MAN - Vaihtoautot

Autoala: ”Päästöt ratkaisevat"

Autoala laati tiekartan eri käyttövoimien yleistymisestä vuosina 2020–2040. Tiekartan tavoitteena on tarjota laskelmiin perustuvaa tietoa päätöksentekijöille siitä, miten liikenteen päästövähennyksiin saadaan vauhtia.

Liikenteen päästöt edustavat viidennestä Suomen kaikista hiilidioksidipäästöistä. Henkilöautojen osuus on noin yhdeksän ja tavaraliikenteen seitsemän prosenttia.

Viime kuukausien aikana puolueet, ilmastoasiantuntijat ja liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä ovat esittäneet arvioitaan siitä, kuinka paljon Suomessa tulisi olla sähköautoja vuoteen 2030 tai 2045 mennessä. Työryhmien tavoitteena on ollut piirtää askelmerkit hiilineutraaliin Suomeen.

Lue lisää...


Monikamerajärjestelmä trukkeihin

Bosch tuo autoalalta tutun monikamerajärjestelmän trukkeihin. Monikamerajärjestelmä koostuu ohjausyksiköstä ja neljästä erittäin kompaktista lähietäisyyskamerasta. Yhdessä ne muodostavat kuvan kahdeksan neliömetrin alueelta.

Järjestelmä tuottaa täyden 360°-näkymän trukin ympäriltä, vaikka se kuljettaisi kookastakin kuormaa. Kuljettajat näkevät näytöltä realistisen 3D-mallin kulkuneuvostaan. Kun kulkuneuvo liikkuu, näyttö päivittää ympäristön muutokset reaaliaikaisesti.

Järjestelmä auttaa kuljettajaa ohjaamaan trukkia tarkasti ja etäisyyksien tarkempi arviointi on mahdollista myös liikkeessä. Työskentely on helpompaa, turvallisempaa ja tehokkaampaa.

Lue lisää...


TIP Trailer Services jatkoi kasvu-uralla vuonna 2018

TIP Trailer Services jatkoi toimintansa kasvattamista vuonna 2018. Viime vuonna yhtiö julkaisi monia uusia palveluita, kuten digitalisaatio- ja kylmäkonehuoltopalvelut. Toimitilojen puolella kasvua leimasi Padborgin korjaamon laajeneminen sekä lisäosaston avaaminen Göteborgiin.

- Vuosi 2018 oli jälleen hyvä ja sisälsi vahvaa kasvua. Pohjoismaiden toimintomme kasvoivat 22 prosenttia ja palvelutoimintamme 36 prosenttia. Lisäksi vuonna 2017 julkaistu Pohjoismaiden tienvarsipalvelu kasvoi 120 prosenttia käsittäen 45 000 yksikköä, TIP Trailer Services’n toimitusjohtaja Christian Petersen toteaa.



Ruotsi: Salainen Scania kolaroi

Torstaina 7.2.2019 noin kello 11 tiellä 53 Skavstan lentoaseman lähistöllä sattui onnettomuus, jossa Scania-kuorma-auto ja traktori kolaroivat.

Södermanlands Nyheter -lehden mukaan Scania-kuorma-auto törmäsi traktoriin. Kuorma-auton kuljettajan puoleinen ovi repesi irti ja traktorin pyörä vahingoittui. Kuorma-autossa on voinut olla kehittelyn alaisia osia ja varusteita., jotka luokitellaan yrityssalaisuuksiksi.

Onnettomuuden syy on epäselvä. Tie onnettomuuspaikalla ei ollut liukas. Rikosepäilyjä ei liity tapaukseen, poliisi toteaa tapauksesta.

(Trailer.se)


20 Yutong vetybussia linjalle Zhengzhoussa

Kiinan suurimman bussivalmistajan, Yutongin, sähköbussit ovat rulossa tutuiksi Helsingin seudun joukkoliikennematkustajille. Yuotong etenee myös ankarassa kilpailussa Toyotan ja BYD:n kanssa vetybussien kasvavilla markkinoilla. Yutongin üolttokenno-vetybussit, 20 kpl., aloittavat linjaliikennöinnin Kiinan Zhengzhoun kaupungissa.

