MAN - Vaihtoautot

Ensimmäisenä Euroopassa - DS Crossbackin hybridi Suomessa myyntiin

DS 7 Crossback SUV:n myynti Suomessa alkoi vuoden 2018 lopulla. Tammikuun toisena viikonloppuna avautuvat DS:n oman myymälän, ekslusiivisen DS Store Helsingin ovet Vantaan Petikossa, jonka jälkeen automaailmaan tauon jälkeen palannut ranskalainen ylellisyys on kaikkien saatavilla.

Markkinoille DS 7 Crossback tuli ensin tehokkailla ja vähäpäästöisillä bensiini- ja dieselmoottorivaihoehdoilla, mutta myymälän avautumisen kunniaksi Suomi aloittaa ensimmäisenä Euroopassa DS 7 Crossback SUV E-TENSE 4x4 nelivetoisen lataushybridin ennakkomyynnin jo nyt. DS 7 Crossback E-TENSE 4x4 lataushybridi -mallisto vastaa lähes täysin muuta DS 7 Crossback -mallistoa, mutta tuo asiakkaalle nelivetoisen lataushybridin perinteisten voimalinjojen rinnalle.

Lue lisää...


Ervasalo siirtyy Ruotsin DHL Expressenin toimitusjohtajaksi

Peter Ervasalo on valittu Ruotsin DHL Expressin uudeksi toimitusjohtajaksi. DHL Expressenin Suomen osastoa aiemmin johtanut Ervasalo on ollut DHL:n palveluksessa vuodesta 2008. Sitä ennen Ervasalo on ollut TNT:n ja UPS:n palkkalistoilla.

Uudessa roolissaan Ervasalo jatkaa DHL Expressin Euroopan johtoryhmän jäsenenä ja raportoi suoraan DHL Express Europan toimitusjohtaja Alberto Nobisille


Uusi FordStore hyödyntää aurinkoenergiaa ja maalämpöä

Autokonserni Laakkonen vahvistaa asemaansa Suomen suurimpana Ford-autojen jälleenmyyjänä avaamalla uuden FordStore-liikkeen Espooseen. Liike sijaitsee kauppakeskus Liilan naapurissa.

Uudessa liikerakennuksessa hyödynnetään kestäviä ratkaisuja. Koko rakennus, jonka kokonaistilavuus on 35 095 kuutiota, lämpiää maalämmöllä. Maalämpökaivoja on kaikkiaan kolmetoista. Kiinteistön tarvitsema sähköenergia tuotetaan osittain aurinkopaneeleilla. Tontin toiseen päätyyn on jätetty rauhoitettu alue liito-oraville.

Uusi liike on Laakkosen kolmas FordStore Suomessa, aiemmat palvelevat Helsingin Herttoniemessä ja Turussa. Lisäksi Laakkosella on täyden palvelun Ford-liike Porvoossa.

Uuden FordStore Laakkonen Espoon kutsuvierastilaisuudessa torstaina avajaissanat lausui Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä. Yleisöavajaisia vietetään tänä viikonloppuna 12.-13.1. FordStore Espoon osoite on Martinsillantie 14.



ABAX Driving Behaviour turvallisemman ajotavan tukena

ABAX on lanseerannut uuden tuotteen: ABAX Driving Behaviour -ajotapapalvelu. Palvelun avulla yrityksesi pystyy seuraamaan ja kehittämään kuljettajien päivittäistä ajokäyttäytymistä, joka voi lisätä yrityksesi tehokkuutta sekä turvallisuutta. Tehokkaasti ja turvallisesti hyödynnetty ajokalusto kuluttaa vähemmän polttoainetta, tarvitsee harvemmin huoltoja, on ympäristöystävällisempi ja joutuu harvemmin onnettomuuksiin.

ABAX Triplog -laitteen kiihtyvyysmittari tunnistaa seuraavat ajotapahtumat: rajut jarrutukset, kiihdytykset sekä tiukat käännökset oikealle ja vasemmalle. Kun kiihtyvyysmittari saavuttaa tietyn kynnyksen, ABAX-laite lähettää viestin järjestelmään, joka kirjaa ajotapahtuman ja analysoi tiedot. ABAX Driving Behaviour pisteyttää kuljettajan ajosuorituksen, joka perustuu näihin ajotapahtumiin. ABAX Driving Behaviour on lisäpalvelu, joka toimii ABAX Triplog -sähköisen ajopäiväkirjan kautta, joten uutta laitetta ei tarvitse hankkia.

