Euroopan komissio on esitellyt uudet massa- ja mittasäädökset, joiden tavoitteena on edistää niin päästöjen vähentämistä (CO2), liikenneturvallisuutta kuin ajomukavuutta. DAF on ensimmäinen uuden sukupolven kuorma-autoja julkistanut eurooppalainen kuorma-autonvalmistaja. Uudet säädökset mahdollistavat tyylikkään ja erittäin aerodynaamisen muotoilun. Uuden sukupolven DAF-autoissa luokkansa paras polttoainetehokkuus, turvallisuus ja ajomukavuus kohtaavat.
DAF XF:n ensimmäinen sukupolvi esiteltiin vuonna 1997. XF-kuorma-autoja on myyty yli 650 000 kappaletta. XF:n eri sukupolvet ovat voittaneet International Truck of the Year -palkintoja.
Uuden sukupolven XF
Nyt DAF:n on aika esitellä uuden sukupolven XF. Siinä on täysin alusta alkaen uudelleen suunniteltu ohjaamo, jossa on alan parhaan aerodynamiikan, energiatehokkuuden ja alhaisimmat CO2-päästöt mahdollistava 160 mm:n etupidennys.Uuden sukupolven XF:n ohjaamon lattia on 75 mm edeltäjäänsä matalammalla. Lisäksi tuulilasi on erittäin suuri ja hartialinja erittäin matala. Näin näkyvyys ja turvallisuus ovat ensiluokkaiset, erityisesti haavoittuvien tienkäyttäjien osalta. Uuden XF:n seisontakorkeus on erinomainen: 1 900–2 075 mm ohjaamon eri kohdissa.
Uuden sukupolven XG ja XG+
XF:n lisäksi DAF esittelee XG:n ja XG+:n, jotka täydentävät uusia massa- ja mittasäädöksiä tehokkaasti hyödyntävän huippuluokan markkinasegmentin. 160 mm:n etupidennyksen lisäksi molemmissa lippulaivamalleissa on vähintään 330 mm:llä pidennetty ohjaamon takaosa, jonka ansiosta työ-, oleilu- ja nukkumistila on omaa luokkaansa. XG:n ja XG+ :n ohjaamon lattiakorkeus on 125 mm korkeampi kuin uuden sukupolven XF:n. Osittain tasainen lattia mahdollistaa helpon nousun jo kolmella askelmalla, miellyttävän istuma-asennon ja erinomaisen näkyvyyden.
DAF XG:n ohjaamon seisomakorkeus on vähintään 1 980–2 105 mm, ja takaosan pidennyksen ansiosta sisätila on erittäin suuri.
Uudessa XG+:ssa on enemmän sisätilaa kuin muissa markkinoiden kuorma-autoissa. Kattoa on korotettu entisestään, minkä ansiosta seisomakorkeus on jopa 2 220 mm. XG+ on DAF:n huippumalli, joka tarjoaa toimialalla ainutlaatuiset tilat ja oleskelumukavuuden. Kaikki tämä yhdistettynä alan johtavaan aerodynamiikkaan ja näkyvyyteen.
Tyylikäs ja moderni muotoilu
Uuden sukupolven XF:n, XG:n ja XG+:n muotoilu on tyylikäs ja erottuva, ja sen kapenevan ohjaamon, saumattomien koripaneelien sekä virtaviivaisen tuulilasin ja ovien ansiosta aerodynaaminen tehokkuus on erinomainen.
Säädösten mukainen keulan muotoilu kerää katseita. Se parantaa paitsi aerodynamiikkaa, myös haavoittuvien tienkäyttäjien turvallisuutta.
Uuden sukupolven XF:ssä, XG:ssä ja XG+:ssa on näyttävä, kromisin yksityiskohdin koristeltu säleikkö. Sen yläreunassa on erottuva logopalkki, jonka kiiltävä koristeupotus korostaa ajoneuvoluokkaa. Keulaan siististi integroitu ilmanotto ja etupidennystä korostava voimakas säleikkö täydentävät vahvan ja sulavalinjaisen muotoilun.