- Vetytankkaus kestää busseilla 10 minuuttia ja antaa 500 km toimintamatkaa. Polttokennoissa on ilmanpuhdistaja. Pakoputkesta rulee vain puhdasta vettä. Sen on todettu täyttävän juomavedelle asetetut puhtausvaatimukset", Yuotongin vetybussikehittelystä vastaava johtaja Guo Yongshan sanoo.


Solaris "Skandinavia-paketilla"

Solaris tarjoaa bussejaan kylmiin ja arktisiin oloihin Skandinavia-varustepaketilla. Yli tuhanteen "pohjoiseen" Solaris Urbinoon on asennettu sivuseiniin ja kattoon kaksinkeratiset lämpöeristeet. Myös sisälokasuojille on asennettu ylimääräinen suojakerros. Lattia on kondenssisuojattu. Ikkunoissa on tuplalasit. Akuille on lisätty mahdollisuus yölataukseen. Vakiopakettiin kuuluu myös sähkölämmitteiset sekä ulkopeilit että kuljettajan sivuikkuna kuin myös ovien lisävalaistus. 

Valittavana on myös erillinen lattiammistys sekä lisäksi lumiketjujen kannattimet renkaiden kohdalla ja eriyinen lumiharja estämään lumen kerääntyminen sisälokasuojiin.


Saksa: Ajokortin voimassaolo alkoi 32 8. ja päättyi vuonna 32

Saksassa kysytään kuinka paljon autoja liikkuu väärennetyillä ajokorteilla. Aiemmin väärennettyjä romanialaisia ja bulgarialaisia ajokortteja on tavattu raskaiden rekkojen ja jopa turisteja kuljettavien matkabussien kuljettajilla. Yritykset löytää jälkiä kortteja myöntäviin viranomaisiin, autokouluihin ja vastaaviin, ammattipätevyystutkintoihin, ovat olleet tuloksettomia. Myös puolalaisia kuljettajia on aika ajoin syytetty ajosta väärennetyllä ajokortilla. Vastaavia tapauksia on ollut myös Tanskassa, Norjassa ja Ruotsissa.

Tuorein tapaus on paljasunut, kun ylinopeudesta pysäytetty 56-vuotias Essenissä asuva mieshenkilö esitti puolalaisen ajokorttinsa. Poliisin huomion herätti ajokortin takaosassa AM,  B1 ja B ajo-oikeuksien päättymispäivämääräksi merkitty 31.08.32. tarkemmin katsottuna sekä B1 että B ajo-oikeudet olivat alkaneet 32.8.17.

Poliisi ei hyväksynyt miehen ankaraa selitystä, että eri maissa on erilaisia tapoja. Miestä odottaa nyt syyte virallisen asiapaperin väärennöksestä.


Oy Sisu Auto Ab

Oy Sisu Auto Ab

Oy Sisu Auto Ab on suomalainen autotehdas, joka syntyi nimellä Oy Suomen Autoteollisuus Ab. Yhtiö on yksityisomisteinen ja valmistaa Sisu-merkkisiä kuorma-autoja siviili- ja sotilaskäyttöön. (Lähde: Wikipedia.) 

Lue lisää...


MacGregorille 22 miljoonan euron tilaukset

Cargoteciin kuuluva MacGregor on saanut satama-, risteilijä- ja ro-ro/matkustajalaivalaitteita (RoPax) koskevia tilauksia Euroopasta ja Kiinasta. Tilausten arvo on yhteensä noin 22 miljoonaa euroa ja tilaukset on kirjattu Cargotecin vuoden 2019 ensimmäisen neljänneksen tilauskantaan. MacGregorin toimitukset on suunniteltu alkavan vuoden 2020 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana ja saatettavan loppuun vuoden 2024 toisen vuosineljänneksen aikana.

"Erittäin kokeneet tiimimme, jotka työskentelevät läheisessä yhteistyössä eurooppalaisten ja kiinalaisten asiakkaidemme kanssa, sekä maailmanlaajuinen verkostomme ja kyky vastata paikallisiin markkinavaatimuksiin mahdollisti näiden tärkeiden tilausten saamisen", sanoo Magnus Sjöberg, Senior Vice President, Cargo Handling and RoRo, MacGregor


Robottibussi GACHA ajoi neitsytmatkansa talvisessa Helsingissä

Ensimmäinen säällä kuin säällä kulkeva robottibussi GACHA julkistettiin tänään Helsingissä. Ilman kuljettajaa liikkuva bussi on suomalaisen Sensible 4:n ja japanilaisen MUJIn yhteistyön tulos. Bussin voi nähdä liikkuvan Espoossa jo huhtikuussa.

