MAN - Vaihtoautot

Ympäristöministeri Tiilikainen: Malmin kentän tulevaisuus uuteen valmisteluun! (2019-04-05)

Malmin lentokenttä, suojelu

Suojeluesitys rakennusperintölain perusteella palaa ELY-keskuksen valmisteltavaksi

Ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen (kesk.) on hyväksynyt Malmin lentoaseman suojeluesityksen hylkäämisestä tehdyn valituksen ja palauttanut asian ELY-keskukseen uudelleen valmistelua varten.

Malmin lentoaseman kulttuurihistoriallisesti arvokas ympäristö esitettiin vuonna 2015 suojeltavaksi rakennusperintölain nojalla. Suomen ylin asiantuntijaorganisaatio Museovirasto edellytti lausunnossaan koko lentokenttäalueen suojelua. Myös ELY-keskus totesi alueen kiistattoman arvon. ELY ei kuitenkaan määrännyt aluetta suojeltavaksi, perusteluna Helsingin kaupungin lupaus suojella alueen ominaispiirteet asemakaavalla.

Suojeluesityksen tehnyt Malmin lentoaseman ystävät ry valitti heinäkuussa 2018 asiasta ympäristöministeriöön, sillä hylkäyksen perustelut olivat kestämättömiä. Ympäristöministeriön virkamiehet ovat todenneet ELY-keskuksen päätöksessä vakavia puutteita. Kaupungin esittämissä suunnitelmissa suojelu ei toteudu, vaan taloudelliset arvot on asetettu Malmin lentoaseman ainutlaatuisten kulttuuriarvojen edelle.

Kentälle vuonna 2017 asetettu vaarantamiskielto pysyy myös voimassa.

Malmin lentoaseman ystävät ry:n puheenjohtaja Timo Hyvönen on helpottunut ja onnellinen.

”Keskustelu Malmin lentoaseman tulevaisuudesta palaa nyt lähtöruutuun, ja asia on nyt täysin avoin. Vaarantamiskielto turvaa rakennukset ja ympäristön, ja toivomme kaupungin nyt sallivan kulttuuriympäristöön oleellisesti kuuluvan ilmailutoiminnan jatkuvan tilanteen näin muututtua.”

Suojelun eteneminen avaa hyvän mahdollisuuden lähteä kehittämään lentoasemasta Suomen älykkään ilmailun kehityskeskusta. Sijainti pääkaupungissa on selkeä etu kansainvälisessä kilpailussa, ja Malmista voi tulla merkittävä kevyen lentoliikenteen hubi.

”Malmi on parhaiten säilynyt toista maailmansotaa edeltävän ajan lentoasema. Suojelun myötä Malmista voi tulla merkittävä kulttuurikohde ja jopa maailman ensimmäinen vain sähköisen matkustajaliikenteen kenttä. Lentotekniikan nopea kehitys edellyttää ja mahdollistaa lentoasemalle merkittävän position tulevaisuuden älykkäässä liikkumisessa ja lentokoulutuksessa” toteaa Timo Hyvönen.

Liikennemääriltään Malmin lentoasema on edelleen Suomen toiseksi vilkkain. Finavian poistuttua vuoden 2016 lopulla on toiminta pysynyt samalla tasolla, ja vuonna 2018 kentältä tehtiin 38 397 operaatiota, joista suurin osa lentokoulutusta ammattilaisille ja harrastajille. Suomalaisen lentokoulutuksen mahdollisuuksien turvaaminen korostuu entisestään, kun valtion omistama lentokoulu Patria siirtää toimintansa Tampereen Pirkkalasta Espanjaan.

Helsingin kaupunki on pyrkinyt valjastamaan kentän asuntorakentamiselle jo vuosikymmenten ajan helsinkiläisten vastustuksesta huolimatta. Suunnitelmista on menossa lukuisia valitusprosesseja, ja viime aikoina julkisuudessa esitetyt uudet tiedot rakentamisen vaaroista ja ympäristövaikutuksista edellyttävät myös kaupungilta uudelleenharkintaa ja -laskentaa.