Hienostuneessa ja integroidussa teräspuskurissa on komposiittipinta. Kolmeosainen puskuri kestää käyttöä ja sen korjauskustannukset ovat alhaiset.
Keskeisiä ominaisuuksia ovat täysin LED-tekniikalla toteutetut tyylikkäät ajovalot, joissa on merkille ominaiset päivävalot ja integroidut kaarrevalot. Näiden ansiosta autot ovat helposti tunnistettavia ja näkyvyys öisin on omaa luokkaansa. Kauniit Skylights-LED-valot – vakiona XG:ssä ja XG+:ssa – täydentävät kuorma-auton ulkomuodon. Kullakin mallilla on omanlaisensa valot.
Ohjaamon sivut ovat yhtä hienostuneet kuin keulakin. Muotoilu on sulavalinjaista, ja nousevat linjat vahvistavat dynaamista ulkoasua.
Kehityksen etulinjassa
Uuden sukupolven DAF-autot ovat EU:n uusien massa- ja mittasäädösten tavoitteiden mukaiset. Uuden sukupolven kuorma-autojen suunnittelussa on keskitytty tärkeimpiin kehitysalueisiin: tehokkuuden, turvallisuuden ja ajomukavuuden uusien merkkipaalujen asettamiseen tinkimättä erinomaisesta luotettavuudesta ja kestävyydestä, joista DAF-kuorma-autot tunnetaan.
Ensimmäinen askel tehokkuuden tulevaisuuteen
- Jopa 10 % parempi polttoainetehokkuus
- Luokkansa paras aerodynamiikka
- Erittäin aerodynaaminen kori
- Älykäs moottoritilan ilmavirtauksen hallinta
- Hienostuneet kamerajärjestelmät
- Lukuisia tehokkuutta parantavia yksityiskohtia – myös pintaa syvemmällä
- Uudet, erittäin tehokkaat voimansiirtojärjestelmät
- Parannetut kuljettajien apujärjestelmät
- Alhaiset omapainot
- XF-vetoauton yleisimmän kokoonpanon omapaino on vain 6 912 kg
- Langattomat ajoneuvojen päivitykset
- Huoltoväli Keski- & Etelä-Euroopassa 1 vuosi tai jopa 200 000 kilometriä
DAF on panostanut merkittävästi autojen aerodynamiikkaan. Optimoitujen kaarimuotojen sekä kapenevan ja kattavan tiivistyksen ansiosta ilmavirtaus on ihanteellinen ja auton ulkomuoto miellyttävä. Kaareva tuulilasi, kaarevat kulmapaneelit, virtaviivaiset A-pilarin kannet, integroidulla ilmansuuntaimella varustettu pohjalevy, pyöränkoteloiden suojusten ainutlaatuinen muotoilu sekä valinnaisten kameroiden käyttö peilien sijaan takaavat erinomaisen aerodynamiikan.
Moottoritilan ja ohjaamon pohjan ilmavirtauksen optimointi on yhtä tärkeää. Ilmavirtausta voidaan parantaa esimerkiksi ahtoilman jäähdyttimen sekä moottorin jäähdyttimen koteloinnilla, takaisinvirtauksen estolla ja pyöränkoteloiden kansilla. Kaiken tämän ansiosta aerodynamiikka on vähintään 19 % entistä parempi, mikä vastaa jopa seitsemää prosenttiyksikköä 10 % pienemmästä polttoaineenkulutuksesta.
Uudet erittäin tehokkaat voimansiirtojärjestelmät
Seuraavan tason tehokuuden saavuttamiseksi uuden sukupolven DAF XF:ssä, XG:ssä ja XG+:ssa on uudet voimansiirtojärjestelmät, joissa on käytetty uutta moottori- ja vaihteistoteknologiaa sekä taka-akseli-innovaatioita.
