MAN - Vaihtoautot

Suomessa enemmän ajoneuvoja kuin ihmisiä

Ajoneuvorekisterissä oli vuoden 2018 päättyessä 6 623 990 ajoneuvoa, joista liikennekäytössä oli 5 085 796 ajoneuvoa. Rekisterissä olevien ajoneuvojen kokonaismäärä kasvoi 2,3 prosenttia ja liikennekäytössä olevien ajoneuvojen määrä nousi 0,8 prosenttia vuoden 2017 lopun tilanteeseen verrattuna. Ahvenanmaan rekisterissä oli vuoden 2018 lopussa 48 566 ajoneuvoa. Tiedot perustuvat Liikenne- ja viestintäviraston (Traficom) liikenneasioiden rekisteriin sekä Ahvenanmaan ajoneuvorekisteriin ja ne on tuottanut Tilastokeskus.

Vuoden 2018 lopussa rekisterissä oli 3 494 836 henkilöautoa, joista liikennekäytössä oli 2 720 663. Rekisterissä olevien henkilöautojen määrä kasvoi 2,1 prosenttia ja liikennekäytössä olevien henkilöautojen määrä kasvoi 1,0 prosenttia. Rekisterissä olevien henkilöautojen määrän kasvu oli suurinta Pirkanmaalla ja pienintä Etelä-Savossa.

Lue lisää...


Hyötyautorekisteröinnit kasvussa EU:ssa - Suomessa laskua vuoden takaiseen

ACEA:n tilastojen mukaan EU:ssa rekisteröitiin helmikuussa 181 636 hyötyajoneuvoa, mikä on 4,7 prosenttia enemmän kuin viime vuoden helmikuussa. Vuoden 2019 kahtena ensimmäisenä kuukautena hyötyajoneuvojen rekisteröinnit ovat kasvaneet 5,7 prosenttia vuoden takaisesta, kaikkiaan rekisteröintejä on tehty 382 114 kappaletta. Kahden ensimmäisen kuukauden aikana suurissa maissa kovinta kasvua tapahtui Saksassa (+15,5 %), Ranskassa (+7,7 %) ja UK:ssa (+6,3 %).

Suomessa hyötyajoneuvojen rekisteröintiluvut vuonna 2019 ovat olleet heikompia. Helmikuussa hyötyajoneuvoja rekisteröitiin 12,4 prosenttia vähemmän (1 055 kpl) kuin viime vuonna, ja vuoden kahtena ensimmäisenä kuuna rekisteröinnit tippuivat vuoden takaisesta 6 prosenttia (2 548 kpl). Ruotsissa rekisteröintiluvut ovat tulleet tammi-helmikuussa alas 20 prosenttia vuoden 2018 vertailuluvusta.


Huoltovarmuus kulkee kuorma-autoilla. Väliäkö missä valmistajatehdas kun rajat kiinni?

Huoltovarmuusneuvosto on käsitellyt tulevan vaalikauden keskeisimpiä haasteita huoltovarmuuden näkökulmasta ja laatinut aiheesta julkisen kannanoton. Kannanotto pohjautuu valtioneuvoston joulukuussa 2018 tekemään päätökseen huoltovarmuuden kansallisista tavoitteista.

Lue lisää...



Gacha aina Hakkapeliitoilla

Gacha on maailman ensimmäinen kaikissa sääoloissa toimiva itseohjautuva robottibussi. Ainutlaatuista Gachassa on juuri sen kyky toimia luotettavasti silloinkin, kun olosuhteet ovat vaikeat – pimeässä, sateella, lumessa tai sohjossa. Bussin alla rullaavat Nokian Hakkapeliitta -talvirenkaat varmistavat osaltaan, että matka etenee turvallisesti ja vaivattomasti myös äärioloissa.

Hankalat sääolosuhteet ovat toistaiseksi estäneet itseohjautuvia autoja liikennöimästä, sillä ajoneuvot on kehitetty ja testattu lämpimissä olosuhteissa. Gachassa on käytössä täysin uutta ohjausteknologiaa, jonka toimivuus on varmistettu Lapin arktisissa olosuhteissa. Tämän ansioista sillä on ainutlaatuinen kilpailuetu muihin itseohjautuviin ratkaisuihin verrattuna. Tyylikäs Gacha on uuden sukupolven vallankumouksellinen kulkuneuvo, jonka takana ovat suomalainen Sensible 4 ja japanilainen MUJI.

