MAN - Vaihtoautot

Rengasasiat on perinteisesti hoidettu niin, että autoilijat ovat seuranneet renkaidensa kuntoa ja olleet tarpeen tullen yhteydessä rengasliikkeeseen. Monet autoilijat tarkastavat renkaat lähinnä kausivaihtojen yhteydessä, mikä on ajoturvallisuuden kannalta liian harvoin. Vianor muuttaa alaa ainutlaatuisella toimintamallillaan, jonka ansiosta autoilijoiden rengas- ja autonhuoltoasiat helpottuvat ja tieturvallisuus paranee.

Rengas- ja autonhuoltoketju Vianor on jonkin aikaa mitannut omissa palvelupisteissään Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa kuluttaja-asiakkaiden renkaiden urasyvyyden digitaalisesti osana kaikkia palveluitaan. Asiakkaat ovat halutessaan saaneet sähköisen raportin renkaidensa kunnosta ja sen vaikutuksesta ajoturvallisuuteen.

Seuraava askel on lisätä raportille tietoa myös muista auton turvallisuuteen liittyvistä huomioista. Vianor pystyy rengas- ja ajoneuvodatan avulla tarjoamaan asiakkaalle tietoa esimerkiksi renkaiden kunnosta kausivaihtojen välillä tai jarrujen kunnosta.

– Digitaalinen palvelu kehittyy jatkuvasti, ja tavoitteena on tulevaisuudessa paitsi tarjota asiakkaillemme ajantasaista tietoa renkaista ja autosta, myös datan avulla ennakoida tulevat renkaanvaihto- tai autonhuoltotarpeet ja viestiä ne asiakkaille oikeaan aikaan, kertoo Vianorin Pohjoismaiden kuluttajakaupan ja markkinoinnin johtaja Mikko Lehtinen.

– Kaikki eivät muista tarkastaa renkaitaan tai autoaan säännöllisesti tai tiedä, mitä niistä pitäisi tarkastaa. Autoon ja renkaisiin liittyvät asiat myös saatetaan kokea vaikeiksi tai niihin ei ole mielenkiintoa. Palvelumme helpottaa autoilijoiden rengas- ja huoltoasioita ja lisää tieturvallisuutta tarjoamalla olennaisen tiedon vaivattomasti, Lehtinen jatkaa.

Digitaaliset raportit ovat kuluttaja-asiakkaille veloituksettomia ja sisältyvät jokaiseen Vianorin tarjoamaan palveluun.

Turvallisuus ja asiakaskokemus kehitystyön ytimessä

Vianor on 20-vuotisen olemassaolonsa aikana pyrkinyt omalta osaltaan uudistamaan rengasalaa kehittämällä varsinkin turvallisuuteen, vastuullisuuteen ja asiakaskokemukseen liittyviä asioita. Ajankohtainen esimerkki on työturvallisuus, jonka eteen ketjussa on viime vuosina tehty suunnitelmallisesti töitä.

Poissaoloihin johtaneet työtapaturmat ovat kolmessa vuodessa vähentyneet puoleen Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Ruotsin Vianorissa ei sattunut yhtäkään poissaoloon johtanutta työtapaturmaa 17 kuukauteen, vuoden 2019 lokakuusta tämän vuoden maaliskuuhun.

– Työturvallisuuden parantamiseksi on tehty töitä pitkään ja määrätietoisesti. Tämä on tuonut hyviä tuloksia, ja tekeminen jatkuu edelleen. Yhtä lailla haluamme vaikuttaa asiakkaidemme ajoturvallisuuteen, ja digitaaliset palvelut mahdollistavat myös tämän entistä paremmin, sanoo Lehtinen.

Nokian Renkaiden omistama Vianor-ketju syntyi, kun Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa ostettiin rengasketjuja ja niille alettiin luoda yhtenäistä toimintamallia ja ilmettä Vianor-nimen alla vuodesta 2001 alkaen. Ketjuun kuuluu noin 170 omaa palvelupistettä Pohjoismaissa sekä noin 900 franchising-mallilla toimivaa partner-pistettä yhteensä 17 maassa.