MAN - Vaihtoautot

Tavaraviennin arvo kasvoi seitsemän prosenttia vuonna 2018

Suomen tavaraviennin arvo kasvoi seitsemän prosenttia vuonna 2018 Tullin ennakkotietojen mukaan. Vienti oli arvoltaan hieman yli 63,8 miljardia euroa. Myös tuonnin arvo nousi, kuusi prosenttia. Tavaratuonti oli arvoltaan lähes 66,5 miljardia euroa. Edellisvuonna 2017 vienti nousi 15 ja tuonti 14 prosenttia.  Vuonna 2016 vienti laski neljä prosenttia, mutta tuonti kasvoi yhden prosentin.

Kauppataseen alijäämä väheni viime vuonna edellisvuoteen verrattuna. Kauppatase jäi ennakkotietojen mukaan runsaan 2,6 miljardia euroa alijäämäiseksi vuonna 2018. Alijäämä EU-maiden kanssa käydyssä kaupassa väheni vähän alle 1,5 miljardiin euroon viime vuonna. EU-maiden ulkopuolisten maiden kanssa käytävässä kaupassa alijäämää kertyi hieman yli 1,1 miljardia euroa vuonna 2018. Vuonna 2017 kauppataseen alijäämää kertyi lähes 2,8 miljardia euroa. EU-maiden kanssa käydyssä kaupassa vajetta kertyi tuolloin kaksi miljardia euroa, ja EU:n ulkopuolisten maiden kanssa käyty kauppa oli 711 miljoonaa euroa alijäämäistä. Vuonna 2016 kauppataseen alijäämä oli 3,1 miljardia euroa. Ulkokaupan ylijäämä oli tuolloin 434 miljoonaa euroa, mutta EU-kauppa oli alijäämäistä 3,6 miljardilla eurolla.

Lue lisää...


Antiokialle Lidl CBG-Volvo FH460


Toimitusjohtaja Eeva Virtanen on tyytyväinen biokaasyyhdistelmään ensikokemusten perusteella. Hänen johtamansa Antiokia Oy harjoittaa kuljetuksia 25 liikenneluvan puitteissa.  

Nesteytetyllä biokaasulla (LBG) kulkevat kuorma-autot ovat vielä toistaiseksi harvemmassa. Sellainen on kuitenkin hyvinkääläisen Antiokia Oy:n tuorein hankinta. 

Antiokia Oy:n uusi puoliperävaunuyhdistelmä on monessakin mielessä poikkeuksellinen. Pelkästään kuorma-auton ulkonäkö herättää huomiota, sillä päivittäistavarakauppaketju Lidl:in ilmettä ei olla nähty aiemmin muussa kuljetuskalustossa Suomessa. Biokaasua käyttävänä FH Volvo on ensimmäinen laatuaan Suomessa. Perävaunun Carrier Vector lämmönsäätölaite saa käyttövoimansa auton moottorin pyörittämältä ECO-DRIVE generaattorilta, jolloin lämmönsäätölaitekaan ei synnytä kasvihuonepäästöjä.

Lue lisää...


Neste: Biopolttoaineet 30%:iin Suomen liikenteessä

Eduskunta hyväksyi tänään lain, jossa biopolttoaineiden osuutta tieliikenteessä nostetaan asteittain 30 prosenttiin vuoteen 2029 mennessä. Sen lisäksi eduskunta hyväksyi lain biopolttoöljyn jakeluvelvoitteesta. Sen mukaan lämmitykseen, työkoneisiin ja kiinteästi asennettuihin moottoreihin tarkoitetusta kevyestä polttoöljystä osa on vuodesta 2021 alkaen korvattava biopolttoöljyllä.

Lue lisää...



Suomen Sokerille Chepin lavat

Kirkkonummella sijaitsee Suomen ainoa sokeripuhdistamo. Suomen Sokerin tehtaalta lähtee sokerikuljetuksia esimerkiksi virvoitusjuoma- ja makeisteollisuuteen, yhteensä noin 130 miljoonaa kiloa sokeria vuodessa.

Noin 80 prosenttia Suomen Sokerin tuotteista menee teollisuusasiakkaille ja loput 20 prosenttia vähittäiskaupoille.

Lue lisää...


Maailmassa 160 000 sähköbussia 2025, VDL suurin eurooppalainen


VDL Euroopan sähköbussien kakkonen.