Ajotapahtumat kirjautuvat myös Googlen integroituun karttaan. Näet tarkalleen, milloin ja missä tapahtuma tapahtui, ja voit kysyä kuljettajalta lisätietoja tapahtumasta. ABAX Driving Behaviour tehostaa yrityksesi jokaista ajoneuvoa. Huolimattoman ajon ja huonojen ajotapojen vähentämisen seurauksena yrityksesi vähentää ajoneuvojen huollon tarvetta ja polttoaineen kulutusta.

Työkalu muodostaa yhteenvedon keskeisistä ajotapahtumista, ja pisteyttää jokaisen kuljettajan niiden perusteella. Pystyt nopeasti visualisoimaan ja vertaamaan huonoja ajotapoja, ja lisätä ajokoulutusta niille osa-alueille, joissa sitä eniten tarvitaan. Näin kehität ajokalustosi suorituskykyä ja pienennät onnettomuusriskiä.


Akkusähkökuorma-autoista ei ole ratkaisuksi Suomen kuljetuksissa

Akkuteknologian kehittyessä myös sähkökuorma-autoja on tulossa kaupallisesti tarjolle. Ne kuitenkin sopivat Suomen oloihin huonommin kuin Keski-Eurooppaan, koska täällä kuljetuksissa käytetään raskaita täysperäkuorma-autoja. Lisäksi suurten akkujen tarvitsemien latausasemien rakentaminen vaatisi muutoksia paikallisiin sähköverkkoihin. Ratkaisu kuljetusten sähköistämiseen voikin Suomessa löytyä pääteiden sähköistämisestä, ehdottaa tuore tutkimus.

Henkilöautojen sähköistäminen etenee nopeasti. Useat kuorma-autovalmistajat, kuten Daimler, Volvo ja Tesla, ovat viime aikoina esitelleet myös suurempia, jakelukuorma-autoiksi tai puoliperävaunujen vetoautoiksi sopivia akkusähköautoja.

- Sähkökuorma-autot ovat aiemman tutkimuksen mukaan elinkaarikustannuksiltaan dieselkäyttöisiä edullisempia kevyiden jakelukuorma-autojen kokoluokassa. Akkukustannusten pieneneminen voi tehdä myös suuremmista sähkökuorma-autoista taloudellisesti kannattavia, Assistant Professor Heikki Liimatainen Tampereen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernestä kertoo.

Vernen tutkijat tarkastelivat yhteistyössä ETH Zürichin kollegojen kanssa sähkökuorma-autojen potentiaalia Suomessa ja Sveitsissä. Applied Energy -journaalissa julkaistujen tulosten mukaan nykyisellä akku- ja latausteknologialla sähkökuorma-autot voisivat Sveitsissä vähentää kuorma-autojen päästöjä 28 prosenttia, mutta Suomessa vain 13 prosenttia.

- Suuri ero maiden välillä johtuu siitä, että Sveitsissä pääosa kuljetuksista tehdään puoliperävaunuilla, mutta Suomessa raskaammilla täysperävaunuyhdistelmillä, Liimatainen selittää.

Lue lisää...


Uuden Opel Zafira Lifen kuvat julkistettu

Opelin monikäyttöisen tila-auton, Opel Zafira Lifen uusimman sukupolven ensimmäiset kuvat on julkistettu. Uutuudesta on saatavana kolme eri pituutta, joista jokaisen voi valita jopa 9-paikkaisena. Se esitellään virallisesti Brysselin autonäyttelyssä 18. tammikuuta. Mallisto kasvaa myöhemmin täyssähköversiolla, joka tulee markkinoille vuonna 2021.

Opel Zafiran ensimmäinen sukupolvi julkistettiin jo kaksikymmentä vuotta sitten, ja nyt on jo neljännen sukupolven aika. Uudessa Zafira Life -mallistossa on kolme pituusvaihtoehtoa: 4.6-metrinen ”Small”, 4.95-metrinen ”Medium” ja 5.30-metrinen ”Large”. Kaikki pituusversiot ovat saatavana jopa yhdeksänpaikkaisina. Medium- ja Large-mallien 35 senttimetriä pidempi (3.28 m) akseliväli takaa takamatkustajille ruhtinaalliset jalkatilat, mikä tekee uutuudesta vahvan kilpailijan D-segmentin tila-autoille.

