MAN - Vaihtoautot

Mercedes-Benz laajentaa eCitaro-mallistoaan

Daimler Buses -yksikön johtaja Till Oberwörder esittelee Mercedes-Benzin ja Setran nykyaikaiset, suorituskykyiset ja yhä vahvemmin sähköistyvät linja-automallistot Busworld-näyttelyssä 17. lokakuuta järjestettävässä lehdistötilaisuudessa.

- Tarjoamme asiakkaillemme linja-automallistot ja liikkuvuusratkaisut, jotka sopivat jokaiseen tilanteeseen ja käyttötarkoitukseen. Erityisesti sähköisen liikkumisen alueella viranomaiset ja kuljetusyrittäjät odottavat meiltä paikallisliikenteen pitkälle räätälöityjä täsmäratkaisuja. Uuden eCitaromme kolminumeroiset tilausmäärät osoittavat, että olemme tässä oikealla tiellä, Till Oberwörder linjaa.

Brysselissä järjestettävä linja-autoalan kansainvälinen Busworld-näyttely on avoinna yleisölle 18.–23.10.

Lue lisää...


Ponsse AS:n toimitusjohtaja vaihtuu

Ponssen Norjan tytäryhtiön Ponsse AS:n toimitusjohtaja vaihtuu. Tehtävää vuodesta 2011 hoitanut Sigurd Skotte siirtyy emoyhtiö Ponsse Oyj:n palvelukseen kansainvälisen myynnin kehityksen tehtäviin 1. lokakuuta 2019 alkaen. Samaan aikaan Ponsse AS:n toimitusjohtajaksi nimitetään Ponssen Ruotsin tytäryhtiön toimitusjohtaja Carl-Henrik Hammar. Hammar jatkaa myös Ponsse AB:n toimitusjohtajana.

- Molemmat nimitykset liittyvät tahtotilaamme investoida kansainvälisen verkostomme jatkuvaan kehittämiseen. Sigurd Skottella on vahvaa näkemystä myynnin ja huoltopalveluiden asiakaslähtöiseen kehittämiseen ja Carl-Henrik Hammarin toimiminen kahden pohjoismaisen tytäryhtiömme johdossa kehittää edelleen yhtiöiden luontaisesti vahvaa yhteistoimintaa. Molemmat yhtiöt säilyvät itsenäisinä, mutta toimintoja kehitetään rinnakkain ja yhteistyötä tiivistetään, Ponsse Oyj:n myynti- ja markkinointijohtaja Jarmo Vidgrén kertoo.

Lue lisää...


Sähköauton lataus ja parkkimaksu samalla sovelluksella

Suomen 21 562 sähköautoilla ajavaa kuskia pääsevät jatkossa helpommalla, kun sekä parkin että latauksen voi hoitaa yhdellä ja samalla sovelluksella. Mobiilipysäköinnin maksupalveluja tarjoavan EasyParkin ja sähköistysratkaisuihin erikoistuneen Enston yhteistyö alkaa Tikkurilan Silkkiparkkiin pystytettävillä älylatauspisteillä, joita Smart Park Finland operoi. Vaikka latauspaikkojen määrä kasvaa jatkuvasti, niin lisää tarvitaan. Kesäkuun loppuun mennessä Suomessa oli 818 julkista latauspaikkaa, joista löytyy yhteensä 2 408 peruslatauspistettä. 

Teknologiateollisuuden elokuussa 2019 julkaiseman tilaston mukaan Suomen sähköautokanta on kasvanut tänä vuonna 39 prosenttia. Tällä hetkellä teillä porhaltaa 21 562 sähköautoa. Näistä hybridejä on 18 039 ja täyssähköautoja 3 523. Jotta kanta kasvaa tavoitteiden mukaisesti, tarvitsevat autoilijat enemmän latauspisteitä. Nyt EasyPark ja Ensto ovat yhteistyössä rakentaneet ratkaisun, joka yhdistää pysäköinnin maksamisen ja auton latausmaksun.

Lue lisää...



Hinta ohjaa huoltoliikkeeseen

Globaalin autoteollisuuden ohjelmistotoimittajan CDK:n teettämästä kuluttajakyselystä käy ilmi, että vain noin kolmannes huollattaa autonsa samassa liikkeessä, mistä on sen ostanut.

Suomalaisista autonomistajista jo enemmistö huollattaa autonsa jossain muualla kuin ostopaikassa. Päätöstä ohjaa usein hinta, jonka mainitsi valintaperusteeksi 38 % vastaajista.