Vain kuuden vuoden kuluttua maailmassa liikennöi 160 000 sähköbussia, ennustaa Interact Analysis tutkimus. Euroopassa on nyt noin 2200 sähköbussia liikenteessä ja koko maailmassa noin 400 000 kpl (joista 99% Kiinassa). Vuonna 2018 Euroopan teille toimitettiin 650 sähköbussia (poisluettuna sähköjohdinbussit). Euroopassa oli samalla sisällä tilauksia 1200:sta sähköbussista (vuonna 2017 vastaavasti 1516 tilauksessa).

Kaupunkien lähiliikenteessä sähköbussien osuudeksi tuotannosta arvioidaan 31% eli joka kolmas. 69% arvioidaan olevan sähkökaupunkibussien osuus. Intia arvioidaan nousevan maailman toiseksi suurimmaksi sähköbussimarkkinaksi Kiinan jälkeen.

Lue lisää...


ACEA: Kuorma-autojen uusista päästörajoista päätetään - kaasu-, vety- ja sähkö-tankkausinfra olematon

EU-parlamentti vaatii kovaäänisesti kuorma-autoja käyttämään vähäpäästöisiä polttoaineita, jotta haitalliset päästöt saadaan minimoitua. 12. helmikuuta on kolmesta päätösneuvottelusta viimeinen, jossa EU-parlamentin, -komission ja jäsenmaiden hallitusten edustajien on määrä asettaa kuorma-autojen päästöille raja-arvot. Samalla vaaditaan kumipyöräkuljetuksiin vähäpäästöisiä sähkö-, kaasu- ja vetykuorma-autoja.

Euroopan autonvalmistajien liiton, ACEA:n vastaaus on, että vaadittava "tankkausinfra" puuttuu lähes täydellisesti. Sen perustaminen täytttämään sähkö-, kaasu- ja vetykuorma-autojen tarpeet maksaa miljardeja.

Lue lisää...


Lidl liisaamaan Fiat 500:ia!

Helmikuun 4. päivästä alkaen kauppaketju Lidl tarjoaa Saksassa kolmessa kaupungissa - Berliinissä, Erfurtissa ja Hallessa - Fiat 500 autoja liisattaviksi. Liisaushinta alkaa 89 eurosta kuukaudessa. Toistaiseksi liisattavana on 1000 autoa ja tarjous on voimassa 30. huhtikuuta saakka. Lidl tarjoaa liisausajaksi kolmea vaihtoehtoa: 24, 36 tai 48 kuukautta ja ajorajoituksina 10 000 tai 15 000 km. Lisänä tarjotaan täyshuolto ja vakuutussopimusta 68 eurolla kuukaudessa.

Lue lisää...


Caverion valvomaan Gasum-asemia

Energiayhtiö Gasum ja Caverion ovat sopineet kumppanuudesta Gasumin raskaiden ja kevyiden kaasuajoneuvojen tankkausasemien valvontaan ja ylläpitoon liittyen. Yhteistyö käynnistyy aluksi Suomessa ja Ruotsissa ja laajenee myöhemmin tänä vuonna Norjaan.

Caverion hoitaa kaasutankkausasemien huoltoa ja kunnossapitoa Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Caverion vastaa myös kaikkien kaasutankkausasemien valvomopalveluista, etähallinnasta ja tekniikkaa koskevista helpdesk -palveluista 24/7. Kaasutankkausasemien teknisestä huollosta ja kunnossapidosta Etelä-Suomessa sekä kaasuun liittyvän erityisosaamisen teknisistä palveluista vastaa pääasiallisesti Gasum Tekniikka Oy.

Lue lisää...


DSV:n tarjous Panalpinasta tyrmättiin

Panalpinan suurin omistaja Ernst Göhner Foundation vastustaa DSV:n ostatarjousta. Göhner omistaa 46% Panalpinasta ja on siten määräävässä asemassa. Panalpinan johto ilmoittaa edelleen harkitsevansa tilannetta. Göhner ilmoittaa kannustavansa johtoryhmää kasvattamaan Panalpinaa yritysostoilla.

Tammikuun alussa DSV oli tehnyt tarjouksen ostaa sveitsiläisen kilpailijansa 35 miljardilla Ruotsin kruunulla. Kauppa olisi tehnyt DSV:stä yhden maailman suurimmista logistiikkayhtiöistä.

