MAN - Vaihtoautot

Kuljettajakoulutusalan toimijat yhdistivät voimansa

Pohjoismaiden suurin kuljettajakoulutusketju CAP-Group Oy sekä valtakunnallisesti ammattiliikennepuolelle koulutuspalveluita tuottava Suomen ammattiliikenneakatemia Oy yhdisti voimansa ja aikoo kasvaa Suomen johtavaksi ammattipätevyyspuolen koulutustaloksi.

CAP-Group Oy osti noin 80 prosenttia Suomen ammattiliikenneakatemian toiminnasta. Toimitusjohtaja Tuomo Kauppinen sekä koulutuksista vastaava johtaja Sakari Kaikkonen jäivät omistajiksi molemmat noin kymmenen prosentin osuuksilla. Suomen ammattiliikenneakatemia jatkaa toimintaa CAP-Groupin tytäryhtiönä. Kauppinen ja Kaikkonen jäävät yhtiöön kehittämään ammattipätevyyskoulutuksia sekä koko kuljettajakoulutusalaa.

CAP-Group Oy:n toimitusjohtaja Pekka Kari näki, että vahvasti kuluttajamarkkinoilla toimivalla konsernilla alkoi olla riittävästi voimavaroja lähteä laajentamaan toimintaa yhä enemmän myös yrityspuolelle.

Lue lisää...


Helena Sauramo Delta Auton toimitusjohtajaksi

Delta Auto Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi on nimitetty yhtiön talousjohtaja Helena Sauramo, KTM, 37. Hän ottaa toimitusjohtajan tehtävän vastaan yhtiön nykyisen toimitusjohtajan Pekka Ryynälän jäädessä eläkkeelle. Siirtymävaiheessa Ryynälä jatkaa yhtiössä hallituksen neuvonantajana alkuvuoden ajan.

- Delta-konserni on viime vuosina käynyt läpi menestyksekkään rakennemuutoksen. Pekka Ryynälä on tehnyt erinomaista työtä erityisesti palveluverkostomme kehittämisessä. Kiitämme häntä lämpimästi ja toivotamme hänelle erinomaisia, hyvin ansaittuja eläkepäiviä, sanoo yhtiön hallituksen puheenjohtaja Pekka Pättiniemi.

Uuden toimitusjohtajan kanssa Delta Auto Oy keskittyy asiakaskeskeisen kulttuurin vahvistamiseen ja monikanavaiseen asiakaspalveluun.

Lue lisää...


Scanian kuljettajakilpailu käynnistyy Suomessa

Ilmoittautuminen Scanian kuljettajakilpailuun alkaa 7. tammikuuta. Kilpailuun voi osallistua suorittamalla teoriakokeen verkossa tai ajosuorituksen perusteella Fleet Management System -seurantajärjestelmän kautta. Runsaat 70 kilpailijaa jatkaa aluekilpailuihin ja näistä 12 parasta Suomen loppukilpailuun. Suomen paras kuljettaja osallistuu toukokuussa Euroopan finaaliin, jonka voittaja saa palkinnoksi 100 000 euron arvoisen uuden Scanian.

Scanian kuljettajakilpailu järjestetään Euroopassa nyt seitsemännen kerran. Vuosina 2003, 2005, 2007, 2010, 2012 ja 2015 kilpailu oli nimeltään Young European Truck Driver (YETD) ja siihen pystyi osallistumaan 35 vuotta ja sitä nuoremmat ammattikuljettajat. Nyt kilpailusta on poistettu ikäraja, ja kilpailun nimi on Scanian kuljettajakilpailu (Scania Driver Competitions - Europe).

Kilpailun tavoitteena on ammattikuljettajien osaamisen ja alan arvostuksen lisääminen. Kuljettaja on kuljetustoiminnan tärkein tekijä niin turvallisuuden, taloudellisuuden kuin ympäristönkin kannalta.

Kilpailuun voi osallistua joko tekemällä 36 kysymystä käsittävän teoriakokeen osoitteessa: www.scania.fi/sdc tai ajosuorituksen perusteella Fleet Management System -järjestelmän avulla. Jatkoon pääsee noin 70 kilpailijaa, jotka kutsutaan maalis-huhtikuussa järjestettäviin aluekilpailuihin Hämeenlinnaan, Jyväskylään ja Ouluun. Aluekilpailuissa testataan muun muassa kuljettajien turvallista ja taloudellista ajamista, ajoneuvon käsittelyä erilaisissa ajotaitotehtävissä sekä toimintaa onnettomuustilanteessa.