10,8 litran PACCAR MX-11- ja 12,9 litran PACCAR MX-13 -moottoreiden polttotehokkuus on optimoitu uusilla suuttimilla, uudella sylinterikannella ja lohkolla – jotka mahdollistavat korkeamman sylinteripaineen – sekä uusilla männillä ja sylinteriputkilla. Uuden sukupolven tehokkaat turboahtimet takaavat parhaan mahdollisen ilmanhallinnan, ja uudet paineilmakompressorit, öljypumput ja laturit minimoivat häviöt. Pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmää on uudistettu niin, että pakokaasut siirtyvät mahdollisimman lyhyttä reittiä moottorin lähtöliitännästä EAS-tuloon, jolloin pakokaasut eivät pääse jäähtymään ja tehokkuus heikkenemään.
Moottori on erittäin tehokas ja suorituskykyinen niin ajettaessa kuin jarrutettaessakin, sen CO2-päästöt ovat alhaisemmat, sen huoltoväli on pisimmillään yksi vuosi ja se painaa 10–15 kg edeltäjiään vähemmän. Kaikki nämä parantavat kuorma-auton kokonaistuottavuutta.
Ilmanohjaimet takaavat erinomaisen ohjaamon tai moottoritilan aerodynamiikan sekä jäähdytysmoduulin parhaan tehokkuuden. Näin tuulettimen käyttö voidaan minimoida täysikokoisia ahtoilman jäähdyttimiä käytettäessä, mikä optimoi lämmönhallinnan ja moottorin toiminnan.
Uuden moottori- ja jälkikäsittelyteknologian sekä kehittyneen lämmönhallinnan osuus polttoainetehokkuuden 10 %:n kokonaisparannuksesta on jopa 3 prosenttiyksikköä.
DAF XF:ssä, XG:ssä ja XG+:ssa on vakiona TraXon-automaattivaihteisto, joissa on uutta teknologiaa, kuten automaattinen liikkeellelähtövaihteen valinta, parannetut ennakoivat ominaisuudet ja (valinnainen) ryömintätoiminto. Voimansiirtoteho maksimoidaan käyttämällä taka-akseleita, joissa on alhainen öljytaso ja uudet vetopyörän laakerit. Uuden sukupolven jarrusatulat vähentävät kitkahäviöitä ja painoa.
Kaikkien aikojen harppaus polttoainetehokkuudessa
Alhainen omapaino (uuden sukupolven XF 4x2 -vetoauton tyypillisimmän kokoonpanon paino ajokunnossa on 6 912 kg) sekä kehittyneet kuljettajan apujärjestelmät (Predictive Cruise Control 3, entistä paremmat EcoRoll-toiminnot ja Preview Downhill Speed Control) viimeistelevät 10 %:n polttoainetehokkuuden kokonaisparannuksen, joka on yrityksemme ennätys ja joka asettaa riman uudelle tasolle koko toimialan laajuisesti.
Erinomainen suorituskyky
PACCAR MX-11- ja MX-13-moottorien suorituskyky on ensiluokkainen ja niiden päästöt alhaiset, sillä suoravälitteisen suurimman vaihteen vääntömomenttia on kasvatettu 50-100 Nm. Tehokkain, 390 kW:n / 530 hv:n moottori tuottaa nyt 2 550 Nm:n väännön kaikilla pienemmillä vaihteilla ja 2 700 Nm:n väännön suurimmalla vaihteella. Uuden sukupolven HE400-turboahdin parantaa ilmanhallintaa ja DAF-autojen jo vaikuttavaa suorituskykyä alhaisilla kierrosnopeuksilla. Enimmäisvääntö saavutetaan jo 900 r/min:n nopeudella, myös 390 kW:n / 530 hv:n PACCAR MX-13 -moottorilla. Lisäksi markkinoita jo johtava moottorijarru tuottaa jopa 20 % enemmän vääntöä pienemmillä kierrosluvuilla, mikä kirittää alaa entisestään.
