menestymistä heidän omassa liiketoiminnassaan.

”Näiden 16 vuoden aikana olen saanut olla monessa mukana. Uskonkin, että vahva kehittämistaustani ja kokemukseni palveluliiketoiminnasta olivat syitä miksi osaamistaustani nähtiin sopivaksi yhtiön toimitusjohtajuuteen”, toteaa Henna Wickström.


Autonominen MB-bussi

Mersu esitteli 18.7. autonomisesti toimivan "tulevaisuuden" bussin yhdistettynä CityPilot järjestelmään. CityPilot yhdistää 10 kameran, neljän tutkan, GPS:n, kaistavahdin ja erilaiset yhdistettyävyysjärjestelmien toiminnot. 12-metrinen Citaro-pohjainen 299 hv:n R6-dieselillä varustettu 70 km/h kulkeva bussi esiteltiin Hollannissa Amsterdam-Schiphol lentokentän ja Haarlemin välisellä BRT-reitillä. Kuljettajan ei tarvitse ohjata, kiihdyttää eikä jarruttaa. Bussin järjestelmät huomioivat liikennevalot ja risteävän liikenteen. Kuljettaja on mukana lähinnä yllätysten varalla "varajärjestelmänä" valvomassa menoa.


Suomi EU:n 5. autoistunein!

ACEA:n eli Euroopan autonvalmistajien yhdistyksen tilasto vuodelta 2014 paljastaa yllättäviä tietoja autoistumisesta EU:ssa. Autoistunein on odotetusti pieni Luxemburg, 757 autoa/1000 asukasta. Seuraavina on Malta, Liettua (!) Italia ja 5. sijalla 689 autolla/1000 asukasta Suomi.

Suuri automaa Saksa on vasta 10. sijalla, Ranska 12., Brtitannia 13. EU-maiden keskiarvo On 574 autoa/1000 asukasta. Ruotsi on vasta 19. sijalla ja Tanska 21. Romania on peränpitäjä 286 autolla/1000 asukasta.


Tesla kehittää autonomista sähköbussia

Elon Musk on lisännyt 2. Tulevaisuussuunitelmassaan esittelemäänsä sähköbussiin myös autonomiset toiminnot. Bussi on tarkoitettu kaupunkiliikenteeseen kuljettamaan matkustajien lisäksi pyörätuoleja, lastenvaunuja, polkupyöriä ja jopa rahtia tietyllä reittivälillä. Bussin tilaaminen käy älypuhelimella. Eri pysäkeillä pitkin reittiväliä on painonappijärjestelmä, jolla reittiväliä kulkeva bussi voidaan tilata pysäkille.


Mercedes-Benzin kolmeakselinen sähkökuorma-auto

Mercedes-Benz on esitellyt täysin sähköisen kuorma-auton raskaisiin kuljetuksiin. Painoa Mercedes-Benz Urban eTruckilla on 26 tonnia ja hyötykuormaksi Daimler lupaa 12,8 tonnia. Kolmeakselisen Urban eTruckin voiman tarjoaa kolme litiumioniakkumoduulia sisältävä akkupakkaus. Toimintasädettä yhdellä latauksella on Daimlerin mukaan 200 kilometriin asti.

Mercedes-Benz Urban eTruck esitellään suurelle yleisölle Frankfurtin autonäyttely IAA:ssa. Tuotantoon Urban eTruck pyritään saamaan ensi vuosikymmenen alussa. Sitä ennen ajoneuvoa testataan Daimlerin asiakkailla.


Säiliökuljetusjätti Samat osti Haanpää Oy:n

Ranskalainen säiliökuljetusjätti Samat Group on ostanut kemiallisiin nestekuljetuksiin erikoistuneen Haanpaa Group'n. Näin Haanpää siirtyi 15-vuotisesta sijoitusryhmien omistuksesta takaisin kuljetusteollisuudelle. Haanpaa Group'n pääkonttori toimii edelleen Vantaalla. Sillä on haaraliikkeitä ja tytäryhtiöitä Ruotsissa, Norjassa, Britanniassa, Virossa, Venäjällä, Belgiassa, Hollannissa ja Puolassa. Se on alallaan markkinajohtaja Itämeri-alueella ja Pohjoismaissa. Sillä on 380 työntekijää ja se hallitsee 1400 kuorma-autoa. Liikevaihto oli 98 M€ vuonna 2015. Myöhemmissä vaiheissa yhtiön nimeksi on tullut Samat Nordic Oy.

Yrityksen perustaja Jussi Haanpää osti ensimäisen kuorma-autonsa vuonna 1949. Kansainvälistyminen alkoi 1990-luvun lopulla Virossa. 1976 suuri ruotsalainen säiliöautoyhtiö Åkeri Rune Johansson sekä 1999 ostettu Ruotsin suurin, ADR-kuljetusyritys teki Haanpäästä markkinajohtajan Ruotsissa. Yritys muutti nimekseen ADR-Haanpää Oy. 