Lue lisää...



VR-Yhtymä yhtiöittää kunnossapidon liiketoiminnan

VR-Yhtymä siirtää kunnossapidon liiketoimintansa konsernin sisällä toimivaan tytäryhtiöön. VR Kunnossapito Oy:ksi nimetty yritys aloitti toimintansa 1.1.2019 ja uuden yhtiön palvelukseen siirtyi vanhoina työntekijöinä 990 henkilöä. Raidekaluston kunnossapitoon erikoistunutta yhtiötä johtaa kunnossapitojohtaja Kimmo Soini.

VR-Yhtymän tavoitteena on kasvattaa VR Kunnossapito Oy:sta kilpailukykyinen raidekaluston monimerkkihuoltamo. Tarkoitus on laajentaa asiakaspohjaa ja hakea kasvua lähialueilta ja muilta toimialoilta. VR-Yhtymä omistaa kaikki VR Kunnossapito Oy:n osakkeet. Uuden yhtiön palveluihin kuuluvat edelleen mm. raidekaluston kevyet ennakkohuollot, viankorjaukset, raskaat huollot, tavaravaunujen valmistus ja kaluston elinkaaren hallinta. Yhtiö tarjoaa myös raideliikenteen kalustotekniikkaan liittyviä asiantuntijapalveluita.


Jaguar Land Rover vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan

Jaguar Land Rover (JLR) ja LänsiAuto Oy ovat solmineet jälleenmyyntisopimuksen, jonka mukaan LänsiAuto aloittaa Jaguar Land Roverin myynti- ja huoltotoiminnot Turussa ja Helsingissä. LänsiAuto avaa Jaguar Land Roverin myymäläkonseptin mukaiset autoliikkeet Turun kupeeseen Raisioon sekä Helsingin Herttoniemeen. Liikkeet palvelevat asiakkaita 18. tammikuuta alkaen. Uudet konseptimyymälät valmistuvat vielä vuoden 2019 aikana.

Kasvavaa kysyntää vastaamaan pääkaupunkiseudulle avataan jo toinen JLR konseptimyymälä. LänsiAuton JLR-myynti ja -huolto Herttoniemen Laivalahdenkadulla tuovat Herttoniemen perinteiseen autokaupan keskittymään asiakkaille uuden vaihtoehdon, jonka palvelukonsepti rakennetaan sujuvaksi ja miellyttäväksi. Turun seudulla LänsiAuto palvelee osoitteessa Raisiontie 93.

LänsiAuto liittyy Jaguar Land Roverin verkostoon, johon kuuluvat Helsingin Tikkurilan (Sports Car Center Airport) ja Tampereen Lielahden (Tampereen AutoCenter) täyden palvelun konseptimyymälät. Jaguar Land Rover asiakkaita palvelee konseptimyymälöiden lisäksi myös merkkihuoltoverkoston pisteet Helsingin Konalassa, Jyväskylässä, Oulussa ja Seinäjoella.

Lue lisää...


Auto käyntiin sormella

Hyundai Motor Company on julkistanut älykkään sormenjälkitunnistuksen, jonka avulla kuljettaja voi avata ajoneuvon ovet ja käynnistää moottorin ilman avaimia. Hyundai aikoo soveltaa tekniikkaa ensimmäiseksi lippulaivamallissaan Santa Fe:ssä valituilla markkina-alueilla jo vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä.

Avatakseen auton ovet kuljettajan täytyy asettaa sormensa ovenkahvaan sijoitetulle tunnistimelle. Järjestelmä lukee sormenjäljen, ja tieto välittyy salattuna auton sisällä olevalle keskusyksikölle. Myös moottorin käynnistinpainike on varustettu sormenjälkitunnistimella, joten kuljettaja voi käynnistää moottorin vaivattomasti koskettamalla painiketta.

Teknologia mahdollistaa myös auton toimintojen räätälöinnin jokaiselle kuljettajalle erikseen. Tunnistaessaan kuljettajan sormenjäljen auto osaa esimerkiksi säätää istuinten ja ulkopeilien asennon sekä välittää tietoa verkon kautta juuri kuljettajan määrittämien toiveiden mukaisesti.

Lue lisää...


