MAN - Nopeaan toimitukseen

Helsingin Satama ostamassa enemmistön Loviisan satamasta

Helsingin Satama Oy ja Loviisan kaupunki ovat valmistelleet osakekauppaa, jossa 60 prosenttia Loviisan Satama Oy:n osakkeista myytäisiin Helsingin Satama Oy:lle. 12.12 allekirjoitettiin tähän liittyvä sopimus, joten osakkeet ovat siirtymässä Helsingin Satama Oy:n omistukseen vuoden 2017 alussa. Osakekaupan myötä tuleva uusi omistaja nähdään mahdollisina uusina resursseina Loviisan Satamalle. Helsingin Satama näkee taas mahdollisuuden laajentaa toimintaa myös matkustaja- ja suuryksikköliikenteen ulkopuolelle. 


Ranska: Moottoritiemaksut nousevat

Moottoritiemaksut nousevat Ranskassa 1.2.2017 keskimäärin 0,76% eli inflaatiota enemmän. Eniten maksut kohoavat Vinci-konsernin hallitsemilla moottoriteillä Autoroutes de Sud Etelä-Ranskassa eli 1,2%. Vuosille 2018-19 ennakoidaan moottoritiemaksuille nousua 0,3-0,4%.

Maksukorotuksilla Ranskan valtio arvioi keräävänsä miljardi euroa lisää tuloja tieverkoston parantamiseksi. Samalla arvioidaan miljardin luovan 5000 uutta ryöpaikkaa.


Viro: Kuorma-autoille tiemaksuja 2018

Viro suunnittelee tiemaksuja yli 12 tonnin kuorma-autoille 2018 alkaen. Elinkeino- ja infraministeri Kadri Simson on vahvistamattomien tietojen mukaan lähettänyt asiasta ilmoituksen EU:n liikennekomissari Violeta Bulc'lle suunnitelluista tiemaksuista 10-12 euroa/vuorokausi tai 700-1300 euroa vuosimaksuna.



Ranska: Pariisi pidentää ajokieltoa kuorma-autoille

Pariisi kärsii pahimmista talvi-ilmansaasteista kymmeneen vuoteen. Pormestari Anne Hidalgo aloitti ennennäkemättömän kampanjan sosiaalisessa mediassa "suurta terveyskriisiä" vastaan. Kuvissa näytetään äitiä ja tytärtä, joka kadulle astuessaan alkaa haukkoa henkeään. Tilannetta verrataan lapseen, joka on pantu 20 m2:n huoneeseen, jossa seitsemän tupakoijaa vetää sauhuja täysillä.

Tuloksena pääkaupungissa ja 22 esikaupunkialueella sallitaan autolla ajo vain vuoropäivinä parillisilla ja parittomilla rekisterinumeroilla. Kuorma-autoille yli 3,5 tonnia on määrätty ehdoton ajokielto.

Ajokielto on herättäny suurta närää Pariisissa. Jakelukuljetusta hankaloituessa ja muodostuessa entistä kalliimmiksi liikenteen määrä on vähentynyt vain 10-15%.

Ajokielto on kehittänyt mielikuvituksellisen määrän kiertoteitä ja luimuilua. Autoilijoille jotka uhmaavat ajokieltoa, langetetaan 35 euron sakko, joka alennetaan 24 euroon käteismaksua vastaan.


Saksa: Silmälääkärit varoittavat liian kirkkaista ajovaloista

- Suuritehoinen ajovalo vaarantaa liikenneturvallisuutta, varoittaa Saksan liittovaltion silmälääkärien liikennekomission puheenjohtaja, professori Bernhard Lachenmayr.

- Jos auton valot häikäisevät vastaantulevan auton kuljettajaa, tuskin syntyy mitään silmävauriota, mutta häikäisty kuljettaja on hetken sokaistunut. 30-40-vuotiaalla sokaistuminen kestää tavallisesti vain sekunnin murto-osan, mutta 60-70-vuotiailla näkökyvyn menetys saattaa jatkua jopa kaksi sekuntia. Lachenmayr varoittaa.