Lue lisää...


Daimler jättää autonomisen ajon, sijoittaa puoliautomaattiseen

Daimler sijoittaa tulevina vuosina puoli miljardia euroa pitkälle automatisoitujen kuorma-autojen kehittelyyn. Vuoteen 2025 mennessä se haluaa tuoda markkinoille sellaisen. Pitkälle automatisoidulla Daimler tarkoittaa autoa, joka rajatuilla alueilla toimii yksin.

Tänä vuonna Daimler tuoda liikenteeseen ensimmäisen osa-automatisoidun kuorma-auton USA:ssa. Ratkaisussa auto osaa itsenäisesti jarruttaa, kiihdyttää ja ohjata. Tässä vaiheessa Daimler haluaa ohittaa kuljettajan, joka voi puuttua peliin ajosuorituksen aikana. Kyseisellä ratkaisulla ei kuljetusalalle vielä ole merkittävää etua tarjolla.

Samalla Daimler jättää jäähyväiset paljon huomiota saaneelle autonomiselle jonossa ajolle (platooning). Siinä mm. polttoainesäästöt ovat osoittautuneet paljon toivottua pienemmiksi. Vuonna 2016 Daimler oli muiden suurvalmistajien kanssa esittelemässä autonomista jonossa ajoa suurena tulevaisuuden lupauksena.

(Vogel)


Kotimaan kaukoliikenteessä 2018 yli 13 miljoonaa junamatkaa

Kotimaan kaukoliikenteen kasvu jatkui vuonna 2018 – matkustajia oli 5 prosenttia edellisvuotta enemmän. Vuonna 2018 kotimaan kaukoliikenteessä ylitettiin 13 miljoonan matkan raja, kasvu on jatkunut vahvana jo vuodesta 2016 alkaen. Eniten kasvua nähtiin Helsingin ja Kuopion välillä (14%) sekä Helsingin ja Joensuun välillä (10%).  Helsingin ja Lappeenrannan sekä Helsingin ja Turun väliset reitit kasvoivat 9%.

Myös Helsingin ja Pietarin välillä liikennöivän Allegron suosio pysyy ja viime vuonna junaa käytti lähes puoli miljoonaa matkustajaa.

Junamatkustuksen arvioidaan kasvavan edelleen sekä työ- että vapaa-ajan matkustuksen osalta. Kasvavat matkustajamäärät edellyttävät jatkuvaa asiakaskokemuksen kehittämistä. Vuonna 2019 VR tuo liikenteeseen 20 uutta kaksikerroksista, 200 km/h-nopeudella kulkevaa päivävaunua, joiden myötä saadaan 2200 asiakaspaikkaa lisää. Myös työmatkustajien suosima Ekstra-luokka ja hyttipaikat uudistuvat.


Van Hool tuo ensimmäisenä vedyn BRT-bussiin!

Toyota ensimmäisenä ja useammat suuret valmistajat perässä, myös Van Hool, ovat esitelleet polttokenno-vetybussinsa. Van Hool on ensimmäisenä liikkeellä BRT-väylille tarkoitetulla vety-nivelbussilla. Van Hool Exqui.City 18 FC on esitelty ja tulee linjaliikenteeseen 2019 loppupuolella Ranskan Pau'n kaupungissa. Samalla Van Hool esitteli myös usimman A330 FC vetybussinsa.

Belgialainen Van Hool on 70 vuotta vanha ajoneuvoja valmistava suuryritys, jonka tuotannosta 90% menee vientiin (1200 bussia vuodessa). Yrityksellä on tehtat Belgiassa, Makedoniassa ja USA:ssa, jossa 2020 avataan toinenkin tehdas. Tällä hetkellä valmistuu kolme vetybussia viikossa. Syyskuusta 2019 vetybussituotanto kasvaa yhteen bussiin päivässä.

VanHoolin mukaan vetybussi voi kuljettaa 2,4 kertaa enemmän energiaa menossa mukana kuin akkusähköbussi. Samalla latausaika lyhenee seitsemään minuuttiin akkusähköbussin yhden tunnin latausajasta.

Van Hool A330 FC vetybussia on ostetu 30 kpl Kölniin ja 10 kpl Wuppertaliin Saksassa.