- Suomalaiset ovat auton huoltopalvelujen suhteen erittäin hintaherkkiä. Huomattavaa kuitenkin on, että autonsa ostopaikassa huollattavista 76 % on erittäin tyytyväisiä tai tyytyväisiä saamaansa palveluun, maajohtaja Sanna Andersson CDK:lta kertoo.

Lue lisää...


Liikennesäännöistä lipsutaan välillä

Liikennesääntöjä noudatetaan pääasiassa hyvin, mutta joissain tilanteissa liikennesäännöt voivat tuntua jopa maalaisjärjen vastaisilta. LähiTapiola kysyi liikennettä ammatikseen seuraavilta, mitkä liikennesäännöt herättävät epäselvyyttä ja mistä säännöistä lipsutaan arjessa.

- Joskus liikenteessä voi tulla vahva tunne siitä, että sääntöjen mukaan toimiminen on pahasti ristiriidassa maalaisjärjen kanssa. Esimerkiksi lievä ylinopeus ei kaikissa tilanteissa tunnu vaaralliselta. Toisaalta taas muut tienkäyttäjät aivan perustellusti olettavat, että nopeusrajoituksia noudatetaan, kertoo Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo.

Työkseen liikennettä seuraavien asiantuntijoiden puheessa korostuu se, että valtaosa kuljettajista pyrkii aina noudattamaan liikennesääntöjä ja kokonaisuutena suomalainen liikenne sujuu hyvin.

Lue lisää...


Bosch ja CATL akkuyhteistyöhön

Bosch vahvistaa asemaansa sähköisen liikkumisen saralla ja käynnistää yhteistyön CATL:n kanssa. CATL, Contemporary Amperex Technology Co. Limited, on yksi maailman johtavia litiumakkuyrityksiä.

- Odotamme Boschilla, että 48 voltin sähköjärjestelmä on tulevaisuuden autojen vähimmäistandardi, sanoo Stefan Hartung, Boschin johtoryhmän jäsen ja Mobility Solutions -divisioonan johtaja.

Boschin 48 voltin sähköjärjestelmä tehostaa polttomoottoria sähkömoottorilla. Sähkömoottori saa virtansa akusta, joka latautuu auton jarrutuksessa syntyvällä energialla. Järjestelmän avulla auton polttoaineenkulutusta voidaan vähentää jopa 15 prosenttia.

Lue lisää...


Volkswagen T6.1 -mallisto sai hinnat

Koko Volkswagen Transporter, Caravelle ja Multivan -mallisto on uudistunut. Uusien T6.1-mallien Suomen hinnat on julkaistu ja hinnat alkavat 31 537,30 eurosta (Volkswagen Transporter PRO –umpipakettiauto, 2,0 TDI 66 kW (90 hv), manuaalivaihteisto).

Mallistorakenne pysyy ennallaan ja mallistovalikoimassa säilyvät Transporter-umpipakettiautot, Transporter-alustapakettiautot (hinnastot julkaistaan myöhemmin), Transporter Kombi -henkilöautot, Transporter Kombi -henkilöautot korirakennukseen sekä Caravelle Trendline- ja Comfortline-varustelutasoilla ja Multivan Comfortline- ja Highline-varustelutasoilla.

Lue lisää...


Polkupyörien nastarengastuotanto käynnistettiin Suomessa

Lieksassa sijaitsee yksi harvoista polkupyörien nastarengastehtaista maailmassa. LieksaTyres Oy jatkaa Suomen Rengastehtaan kesällä päättynyttä toimintaa samoissa tuotantotiloissa ja saman henkilökunnan kanssa. Ensimmäisenä tavoitteena Suomi Tyres -renkailla on markkinajohtajan asema Skandinaviassa.

- Me tunnemme talviolosuhteet parhaiten maailmassa. Sen lisäksi meiltä Lieksasta löytyy nastoituskapasiteetti ja -osaaminen, johon vain harva rengastehdas maailmassa pystyy, sanovat LieksaTyres Oy:n perustajat, yrittäjät Timo Väänänen ja Jani Turunen.

Lue lisää...