Uusimmat digitaliset LED-valot voidaan varustaa järjestelmällä, jonka tunnistimet automaattisesti vähentävät valotehoa ei yksin vastaantulevan auton kohdalla, vaan myös pyöräilijän ja jalanlulkijan kohdatessaan.

Digitalisen valotekniikan mahdollisuuksia on tuoreeltaan myös Mercedes esitellyt ajovaloilla, jotka voivat heittää tien pintaan esimerkiksi suojatien seepraraidoituksen tai lumihiutaleen.

Martti Liesmaa ja Suomi uranuurtajia

Suomalainen silmälääkäri Martti Liesmaa (1936-83) palkittiin jo 1970-luvulla YK:n (UNESCO ?) toimesta uraauurtavasta liikennenäkötutkimuksesta. Liesmaa selvitti mm. hämäränäön ja  sokaistumisen henkilökohtaisia eroja sekä sokaistumisherkkyydestä riippumatonta tarkkanäön palautumista. Tutkimustensa perusteella Liesmaa suunnitteli ensimmäisen näköseulan, jolla poliisi saattoi tien päällä tarkistaa autoilijoiden näkökyvyn.

On sinänsä hämmästyttävää, ettei Suomen liikennelääkärit eikä työnäköyhdistys anna netissä juuri mitään tietoa Martti Liesmaan ainutlaatuisesta työstä liikennenäkötutkimuksen uranuurtajana.

  


Erikoiskuljetusten liikenneohjaajien vaatimuksia kevennetään

Erikoiskuljetusten liikenteenohjaajaksi pätevöitymiseen riittää ensi vuoden alusta lähtien EKL-koulutuksen suorittaminen, erillistä koetta ei enää tarvita. Uudistetun koulutuksen myötä liikenteenohjaajat saavat oikeuden niin ikään sillanylitysten valvontaan.

Erikoiskuljetusten liikenneohjaajan (EKL) koulutus uudistuu 1.1.2017 alkaen. Jatkossa EKL-kortin saamiseen riittää suoritettu EKL-koulutus, henkilöauton ajamiseen oikeuttava B-kortti ja Suomen pelastusalan keskusjärjestön myöntämä tieturva 1 –kortti.

Erityistilanteisiin ja lainsäädäntöön keskittyvä erikoiskuljetusten liikenteenohjaajan peruskoulutus kestää kolme päivää ja viiden vuoden välein käytävä jatkokoulutus päivän. EKL-koulutuksen tavoitteena on antaa perustiedot ja -taidot EKL-kuljetuksissa toimivalle henkilölle. Jatkokoulutuksella pyritään ylläpitämään ja päivittämään näitä tietoja.


Seinäjoki-Oulu -rata putsattu tasoristeyksistä

Seinäjoki-Oulu -välillä eli 335 ratakilometriltä on poistettu viimeinen tasoristeys. Ylivieskan Salmiperä on viimeinen ja järjestyksessä 105. tasoristeys, joka väliltä poistetaan. Tasoristeysten poistaminen on edellytys sille, että junien nopeus voidaan nostaa 200 km tunnissa. Tasoristeyksiä ei sallita, jos radan nopeus ylittää 140 km/h. Hankkeen yhteydessä tieliikenteelle on rakennettu turvallisemmat reitit ali- ja ylikuluilla sekä erilaisilla tiejärjestelyillä.

Tasoristeyksiä valtion rataverkon pää- ja sivuradoilla on 2800, näistä turvalaitoksilla varustettuja on 680. Onnettomuuksia tapahtuu vuosittain kolmisenkymmentä.

Liikenne- ja viestintäministeriö teki loppuvuotena 2017 päätöksen tasoristeysten turvallisuuden parantamisohjelmasta. Tarkoitus luonnollisesti on parantaa tasoristeysten turvallisuutta ja säästää ihmishenkiä. Yksittäisen tasoristeyksen osalta kustannukset voivat vaihdella muutamasta tuhannesta aina kymmeneen miljoonaan euroon.

 


Neste laajentaa pienmoottoribensiinin mittarimyyntiä

Neste-pienmoottoribensiinin mittarimyynti on laajentunut Rovaniemen Reissumiehen liikenneasemalle ja kattaa nyt yhteensä 13 asemaa kautta maan. Viime kesänä myynti laajeni Kuopion Puijonlaaksoon, Hämeenlinnan Idänpäähän sekä Helsingin Oulunkylän asemille.

