Hyundai tekee Ionic 5:stä itseajavan robotaksin. Se tulee ensiksi käyttöön USA:ssa, mutta näyttäytyy ensimmäisen kerran Saksassa IAA Mobility nyttelyssä Muencheniussä. Auto täyttää itseajavana SAE-Level 4:n eli hyväksytään käyttöön ilman kuljettajaa. Ridehailing-palvelu ottaa sen liikennekäyttöön useammassa kaupungissa USA:ssa vuonna 2023.
Hyundai on kehittänyt Ionic 5 robotaksin yhdessä Motional startup-yrityksen kanssa. Autossa on yli 30 tunnistinta - kameroita, tutkia, Lidaria. Se varmistaa kulkunsa 360 asteen "näkökentällä", huipputehokkailla kuvilla ja tarkoilla etätunnistimilla.
Motional ohjaa lisäksi koneellista oppimisjärjestelmää, joka perustuu vuosikausien katuliikennedataan. Niiden avulla auto hallitsee myös poikkeuksellisia tilanteita. Varuiksi robotaksi on myös kauko-ohjattavissa uudelle reitille - esimerkiksi jo sen valitsema paras reitti on tietöiden tai onnettomuuden tukkima. Matkustajilla annetaan mahdollisuus "ohjeistaa" menoa esimerkiksi tauko/välipysähdyksen määräämiseksi.
Autossa on yhä kuljettajan istuin ja ratti. "Pelkääjän" paikalla ei ole istuinta.
(Vogel)