(Transportnet.se)


Kiitokori tekee kaksi sähkö-Volvo kirjastobussia

Göteborgin kaupunki vaihtaa kirjastobussinsa kahteen Volvo 7900 Electric sähköbussiin, jotka sisustetaan Kiitokori Oy:n toimesta. Bussien akkupaketin teho on 250 kWh ja lataukseen käytetää CCS-kaapelia. Sähkö-Volvojen energiakulutus on noin 80% vastaavaa Euro6 dieselbussia vähemmän. Uudet sähkö-Volvo kirjastobussit valmistuvat käyttöön vuonna 2020.

Göteborgin kirjastobussit pysähtyvät 110 esikoulun ja noin 70 kirjastopysäkin kohdalla kaupungin alueella.

 


BYD: 50 000. täyssähköbussi 9 vuodessa

Maailman suurin bussivalmistaja, kiinalainen BYD  ilmoitti 50 000. täyssähköbussinsa lähteneen Hangzhoun testikeskuksesta ostajalle. BYD K9UB on 12 m pitkä 80 matkustajaa kuljettava kaupunkibussi. Uusi omistaja on bussiliikenneöitsijä Tubasa Espanjan Badajozin kaupungissa. 

BYD tuli Espanjan bussimarkkinoille vuonna 2017. Nyt BYD-busseja liikennöi Valenciassa, Saint Cugatissa, Badalonassa ja Badajoszissa.

Lue lisää...


Golf ja Polo palaavat 3:lla CNG-säiliöllä

Uuden WLTP-normiston alla Volkswagen pysäytti kaasu-Golfin ja -Polon markkinoinnin. Nyt molemmat tekevät paluun kolmella CNG-säiliöllä. Niiden avulla VW Polo kasvattaa toimintamatkaa noin 60 km:llä eli 368 km:iin. Kolmeen säiliöön mahtuu nyt 91,5 l (13,8 kg) maakaasua. Golf puolestaan kasvattaa vastaavasti toimintamatkaa noin 80 km eli 422 km:iin yhteensä 115 litralla (17,3 kg) CNG:tä.

Lue lisää...


Saksa: ADAC vaatii raja-arvojen tarkistusta

Saksan keuhkolääkärien ja -kirurgien esittämä vastalause WHO:n ja sittemmin EU:n määräämille autojen päästöjen typenoksidien ja pienhiukkasten raja-arvoille on herättänyt suurta huomiota julkisessa keskustelussa. Se on pannut eri puolueiden kärkipoliitikkoja ja myös Saksan liikenneministeri Andreas Scheuerin vaatimaan tieteellisesti luotettavia tarkistuksia raja-arvojen perusteluille.

Lue lisää...


Vt 4 Oulu-Kemi: Uusi telematiikka parantaa liikenneturvallisuutta

Valtatie 4 Oulu-Kemi -parannushankkeessa tehdään mittavia investointeja myös älyliikenne- ja telematiikkajärjestelmiin. Niiden avulla seurataan, ohjataan, opastetaan ja sujuvoitetaan liikennettä. Samalla parannetaan liikenneturvallisuutta.

Vt 4:n parannushankkeeseen liittyen Oulun kohdalle Pohjantielle rakennetaan myös uusia telematiikka- eli liikenteenhallintajärjestelmiä olosuhteiden seurantaa ja liikenteen ohjausta varten. Tällaisia ovat esimerkiksi liikenteen automaattiset mittauspisteet (LAM), liikenteen seurantakamerat, tiesääasemat sekä sähköiset nopeusrajoitus-, varoitus- ja tiedotusopastemerkit.

Lue lisää...


Traficom: Taksiuudistus lisännyt taksien määrää

Taksiliikenteessä käytettävien ajoneuvojen määrä on kasvanut neljänneksellä heinäkuun 2018 alussa voimaan tulleen taksiuudistuksen jälkeen. Taksiliikennekäytössä nyt noin 2 000 henkilöautoa enemmän kuin ennen uudistusta.

Luvanvaraiseen henkilöliikenteeseen oli rekisteröity vuoden 2018 lopussa yli 12 200 ajoneuvoa, kun vuotta aikaisemmin takseja oli yhteensä noin 9 600. Kaikkiaan ajoneuvojen määrä on noussut noin 2 600 ajoneuvolla.

Lue lisää...