Mercedes-Benz ennätyksiin raskaissa kuorma-autoissa vuonna 2018

Vuonna 2018 Suomessa ensirekisteröitiin 583 raskasta yli 16-tonnista Mercedes-Benz-kuorma-autoa. Markkinaosuus nousi 20,14 prosenttiin, joka on merkin kaikkien aikojen ennätys. Rekisteröinnit lisääntyivät 7,8 prosenttia vuodesta 2017. Näillä kappaleilla Mercedes-Benz oli Suomen 3. suosituin kuorma-automerkki.

- Olemme panostaneet vahvasti oman myynti- ja huoltoverkostomme asiantuntemuksen ja asiakaskokemuksen kehittämiseen. Kiitos viime vuoden menestyksestä kuuluukin sekä omalle organisaatiollemme että uskollisille asiakkaillemme, jotka ovat luottaneet meihin ja tähtimerkkisiin kuorma-autoihin, Jouni Kummala sanoo.


Volvo ykkönen lataushybrideissä

Viime vuonna Suomessa rekisteröitiin 4 908 uutta lataushybridiä. Volvoja tässä joukossa on 1 945 autoa, eli merkin markkina-osuus on 39,6 prosenttia ja osuus on tuplaantunut edellisvuodesta (20 prosenttia vuonna 2017). Kun kaikki ladattavat sähköllä kulkevat autot otetaan huomioon (lataushybridit ja täyssähköautot) Volvon markkinaosuus viime vuoden rekisteröinneistä on 34,2 prosenttia.

Suomen suosituin sähköllä ajettava auto on Volvo XC60. Vuonna 2018 rekisteröitiin 1 423 kpl XC60 T8 -mallia. Jo ennen XC60-mallin tuloa Volvolla oli 90-sarjassaan kolme lataushybridiä – S90, V90 ja XC90. Nyt 60-sarjaan tulee lataushybridit sekä V60- että S60-malleihin ja myöhemmin hybridimallisto täydentyy vielä XC40-mallilla.

- Elämme mielenkiintoista kehitysvaihetta. Ihmiset vaativat yhä enemmän sähköistettyjä autoja ja pyrimme vastaamaan asiakkaidemme nykyisiin ja tuleviin tarpeisiin, kertoo Volvo Car Finlandin toimitusjohtaja Lasse Ahlstedt.

Volvo on ilmoittanut, että kaikki vuonna 2019 ja siitä eteenpäin esiteltävät uudet Volvo-autot sisältävät sähkömoottorin.

Lue lisää...


Hess voitti Salzburgin suuren johdin-nivelbussikilpailun

Merkittävä sveitsiläinen bussi- ja erikoisajoneuvovalmistaja Hess on voittanut Salzburgin kaupungin tarjouskilpailun 50 uudesta johdin-nivelbussista. Tilauksesta 15 bussia ovat 19-metrisiä. 35 bussia tulevat olemaan 25 m pitkiä 220-paikkaisia tuplanivel-johdinbusseja. 

Salzburgilla on ennestään liikenteessä suuri joukko Solaris Trollino johdinbusseja. 1000. Trollino otettiin käyttöön 2015.


Ikarus palaa kiinalaisin voimin

Kiinalainen sähköbussien valmistaja CRRC myi vuonna 2017 Kiinassa yli 5 000 sähköbussia. Hannoverin IAA-näyttelyssä se esitteli edistyksellisen 12-metrisen 81-paikkaisen (istuimia 22 kpl) San Bus King C12 sähköbussinsa.

Unkarilainen Ikarus oli maailman suurimpia bussivalmistajia Neuvostoliiton mahtiaikoina, merkittävä tekijä koko Euroopassa Suomea myöten. Sen jälkeen Ikarus on painunut taka-alalle. 

Nyt Ikarus tekee näyttävän paluun Euroopan markkinoille kiinalaisen CRRC:n avittamana. CRRC toimittaa vetolinjan 313 kWh akkuteholla ja 150 kW moottoriteholla, Ikarus tekee korin. 

CRRC-Ikarus yhteistyön lisäksi Eurooppaan ovat Kiinasta ehtineett sähköbussien yhteistekoon myös BYD-ADL sekä Alfabus-Basco Bus.

(Sustainable Bus)


Abidjan tilasi lisää Iveco Crealis BRT kaasu-nivelbusseja

Norsunluurannikon pääkaupunki Abidjan on lisännyt 50 Iveco Crealis kaasu-nivelbussitilaukseensa 26 nivelbussia lisää eli yhteensä 76 Iveco kaasu-nivelbussia. Niiden lisäksi Abidjan vastaanotti 13. joulukuuta 2018 yhteensä 400 muunlaisia Iveco-busseja.