RAM lava-autoista LPG-muunnoksia Eurooppaan

Dodgen ja RAM:in virallinen Euroopan toimittaja alkaa tehdä ajoneuvoista nestekaasukäyttöisiä (LPG) yhteistyössä vaihtoehtoisia polttoainejärjestelmiä kehittävän Prinsin kassa. KWA:n teknologiakeskuksessa Bremerhavenissa asennetaan Prins VSI-2.0 nestekaasumuunnoksia RAM lava-automallistoon ja Dodge Durangoihin.

KWA:n mukaan nestekaasun käyttö pienentää CO2-päästöjä 12 prosenttia ja kustannuksia 30 prosenttia bensiinimoottoriin verrattuna. LPG-järjestelmä asennetaan niin, että se ei vaikuta RAM lava-auton kuljetuskapasiteettiin. Suomessa LPG:n käyttö ajoneuvoliikenteessä ei ole verotusteknisistä syistä yleistä.


Ruotsi: Liikennekuolemia vastaan keskiaidoilla. "Raskaat pahimpia."

Liikennekuolemat lisääntyivät Ruotsissa vuonna 2018 edellisvuodesta lähes 30%.  Likkennevirasto (Trafikverket) haluaa nyt lisätä ajoratojen välistä aidotusta. Ruotsissa on tähän mennessä noin 5500 km pääteitä varustetuna keskiaidotuksella. Virasto haluaa jatkaa keskiaitojen rakentamista noin 100 km/vuosi.

- Meidän pitää keskittyä ajonopeuksiin, raittiuteen ratissa ja sääntöjen noudattamiseen, kuljetusviraston (Transportstyrelsen) pääjohtaja Jonas Bjelfvenstam sanoo.

- Tieinfran parantaminen on tärkeä tekijä. 55% autoilijoista ajaa liian kovaa ja pahimpia ovat raskaat kuorma-autot. 70% ei noudata nopeusrajoituksia, Trafikverket'n pääjohtaja Lena Erixon sanoo. Hän näkee nyt mahdolliseksi uuden kansallisen rahoitussuunnitelman puitteissa puuttua myös paikallisteiden kuntoon.

(Transportnet.se)


Ruotsi: Liikenteessä eniten kuolleita yhdeksään vuoteen

Vuonna 2018 kuoli Ruotsin liikenteessä alustavien tietojen mukaan 325 henkilöä. Kasvua edellisvuoden luvusta 253 on 72 kuollutta ja vuodelle 2018 asetetusta tavoitteesta 220 peräti 105 kuolonuhria. Vuoden 2018 toteutuma on korkein liikennekuolemien määrä sitten vuoden 2009.

- Tavoite liikennekuolemien puolittumisesta vuoteen 2020 mennessä näyttää valitettavasti vaikealta saavuttaa. Vasta tutkittuamme tarkasti liikennekuolemien syitä 2018 voimme ohjata toimenpiteitä, joilla on tehoa liikenneturvallisuuden parantamiseen, kuljetusviraston (Transportstyrelsen) pääjohtaja Jonas Bjelfvenstam sanoo lehdistötiedotteessaan.

Ajoneuvojen yksittäisonnettomuudet muodostavat edelleen suurimman kuolemaan johtaneen onnettomuusryhmän. Lukumäärä on jokseenkin sama kuin vuonna 2017. Kohtaamisonnettomuudet ovat kuitenkin lisääntyneet merkittävästi. Kuolleiden määrä ohitus- ja kohtaamisonnettomuuksissa on 63% suurempi 2018 kuin keskiarvo vuosina 2013-2017.

(Trailer.se)


Ruotsi: Pakettiautoissa suuria ylikuormia

Ruotsin poliisin liikennepartiot raportoivat ylikuormien lisääntymisistä tienvarsitarkastuksissa. Eniten ylikuormia tavoitetaan enintään 3500 kg:n kokonaipainoluokan autoissa.

Esimerkiksi kelpaa 7.1. Tukholman liikennepoliisin suorittamassa tarkastuksessa, jossa alle 3500 kg:n kokonaipainoluokan pakettiauto painoi 6420 kg. Samassa tarkastuksessa todettiin toisen samaan painoluokkaan kuuluvan auton kantavan 179 prosentin ylikuormaa.

Suomessa tiedetään vallitsevan samankaltainen tilanne, jossa henkilöauton ajokortin oikeutuksella hyödynnetään pakettiautoja roimilla ylikuormilla. Suomen poliisi ei suorita tarkastuksia liikenteessä muiden pohjoismaiden tapaan. (Toim.huom.)


