Katkoissa tehdään muun muassa massanvaihtoja ja sähköratatöitä. Luumäki-Imatra-ratahankkeesta vastaa Väylä.
Liikennekatkoja vaativat työt jatkuvat huhtikuussa viikolla 17 lyhyemmillä neljän tunnin katkoilla. Katkot sijoittuvat arkipäiviin. Katkoissa edistetään Väylän Luumäki-Imatra-ratahankkeen Saimaan kanavan ratasillan, Lauritsalan urakan ja tulevan Joutseno-Imatra-kaksoisraideosuuden molempien alueurakoiden töitä.
Kaksi pidempää 20 tunnin katkoa on aikataulutettu viikoille 21 ja 22. Katkot sijoittuvat viikonlopuille alkaen lauantai-iltapäivästä kestäen sunnuntai-iltapäivään. Viikoilla 23 ja 24 on puolestaan kahdeksan tunnin katkot, jotka sijoittuvat viikonlopulle lauantai-sunnuntaiyöhön.
Juhannuksena on pitkä, 40 tunnin liikennekatko Joutsenon ja Imatran välisellä rataosuudella. Katko alkaa perjantai-iltana ja päättyy sunnuntaiaamuna. Joutsenon ja Lappeenrannan välisellä osuudella juhannuksen katko kestää vain 24 tuntia, jotta alueen tehtaiden tavarakuljetukset turvataan. Tämä katko aloitetaan perjantai-iltana ja se kestää juhannuspäivän iltaan.
- Lyhyemmissä katkoissa valmistellaan pidempiä katkoja vaativia töitä. Juhannuksen katkossa tehdään muun muassa raidegeometriamuutoksia tulevalla Joutseno-Imatra-kaksoisraideosuudella. Tämä on työvaiheena haastava ja edellyttää nykyisen radan purkamista pitkältä osuudelta. Olemme huomioineet paikallisen teollisuuden kuljetustarpeet, ja pyrimme sovittamaan rakentamisen mahdollisimman soljuvasti rataliikenteen lomaan, sanoo Luumäki-Imatra-ratahankkeen projektipäällikkö Tommi Rosenvall Väylästä.
Liikennekatkoja on aikataulutettu ratahankkeen töitä varten läpi vuoden. Tulevan kesän ja alkusyksyn liikennekatkoista tiedotetaan erikseen. Liikennekatkojen aikana matkustajajunia korvataan bussikuljetuksilla. Kuljetuksista löytyy lisätietoja VR:n sivuilta.