MAN - Vaihtoautot

Ajoneuvona toimii SAE tason 4 (Level 4) itseajava sähköinen minibussi. Ajoneuvoa ja ohjelmistoa esitellään tänään ja huomenna Schaffhausenissa järjestettävässä Swiss National Public Transportation Associationin VÖV-tapahtumassa. Myöhemmin ajoneuvo tulee toimimaan osana Schaffhausenin julkisen liikenteen palvelua ja helpottamaan paikallisten elämää tarjoamalla näppärän kyydin juna-asemalle.

Kestävien liikkumispalvelujen kysynnän kasvaessa suomalainen Sensible 4 tuo jaetun, autonomisen ajoneuvon ensimmäistä kertaa Sveitsiin. Maailman parhaaksi itseajavien autojen startupiksi valitun yrityksen täysin sähkökäyttöinen ajoneuvo toimii noin kahden vuoden ajan osana Schaffhausenin kaupungin joukkoliikennettä. 

Juuri nyt ilmastokriisi vaatii erityisen kestävien palvelujen kehittämistä, tätä tarvetta tukee myös tuore IPCC:n raportti, jonka mukaan hiilipäästöjä on vähennettävä rajusti. Sähköiset, paikallisesti päästöttömät yhteiskäyttöiset, joukkoliikenteen robottiautot ovat yksityisautoja kestävämpi ratkaisu. Jotta ihmiset olisivat valmiita luopumaan yksityisautoista, on yhteiskäyttöisten robottiautojen tarjottava käyttäjilleen houkuttelevia ja joustavia palveluja sekä reittejä.

“Sensible 4 haluaa muuttaa ihmisten liikkumistottumuksia. Yhteiskäyttöinen, sähköinen ja itsestään ajava ajoneuvo tarjoaa uudenlaisen liikkumistavan. Sen avulla matkustajat pääsevät mukavasti, kestävästi ja turvallisesti paikasta toiseen.” sanoo Harri Santamala, Sensible 4:n toimitusjohtaja.

Ensimmäinen Keski-Euroopan projekti

Sensible 4:n ja Swiss Transit Lab:n (STL) yhteistyöprojekti on Sensible 4:n ensimmäinen Keski-Euroopan julkinen projekti. Ajoneuvoa esitellään tänään ja huomenna Swiss Association for Autonomous Mobility:n (SAAM) ja VÖV:n tapahtumassa Schaffhausenissa. Myöhemmin ajoneuvo liikennöi kaupungin keskustan ja läheisen vanhan terästehtaan alueelle perustettavan uuden asuinalueen välisessä yhdysliikenteessä. 

Itsestään ajavan joukkoliikennepalvelun perustaminen Schaffhauseniin on luonnollinen osa Sveitsin joukkoliikenteen pitkän aikavälin kehitystä. Schaffhausen on eloisa pieni kaupunki, jossa sääolosuhteet vaihtelevat, maasto on mäkistä ja keskiaikaisen kaupungin keskustan kadut ahtaita. Näin se on erityisen mielenkiintoinen autonomisen ajoneuvon kehittäjän näkökulmasta.

Santamala jatkaa: “Keski-Eurooppa on Euroopan autoteollisuuden keskus. Olemme innoissamme mahdollisuudesta tuoda autonomiset ajoneuvot Sveitsiin yhdessä Swiss Transit Labin kanssa. Tämä on meidän ensimmäinen projektimme Pohjoismaiden ulkopuolella.”

Etelään pohjolan rajuista sääoloista

Sensible 4:n kaikkien pilottiprojektien tavoitteena on turvallisen, yleisillä teillä tapahtuvan autonomisen ajamisen kehittäminen. Yritys on tunnettu ainutlaatuisesta ohjelmistostaan, joka toimii, ainoana maailmassa, myös vaihtelevissa ja haastavissa sääolosuhteissa. Pilottiprojekteilla on tärkeä rooli ohjelmiston testauksessa, koska ne mahdollistavat ajamisen hyvin erilaisissa olosuhteissa ja erilaisilla tieosuuksilla. Tulevassa Schaffhausen -pilotissa kehitetään ajamista myös täydentäviä järjestelmiä ja palveluita.

Sensible 4:n ajoneuvoilla on jo ajettu osana julkista liikennettä kaikissa pohjolan sääolosuhteissa, sekä Suomessa että Norjassa. Suomessa autonomiset ajoneuvot ovat osallistuneet EU-vetoiseen FABULOS-projektiin Helsingissä keväällä 2020. Oslon seudulla automatisoidut Toyotan Proace-malliset ajoneuvot ovat Norjalaisen liikennöitsijä Ruterin toimesta kuljettaneet vuoden alulta saakka paikallisia asukkaita. Alkuvuodesta 2022 alkaa uusi parin kuukauden pilotti Tampereella syöttöliikenteenä tuoreelle ratikkalinjalle, pilotti on osa EU-rahoitteista SHOW-projektia. Pilottien lisäksi Sensible 4:n ohjelmistoa on testattu Lapin talviolosuhteissa useita kertoja. 

Lisätietoa

Sensible 4 Oy on suomalainen itseajavien autojen ohjelmistoa kehittävä teknologiayhtiö. Yrityksen ainutlaatuinen teknologia yhdistää useiden sensorien tuottamaa informaatiota ohjelmistoon tavalla, joka mahdollistaa ajoneuvojen toiminnan erilaisissa sääolosuhteissa, myös lumisateessa ja sumussa. Vuonna 2022 Sensible 4 julkaisee ensimmäisen kaupallisen, kaikissa sääolosuhteissa toimivan itsestään ajavien ajoneuvojen ohjelmistotuotteen, Dawnin. Dawn on SAE Level 4 -tuote, joka on suunnattu viimeisten kilometrien robottibusseihin ja logistiikkaan.

Sensible 4:n perustajat ovat kehittäneet autonomisen ajamisen teknologiaa 80-luvulta lähtien. Yritys keräsi alkuvuonna 2020 kuusi miljoonaa euroa A-kierroksen rahoitusta japanilaisilta sijoittajilta ja sen teknologia on voittanut useita palkintoja, kuten Dubai World Challenge for Self-Driving Transport 2019 -kilpailun sekä vuonna 2020 TEK:n Suomalainen insinöörityö -palkinnon.

Swiss Transit Lab on globaalin järjestelmätoimittaja Trapezen, sen tytäryhtiön AMoTechin, Schaffhausen Transport Authority VBSH: n ja Schaffhausenin kantonin alue- ja paikannuskehityksen (RSE) yhteinen hanke.

Lisää luettavaa (englanniksi)

Sensible 4:n automatisoimat ajoneuvot tullaan näkemään alkuvuodesta myös Tampereen Hervannassa osana SHOW-hanketta.

Sensible 4:n automatisoimat ajoneuvot toimivat jo osana Oslon seudun jouokkoliikennettä vuoden mittaisessa pilotissa.