GACHA ajoi neitsytmatkansa tänään Helsingissä Kansalaistorilla keskustakirjasto Oodin edustalla. Robottibussi alkaa kyyditsemään ihmisiä Espoossa jo huhtikuussa. GACHA tullaan näkemään myöhemmin tänä vuonna myös Hämeenlinnassa, Vantaalla ja Helsingissä. Sensible 4 kaavailee, että GACHA-busseja saadaan käyttöön julkisille teille Suomessa ja ulkomailla jo vuonna 2020. Yrityksen tavoitteena on, että vuoden 2021 aikana autonomiset bussit olisivat osa julkista liikennettä. Sensible 4 etsii tällä hetkellä uusia kumppaneita sekä edelläkävijäkaupunkeja yhteistyöhön.

GACHA on autonomisen liikkumisen asiantuntijan Sensible 4:n ja tunnetun lifestyle-brändi MUJIn yhteistuumin kehittämä joka sään robottibussi. Sensible 4:n kehittämä huipputeknologia mahdollistaa bussin liikkumisen ympärivuotisesti kaikissa sääolosuhteissa, kun taas MUJIn ansiosta bussin muotoilu on käyttäjäystävällinen ja viimeistelty.

Lue lisää...


DB Schenker tukee nesteytetyn maakaasun käyttöä

DB Schenkerille liikennöivän K&O Tiilikaisen toimitusjohtaja Ossi Tiilikainen on tyytyväinen kaasu-Straliksiin.

Gasumin yhteistyö DB Schenkerin kanssa syventyy, kun DB Schenkerille liikennöivät kuljetusyhtiöt Sepi Trans Oy ja K&O Tiilikainen ottivat käyttöönsä uusia nesteytetyllä maakaasulla (LNG) kulkevia rekkavetureita alkuvuonna 2019. LNG on tehokas tapa vähentää raskaasta liikenteestä syntyviä päästöjä. Uusiin kaasukäyttöisiin rekkavetureihin suhtaudutaan molemmissa yrityksissä suurella innolla.

DB Schenkerin toimituksia ajavat suomalaiset kuljetusyhtiöt ovat ottaneet käyttöönsä uusia LNG-rekkavetureita alkuvuoden 2019 aikana. DB Schenker on maailmanlaajuinen kuljetus- ja logistiikkayritys, jonka valinnoilla on merkitystä alan päästöjen vähentämisessä. Yritys aikoo vähentää 30 prosenttia hiilidioksidipäästöistään vuosien 2006—2020 välisenä aikana. Puhtaammat kuljetusmuodot ovat keino saavuttaa tavoite, ja yksi niistä on LNG-käyttöisten rekkavetureiden käyttäminen kuljetuksissa.

- Liikennettä ja tavaravirtoja tarvitaan, mutta liikenne tuottaa suuren osan hiilidioksidipäästöistä. Nesteytetty maakaasu on tehokas keino vähentää raskaan liikenteen hiilidioksidipäästöjä. Valitsemallamme polttoaineella on ilmastotavoitteen saavuttamisessa erittäin suuri merkitys, sanoo Anni Lemola, DB Schenkerin Head of Operational Excellence.

Lue lisää...


Routareikien korjaus nopeammaksi tekoälyllä

Kevätaikaan teillä on tunnetusti eniten reikiä, jotka ovat syntyneet roudan, lumien sulamisvesien ja autojen kulutuksen yhteisvaikutuksesta. Nämä voivat aiheuttaa puhjenneita renkaita, vääntyneitä vanteita, sekä jousitus ja ripustus vaurioita.

Yhdysvalloissa vaikuttava autoteollisuuden toimittaja CarVi on alkanut lisätä kaistavahti- ja hätäjarrutuslaitteistoihinsa kuopantunnistuksen, jolla toivotaan voida minimoida ajoneuvon vaurioita tiellä. Yhdeksänakselinen anturi tutkii tien tilaa ja tunnistaa sekä nykyiset kuopat että ne, jotka ovat juuri alkaneet murtua auki.