Langattomat päivitykset
Uuden sukupolven myötä DAF XF:n, XG:n ja XG+:n moottori, jälkikäsittelyjärjestelmä, ajoneuvon keskusohjainyksikkö VECU, Central Security Gateway (CSG) ja DAF Connect voidaan päivittää langattomasti. Jopa 200 000 kilometrin huoltovälit takaavat alan johtavan käyttöajan. Pitkän matkan kuljetuksiin on saatavana öljyä, jonka vaihtoväli on erittäin pitkä. Sen ansiosta maantiekäytössä huoltoväli on pisimmillään yksi vuosi, mikä on alalla täysin ainutlaatuista.
DAF MultiSupport tarjoaa Euroopan laajuisia korjaus- ja huoltosopimuksia, ja uuden korjaus- ja huoltosuunnittelujärjestelmän ansiosta asiakkaisiin otetaan ennakoivasti yhteyttä ennen huollon tarvetta, mikä tukee myös toimialan johtavaa ajoneuvojen tehokkuutta.
Ensimmäinen askel turvallisuuden tulevaisuuteen
- Luokkansa paras suora näkyvyys
- Tuulilasi ja sivuikkunat, joissa on alareuna matalalla
- Reunakivetyksen näyttävä ikkuna ja taitettava apukuljettajan istuin
- Huippuluokan kamerajärjestelmät
- DAF Digital Vision System
- DAF Corner View
- Ensiluokkaiset LED-valot kauttaaltaan
- Luokkansa paras passiivinen turvallisuus
- Vankka ohjaamorakenne ja integroidut törmäysvyöhykkeet
- Ainutlaatuinen Programmed Cab Displacement (ProCaDis) -järjestelmä
- Kaikki uudet turvallisuusominaisuudet
- Elektroninen pysäköintijarru, perävaunun hitaan nopeuden jarru, pysäköintijarrutehostin
- Alan paras ergonomia
- Kädet ratissa, katse tiessä
Erinomainen suora näkyvyys oli yksi uuden sukupolven DAF-kuorma-autojen kehitystyön kulmakivistä. Tämän vuoksi uudessa XF:ssä, XG:ssä ja XG+ :ssa on suuri tuulilasi (2,3 m2), joka mahdollistaa erittäin matalalla olevan ikkunoiden alareunan ja erinomaisen suoran näkyvyyden.
Apukuljettajan oveen on saatavana lisävarusteena reunakiveyksen näyttävä ikkuna, joka yhdessä uuden taitettavan apukuljettajan istuimen kanssa helpottaa esimerkiksi jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja lasten havaitsemista. Uudet peilikotelot ovat ohutrakenteisia. Luokan paras suora näkymä on osaltaan peilien välisen sekä peilien ja A-pilarin välisen raon ansiota.
DAF Digital Vision System
DAF Digital Vision System on uusi valinnainen ominaisuus, joka korvaa pää- ja laajakulmapeilit. Kamerat parantavat suoraa näkyvyyttä entisestään sekä pienentävät ilmanvastusta, ja sen ansiosta voidaan saavuttaa paras polttoainetehokkuus. Lisäominaisuuksia ovat automaattinen panorointi (perävaunun perän seuranta kaarteissa) ja näytön kerrokset, joissa näkyy lisätietoja ajoneuvon pituudesta, mistä on hyötyä esimerkiksi käännöksissä ja ohituksissa. Lämmitetyt kamerat tarjoavat selkeän kuvan myös äärimmäisissä sääolosuhteissa. Kamerat ovat elektronisesti sisäänvedettäviä, mikä on alalla täysin uutta.
DAF Corner View on valinnainen varuste, joka korvaa sivu- ja etupeilit ja tarjoaa paljon laajemman näkymän kuin perinteiset peilit. Se on yksi tärkeistä, erityisesti haavoittuvaisten tienkäyttäjien turvallisuutta parantava ominaisuus. DAF Corner View -näyttö on apukuljettajan A-pilarissa eli juuri siellä, missä kuljettaja olettaisi sen olevan.