Iveco Crealis CNG nivelbussien hiukkaspäästöt ovat lähes nolla ja typenoksidipäästöt vain noin 40% dieslpolttoaineeseen verrattuna.


Bogota tilasi 260 Scania tuplanivel kaasubussia lisää

Kolumbian pääkaupunki Bogota tilasi marraskuussa 2018 yhteensä 481 Scania kaasubussia BRT-joukkoliikennelinjoilleen. Nyt se on lisännyt tilaukseensa 260 Scania kaasubussia eli tilaus käsittää yhteensä peräti 741 kaasu-Scaniaa.

Scania kaasubussit vähentävät CO2-päästöjä jopa 20% maakaasulla, biokaasulla jopa 90%. Myös hiukkas- ja typenoksidipäästötö putoavat alle puoleen dieselpolttoaineeseen verrattuna. Tilatut bussit ovat Scania F340 HA 8x2 250 matkustajapaikan tuplanivelbusseja.

Bogota perusti ensimmäisen BRT-joukkoliikennelinjan vuonna 1992. Nyt sillä on 12 BRT-bussilinjaa, yhteensä 112 km, kuljettaen 1,7 miljoonaa matkustajamatkaa vuorokaudessa. 

Cartagenan kaupungissa Kolumbiassa toimii vuodesta 2015 kaikkiaan 227 Scania Euro6 kaasubussia.

 


DAF XF tekee ennätyksiä

Saksalainen euroopanlaajuinen Hegelmann Transporte Group on ostanut 540 DAF XF480 vetoautoa Super Space ohjaamolla toimitettaviksi 2019 ja 2020. Autoilla on Paccar 483 hv:n MX-13 moottori sekä PCC Cruise control, LDWS, AEBS ja ACC.

Hegelmannilla on ennenstään yli 100 edellisen vuosikerran XF:ää. Hegelmannin kuljettajat arvostavat eniten Super Space ohjaamotiloja ja auton ajo-ominaisuuksia. 1998 perustettulla Hegelmannilla on 2000 kuorma-autoa, 2000 perävaunua ja 4000 työntekijää. Pääkonttori on Stuttgartin liepeillä ja sivukonttoreita on Espanjasta Kazakstaniin.

Hegelmanin suurtilaus on kolmas iso DAF-tilaus lyhyessä ajassa Renewin tilaamien 400:n ja Girteka Logisticsin tilamien 1500:n DAF:ien jälkeen.


Ruotsi: Volvo ykköseksi

Vuosi 2018 tuli ennätysvuodeksi uusien kuorma-autojen myynnissä Ruotsissa. Raskaissa kuorma-autoissa myynti kasvoi 0,1% 6203 uudella raskaalla ennätyksestä vuonna 2017. 

Volvoja rekisteröitiin 2629 kpl eli lisäystä 2,9% vuodesta 2017. Scaniaa rekisteöitiin 2479 kpl eli 0,5% vähemmän kuin 2017. Mercedes valloitti kolmannen sijan 653 uudella eli 7,8% vähemmän kuin 2017.

Markkinaosuuksista Volvolla on 42,4%, Scanialla 40,0% ja Mersulla 10,5%.

Alle 3,5 tonnin tavara-autoissa myynti kasvoi 2,2% ennätykseen 56 617 uusrekisteröintiin. VW oli ylivoimainen 16 930 uudella, seuraavina Ford 8595 kpl, Mercedes 6229 kpl, Renault 6047 kpl ja muut 4315 kpl.


Saksa: Autoliitto ADAC testaa EMS-pelastusdronea

Saksa "Autoliitto" ADAC on jo kymmeniä vuosia käyttänyt omaa helikopteria liikenneonnettomuuksien pelastuspalvelussa. Nyt ADAC ottaa askeleen tulevaisuuteen testaamalla miehitettyä dronea vastaavissa tehtävissä. Testialueiksi on valittu kaksi: Ansbach Baijerissa ja Reininmaan Palatinate. Testitoiminta aloitetaan keväällä 2019. Testejä johtaa Mümchenin yliopiston Institut für Notfallmedizin und Medizinmanagement INM. Käyttäön tulee Saksan Bruchsalissa valmistettava Volocopter drone.

Ensimmäinen väliraportti sähkötoimisen miehitetyn Volokopter dronen käytöstä pelastustoimissa on määrä julkistaa jo syksyllä 2019. Puolitoistavuotiseksi suunniteltu testirupeaman arvioidaan maksavana puoli miljoonaa euroa.

(Vogel)