 


Kovaa kyytiä Kuusamossa

Juha Kankkusen ajokoulu

Volkswagen järjesti Kuusamossa, Juha Kankkunen driving academyssä, mahdollisuuden testata uusia Amarokeja jääradalla. Pickupeilla kellotettiin toinen toistaan parempia kierrosaikoja osaavien opettajien neuvoja seuraten.

Uusia malleja Kuusamoon oli tuotu muun muassa Amarok Highline ja Aventura. Mallien uudet V6-moottorit ovat segmentissään omaa luokkaansa. Moottoreissa on tehoa 258 hv (190 kW) ja overboost-toiminnon ansiosta jopa 272 hv (200 kW). Samalla vääntömomentti on kasvanut 550:stä 580 Nm:iin. Uusi V6-moottori antaa suurimman väännön jo kierrosnopeudella 1 400–3 000 ja täysi teho saavutetaan kierrosalueella 3 250–4 000. Jatkuva 4MOTION-neliveto ja 8-vaihteinen automaattivaihteisto ovat vakiona sekä Amarok Highline- että Aventura -malleissa.

Lue uudesta 12.04 ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus lehdestä tarkempi raportti Kuusamon tapahtumista!


Kaasuko dieselin korvaaja

Vaasan julkisessa liikenteessä on nyt käytetty jo kaksi vuotta kaasubusseja. Tällä ajalla niiden toimivuus ja soveltuvuus on varmasti jo selvinnyt, ja mahdolliset ongelmat ilmenneet. Kysyimme tentissämme Vaasan kaupungin liikennesuunnittelupäällikkö Pertti Hällilältä hänelle kaasubusseista kertyneistä kokemuksista. Tuntemukset olivat pääasiassa positiivisia, ja biokaasu vaikuttaisi tulevaisuuden polttoaineelta.

Käyttövoimakeskustelu on käynnissä ja siellä vilahtelevat kaasu, sähkö ja vety. Vety on vielä kokeiluasteella ja sähköstä ei ole vielä kovin paljoa käytännön kokemuksia siitä, voidaanko niitä käyttää aivan yksi yhteen dieselbussien kanssa. Vaasan kaasubusseilla samoihin päiväsuoritteisiin päästään. Bussit tankkaavat yön aikana hidastankkausasemalla ja pärjäävät sillä päivän ajot. Kovimmilla pakkasilla toimintamatka hieman lyhenee, mutta silti pysytään noin 400 kilometrin paremmalla puolella. Tankkien koko autoissa on 1260 litraa ja niihin mahtuu noin 145 kiloa kaasua 200 barin paineeseen.

-Kaasumoottori kehittää myös enemmän lämpöä jota voidaan käyttää matkustamon lämmittämiseen, eikä erillisiä esimerkiksi dieselkäyttöisiä lämmittimiä tarvita, Hällilä kertoo.

Lue lisää kaasubussien toiminnasta uudesta 12.04 ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus lehdestä!



Uber myös kuorma-autokuljetuksiin Euroopassa

Liki kaksi vuotta sitten Uber Freight aloitti rahtikuljetukset kuorma-autoilla USA:ssa. Yrityksen tilausappi yhdistää kuljetusten ostajat kuorma-autokuljetusten kuljettajiin. Ongelmia on ollut vapaana olevien kuorma-autojen löytämisessä. Toisen ongelman on muodostanut vaikeus nähdä minne vapaana oleva kuorma-auto on menossa ja kuinka monta tuntia kuljettajalla on ajo-aikaa jäljellä.

Nyt Uber kuitenkin harkitsee kuorma-autokuljetustensa laajentamista Eurooppaan. Lähiviikkojen sisällä Uber aloittaa toimintansa Alankomaissa laajentaakseen toimintaansa "lähiaikoina" muihin maihin Euroopassa.

Uber kuvailee toimintaansa edistysaskeleena rahtikuljetuksissa hinnoittelun läpinäkyvyydellä, nopeilla maksuilla ja kuljetustilauksella napin painalluksella verrattuna aikaan, jonka rahdin ostajat joutuvat käyttämään puhelimella ja hintaneuvotteluilla.