Täydellinen LED-valaistusVuonna 2013 DAF:stä tuli ensimmäinen näkymistä ja näkemistä tukevia LED-ajovaloja käyttävä kuorma-autovalmistaja. Uuden sukupolven XF, XG ja XG+ asettavat riman uudelle tasolle: niissä on LED-tekniikalla toteutettu valaistus kauttaaltaan: päivävalot, lähivalot, kaukovalot, kaarre- ja etukulmavalot, Skylight-valot, sivuäärivalot ja valinnaiset etusumuvalot. LED-tekniikka tarjoaa erinomaisen valotehon ja alhaisimmat käyttökustannukset, sillä niiden virrankulutus on vähäinen ja käyttöikä käytännössä ikuinen. Kaukovaloautomatiikka kytkee kaukovalot automaattisesti pimeässä ja sateella.
Huippuluokan passiivinen turvallisuusUusi perusrakenne on sekä kevyt että erittäin lujatekoinen. Energiaa sitova etutörmäysvyöhyke on integroitu moottoritilan takaseinämään. Ohjaamon takaosaan täysin integroitu törmäysvyöhyke suojaa liikkuvilta kuormilta.
Uuden sukupolven DAF XF:ssä, XG:ssä ja XG+:ssa on myös DAF:n patentoitu Programmed Cab Displacement (ProCaDis) -järjestelmä, jonka ansiosta ohjaamo voi liikkua rungolla hallitusti 400 mm onnettomuustilanteessa, mikä sitoo energiaa ja estää ohjaamon irtoamisen. Näin ProCaDis auttaa varmistamaan ohjaamon eheyden ja maksimoi matkustajien tilan onnettomuudessa.
Älykkäät aktiivisen turvallisuuden ominaisuudet
DAF XF:ssä, XG:ssä ja XG+:ssa on täydellinen aktiivisten turvalaitteiden valikoima. Näitä ovat mm. jarruavustin, kaistavahtijärjestelmä ja hätäjarrutusvilkut. Kehittynyt hätäjarrutusjärjestelmän (AEBS-3) uusin versiotarjoaa jopa täysin itsenäisen hätäjarrutuksen, joka auttaa estämään törmäyksen pysähtyneisiin ja liikkuviin ajoneuvoihin jopa 80 km/h:n nopeudessa. City Turn Assist -järjestelmä havaitsee apukuljettajan puolella olevat muut tienkäyttäjät tai esteet.
Muita valinnaisia järjestelmiä ovat mm. DAF Electronic Park Brake, joka kytkee jarrut automaattisesti, kun moottori sammutetaan. Low Speed Trailer Brake käyttää perävaunun jarruja erikseen, mikä parantaa vaunun kytkennän ja irrotuksen turvallisuutta. Park Brake Assist kytkee kaikki jarrut ja seisontajarrun, millä varmistetaan, että kuorma-auto ei pääse liikkumaan nosturilla lastattaessa tai purettaessa tai kippilavaa käytettäessä.
Luokkansa paras käyttömukavuusDAF on aina lähestynyt turvallisuutta ”Kädet ratissa, katse tiessä” -lähtökohdasta. Tämän mukaisesti uuden sukupolven DAF-autojen ergonomia on luokkansa paras. Kaikkia ajamiseen liittyviä toimintoja, digitaalinäytön valikkoja, TraXon-automaattivaihteistoa sekä äänentoisto- ja puhelintoimintoja käytetään ohjauspyörästä ja ohjauspylvään viiksistä. Toissijaisia ajotoimintoja käytetään helppokäyttöisillä fyysisillä kytkimillä, jotka on sijoitettu loogisesti kojelautaan.