Neste-pienmoottoribensiinin käyttökohteita ovat muun muassa moottorikelkat, lumilingot, aggregaatit ruohonleikkurit, moottori- ja raivaussahat, siimaleikkurit, perämoottorit ja mopot. Neste-pienmoottoribensiini soveltuu erinomaisesti myös sellaisenaan moottoreiden säilytys- ja seisonta-ajan bensiiniksi.

Neste-pienmoottoribensiini valmistetaan tarkoin valikoiduista korkealaatuisista bensiinikomponenteista kuten alkylaatista. Tuote ei sisällä aromaatteja, minkä johdosta myös pakokaasut sisältävät tavallista bensiiniä vähemmän terveydelle haitallisia ainesosia.

Kolmentoista Nesteen mittarimyyntiaseman lisäksi Neste-pienmoottoribensiiniä on myynnissä myös pienpakkauksissa 2-tahti- ja 4-tahtimoottoreille.


Digivalotekniikka: Liikennemerkkiä katuun

Mersu on antanut näytteen ajovalojen digitalisoinnin mahdollisuuksista. Jalankulkija seisoo pimeässä odottamassa mahdollisuutta ylittää katu. Autoilija huomaa, hidastaa antaakseen jalankulkijalle tietä. Samalla autonsa ajovalot heittävät katuun jalankulkijan eteen suojatien seebraraidotusta jäljittelevän valon.

Tämä on vain yksi näyte digitalisoinnin antamista mahdollisuuksista autojen valotekniikalle. Sen uskotaan tuovan tulevaisuudessa parannuksia jopa LED-valojen suorituskykyyn ei yksin auton ulkopuolelle vaan myös tukemaan kuljettajan toimintaa ohjauspyörän takana.


IB&COY valitsemaan Vuoden Minibussin. Minibussit Arctic Testiin.

Kansainvälinen Vuoden Bussi tuomaristo (International Bus&Coach of the Year) valmistautuu laajentamaan valintaohjelmaansa minibusseihin. Aloite on tullut Madridin kansainvälisen bussinäyttelyn järjestäjältä FIAA'lta sekä Espanjan suurimman erikoislehden Autobuses&Autocarres päätoimittajalta Miguel Saez'lta. Suunnitelma on saanut kannatusta tuomaristossa. 

Ensimmäinen suuri vertailutesti, jonka voittaja julistettaisiin Vuoden Minibussiksi, olisi tekeillä 23.-25.5.2017 FIAA-näyttelyn yhteydessä Madridissa. Kansainvälinen IB&COY tuomaristo on parhaillaan päättämässä vertailutestin säännöistä. 

IB&COY valitsee vuorovuosina Vuoden Kaupunkibussin ja Vuoden Matkabussin. Valinta tapahtuu vertailutestin perusteella poiketen siten Vuoden Kuorma-auton ja Vuoden Pakettiauton valitsevien tuomariston valintatavasta.

Auto, tekniikka ja kuljetus -lehti (Atk) on ollut IB&COY'n jäsen tuomariston perustamisesta saakka 25 vuotta sitten. Atk suunnittelee 1987 perustetun jokavuotisen Arctic Testin keskittämistä 1+8 minibusseihin helmikuun ensimmäisellä viikolla 2017.


Jätä lausuntosi ajoneuvolain ja tieliikennelain uudistuksista

Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja ajoneuvolain ja tieliikennelain uudistuksista. Uudistusten tavoitteena on siirtää autojen teknistä norminantovaltaa ministeriöstä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafille sekä sujuvoittaa sääntelyä ja hallintoa.

Lausuntoja pyydetään hallituksen esityksestä ajoneuvolain ja tieliikennelain muuttamisesta. Samalla lausuntoja pyydetään ajoneuvojen käytöstä tiellä, ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista sekä ajoneuvojen hyväksynnästä annettujen valtioneuvoston asetusten muuttamisesta.

Lue lisää...