Järjestelmä lähettää automaattisesti tiedot kuopista korjaajille, jolloin ne korjataan nopeammin tai jopa ennenkuin ne kasvavat vaarallisen suuriksi. Yhtiö toivoo myös mahdollisesti tulevaisuudessa yhdistävänsä laitteiston autoon niin, että se tilanteen salliessa väistäisi automaattisesti reikiä.


Tallinna-tunnelille 15 miljardin rahoitus

Helsinki-Tallinna-tunneliprojektiin tulee rahoitusta Kiinasta. Kiinalaisomisteinen Touchstone Capital Partners ja Peter Vesterbackan luotsaama kehitysyhtiö Finest Bay Area ovat allekirjoittaneet 15 miljardin euron aiesopimuksen torstaina. Osapuolet neuvottelevat rahoituksen yksityiskohdista seuraavan puolen vuoden aikana.

Finest Bay Area suunnittelee Suomen ja Viron yhdistävän merenalaisen rautatietunnelin rakentamista. Rautatietunnelin lisäksi projektin tiimoilta aiotaan rakentaa Tallinnaan ja Helsinkiin myös asuntoja ja toimistorakennuksia.

Nyt sovitusta rahoituksesta kolmannes tulee pääomasijoituksena ja kaksi kolmasosaa velkarahana. Touchstone jää vähemmistöosakkaaksi Finest Bay Area -yhtiöön, ja yhtiön enemmistöomistus säilyy Suomessa.

Lue lisää...


Uuden Ford Focuksen istuimista helpotusta selkäkipuihin

Selkäkipu on maailman johtava yksittäinen invaliditeetin aiheuttaja, ja asiantuntijoiden arvion mukaan puolet eurooppalaisista kärsivät siitä jossain vaiheessa elämäänsä. Kuskeille ja matkustajille se voi tehdä autolla matkustamisesta epämukavaa.

Helpotusta tien päällä selkäkivusta kärsivien oloon tuo täysin uuteen Ford Focukseen kuljettajalle ja etumatkustajalle saatavilla oleva 18-suuntaisesti säädettävä istuin, joka tarjoaa tukea ja mukavuutta. Istuin on saanut tunnustusta Saksan johtavalta selkärangan terveyttä edistävältä organisaatiolta nimeltään Aktion Gesunder Rücken e.V. (AGR).

Ford suunnitteli Focuksen istuimen tavoitteenaan saavuttaa AGR:n tunnustus ja vastatakseen Focus-asiakkaiden toiveisiin paremmasta jalka- ja lannetuesta. Tämä on osa Fordin suunnittelufilosofiaa, jossa ihminen ja asiakaskokemus on suunnittelun keskiössä. Focuksen 18-suuntaisesti säädettävässä istuimessa voi selkä-, niska- ja reisituen lisäksi säätää istuimen korkeutta, pituutta ja kallistusta. Nelisuuntaista lannesäätöä käytetään sähköisesti istuimen sivulla olevan katkaisijan avulla.

Lue lisää...


ATF: Kunnossa oleva tie on ympäristöteko

Auto- ja tiefoorumin mukaan kunnossa oleva tieverkko on ympäristöteko. Hyväkuntoinen tieverkko mahdollistaa sujuvan ja ennakoitavan liikenteen ja kuljetusreittien optimoinnin ja tätä kautta hiilidioksidipäästöjen alenemisen, koska hiilidioksidipäästöt kasvavat samassa suhteessa polttoaineen kulutuksen kanssa. Polttoainekulutuksen tuplaantuessa myös CO2- päästöt tuplaantuvat.

- Paikoittain nykyinen tieverkko ja sen sillat ovat niin huonossa kunnossa, että kuljetukset käyttävät pidempiä kiertoteitä. Huonokuntoiset päällysteet, teiden kuopat ja puutteellinen talvikunnossapito estävät sujuvan ajamisen, toteaa Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Nina Raitanen.

Tiestön ja siltojen huono kunto ja kantavuuspuutteet eivät tällä hetkellä mahdollista raskaampien kuljetusten yleistymistä. Kuljetuskaluston massoja nostamalla voidaan yhdellä kertaa kuljettaa enemmän tavaraa ja samalla vähentää liikennesuoritetta ja sitä kautta päästöjä.

Lue lisää...