MAN - Nopeaan toimitukseen

Amazon: Uusi logistiikkaterminaali Hampuriin

Amazon on vuokrannut 130 000 m2 uutta logistiikkakeskusta varten Hampurin Winsen´ssä noin 35 km Hampurin satamasta. 90 miljoonaa euroa on varattu ensimmäisen 45 500 m2 varastotilaa tarjoavan  varastorakennuksen pystyttämiseksi helmikuusta 2016 alkaen. Toinen, 37 500 m2 varastotilaa ja 8100 m2 toimisto- ja muuta tilaa tarjoava rakennus valmistuu syyskuussa 2017. Kaikkiaan rahaa palaa 200 miljoonaa euroa.

(Vogel)


Antwerpen perusti ympäristövyöhykkeen

Belgian satamakaupunki Antwerpen on 1.2.2017 alkaen perustanut keskustaansa ympäristövyöhykkeen. Euro0-3 luokan kuorma-autoilla on pääsy keskustan vyöhykkeelle vain määrätyin edellytyksin ja rekisteröitymällä etukäteen. Määräysten rikkojalle annetaan helmikuussa vain varoitus. Maaliskuun alusta rangaistaan 125 euron sakolla. Ympäristövyöhykekeen rajat on merkitty erityiskilvillä.

Lue lisää...


Nokian Renkailta järeä uutuus arktisiin olosuhteisiin

 

Nokian Renkaiden ja islantilaisen erikoisajoneuvovalmistaja Arctic Trucksin yhteistyön uusin tulos on Nokian Hakkapeliitta 44 -talvirengas. Arctic Trucksin valmistamiin eritysajoneuvoihin räätälöity uutuus on suunniteltu kovaan käyttöön haastavissa talviolosuhteissa. Painoa järeällä uutuudella on noin 70 kiloa, ja sen halkaisijan mitta on yli metrin.

Lue lisää...



Teboil: Uusi Super HPD ECV 5W-40

Täyssynteettinen Teboil Super HPD ECV 5W-40 on erityisesti suomalaisiin olosuhteisiin suunniteltu raskaan kaluston dieselmoottoriöljy. Tuotteen suunnittelun lähtökohtana ovat olleet työkoneiden vaatimukset, mutta se sopii hyvin myös maantiekäyttöön.

Nyt markkinoille tuotu uutuus kuuluu Super HPD ECV -sarjaan, jossa on aikaisemmin ollut tarjolla tuotteet 10W-40- ja 15W-40-viskositeettiluokkiin.

”Super HPD ECV 5W-40 on kokonaan uusi tuote, eikä ainoastaan päivitys vanhalle tuotteelle. Öljyssä käytetään laadukasta täyssynteettistä perusöljyä sekä uudenaikaista lisäaineistusta”, Teboilin tuoteryhmäpäällikkö Juha-Pekka Riihimäki toteaa.


Ossi Hännisestä Renault Trucksin kuorma-automyyjä

Liiketoiminnan logistiikan tradenomi Ossi Hänninen (30) on valittu Renault Trucksin kuorma-automyyjäksi. Hän aloitti tehtävässä 30.1.2017 ja vastaa läntisen myyntialueen Renault Trucks kuorma-automyynnistä ja Turun Volvo Truck Centerin Master pakettiautomyynnistä. Hännisen työpiste sijaitsee Turun Volvo Truck Centerissä ja hän raportoi Volvo Truck Center lännen aluepäällikkö Kimmo Ahoselle.


Tieliikenteen viestintäkokeiluun kaivataan lisää ammattikuljettajia

Trafi tiedottaa tieliikenteen vaaranpaikkojen viestintäkokeilun laajenevan jälleen, nyt mukaan pääsevät kaikki eteläisessä Suomessa autoilevat. Erityisesti kokeiluun kaivataan lisää ammattikuljettajia.

Lue lisää...


Toyota ja Suzuki tiivistävät yhyteistyötä

Kustannusten säästäminen on tavoitteena, kun Toyota ja Suzuki tiivistävät yhteistyötään ostotoiminnoissa ja tuotekehityksessä. Erityisesti Toyota on kokenut myynnin laskua. Yenin kurssin heikkenemistä sanotaan suurimmakasi syyksi.

