Scania-juhlakiertue

Ruotsi: viinanjuontikielto liikenneonnettomuuden jälkeen kaatui

Ruotsissa edellinen hallitus kannatti yksimielisesti lakiesitystä, jolla kiellettäisiin kuljettajalta alkoholin nauttiminen liikenneonnettomuutensa jälkeen. Lakiesitys kaatui eilen uuden hallituksen katsottua, ettei syytettyä voi kieltää kieltää hävittämästä itseään vastaan puhuvaa todistusaineistoa. Esimerkkinä mainittiin mm. ettei ampumarikoksesta epäiltyä voi tuomita ampuma-aseen hävittämisestä rikoksen jälkeen. 


Suomen hiekotushiekka muuttuu ongelmajätteeksi

Suomen teille liukkaudentorjuntaan levitetty  graniittimurske saastuu käytössä ja muuttuu ongelmajätteeksi. Sen uusiokäyttö edellyttäisi kallista erikoiskäsittelyä, raportoi uutistoimisto Alaska Dispatch News. 

- On hullua, että tulee kaupungille halvemmaksi ostaa uutta hiekotushiekkaa joka vuosi kuin puhdistaa vanhaa, toteaa Mikko Kunttu Turun Seudun Kuntatekniikasta.


AEBS ja ATC Daimler-bussien uusinta teknologiaa

Daimler esittelee huomenna 10.3. Ruotsin Arvidsjaurissa Vuoden Linja-auton (IBOY) valitsevalle kansainväliselle tuomaristolle kaksi uutta teknistä turvallisuusratkaisua. 

AEBS (Advanced Emergency Brake System) on kehitelmä sen Active Brake Assist turvajarrujärjestelmästä. AEBS pyrkii varmistamaan bussissa seisovien matkustajien turvallisuuden hätäjarrutuksessa. Hätäjarrutuksessa jarrutus alkaa "pehmeällä" hidastuvuudella kiristyen siitä nopeasti täysjarrutyukseksi.

Uusi ATC-järjestelmä (Articulated Turnable Controller) ohjaa nivelbussissa nivelen toimintaa vakauttaen "perävaunun" sivuuttaisliikkeen äkkijarrutuksessa ja estäen linkkuunmenon.

IBOY-juryn jäsenillä on huomenna 10.3. testattavinaan Arvidsjaurin erilaisilla jää- ja liukasteluradoilla  AEBS:llä varustettuja MB Sprinter, Turismo ja Travego sekä Setra TopClass S 516 HDH busseja. Testattavina on myös kaksi 18,125 m pitkää MB Citaro G nivelbussia ja 21 m pitkä MB CapaCity L nivelbussi ATC-vakautusjärjestelmällä.

Päätoimittaja Klaus Bremer on IBOY-juryn jäsenä mukana testeissä Arvidsjaurissa. Testiraportti on luettavissa Auto, tekniikka ja kuljetus 3/15 lehdessä.

 



Maakaasuputken rakennustyöt alkavat Tampereella

Gasumin Naistenlahden maakaasun siirtoputkistoa siirretään noin kolmen kilometrin pituudelta Tampereen Rantaväylän tunnelin ja Ranta-Tampellan asemakaavan muutoksen myötä. Samalla rakennetaan Naistenlahteen uusi venttiili-ja kaavinasema kesän 2015 aikana. Rakennustyöt alkavat viikolla 10. Uusi maakaasuputki otetaan käyttöön syyskuun 2015 lopussa.


Neste Oilin moottorilaboratorio täytti 40 vuotta

Neste Oilin polttoaineiden testaus- ja kehitystyöhön keskittynyt moottorilaboratorio täytti 40 vuotta tänä talvena. Porvoon jalostamon alueella sijaitsevalla moottorilaboratoriolla on ollut keskeinen rooli yhtiön huippulaatuisten ja puhtaampien polttoaineiden testaus- ja kehitystyössä. 

Moottorilaboratorio on vuosien varrella osallistunut myös lukuisiin erikoishankkeisiin. Laboratorio on valmistanut polttoaineita niin autotehtaiden testeihin kuin Etelämantereen tutkimusmatkoillekin. Yhtiön kilpapolttoaineilla on voitettu maailmanmestaruuksia kilpaveneilyssä ja kuorma-autojen ratakisoissa.


