MAN - Vaihtoautot

2010 EU päätti uusista kabotaasisääräyksistä - määräyksistä koskien maan sisäisiä kuljetuksia, joita suorittaa ulkomainen yritys. Ulkomaisen kuljettajan sallittiin suorittaa vain kolme kuljetusta toisessa maassa seitsemän päivän aikana.

Viime vuonna kabotaasisääntöjä kiristettiin. Jo yhden kabotaasiviikon jälkeen ulkomaisen ajoneuvon on poistuttava toiseen maahan ja palattava vähintää joka kahdeksas viikko maahan, jossa se on rekisteröity. Auton kuljettajan on palattava kotimaahansa vähintään neljän viikon välein.

Ruotsissa tehty selvitys osoittaa nyt, että satoja ulkomaisia kuorma-autoja yhä ajaa laittomasti Ruotsissa - joukossa jopa kuorma-autoja, jotka on ilmoitettu saapuneiksi Ruotsiin jo kahdeksan vuotta sitten!

- Meidän pitää saada lisää tarkastuksia tien päällä, nyt järjestyksessä kolmannen kabotaasiselvityksen projektijohtaja, USA:n Iowa State Universityn professori Henrik Stenberg vaatii.

- 2013-2015 tehtriin paljon tarkastuksia ja laittomien kuorma-autojen määrä väheni. Tänään olemme kuiten taas samalla tasolla kuin 2015. Selvitys löysi nyt 609 laittomasti Ruotsissa kuljetuksia suoritavaa kuorma-autoa vastaten noin 300 miljoonaa kruunua menetettyinä verotuloina.

Ruotsin kuljetustyöläisten liiton puheenjohtaja Tommy Wreeth vaatii lisää liikennepoliiseja ja mukaan on saatava kaikki osalliset, myös huolitsijat ja kuljetusten tilaajat kuljetusyritysten lisäksi.

- Säännöt vaativat valvontaa, muuten rikolliset hyödyntävät tilanteita. Onko poliisillamme oikeat työvälineet? Tarvitsemme samaan hiileen puhaltavia viranomaisia, Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Anders Åkesson sanoo.

(Transportnet.se)

Entä Suomessa Sisäministeriö, Poliisihallitus, poliisivoimat, tulli, AKT, Valiovarainministeriö...? Ei mitään. Unohda koko juttu. Suomessa ei valvota. (Toim.huom.)