Tuotekehityksen osalta kumppanukset hakevat yhteistä hyötyä kiristyvien ympäristövaatimusten täyttämisessä.

Suzuki on Toyotan, Nissanin ja Hondan jälkeen Japanin neljänneksi suurin autovalmistaja. Sen vahvimmat alueet ovat pikkuautot ja moottoripyörät. Toyotan 10-prosenttinen tytäryhtiö Daihatsu on pikkuaujtojen myynnissä Suzukin kova kilpailija.


UBS: Diesel häviää lähes kokonaan - tai sitten ei, autoteollisuus vastaa

Samalla kun autoalan kansainväliset asiantuntijat ennustavat dieselmoottorien myynnille hidasta taantumaa, jättipankki UBS:n analyytikot ennustavat dieselin poistuvan markkinoilta 2025 mennessä lähes kokonaan. Dieselin maailmanlaajuinen markkinaosuus 13,5% putoaa 4%:iin, UBS-analyytikot näkevät.

Dieselin suurimmat markkinat maailmassa ovat Intiassa  (43%), Etelä-Koreassa (45%) ja Euroopassa (50%). Voimakkaimmin diesel  menettää asemiaan Euroopassa - analyytikoiden mukaan 10%:iin vuonna 2025. Samalla käytettyjen dieselautojen kiihtyvä arvonalennus voi vahvistaa dieselin markkinaosuuksien menetyksen paniikiksi.

Autoteollisuuden asiantuntijat ovat eri mieltä. EU:n CO2-päästötavoitteet vuoteen 2021 mennessä voidaan saavuttaa vain hyvin voimakkaalla sähköautomyynnin kasvulla, he arvioivat. Nopea sähköistyminen kohtaa puolestaan monenlaiasia uusia ongelmia, joista sähköverkon kapasiteettipuute on vain yksi joukossa. "Siksi puhdas dieselmoottori tulee saattamaan meitä vielä pitkälle tulevaisuuteen, BMW-johtaja Harald Kueger toteaa.


Italia: Työnantajalle 5 vuotta vankeutta ja sakkoja kuljettajan kiristämisestä

Kaksi kuljetusyrittäjää Italian Frosignonessa ovat saaneet syytteen kuljettajiensa kiristämisestä. Työnantajat olivat vaatineet kuljettajiaan ylittämään rajusti lain määräämiä työaikoja sekä manipuloimaan vastaavasti ajopiirtureitaan. Viisi kuljettajaa oli irtisanottu vastustettuaan työnantajansa vaatimuksia.

Työnantajat ovat nyt syytteessä kiristyksestä.  Italian lain mukaan minimirangaistus kiristyksestä on viisi vuotta vankeutta ja sakkoja 1000-15 000 euroa. Oikeus ei ole vielä langettanut tuomionsa

 


Saksa: "EI" kortin hyllyttämiselle "muista syistä"

Saksan Liikenneoikeuspäivillä on päädytty hylkäämään esitys ajokortin mashdollisesta hyllyttämisestä rangaistuksena tieliikenteen ulkopuolella tehdyistä rikkeistä. Oikeusoppineiden mielestä sellainen rangaistus antaisi etuja henkilöille, joilla ei ole ajokorttia.

Ajo-oikeuden menetyksen sijaan juristit ehdottavat harkittavaksi tuomittavan varallisuuden mukaan mitoitettuja sakkorangaistuksia.


Saksa: Johdinkuorma-autojen testitiet vahvistettu

Saksan valtio sijoittaa ilmansuojeluohjelmaansa liittyen noin 35 miljoonaa euroa vuoden 2019 alusta alkavaan johdinsähkökuorma-autojen testaamiseen Luebeckin tuntumassa sekä Darmstadtin ja Frankfurtin lentoaseman välillä.

Molemmilla tieosuuksilla  testataan viittä erilaista johdin-Scania prototyyppiä. Kuuden kilometrin mittaisella johdinosuudella autojen akut latautuvat niin, että voivat jatkaa matkaa akkusähkönsä varassa 15 km:n mittaisen testiosuuden päähän.