Konecranes myy Stahlin rahakkaassa kaupassa

Konecranes on päässyt yhteisymmärrykseen Stahl CraneSystemsin myymisestä Columbus McKinnon Corporationille. Konecranes tienaa kaupalla 224-230 miljoonaa euroa riippuen Stahl CraneSystemsin vuoden 2016 tuloksesta. Kaupassa Columbus McKinnonille siirtyy myös arviolta 74 miljoonan euron arvosta kattamattomia eläkevastuita. Konecranes odottaa tekevänsä kaupasta noin 190 miljoonan euron voiton verojen jälkeen. Kaupan odotetaan toteutuvan huhtikuun loppuun mennessä. Stahl CraneSystemsin myynti liittyy Konecranesin vireillä olevaan MPHS-liiketoiminnan hankintaan Terexiltä. Euroopan Komission tulee hyväksyä Stahl CraneSystemin ostaja ennen kuin MPHS-kauppa voidaan toteuttaa.


Rautaveden Liikenne investoi Euro 6 busseihin

Sastamalalainen Rautaveden Liikenne otti marraskuun lopussa käyttöön kaksi 55-paikkaista Euro 6 -päästöluokan Mercedes Benz Intouro -bussia. Jo aiemmin kalustoa on uudistettu kahdella 19-paikkaisella Mercedes-Benz Sprinter -pikkubussilla, jotka samoin edustavat puhtainta eli Euro 6-päästötasoa.

Rautaveden Liikenne liikennöi päivittäin lukuisia bussivuoroja Sastamalan, Huittisten, Punkalaitumen, Urjalan, Akaan, Hämeenkyrön ja Ikaalisten alueilla. Asiakkaina on koululaisia, opiskelijoita ja työmatkalaisia sekä esimerkiksi asiointimatkoilla käyviä ikäihmisiä. Arkipäivisin vuorojen kyydissä kulkee liki 800 matkustajaa.

Neljän Euro 6 -bussin hankinta lyhyen ajan sisällä on yhtiömme 26-vuotisen historian kallein investointi ja pienelle yritykselle rahallisena panostuksena suuri, liikenteestä vastaava johtaja Erkki Siivonen sanoo.

Tilastojen mukaan koko Suomessa hankitaan vuosittain vain muutama tuliterä täysikokoinen linja-auto ajamaan pelkkää vakiovuoroliikennettä. Siten asutuskeskusten välisiä yhteyksiä hoitava bussikalusto ei ole uusiutunut samassa tahdissa kuin esimerkiksi suurten kaupunkien liikenteissä. Myös ympäristöominaisuuksiltaan kalusto on yleisesti ottaen selvästi heikommalla tasolla. Omalla toimialallaan Rautaveden Liikenne on edelläkävijä. Vastaavia investointeja tämäntyyppiseen liikenteeseen ei ole tehnyt mikään muu saman kokoluokan bussiyritys.


Australia: Muovi korvaa autolasin

Tri Colin Hall ja kollegamsa University of South Australia's Future Industries Institute:ssa ovat kehittäneet muovin, joka voi korvata autojen, lentokoneisen ymv. lasit. Keksintö on palkittu Australian innovaatiopalkinnolla. Adelaidessa toimiva SMR Automotive on aloittanut autojen sivulasien valmistuksen uudesta muovista. Ford Motor Company on tilannut 1,6 miljoonaa "muovilasia" asennettaviksi Ford F-sarjan pickupeihin.


Norja: Sakkojen perintä ulkomailta mättää

256 miljoonaa Norjan kruunua on jäänyt saamatta ulkomaisilta kuljettajilta, Norjan valtion perintäkeskus ilmoittaa. Kasvua on kolmessa vuodessa peräti 28%. Yksi Puolan, Liettuan ja Romanian kuljettajat ovat jättäneet maksamatta 110 miljoonaa kruunua sakkoja, kasvua 44% vuodesta 2013. 1891 langetetusta sakkotuomiosta 1042 sakkoa on jätetty maksamatta.

Norjassa suunnitellaan nyt entistä tiukempia toimenpiteitä pohjoismaiden ulkopuolelta tuleville kuljettajille määrättyjen sakkojen perimiseksi.