Ensimmäinen askel ajomukavuuden tulevaisuuteen
- Täysin uudet ja markkinoiden tilavimmat ohjaamot
- Jopa 12,5 m3 tilaa
- Luokkansa paras ajoasento
- Ainutlaatuinen kuljettajan istuimen ja ohjauspylvään säätövara
- Kuljettajan ja apukuljettajan istuimen valinnainen kääntötoiminto
- Korkealaatuinen kojelauta, jossa on 12”:n näyttö ja valinnainen 10”:n näyttö DAF-tietoviihdejärjestelmälle
- Alan parhaat vuoteet
- Jopa 800 mm leveä ja 2 220 mm pitkä
- Ainutlaatuinen täysin sähkösäädettävä DAF Relax Bed -vuode ja valinnainen sijauspatja
- Tyylikäs ja tunnelmallinen LED-sisävalaistus
- Korkea viimeistelyn, materiaalien ja somisteiden laatu
- Täysin integroitu pysäköinti-ilmastointi
- Erinomaiset ajo- ja käsittelyominaisuudet
- Uudet etu- ja takarungot
- Erinomainen vääntöjäykkyys
- Alan hiljaisimmat ohjaamot
Ensiluokkainen ajomukavuus alkaa miellyttävällä nousulla ohjaamon. Askelmia on vain kolme, ja ne on aseteltu portaikon tapaan nousun helpottamiseksi. Uusi ohjauspyörä voidaan työntää pitkälle eteen auton ollessa pysäköitynä, mikä helpottaa istuimeen asettumista.
Kuljettaja voi nauttia erittäin tilavasta ohjaamosta: kaikkien uuden sukupolven XF-mallien seisomakorkeus on 1 900–2 075 mm ja XG+:n 2 145–2 200 mm. Lippulaivamalli XG+:n ohjaamon tilavuus on 12,5 m3, mikä on toimialallamme täysin uutta.
Paras ajoasentoIstuimien ja ohjauspylvään säätövara on vertaansa vailla. Tuloksena on jokaiselle kuljettajalle paras mahdollinen, henkilöautomaisempi ajoasento. XG ja XG+ tarjoavat kuljettajalle ja apukuljettajalle valinnaisen kääntyvän istuimen, joka voidaan kääntää rentoutumisasentoon pitkän ajopäivän jälkeen.
Taitettava apukuljettajan istuin on vakiovaruste. Sen ansiosta sisätilat ovat entistäkin suuremmat, ja lisäksi se tarjoaa esteettömän näkymän Vision Door -ovesta, jossa on reunakivetyksen näyttävä ikkuna. Taitettavan niskatuen (lisävaruste) ansiosta kuljettaja voi käyttää sitä kätevänä pöytänä DAF:n ylellisen sängyn äärellä.
Kädet ratissa, katse tiessä Upea kojelauta kääntää katseita, ja se on suunniteltu parantamaan suoraa näkyvyyttä ulos. Näyttävä 12”:n keskinäyttö sisältää kaikki autoon liittyvät tiedot ja valinnainen 10”:n kosketusnäyttö DAF:n navigaattori- ja tietoviihdejärjestelmän. Kaikki tärkeimmät tiedot näkyvät yhdellä silmäyksellä.
Tärkeimmät painikkeet on sijoiteltu kojelautaan ja uuteen ohjauspyörään täydellisesti, mikä takaa mahdollisimman intuitiivisen käytön. Kojelaudan muotoilu noudattaa täysin DAF:n mukavuutta ja turvallisuutta korostavaa ”Kädet ratissa, katse tiessä" -periaatetta, jonka ansiosta kuljettaja voi keskittyä ajamiseen. Kuljettaja voi valita keskinäytön kahdesta asettelusta ja neljästä tietotasosta mieluisensa yhdistelmän. Näyttöasetuksia voi myös mukauttaa.
Alan parhaat vuoteetUuden sukupolven DAF-autot jatkavat perinnettämme kuorma-autoalan parhaiden vuoteiden toimittajana. Autojen kaikkien versioiden vuodepituus on 2 220 mm, ja XG:n ja XG+:n vuoteiden leveys on 800 mm koko pituudeltaan. Saatavana on myös mekaanisesti tai jopa täysin sähköisesti säädettävä DAF Relax -sänky, joka tukee päätä, selkää ja jalkoja ihanteellisesti.