Intialainen kuormaus

Käyhän se näinkin! 

Intian työturvallisuusmääräykset ovat Suomea kevyemmät, kuten oheinen video paljastaa.

 


Suomalaista osaamista DESERVE-projektiin

Vuonna 2012 alkanut yhteiseurooppalainen DESERVE-projekti (DEvelopment platform for Safe and Efficient dRiVE) tähtää uuden tyyppisen ohjelmistoalustan rakentamiseen, joka mahdollistaa autonomisten piirteiden tuomisen tulevaisuuden kuorma-autoihin.

Ohjelmistoalustaan kytketään ajoneuvojen vaatimat aistit (kamerat, tutkat ja laser skannerit). Eurooppalaiseen ECSEL-ohjelmaan kuuluvassa DESERVE-projektissa on mukana 25 Euroopan johtavaa autonvalmistajaa, heidän alihankkijoitaan ja tutkimusorganisaatioita.

Lue lisää...


Tupakan ja alkoholin salakuljetus paljastui Rauman satamassa

Tullin alustarkastusryhmä ja Länsi-Suomen merivartiosto löysivät Rauman satamassa rahtilaivasta 520 kartonkia tupakkaa ja 108 litraa väkeviä alkoholijuomia.  Löytö tehtiin 13.2.2015 Gibraltarin lipun alla purjehtivasta rahtialuksesta, jonka miehistö oli venäläinen.

Tarkastus aloitettiin aamuyöstä aluksesta purettavien tyhjien konttien tarkastuksella, ja aamulla siirryttiin varsinaiseen aluksen tarkastukseen.  Tupakkakartongit ja väkevät alkoholijuomat oli piilotettu laivan ruumaan sekä ruuman ja laipion välisiin huoltotunneleihin.

Tullin esitutkinnassa selvisi, että löytyneet tupakat ja alkoholit kuuluivat aluksen pursimiehelle, joka oli hankkinut tavarat verovapaasti laivamuonitusliikkeestä Saksasta.  Tavaroita ei ollut alun perinkään tarkoitus käyttää aluksella tavanomaiseen kulutukseen.

Tupakan ja alkoholin osalta vältetyt maahantuontiverot ovat noin 20 000 euroa.

Tulli tutki tapausta veropetoksena. Juttu on siirretty syyteharkintaan, ja se käsitellään Porin käräjäoikeudessa huhtikuussa.


Töitä tarjolla!

Lännen Tractors Oy hakee Loimaan tehtaalle työnjohtajaa.

Katso lisätietoja: http://bit.ly/1GiFjpN


Ministeri Risikko: Uber-kyytien ajaminen vaatii taksiluvan

Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikon mukaan yhdysvaltalaisen Uberin kyytivälitys on luvallista. Sen sijaan kyytien ajamiseen tarvitaan taksilupa.

- Yhdysvaltalainen Uber ei ole taksiyritys vaan kyytitilausten välittäjä. Tilausvälitys on Suomessa sallittua elinkeinotoimintaa, mutta kyytien ajaminen ilman taksilupaa ja taksinkuljettajan ammattipätevyyttä on laitonta, Risikko korostaa vastauksessaan kansanedustaja Mikko Alatalon kirjalliseen kysymykseen.

Taksiliikennelain mukaan henkilöitä saa kuljettaa ansiotarkoituksessa henkilöautolla vain, mikäli kuljetusyrityksellä on taksilupa ja kuljettajalla on taksinkuljettajan ammattiajokortti. Ilman näitä saa matkustajia kuljettaa ainoastaan laissa mainituissa poikkeustapauksissa kuten kotipalveluyrityksen toimesta tai museoautolla.

Taksiliikennelaissa on joitakin säännöksiä varsinaisista taksien tilausvälityskeskuksista, mutta lupaa keskusten toimintaan ei tarvita. Ministeriön käsityksen mukaan Uberin digitaalista kyytivälitystä ei voida pitää taksiliikennelain mukaisena tilausvälityskeskuksena, eivätkä kyseiset taksiliikennelain säännökset koske sitä.