Lue lisää...


Scania: Flexible Maintenance antaa vuodessa yhden ilmaisen päivän

Scania ilmoittaa Flexible Maintenance sopimustensa määrän ylittäneen 70 000N rajan kahdessa vuodessa. Kasvua vuonna 2018 oli 68%. Palvelu antaa huoltosopimuksen tehneille yhden ilmaisen työ-ja toimintapäivän vuodessa, mikä parantaa yritysten kannattavuutta ja asiakaspalvelua.

Palvelun piirissä oli 2018 päättyessä yli 360 000 kuorma-autoa. Scania-ajoneuvot ajavat kaikkiaan 2,9 miljardia kilometriä kuukaudessa. Vuonna 2011 vastaava luku oli 62 miljoonaa kilometriä. Ne antavat sisällön dataan, joka mahdollistaa Scanialle  Maintenance with Flexible Plans -tapaiset räätälöidyt palvelut, Scania Sales & Marketing johtaja Karin Rådström sanoo.


Ruotsi: Uusille polttoaineille turvallisuuselvitys

Infraministeri Tomas Eneroth kutsui 15.3. koolle johtavista liikenneviranomaisista koostuvan työryhmän. Aiheena oli Tukholmassa näyttävästi räjähtäneen kaasubussin onnettomuus.

Tukholman keskustassa 10.3. sattuneessa onnettomuudessa kyseinen kaasubussi oli paikalla, jossa sen ei pitänyt olla. Sen kuljettaja törmäsi 3,0 m korkean tunneliaukon yläpalkkiin bussilla, jonka korkeus oli 3,3 m ja jonka katolla sijaitsivat kaasupolttoainesäiliöt.

- Tämä onnettomuus ja nopea ajoneuvo- ja polttoainekehitys peräänkuuluttaa aktiivista turvallisuustyötä, Eneroth toteaa lehdistötiedotteessa.


Australia: Biodieseliä renkaista ja muoveista

Scania on luovuttanut 16-litran kuorma-auton moottorinsa muovijätteistä, ajoneuvojen renkaista, metsä- ja maatalousjätteistä ja muusta biojätteestä valmistetun uusiutuvan diesel-polttoaineen testeihin Australiassa. Uuden polttoaineen valmistaja on Southern Oil, Australian johtava voiteluöljyjen tuottaja. Yritys puhdistaa jäteöljyjä ja palauttaa ne uusiokäyttöön.

Southern Oilin tavoitteena on rakentaa öljynjalostamo tuotteelleen viiden vuoden sisällä. Scania hyväksyntää uudelle polttoaoneelle pidetään ratkaisevana. Yritys arvioi noin miljoonan litran kuluvan testeihin, ennen kuin tekniikan toimivuus on lopullisesti varmistettu.

(Trailer.se)


Tanska: 49 000€ sakkoa piirturinäpelöinnistä

Poliisin Tungvogncenter Öst'n tiepartio pysäytti 15.3. romanialaisen kuorma-auton joka veti tanskalaista perävaunua. Sen kuljettaja pystyi näyttämään vain kahden viimeksikuluneen ajoselvityksen. Ajopiirturista puuttui raportti 20 edeltäneestä vuorokaudesta.

Poliisi määräsi 6000 Tkr sakkoa jokaisesta selvittämättömästä vuorokaudesta. Kuljetusliikkeelle määrätyiin sakkoa 240 000 Tkr. Yhteensä määrättiin sakkoja yhteensä 360 000 Tkr, noin 49 000€. Kuljetusliike asetti heti sakkotakuut.

Asia ratkaistaan lopullisesti 6.5. Roskilden oikeusistuimessa. Syyttäjä tulee vaatimaan kuljettajalle myös määräaikaista ajokieltoa Tanskassa.

(Samalla kun Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa lisätään kuljetustoimintaa tieverkossa kasvavien sääntörikkomusten johdosta erityisesti itäeurooppalaisten kuljetusyritysten, autojen ja kuljettajien toimesta, Suomi vähentää valvontaa rahan puutteeseen vedoten. Laiton kuljetustoiminta hyödyttää suomalaista metsä- ja vientiteollisuutta ja kostautuu ensisijaisesti suomalaisen kuljetuselinkeinon ja työpaikkojen elinehtoihin. Toim.huom.)