Daimler selventää: Polttomoottorien tuotekehitystä ei ole lopetettu

Päinvastoin kuin on uutisoitu, Daimler AG ei ole lopettanut polttomoottoreiden tuotekehitystä. Daimler on juuri lanseerannut täysin uuden innovatiivisen ”FAME” (Family of Modular Engines) – moottoriperheen. Näin ollen autonvalmistajista Daimlerilla on tarjota myös tuorein, ja samalla nykyaikaisin polttomoottoritarjonta. Tämän ansiosta kokonaan uuden polttomoottoriperheen suunnittelun aloittamiseen ei tällä hetkellä ole välitöntä tarvetta, mutta se on eri asia kuin tuotekehityksestä kokonaan luopuminen. Samaan aikaan Daimler on investoinut 10 miljardia uusien ladattavien hybridi- ja täyssähkö- sekä vetyautojen tuotekehitykseen. Daimler etenee edelleen väkevästi molempien sekä poltto- että sähkömoottorien tuotekehityksessä.

Lue lisää...


Ministeri Marin: Liikenteen päästöjä vähennettävä

Hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneelin IPCC:n mukaan lumen ja ikiroudan peittämät alueet ovat kutistuneet. Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin pitää tärkeänä, että Suomi vähentää päästöjään ja näyttää suuntaa kohti hiilineutraalia maailmaa.

Lue lisää...


Veho panostaa Sisu-huoltoverkostoon

Veho on panostanut viime vuosina voimakkaasti asiakaspalveluun sekä oman, koko maan kattavan myynti- ja huoltoverkoston kehittämiseen. Koko Suomen kattava huoltoverkosto palvelee sekä Sisu- että Mercedes-Benz-kuorma-autoilijoita. Sisu-huoltoja tarjotaan kaikkiaan 14:ssa Veho-liikkeessä ympäri maan.

- Näemme Sisun isona osana huoltostrategiaamme jokaisella paikkakunnalla ja haluamme panostaa siihen voimakkaasti. Esimerkkinä tästä on juuri alkanut uusi Sisu-mekaanikoiden koulutusputki, johon on Veho-verkostosta lähtenyt mukaan 12 mekaanikkoa. Haluamme olla Sisu-autoilijalle ykkösvaihtoehto huollossa, kertoo Vehon vähittäiskaupan huollon ketjuohjauksesta vastaava huoltojohtaja Miikka Lindström.


VR pilotoi moderneja teknologiaratkaisuja

VR Group pilotoi ajamista avustavia teknologiaratkaisuja sekä analytiikkaa ja niiden hyödyntämistä liikkuvassa kalustossa turvallisuuden parantamiseksi. Vetureihin asennettavan kameraratkaisun toimivuutta pilotoidaan yhdessä testiveturissa tämän ja ensi vuoden aikana. Business Finland osallistuu hankkeen rahoittamiseen ja yhteistyökumppanina teknologian osalta toimii suomalainen robotiikkayritys GIM.

Toimintaympäristön muutos on jatkuvaa, joten kilpailukyvyn edellytyksiäkin on parannettava jatkuvasti. Yksi keino on kehittää ja ottaa käyttöön uusia teknologioita. VR Groupissa on tehty kartoitusta ajamista avustavista teknologioista sekä kamera- ja anturiratkaisujen hyödyntämisestä liikkuvassa kalustossa turvallisuuden parantamiseksi.

- Tämänkaltainen moderni teknologia on tulossa väistämättä rautateillekin. Pilotissa on tavoitteena tutkia, kuinka kaukaa teknologian avulla kulkureitti on tunnistettavissa, havaitseeko teknologia mahdolliset radalla olevat esteet tai ratainfran vialliset laitteet ja pystymmekö tätä tietoa hyödyntämään tuotantokäytössä. Toteutuessaan teknologia parantaisi rautatieturvallisuutta olennaisesti, projektista vastaava kalustopäällikkö Risto Kontiokoski kertoo.

Lue lisää...


MAN kuljettajan asialla

Kuorma-autojen suunnittelua eivät ohjaa tekniset innovaatiot tai edelläkävijyys muotoilussa, vaan kaiken keskiössä on ihminen. Pääasia on, että kuljettaja saa hoidettua työnsä parhaalla mahdollisella tavalla ja turvallisesti, ja pääsee vielä rauhallisin mielin kotiin. Se vaatii ammattitaidon lisäksi maalaisjärkeä.

Lue lisää...


Malmin lentokoneet lensivät Helsinki-Vantaan lentoasemalle (2019-09-20 )

Parikymmentä pienkonetta Helsinki-Malmin lentoasemalta lensi 20.9.2019 tutustumaan Helsinki-Vantaan lentoaseman toimintaan. Helsingin kaupunki uhkaa estää lentotoiminnan Malmilla vuodenvaihteessa, ja Helsinki-Vantaa on 150 kilometrin säteellä ainoa soveltuva vaihtoehto pääkaupunkiseudun yleisilmailulle.