Meriliikenteen vientimäärät kasvoivat

Liikenneviraston vuositilaston mukaan Suomesta ulkomaille vietiin vuonna 2014 meritse hieman enemmän tavaraa kuin vuotta aiemmin. Erityisesti raakamineraalien, malmien, metallien ja sahatavaran vienti lisääntyi. Rautateillä tavaraliikenne kasvoi jo kolmatta vuotta, mutta matkustajamäärät supistuivat. Tieliikenteen muutokset pääteillä olivat vähäisiä.

Ulkomaan meriliikenteessä kuljetettiin tavaraa vuonna 2014 yhteensä hieman yli 96 miljoonaa tonnia. Vientiä siitä oli reilut 48 miljoonaa tonnia, mikä oli 2,4 prosenttia edellistä vuotta enemmän. Tuonnin osuus kuljetuksista oli lähes yhtä suuri, vain hieman alle 48 miljoonaa tonnia. Tuonti supistui 2,8 prosenttia vuoden takaisesta.

Lue lisää...


Uusi toimintamalli Unkarin maantiekuljetuksissa

Unkarissa astui vuoden alussa voimaan uusi laki, jonka mukaan unkarilaiset maahantuojat ja viejät ovat velvoitettuja rekisteröitymään maan sähköiseen tieverojärjestelmään EKAERiin. Järjestelmää käytetään jatkossa myös maanteitse kuljetettavien tuonti- ja vientilähetysten seurantaan Euroopan yhteisön sisäkaupassa. Uuden toimintamallin tarkoitus on auttaa Unkarin veroviranomaisia varmistamaan, että arvonlisäverot maksetaan asianmukaisesti.

Lue lisää...


Itärajan liikenne laski alkuvuonna

Rajavartiolaitoksen tiedotteen mukaan vuoden 2015 tammi-helmikuussa itärajan yli matkusti noin 1 331 000 rajanylittäjää. Rajanylitysten määrä väheni viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden 28 prosenttia. Itärajan liikenteestä noin 74 prosenttia kulkee Kaakkois-Suomen rajanylityspaikkojen eli Vaalimaan, Vainikkalan, Nuijamaan ja Imatran kautta. Matkustajia näillä neljällä kansainvälisellä rajanylityspaikalla oli noin 987 000, joka on noin 32 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2014 vastaavaan aikaan. Venäläisten matkustajien osuus itärajan kokonaisliikenteestä oli noin 65 prosenttia, kun se vuonna tammi-helmikuussa 2014 oli noin 77 prosenttia.

Venäjän laskuun kääntynyt talouskasvu, öljyn hinnan lasku, ruplan jatkuva heikkeneminen ja Ukrainan tilanne heijastuvat itärajan liikenteeseen vähentäen venäläisten matkustamista. Toisaalta halventunut rupla on lisännyt suomalaisten matkustusta Venäjälle.


Paperiset rekisteröintitodistukset jäävät historiaan

Marraskuun 16. päivä voimaan astuva lakimuutoksen myötä rekisteröintitodistuksen ykkösosaa ei enää tarvitse pitää autossa mukana, kotimaassa liikuttaessa.

Paperisen rekisteritodistuksen sijaan ajoneuvon omistaja saa ajoneuvokohtaisen koodin eli omistajaoikeutta osoittavan varmenteen. 

Ulkomailla ajettaessa paperinen todistus on pidettävä mukana. Tulosteen saa maksutta pyytämällä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista.

Kun auto myydään, omistaja voi luovuttaa uudelle omistajalle rekisteri-ilmoituksen tekemistä varten joko pelkän varmenteen tai paperisen todistuksen. Lakimuutos ei koske busseja, kuorma-autoja sekä perävaunuja, joissa rekisteröintitodistuksia on pidettävä mukana vuoden 2016 loppuun saakka.


Muutoksia linja-autojen reittiliikennelupiin

Linja-autojen reittiliikenneluvan saaminen helpottuu. Lisäksi liikennöinnin vähimmäisajat poistetaan. Muutoksilla halutaan luoda paremmat edellytykset markkinaehtoisen joukkoliikenteen harjoittamiseen.

Joukkoliikennelaista poistetaan mahdollisuus hylätä reittiliikennelupa sillä perusteella, että haettu liikenne vakavasti vaarantaisi liikennepalveluiden saatavuuden tai reitin palvelutaso ylittyisi selvästi.

Lue lisää...