Engconin tuotantokapasiteetti kolminkertaistuu

Engcon-rototilttiRototilttivalmistaja Engcon investoi reilun kolmen vuoden kuluessa yhteensä 90 miljoonaa kruunua uusiin huippumoderneihin CNC-koneisiin vastatakseen markkinoiden suureen kiinnostukseen. Uusien koneiden avulla Engcon pystyy valmistamaan vuosittain 22 000 rototilttiä, mikä on kolminkertainen määrä nykytilanteeseen verrattuna.

- Uusia koneita käytetään aluksi rototilttien valettujen runkojen työstössä. Odotamme, että tämä investointi lisää tehokkuutta merkittävästi, ja laskelmiemme perusteella kolminkertaistamme nyt tuotantokapasiteettimme. Tämä antaa meille lisäetuja kilpailijoihimme nähden, Engcon Groupin toimitusjohtaja Krister Blomgren sanoo.

Lue lisää...


Toyota ja Suzuki yhteistyöhön

Toyota Motor Corporation (Toyota) ja Suzuki Motor Corporation (Suzuki) ilmoittivat keskiviikkona 20.3.2019 aloittavansa neuvottelut yhteistyöstä uusilla osa-alueilla.

Toyota ja Suzuki ovat neuvotelleet mahdollisen yhteistyön yksityiskohdista helmikuusta 2017 lähtien, jolloin ensimmäiset keskustelut on käyty.

Toyotan teknologinen vahvuus liikenteen sähköistämisessä ja Suzukin vahvuus kompaktien ajoneuvon valmistamisessa mahdollistavat sähköistettyjen ajoneuvojen tarjoamisen yhä laajemmalle käyttäjäkunnalle.

Lue lisää...


Huoltovarmuusneuvosto: Kansallisiin tavoitteisiin sitoutuduttava

Huoltovarmuusneuvosto on käsitellyt tulevan vaalikauden keskeisimpiä haasteita huoltovarmuuden näkökulmasta ja laatinut aiheesta julkisen kannanoton. Kannanotto pohjautuu valtioneuvoston joulukuussa 2018 tekemään päätökseen huoltovarmuuden kansallisista tavoitteista.

Huoltovarmuusneuvoston kannanotossa korostetaan energiahuoltovarmuuden turvaamista samoin kuin digitaalisen yhteiskunnan toimintakyvyn sekä logististen palveluiden ja verkostojen varmistamista. Samoin elintarvikehuollon varmistaminen ja sotilaallisen maanpuolustuksen tukeminen nähdään tärkeiksi alueiksi. Huoltovarmuusneuvosto painottaa kannanotossaan myös kansainvälisen huoltovarmuusyhteistyön sekä alueellisen ja paikallisen varautumisen merkitystä ja huoltovarmuuslainsäädännön kehittämistarpeita.

- On tärkeää, että huoltovarmuuden kansallisiin tavoitteisiin sitoudutaan myös tulevalla vaalikaudella. Kansainvälisen toimintaympäristön muutos on luonut uhkia ja epävakautta, jotka edellyttävät ennakoivaa ja pitkäjänteistä varautumista. Esimerkiksi ilmastonmuutos ja sen torjunta asettavat energiahuoltovarmuuden uudenlaisten haasteiden eteen, sanoo Huoltovarmuusneuvoston puheenjohtaja Jukka Ruusunen.

Kannanotto on luettavissa osoitteessa www.huoltovarmuus.fi.


Volvon nopeutta rajoittava avain

Volvo esitteli Care Key -avaintekniikan, jonka avulla Volvon omistaja voi asettaa itse autoon huippunopeusrajoituksen perheenjäseniä tai ystäviä varten. Care Key on vakiona kaikissa Volvo -autoissa mallivuodesta 2021 alkaen.

Care Keyn julkaisu seuraa aikaisemmin tässä kuussa annettua ilmoitusta, jonka mukaan Volvo rajoittaa kaikkien uusien autojensa huippunopeudeksi 180 km/h vuodesta 2020 lähtien. Yhtiö haluaa lähettää voimakkaan viestin ylinopeuden vaaroista.