Ruotsissa johdin-Scanioita on testattu määrätyillä tieosuuksilla jo vuoden päivät.

 


GM-Honda kehittämään vetyautoa

GM ja Honda ovat sopineet yhteistyöstä vetyauton kehittämiseksi. Kumppanukset sijoittavat yhteisprojektiin 85 miljoonaa dollaria (n. 79 M€).

Polttokennojen valmistus alkaisi GM:llä Michiganissa vuonna 2020. Siellä valmistetaan jo nyt sähköauto-akkuja. Yhdessä kehitettyä tekniikkaa sijoitetaan kummankin valmistajan autoihin.

Honda lukeutuu polttokennoautojen sarjavalmistuksen uranuurtajiin. Honda Clarity on jo toisen sukupolven vetyauto markkinoilla. GM kuului vuosikymmenen alussa polttokennoteknologian uranuurtajiin, mutta keskittyi sen jälkeen ladattavien sähköautojen kehitykseen. Tällä hetkellä GM ei markkinoi mitään vetyautoa.

 Kesällä 2016 oli Saksan liikenneministeriön ilmoituksen mukaan maassa 21 vetytankkausasemaa.

(Vogel)

 


Kaksi jätti-Kalmaria Raaheen

Kalmar toimittaa kaksi erittäin raskasta trukkia Raahen terästehtaalla operoivalle Pentti Hämeenaho Oy:lle. Trukkien toimitukset suoritetaan vuoden 2017 ensimmäisellä neljänneksellä. 62 tonnin nostokapasiteetilla varustetut trukit ovat Kalmarin toimittamista raskaimman nostokapasiteetin omaavia sitten vuoden 1991, jolloin yksi yhtiön koneista rikkoi maailman ennätyksen 90 tonnin nostokapasiteetillä. Trukit työskentelevät terästehtaan haastavissa oloissa ja nillä käsitellään viidestä 30 tonniin painavia teräskeloja.


Saksa: Tavarakuljetuksia polkupyörillä edistetään 1,8 miljoonalla

Saksan ympäristöministeriö edistää kansallisen ilmansuojelusuunnitelman puitteissa kolmivuotista "tavarankuljetuksia polkupyörillä" projektia 1,8 miljoonalla eurolla.

1.1.2017 aloitettu projekti haluaa tehdä polkupyörällä tehtäviä tavarantoimituksia tunnetuksi ekologisena ja taloudellisena kuljetusratkaisuna.

Projektin puitteissa toimitetaan 150 erilaista tavarankuljetuksiin tehtyä polkupyörää kolmen kuukauden mittaiseen testikäyttöön. Haussa on 450 pyörätestauksesta kiinnostunutta yritystä. Testausta valvoo liikennetutkimuskeskus  DLR.


EU: Ammattikuljettajien koulutus- ja ajokorttivaatimukset yhtenäistettävä

EU-komissio esittää kuorma-autonkuljettajien koulutuksen ja ajokorttivaatimusten yhtenäistämistä kaikissa jäsenmaissa. Esityksen mukaan eri jäsenmaissa voimassa olevien vaatimusten erot pitää poistaa. Tarkastuksen kohteina ovat erityisesti EU-direktiivit 2006/126/EG ja 2003/59/EG.

EU-komissio toteaa heikkouksiksi mm. ammattikuljettajakoulutuksen erilaiset vaatimukset, sisältöpainotuksen erot sekä ikäraja- ja ajokorttivaatimusten erot.

Yhtenäisiksi tavoitteiksi komissio haluaa mm. polttoainetta säästävän, ennakoivan ajon koulutuksen sekä ajoneuvon teknisten ominaisuuksien maksdimaalisen hyödyntämisen. Yhtenäistämisvaatimuksiin kuuluvat myös vaarallisten aineiden ja eläinkuljetuksia sekä ajokorttivaatimuksia koskevien maakohtaiset vaatimukset.

Vastaavat yhtenäistämisvaatimukset koskevat myös linja-autokuljettajia ja -kuljetuksia.

- Tarvitsemme uusia otteita saavuttaaksemme tavoitteemme puolittaa liikennekuolemien määrän vuoteen 2020 mennessä, EU:n liikennekomissaari Violeta Bulc perustelee.