Uber näkee askeleen Eurooppaan ensimmäisenä askeleena rahtikuljetusten maailmanlaajuisille markkinoilla.


Amarok nyt myös kuorma-autona

Uusimpana täydennyksenä Amarok-mallistoon on saapunut myös kuorma-autoversio. Volkswagen Amarok valittiin vuoden 2018 Pick-upiksi maailmassa. Viime vuonna Amarok oli Suomen kolmanneksi suosituin Pick-up-malli, 277 kappaleen rekisteröinnillä.

Kuorma-autoversio on saatavilla Amarok V6 3,0 TDI:n molempiin tehoversioihin – 150 kW tai 190 kW. Amarokin kuorma-autoversion suurin sallittu kokonaispaino on 3 510 kg ja sen vetopaino on maksimissaan 3 300 – 3 500 kg. Vaihteistoksi on valittavissa 6-vaihteinen manuaalivaihteisto alennusvaihteella ja kytkettävällä nelivedolla tai 8-vaihteinen automaattivaihteisto jatkuvatoimisella nelivedolla.

Kuorma-automuutosta varten Amarokiin tarvitaan mm. nopeudenrajoitin (89 km/h), kuorma-autojen valomääräysten mukaiset suuremmat sivuvilkut ja kaksi kappaletta lisää kuormasidontalenkkejä lavalle. Lisäksi Amarokin kuorma-autoon asennetaan taka-akseliin lisäilmajouset vahvistettujen lehtijousien lisäksi. Ajopiirturivalmius on saatavana Amarokiin tehdasasennettuna. Amarokin kuorma-autoversion ajoneuvoluokka on N2G kevyt maastokuorma-auto, ja tarvittava ajokorttiluokka on tällöin vähintään C1. Amarokin kuorma-autoversion viisi istuinpaikkaa mahdollistaa ylellisen istuinmukavuuden niin maantiellä kuin maastossakin.

Lue lisää...


Destialle kymmenen maanteiden kunnossapidon alueurakkaa

Voitetut viisi vuotta kestävät urakat Espoossa, Iisalmessa, Ivalossa, Kiteellä, Kokkolassa, Kuhmossa, Mikkelissä, Porissa, Raisiossa ja Seinäjoella alkavat 1.10.2019.Yhtiöllä on tällä hetkellä hallussaan 45 urakkaa maanteiden kunnossapidon 79 alueurakasta. Väylävirasto kilpailuttaa vuosittain yhdessä ELY-keskusten kanssa maanteiden alueurakoita. Sopimukset urakoista allekirjoitetaan hankinta-alueen ELY-keskuksen kanssa. Alueelliset ELY-keskukset myös vastaavat hoitotöiden valvonnasta.

Maanteiden kunnossapitoa tehdään ympäri vuoden ja kaikkina vuorokauden aikoina, jotta turvallinen liikkuminen voidaan taata kelissä kuin kelissä. Destian ja Ilmatieteen laitoksen yhteinen Kelikeskus on varmistaa talvisin kunnossapidon toimenpiteiden oikea-aikaisuuden. Destian teiden kunnossapitoon erikoistuneet asiantuntijat ja meteorologit työskentelevät yhdessä 24 tuntia vuorokaudessa viikon jokaisena päivänä, jotta muuttuviin sää- ja keliolosuhteiseen pystytään reagoimaan reaaliajassa.

Alueurakoissa Destia vastaa talvikunnossapidon lisäksi ympäri vuoden alueen sorateiden pinnan hoidosta, viher- ja puhtaanapitotöistä, erilaisten varusteiden ja laitteiden, kuten liikennemerkkien kunnossapidosta sekä päällysteiden paikkauksista.