Volvon pääjohtajan Håkan Samuelssonin mukaan yhtiö haluaa aloittaa keskustelun siitä, onko autonvalmistajalla oikeus tai jopa velvollisuus asentaa autoihin tekniikkaa, joka muuttaa kuljettajien käyttäytymistä. Nyt kun tällainen tekniikka on käytettävissä, tästä kysymyksestä tulee entistä tärkeämpi.

Lue lisää...


Valtatie 4 Kirri-Tikkakoski -projektin työt alkavat toukokuun alussa

Kuvassa (vasemmalta) Väylältä hankkeet- toimialan toimialajohtaja Pekka Petäjäniemi ja projektipäällikkö Jarmo Niskanen. Destialta projektipäällikkö Ilkka Kaarakainen ja Itä-Suomen tulosyksikön johtaja Pasi Kailasalo.

Destia ja Väylä allekirjoittivat keskiviikkoiltana 20.3.2019 sopimuksen Valtatie 4 Kirri-Tikkakoski -projektin STk-hankkeen toteutusvaiheesta. Työt alkavat toukokuun alussa.

Projekti toteutetaan STk-mallilla, jossa työ alkoi kehitysvaiheella ja toteutussopimuksen allekirjoituksen jälkeen jatkuu perinteisemmällä suunnittele ja toteuta -mallilla. Kehitysvaihe aloitettiin lokakuussa 2018. Kehitysvaiheessa Destia ja asiakas ovat yhdessä työskennelleet toimivien rakennusratkaisujen luomiseksi toteutusvaihetta helpottamaan.

Lue lisää...


Suomalainen muottivalmistaja mukaan Marokon autoteollisuuteen

Suomalainen muotteja valmistava SabriScan avasi tammikuussa SabriScan Morocco Sarl -nimisen tytäryhtiön Tangeriin.

- Marokon kauppa- ja teollisuusministeriön kanssa Rabatissa allekirjoittamamme sopimus on meille merkittävä askel. Marokon autoteollisuuskeskittymä jatkaa kasvuaan, ja tämän ekosysteemisopimuksen myötä meidän asemamme haluttavana palvelukumppanina maailman markkinoilla kasvaa, sanoo SabriScan Oy:n toimitusjohtaja Jari Kokkonen.

Marokon kauppa- ja teollisuusministeriö ja suomalainen muottivalmistaja SabriScan Oy ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jolla SabriScan liittyy mukaan Marokon valtion liikkeelle panemaan autoteollisuuden ekosysteemiohjelmaan. Marokon Tangerissa kasvavan autoteollisuusalueen tavoite on valmistaa joidenkin vuosien kuluttua miljoona autoa vuodessa.

Lue lisää...


Robottibussi liikennöi Nokian Hakkapeliitoilla

Gacha on maailman ensimmäinen kaikissa sääoloissa toimiva itseohjautuva robottibussi. Ainutlaatuista Gachassa on juuri sen kyky toimia luotettavasti silloinkin, kun olosuhteet ovat vaikeat – pimeässä, sateella, lumessa tai sohjossa. Bussin alla rullaavat Nokian Hakkapeliitta -talvirenkaat varmistavat osaltaan, että matka etenee turvallisesti ja vaivattomasti myös äärioloissa.

Hankalat sääolosuhteet ovat toistaiseksi estäneet itseohjautuvia autoja liikennöimästä, sillä ajoneuvot on kehitetty ja testattu lämpimissä olosuhteissa. Gachassa on käytössä täysin uutta ohjausteknologiaa, jonka toimivuus on varmistettu Lapin arktisissa olosuhteissa. Tämän ansioista sillä on ainutlaatuinen kilpailuetu muihin itseohjautuviin ratkaisuihin verrattuna. Gacha on uuden sukupolven kulkuneuvo, jonka takana ovat suomalainen Sensible 4 ja japanilainen MUJI.

- Halusimme kehittää itseohjautuvan bussin, joka toimii varmasti ja luotettavasti kaikkein pahimmillakin keleillä. Poikkeavissa olosuhteissa olennaista on myös se, että auton ja tien rajapinta on kunnossa. Tässä mielessä Nokian Hakkapeliitta -talvirenkaat olivat meille luonteva valinta ja ne täydentävät kokonaisuutta erinomaisesti, sanoo Sensible 4:n toimitusjohtaja Harri Santamala.

Lue lisää...