Lentosääntöjen ja Suomen ilmailukäsikirjan (AIP) mukaan Helsinki-Vantaa on normaalisti käytettävissä oleva lentokenttä. Lentokenttäoperaattorit Finavia ja ANS FInland haluavat rajoittaa kuitenkin pienkoneiden liikennettä tiukasti. Lentäjille annetun tiedon mukaan asematasolla voi pysäköidä samanaikaisesti ainoastaan kaksi näkölentosääntöjen mukaan lentävää yleisilmailun ilma-alusta. Tämä tarkoittaa käytännössä, että koneiden on poistuttava ennen kuin uusia voi saapua.

Lisäksi lennonjohto rajoittaa pienkoneliikennettä niin, että saapuminen ja lähteminen Vantaalta on 15 minuutin välein yleisilmailukoneille. Lentoaseman ilmoittama maksimioperaatiomäärä 15 minuutille on 22 operaatiota, ja vapaita laskeutumisaikoja (slot) on runsaasti. Asioista ei ole erillistä ilmailutiedotetta (NOTAM). Asiasta on pyydetty nyt lausunto myös Traficomilta.

Yleisilmailu kattaa käsitteenä kaikki muut ilmailun toiminnot paitsi kaupallisen ilmakuljetuksen ja valtion ilmailun (käytännössä sotilasilmailun). Suomessa yleisimpiä yleisilmailun toimintoja ovat lentokoulutus, valvonta- ja pelastustoiminta, maa- ja metsätalouskäyttö, lentotaksi, yritysilmailu, harrasteilmailu ja ambulanssilennot.

Edellisen kerran pienkoneet vierailivat Helsinki-Vantaalla viisi vuotta sitten. Sen jälkeen lentoaseman lähialueen ilmatilaluokitus on muutettu aiemman C-luokan sijaan joustavampaan D-luokkaan. Siinä lentäjät tarkkailevat toisiaan silmämääräisesti ja pitävät huolta siitä, etteivät koneiden lentoradat ole liian lähekkäin. C-luokassa porrastuksen tekee lennonjohto.

Valtion lentokenttäyhtiö Finavia joutunee toteuttamaan Helsinki-Vantaalle uudenlaiset menetelmät ja palvelut myös pienkoneille, mikäli valtio sallii Helsinki-Malmin lentotoiminnan lopettamisen ennen kuin eduskunnan lausuma korvaavista ratkaisuista kohtuullisen etäisyyden ja yhteyksien päässä on toteutettu. Tämä tarkoittaa mm. joustavampaa näkölentosääntöjen (VFR) mukaista lentoliikennettä sekä polttoainehuollon ja lentokonesuojien tarjoamista myös pienkoneille. Helsinki-Malmin lentoasema on noin sadan ilma-aluksen kotikenttä ja vuosittainen operaatiomäärä on noin 40 000. Vertailun vuoksi todettakoon, että Finnairilla on käytössään noin 80 lentokonetta.

Kokonaisvastuu ilmailutoiminnasta Suomessa on liikenne- ja viestintäministeriöllä. Liikenneministeri Sanna Marin onkin kutsuttu mukaan Helsinki-Vantaalle tutustumaan ja keskustelemaan erityisesti yleisilmailun tulevaisuuden järjestelyistä pääkaupunkiseudulla.


 


Continentalin kitkarengas Tekniikan Maailman ykkönen

Tuulilasin kitkarengasvertailun ykkönen oli paras kitkarengas myös Tekniikan Maailman tuoreessa (17/2019) talvirengastestissä. Vertailussa oli mukana yhdeksän eri valmistajan kitkarenkaat.

Continentalin VikingContact TM 7 -rengas toimii testin mukaan moitteettomasti ja turvallisesti Suomen talven vaihtelevissa olosuhteissa. Renkaan valttina onkin erinomainen ajettavuus kaikenlaisilla keleillä. Etenkin renkaan jääpitoa kehuttiin hienoksi. Sen ajokäytös on tasapainoista ja ohjattavuus säilyy liukkaallakin. Myös lumella VikingContactTM 7 -rengas käyttäytyy laadukkaasti. Se sai täydet kymmenen pistettä renkaiden käsittely- ja kiihdytyskokeesta lumella.

VikingContact TM 7 -renkaan älykäs kuviopintateknologia mahdollistaa täydellisen kontrollin isoillakin nopeuksilla. Suuri määrä erikokoisia 3D-saippauksia ja tehokkaat tartuntapinnat parantavat pitoa ja jarrutusominaisuuksia niin jäisillä kuin lumisillakin teillä.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!