VW Hyötyautot paransi tulostaan maailmanlaajuisesti vuonna 2018

Volkswagen Hyötyautojen maailmanlaajuiset T-mallisarjan, Crafterin, Caddyn ja Amarokin toimitukset vuonna 2018 olivat 499 700 kappaletta, joka oli 0,4 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Vuosi 2018 oli yrityksen historian yksi menestyksekkäimmistä. Kasvua tuli erityisesti päämarkkinalla Länsi-Euroopassa.

- Vuosi 2018 oli meille jälleen hyvä ja paransimme vielä viime vuoden hyvää tulosta. Voimme olla tästä ylpeitä. Saavutamme tuotteillamme kasvua niin päämarkkina-alueellamme Euroopassa kuin joillakin Euroopan ulkopuolisilla markkinoilla. Tämä on selkeä merkki tehokkuudestamme, luotettavista ajoneuvoistamme ja jälleenmyyjiemme vahvasta suorituksesta. Aloitamme vuoden 2019 optimistisina ja olemme luottavaisia, että pystymme jatkamaan kasvu-uralla myös tänä vuonna, sanoo Volkswagen Hyötyautojen myynnistä ja markkinoinnista vastaava johtaja Heinz-Jürgen Löw.

Länsi-Euroopassa toimitettiin asiakkaille 337 000 ajoneuvoa (+1,5 %), sisältäen kotimarkkinan Saksan 127 700 (+4,1 %) ajoneuvoa. Kasvua tuli myös Afrikan +19,8 % (19 300), Etelä-Amerikan + 7,5 % (44 400) ja Aasian ja Tyynenmeren alueella +1,9 % (26 800). Epävakaasta markkinatilanteesta johtuen toimitukset laskivat Pohjois-Amerikassa (Meksiko) -8,2 % (9 600) ja Lähi-idässä -38,0 % (19 000).

Vuonna 2018 Volkswagen Crafteria toimitettiin asiakkaille 58 500 (+24,4 %) kappaletta, T-mallisarjaa toimitettiin 202 200 kappaletta (-1,9 %) ja Caddyä 158 000 (-4,7 %) sekä Amarokia 81 000 (+2,7 %).


MacGregorilta kansilaitteita laivaston raskaaseen sarjaan

Cargoteciin kuuluva MacGregor on solminut sopimuksen kansilaitteiden toimittamisesta Yhdysvaltojen Naval Sea Systems Command (NAVSEA) T-ATSX-luokan alukseen, joka rakennetaan Gulf Island -telakalla Houmassa, Louisianan osavaltiossa. Yhdysvaltojen laivasto luottaa MacGregorin kestäviin ja luotettaviin ratkaisuihin sekä ainutlaatuiseen globaaliin huoltopalveluverkostoon. Tilaus on kirjattu Cargotecin vuoden 2018 neljännen vuosineljänneksen tilauskantaan ja laitteiden toimitus on suunniteltu vuoden 2020 ensimmäiselle vuosineljännekselle.

Tämä sopimus Gulf Island -telakan kanssa sisältää seitsemän aluksen optiot. Telakka on Gulf Island Fabrication Inc:n tytäryhtiö. Hinaus- ja pelastusalus (T-ATSX) on uuden luokan alus, jota käytetään maailmanlaajuisesti merivoimien avomerihinauksissa, pelastusoperaatioiden tukemisessa ja vedenalaisissa pelastustehtävissä.

NAVSEA-vaatimusten mukaisesti aluksessa on oltava vähintään 118 tonnin pollariveto. MacGregorin kansilaitetoimitus sisältää hinaus- ja vetovinssin, offshore-nosturin ja erilaisia Triplex-apulaitteita. Toimitukseen sisältyy miehistön koulutus ja integroidut logistiikkapalvelut.

MacGregorin maailmanlaajuinen korkeasti koulutettujen huoltohenkilöiden verkosto on asiakkaiden palveluksessa 24 tuntia päivässä 365 päivänä vuodessa. MacGregorin laitteita on useissa erilaisissa merivoimien aluksissa, muun muassa yli 200 Sealift Command  -aluksessa, telakointi- ja maihinnousualuksissa sekä logistiikan tuki- ja rannikkovartioston laivoissa.