Takaseinän täysin uuden ohjauspaneelin ansiosta vuoteelta voidaan säätää kätevästi useita toimintoja: valaistusta, ilmastointia, äänentoistoa, ikkunoita ja kattoluukkua. Paneelista voidaan käyttää jopa valvontatilaa (joka aktivoi DAF Direct Vision System -järjestelmän molemmat osat, DAF Digital Mirror Systemin ja DAF Corner Eyen) sekä hätäpainiketta, joka käynnistää hätävilkut ja kuorma-auton äänitorven.
Vuoteen alla on runsaasti säilytystilaa, esimerkiksi yksi tai kaksi vetolaatikkoa tai yksi tai kaksi jääkaappia, joihin 1,5 litran juomapullo mahtuu pystyasentoon. Auton molemmilla puolilla on ulkoiset säilytyslokerot, joihin pääsee käsiksi suurten luukkujen kautta.
Suuri säilytystilaUuden sukupolven DAF-kuorma-autojen tilavissa ohjaamoissa on reilusti säilytystilaa kattokonsoleissa ja kojelaudassa, ovitaskuissa ja vuoteen alla. Lisäksi uudessa XF:ssä, XG:ssä ja XG+:ssa on runsaasti tilaa papereille, asiakirjoille ja muille tavaroille. Kojelaudassa on kaksi pidikettä kupeille, mukeille ja pienille pulloille, ja luonnollisesti autoissa on myös DAF:n maailmankuulu sisäänvedettävä ja entistäkin suurempi pöytä ruokailuun ja työskentelyyn. Lisäksi XG:n ja XG+:n kojelaudan alaosassa on käytännöllinen vetolaatikko, jossa asiakirjoja tai kannettavaa tietokonetta voi säilyttää kätevästi.
LED-sisävalaistus ja ensiluokkainen viimeistely
Uuden DAF XF:n, XG:n ja XG+:n erinomaiset sisätilat ovat täydellinen koti tien päällä. Tämä näkyy myös täysin LED-tekniikalla toteutetussa valaistuksessa, josta on tarjolla useita eri vaihtoehtoja.
XG:ssä ja XG+:ssa on tyylikäs tunnelmavalaistus, joka koostuu 15 LED-valosta ja valonauhasta, joiden kirkkautta ja väriä voi säätää ja jotka tukevat ympäristön ainutlaatuista henkeä. Ne kuvastavat uuden sukupolven DAF-autojen laatua, joka ilmenee myös viimeistelystä, somisteista ja materiaalivalinnoista. Mainio esimerkki tästä on kojelaudan pehmeä, myös edustusautoissa käytetty ns. onttovalumateriaali. Sen ansiosta upealta näyttävän ja tuntuvan materiaalin muodoissa voi olla nykyaikaisia, särmikkäitä reunoja.
Täydellinen mukavuus integroidulla pysäköinti-ilmastoinnilla
Uudessa DAF XF:ssä, XG:ssä ja XG+:ssa on vakiona automaattinen lämmönsäätelyjärjestelmä, ja automaatti-ilmastointi on saatavana lisävarusteena. XG+:aan on saatavana lisävarusteena uusi, täysin integroitu pysäköinti-ilmastointi, joka viilentää tai lämmittää ohjaamoa automaattisesti ajon tai joutokäynnin aikana.
Erinomainen suorituskyky
Uuden sukupolven DAF-autot ovat ensiluokkaisen mukavia ja vakaita vaativimmissakin ajo-olosuhteissa.