Nokian Renkaat tukee Scania Driver Competitions -kilpailua

Nokian Raskaat Renkaat, Nokia, 4. huhtikuuta 2019 – Maantiekuljetusten turvallisuus, ympäristöystävällisyys ja polttoainetaloudellisuus nojaavat mitä suurimmassa määrin yhteen tekijään – kuljettajan taitoihin. Jotta ammattilaiskuljettajien merkitys saisi ansaitsemansa huomion, kuorma-autovalmistaja Scania järjestää maailman suurinta yli 350,000 ammattilaiskuljettajan taitoja testaavaa Scania Driver Competitions -kilpailua. Nokian Renkaat toimittaa Suomen osakilpailuissa käytettäviin autoihin huippuluokan renkaat.

Karsinnoissa mitataan turvallista- ja taloudellista ajoa, ensiaputaitoja ja nähdään erilaisia ajokokeita, kuten Vesihaaste, jossa vesitankilla varustettua vetoautoa pitää kyetä käsittelemään läikyttämättä. Knock the King testaa otteiden varmuutta ahtaissa paikoissa ajettaessa, ja Boardwalk-haaste mittaa kuljettajan kykyä arvioida ajoneuvon viemää tilaa peruuttaessa.

Suomen osakilpailuissa käytettävissä kuorma-autoissa on alla Nokian Renkaiden tuotteita. Ohjausakselille on valittu kuorma- ja linja-autojen lippulaivamallimme Nokian Hakkapeliitta Truck F2. Vetorenkaina on lumisten teiden huippumalli Nokian Hakkapeliitta Truck E, ja perävaunun alla pyörivät Nokian E-Truck Trailer -renkaat.

Lue lisää...


DSV jättikaupalla maailman 4. suurimmaksi

DSV saa sittenkin ostaa sveitsiläisen Panalpinan 42 miljardilla Ruotsin kruunulla. Panalpinan onnistui vitkuttelullaan korottamaan kauppahintaa DSV:n alkuperäisestä 35 miljardin tarjouksesta.

DSV maksaa Panalpinan osakkeesta 45% pörssikurssia (35 miljardin tarjouksen kohdalla) korkeamman hinnan. Panalpinan suurin omistaja, Ernst Gröhner Group, siirtyy suurimmaksi yksittäiseksi omistajaksi uuteen yhtiöön 11% omistusosuudella. Uudeksi nimeksi tulee DSV Panalpina. Se kasvaa 90 maahan ja työntekijämäärä kasvaa yli 60 000:een.

(Transportnet.se)


Innovaatiokisalla ratkaisuja Helsingin lumen käsittelyyn

Helsingissä kuljetetaan lunta keskimäärin 50 000 kuormaa talvessa kaupungin lumenvastaanottopaikoille. Se tarkoittaa yhteensä lähes miljoonan kilometrin matkaa kuorma-autolla. Lumen mukana roskia ja epäpuhtauksia kulkeutuu myös Itämereen. Helsinki tavoitteli This is a Snow Problem -kilpailulla uusia ideoita ja yhteistyökumppaneita lumen käsittelyn eri vaiheiden tehokkuuden ja ympäristöystävällisyyden parantamiseen.

Korkeimmat pisteet sai mittausjärjestelmiä tuottava Sensmet Oy, jonka ratkaisu mittaa lumen käsittelystä syntyvää vettä reaaliaikaisesti. Näin syntyvä massadata ja sen analyysi antavat tietoa siitä, miten, missä ja milloin lunta tulisi käsitellä ja sulattaa.

Meriteollisuuden suunnittelutoimisto A&T Subsea Oy:n ja merellisiä kuljetuspalveluja tuottavan Ullanlinnan Treselex Oy:n ratkaisu tehostaa lumen kaatamista mereen ja vähentää sen ympäristöhaittoja. Monipuolinen ehdotus vähentää lumen kuljetusmatkoja, mereen päätyvien roskien määrää ja samalla myös CO2-päästöjä. Tämä ratkaisu on otettavissa käyttöön erityisen helposti, ja sen avulla on mahdollista vähentää lumen mereen kaatamisen haittavaikutuksia jo ensi talvena.

Lue lisää...