Siirtyminen hollantilaisen sijoitusyhtiö EQT Partners'lle jätti Haanpään perheelle vielä 1/3 yhtiön omistuksesta. Viinikan kuljetusliikkeen siirtyminen Haanpäälle vahvisti markkinaylivoimaa Pohjois-Euroopassa. 2005 Haanpää siirtyi Brittiläisen Pamplona Capitelin omistukseen, edelleen 2009 - 14 ALMC sijoitusyhtiölle ja 2015 Anchorage Capitalille.

Samat Group'n pääkonttori on Ranskassa. Sillä on ennestään 2000 työntekijää, ajoneuvokaluston määrä on 4000 ja liikevaihto 216 M€ vuonna 2015. Samat hallitsee säiliöautomarkkinoita Ranskan lisäksi Espanjassa ja Portugalissa. Maaliskuussa 2016 Samat voitti Ruotsin Circle-K:n (ent. Statoil) tarjouskilpailun ja aloittaa sen säiliöautokuljetukset 1.9. Malmön ja Kalmarin varikoilta.

ADR Haanpää, tankkiauto

Kuvassa ADR Haanpään puoliperävaunuyhdistelmä ajaa Södertäljevägenilla Tukholmassa tammikuussa 2013.


Mersulle miljardirangaistus! Hintakartelli kaikille kalliiksi.

Euroopan kuuden suuriman kuorma-autonvalmistajan hintasopimus, kartelli, on toiminut vuodesta 1997 vuoteen 2011 kuorma-autojen ostajille, liikenteenharjoittajille, yrittäjille, kuljetusalalle hintahaitaksi, EU-komissio toteaa. Nyt syyllisiksi todetuille valmistajille sakkorangaistusten kautta kustannushaitaksi - jonka viime kädessä kuorma-autonostajat, liikenteenharjoittajat, yrittäjät, kuljetusala lopulta maksaa nahastaan toisenkin kerran! Viidelle valmistajalle on langetettu yhteensä 2,93 miljardin euron rangaistus. Vain kartellin paljastaja, MAN, säästynee sakkorangaistukselta.

EU-komissio alensi sakkoja sadoilla miljoonilla ( DAF -752 M€, Volvo/Renault -670 M€, Daimler ja Iveco -495 M€). Maksettavaa jäi silti Daimlerille (Mercedes-Benz) yksin peräti 1000 miljoonaa euroa sekä Volvo/Renaultille, DAF:lle ja Ivecolle yhteensä 1930 M€. Scanian kohdalla oikeustoimet jatkuvat.

Kuorma-autojen ostajille avautuu tämän jälkeen mahdollisuus vaatia vahingonkorvauksia rangaistukseen syyllisiksi osoitetuilta valmistajilta. EU:n suurimpiin kuuluvia huolintaliikkeitä on ilmoittanut harkitsevansa oikeustoimiin ryhtymistä.

Erityistä osaa koko toimialalle surullisessa näytelmässä esittää VW-konsernin hyötyautopomo (MAN, Scania) Andreas Renschler. Hän toimi samassa asemassa 2004-2013 Daimlerilla. Katseet kohdistuvat häneen hintakartellin mahdollisena paljastajana - nyt MAN:n puolesta, kenties myös Scanian eduksi.


Moottorijarrutukselle kaksinkertainen teho

 

Saksasta kantautuu uutinen, jonka kääntämisessä suosittelemme Googlen käännöspalvelua.

Doppelte Leistung für Motorbremse
Neue HPD-Dekompressionsbremse für Nutzfahrzeuge
20.07.16 | Autor: Slawa Schaub

Der amerikanische Bremsenhersteller Jacobs Vehicle Systems hat eine neue High-Power-Density- (HPD) Motorbremse speziell für Nutzfahrzeuge entwickelt. Es handelt sich um eine Weiterentwicklung der Dekompressionsbremse. Getestet wurde sie kürzlich in einem Euro-6-Vorführtruck auf dem Nürburgring. Dabei erreichte das Produkt laut Jacobs bei 1.400 Umdrehungen pro Minute die gleiche Bremsleistung wie bisherige Motorbremsen bei 2.100 Umdrehungen.

Zudem soll die neue Bremse über den gesamten Betriebsbereich des Motors die eineinhalbfache Bremsleistung der herkömmlichen Dekompressionsbremse erreichen. Bei niedrigen Drehzahlen bringt sie demnach mehr als die doppelte Leistung hervor. Laut Hersteller erhalten Diesel- und Erdgasmotoren mit kleinem bis mittlerem Hubraum damit die Bremsenergie großer Hubräume. Der Betrieb soll trotzdem ruhig vonstatten gehen, da das System in den Motor integriert wird.

Die neue Technologie eignet sich vor allem für Flottenfahrzeuge mit Erdgasmotoren: Deren kleinere Turbolader und niedrige Kompressionsverhältnisse können die Bremskraft um bis zu 25 Prozent verringern. Die HPD-Motorbremse soll diesen Verlust kompensieren, sodass die Flotten weiterhin ihre Standartbeladung sicher transportieren können.