Ohjaamon keulan 160 mm:n pidennys edellytti uutta runkoa. Uudelleensuunnitellut ja jäykistetyt poikittaispalkit sekä uusi alumiininen alleajosuoja takaavat erinomaisen vääntöjäykkyyden ja keveyden (-/- 38 kg), mikä lisää ajomukavuutta. Ajomukavuus paranee myös ohjaamon uuden jousituksen ja iskunvaimentimien sekä integroitujen törmäystukien ansiosta. Taka-akselin jousitus on suunniteltu uudelleen siten, että geometria ja vetopöydän paikka ovat uusia. Sen ansiosta XG:n ja XG+:n akseliväli on entistä pidempi (4 000 mm), mikä parantaa ajomukavuutta ja kaarreajo-ominaisuuksia. Täysin uuden ohjausjärjestelmän ansiosta ohjaus sujuu kevyesti.
Uuden sukupolven autojen sisämelu, värähtely ja tärinä pysyvät kurissa, mikä parantaa ajomukavuutta merkittävästi. Myös näillä osa-alueilla XF, XG ja XG+ asettavat alalle uuden merkkipaalun.
Huolellisesti testattu ja kokeiltu
Erinomainen laatu, luotettavuus ja kestävyys ovat aina olleet DAF-autoissa etusijalla, ja niin ne ovat jatkossakin. Uuden sukupolven DAF-autojen kehitysprosessit perustuvat Six Sigma- sekä Automotive SPICE mallin periaatteisiin. Jälkimmäinen auditointiin tasojen 2 ja 3 mukaisesti, mikä on kuorma-autoteollisuudessa harvinaista. Testausvaiheessa tehtiin kattavia testejä käytännön toiminnan osoittamiseksi sekä täydelliset toiminta-, kestävyys- ja luotettavuustestit DAF:n huippunykyaikaisessa teknisessä keskuksessa ja liikenteessä. Yli 150 kenttätesti- ja ennakkoversioautoa oli asiakkaiden päivittäisessä käytössä eri puolilla Eurooppaa. DAF:llä on noin 20 miljoonan pitkän matkan kilometriä vastaava kokemus ennen uuden sukupolven XF:n, XG:n ja XG+:n tuotannon aloittamista.
Valmiina tulevaan
Elämme muuttuvassa maailmassa. Ilmastonmuutoksen vuoksi CO2-päästöjä on vähennettävä, kaupunkialueiden ilmanlaatua on parannettava ja liikenneturvallisuutta kehitettävä erityisesti haavoittuvien tienkäyttäjien osalta. Samalla yritykset painivat kuljettajien vähenevän määrän sekä hyvien ja ammattitaitoisten kuljettajien rekrytoinnin ja heidän työsuhteidensa jatkuvuuden kanssa.
Uuden sukupolven XF, XG ja XG+ ovat DAF:n vastaus näihin ongelmiin. Ne muodostavat pitkän matkan kuorma-autojen sarjan, jotka ovat ensimmäinen askel tulevaisuuteen, kuljetustehokkuuteen, turvallisuuteen ja ajomukavuuteen. Uuden sukupolven DAF-autot perustuvat täysin uuteen ja erittäin energiatehokkaaseen alustaan, joka on täysin valmis tulevaisuuden energiamuotojen – kuten akkujen ja vedyn – käyttöön. Autoissa voidaan käyttää niin sähkömoottoreita, lataushybriditekniikkaa, polttokennoja kuin vetypolttomoottoreitakin. Autojen huippunykyaikaiset dieselmoottorit ovat puhtaita ja energiatehokkaita, ja niissä voidaan käyttää uusimman sukupolven biopolttoaineita (kuten nesteytettyä maakaasua ja uusiutuvaa HVO-dieseliä) sekä uusiutuvia e-polttoaineita, joilla maantiekuljetusten hiilijalanjälki pienenee.
Täysin uuden sukupolven DAF XF:n, XG:n ja XG+:n 4x2- ja 6x2-vetoautojen ja jäykkärunkoisten autojen valmistus aloitetaan vuoden 2021 viimeisellä vuosineljänneksellä. DAF ottaa ensiaskeleen tulevaisuuteen!