Saksa: Dieselien myynti kasvoi, ja sähköautojen - bensa-autot alamäkeen

Saksassa henkilöautojen myynti laski maaliskuussa 0,5% (345 523 kpl) verrattuna edellisvuoden vastaavaan. Merkkikohtaisesti suurimman myynninkasvun noteerasi Tesla Malli 3:n ansiosta, kasvua oli peräti 453%. Se nosti Teslan kokonaismarkkinaosuuteen 0,7%.  Nousijoita olivat Teslan lisäksi Volvo, Audi, Smart ja Suzuki. Miinusta tekivät  Üorsche, Toyota, Land Rover, Nissan ja Honda.

Diesel-henkilöautot jatkoivat myynninkasvua jo kolmatta kuukautta. Maaliskuussa dieselien myynnin kasvu oli 2,7% verrattuna edellisvuoden vastaavaan. Diesel-henkilöautojen markkinaosuus kasvoi 0,5% 32,4 %:iin. Samalla bensa-autojen myynti putosi 6,4%.

(Vogel)


Laatuautot liukkailla

Mercedeksen liukasajo tapahtumassa päästiin testaamaan valmistajan uusinta kalustoa liukas- ja maastoradoille. Tapahtumassa ajettavissa olivat A ”Made in Uusikaupunki”, uusi B-sarja, GLC ”Made in Uusikaupunki”, C-sarjan nelivetomallit, E-sarja taka- ja nelivetoisena, uusi X-sarja pick-up ja tutut Vito, V-sarja, Citan ja Sprinter sekä uusi G-sarja.

Lue lisää...


Ruotsi hyväksymässä HCT-mittaisia teilleen

Ruotsin Trafikverket on selvittänyt Suomen mallin mukaisille 34,5 m pitkille yhdistelmille mahdollisia teitä. Mahdollisiksi on nähty 4500 km käsittävä tieverkko Suomen rajalta Haaparannassa Malmöön saakka. Kyseinen tieverkko vaatisi pieniä muutoksia arviolta 150 miljoonalla Ruotsin kruunuilla lähinnä taukopaikkoihin ja yhdyskuntien läpikulussa vuoteen 2025 mennessä. Pienillä muutoksilla tieverkon mittaa voisi kaksinkertaistaa.

Lue lisää...


Akkujen kunto kampittaa sähköautoja käytettyjen kaupassa

Litoum-ioniakkujen teho täyssähkö- ja myös hybridiautoissa alkaa käytännössä olla loppu, kun maksimitehosta on menetetty 30%.

ADACn kestotestissä Nissan Leafin akkupaketissa oli 100 000 km:n ajomatkan jälkeen tehoa jäljellä 19,1 kWh alkuperäisestä 24,4 kWh:sta. Toimintamatka oli pudonnut noin 11% 105:stä 89 km:iin. BMW i3:n kohdalla vastaava pudotus oli 84000 km jälkeen 7%.

Lue lisää...


Ajolinja löysi: Salainen Turbocompound-Volvo FH Suomessa, ensiesittely juhannuksena !

Se esitellään maailman ammattilehdistölle juhannuksen tienoilla Volvon tehtailla Göteborgissa. Ajolinja-lehti esittelee sen Suomessa numerossaan 3/2019!

Huippusalainen uusi TC-Volvo on löytynyt rekisteinumerolla AJA-1 Kuljetusliike Antti Airaksisella käyttöön ottamana syyskuussa 2018. Sillä ajetaan samoja ajoja kuin Airaksisen tammikuussa käyttöön otetulla FH500-Volvolla.

Lue lisää...


Ajolinja löysi salaisen FM-Volvon Lapissa !

Uusi Volvo FM
Terveisiä tulevasta FM-maailmasta.

Uutta FM-Volvoa on odotettu kuin kuuta taivaalla. Nyt se tulee! Ajolinja -lehti on paljastanut sen Lapissa. Marraskuussa 2018 Göteborgissa rekisteröity ja joulukuussa liikenteeseen otettu, tunnistusta vaikeuttamaan teipattu testiauto on liikkumut talven varrella Suomen ja Ruotsin Lapissa. Ajolinja tavoitti sen tankkaustoimissa.

Lue lisää...