Raskone – nopeasti takaisin tielle

Tadanolta 600 tonnia nostovoimaa

Tadano esittelee uuden sukupolven ATF 600G-8 nosturin. 8-akselisen ja 600 tonnisen nosturin toimintaa on yksinkertaistettu kolmoispuomijärjestelmällä (Triple-Boom System, TBS), minkä ansiosta siinä ei tarvista puomin harustusta.

ATF 600G-8 nosturi on varustettu kahdella erillisellä moottorilla (625 hv alavaunussa ja 354 hv ylävaunussa). Moottorit toimittaa Mercedes-Benz, ja ne täyttävät viimeisimmät Euromot 4/Tier 4f -pakokaasupäästöstandardit.


Kortrijk 16-21.10.: Bio vs. Sähkö, Scania vs. Volvo

Kortrijkin kansainvälisessä bussinäyttelyssä kohtaavat kaksi tulevaisuuden energiaratkaisua: bio-vaihtoehdot ja sähkö.

Scania on edennyt johtavana tekijänä biokaasu-, bioetanoli- ja biodiesel-moottorien kehittäjänä markkinavalloitukseen. Toinen suuri, Daimler, näyttäisi uskovan samoihin vaihtoehtoihin.

Volvo ja VDL ovat lähteneet sähkölinjalle. Kumpikin on kehittänyt nyt jo jokapäiväiseen linjaliikenteeseen suurkaupungeissa toimivia busseja, Volvo Göteborgissa linjalla 55 ja VDL, tosin vasta asettumassa Kölnissä linjalle 33.

Tulevaisuus näyttäisi joka tapauksessa antavan kenkää paitsi perinteisille diesel- ja bensamoottoreille myös raideliikenteelle kaupunkien joukoliikenneratkaisuna.


Sisu Auto laajentaa Lähi-itään

Sisu Auto ilmoitti solmineensa maahantuontisopimuksen Teheranilaisen(Iran) Kaveh Dieselin Co:n kanssa. 

Sisu Auton toimitusjohtaja Timo Korhosen mukaan ensimmäiset autot ovat jo tuotannossa.

- Kaksi ensimmäistä telivetoista nostotelillä varustettua autoa valmistuu noin kuukauden sisällä. Ne lähtetetään tuotannosta valmistuttuaan suoraan Teheraniin.

Iranissa Sisua on odottamassa valtaisat markkinat, maassa on arviolta 140 000 raskaan kuorma-auton vaje. 

Sisu Auton Iranilaisen jälleenmyyjän internetsivut www.kavehdiesel.ir



Uusi moottoritieramppi liikenteen käyttöön Kotkan Jumalniemessä

Keskiviikkona 23.9.2015 Kotkan Jumalniemessä avataan liikenteelle valtatie 7:ltä Haminan suunnasta Uittoväylälle nouseva ramppi. Käyttöön otetaan myös Uittoväylällä kolmessa risteyksessä olevat liikennevalot.

Saman päivänä Helsingistä suunnasta Karhulaan johtava ramppi suljetaan tielinjauksen muuttamisen ajaksi. Korvaava tieyhteys Karhulaan kulkee uuden Jumalniemen eritasoliittymän kautta.


Sisulta uusi Pasi?

Karjaa-Pohja välillä on kulkenut uusi huomiota herättänyt panssaroitu miehistönkuljetusauto. Ulkomuodosta päätellen se on selkeästi monta luokkaa edellä Patrian AMV:tä sekä panssaroinnin että huippudigitalisoinnin osalta. Potkurivarustus viittaa uimataitoon. Testiajojen päätepisteet viittaavat Sisuun Karjaalla ja Protolabiin Pohjassa.

Sisu Defencen panssari-Sisujen siirryttyä Patrian tuotantoon ja Pasi-nimen muututtua AMV:ksi on pitkään uumoiltu uuden Sisu-Pasin syntyä. Se näyttäisi nyt toteutuvan. Sisun omistaja-johtaja Timo Korhonen ei kysyttäessä myönnä mitään.


Segwayllä liikenteeseen Suomessa

Eduskunta saa käsiteltäväkseen lainmuutoksen, joka sallisi esimerkiksi sähkömoottorin voimin kulkevien potkulautojen ja Segway-tyyppisten laitteiden käytön tieliikenteessä. Nykysäädösten mukaan mainittuja kulkuvälineitä saa käyttää ainoastaan suljetuilla alueilla ja sisätiloissa.

Hallitus antoi esityksen ajoneuvolain ja tieliikennelain muuttamisesta 17. syyskuuta. Lakimuutosten halutaan tulevan voimaan mahdollisimman pian, mutta viimeistään vuoden 2016 alussa.


Fordin avolavamaasturi Ranger uudistuu

Ulkoa uudistetun mallin erottaa parhaiten keulan muodoista. Sisätiloihin ja varusteisiin on tullut runsaasti uusia herkkuja.

Konehuoneeseen tarjotaan jatkossa paranneltua, 160-hevosvoimaista versiota 2.2-litraisesta TDCi-moottorista – eli 10 hevosvoimaa lisää tehoa. 200-hevosvoimaisen, viisisylinterisen, 3.2 litran TDCi-moottorin säilyessä valikoimissa. Koneen jatkeeksi on valittavissa joko 6-portainen manuaali- tai automaattivaihteisto. Kaikki Suomeen tuotavat mallit ovat nelivetoisia.

Päästöarvo on pudonnut neloskoneessa 185 grammaan/km. Aiemmin se oli 205. Se merkitsee veroetua.

Uudistunut Ranger -mallisto tulee saataville vuoden 2016 alussa.


Puolustusvoimat ostaa maastureita

Puolustusministeri Jussi Niinistö valtuutti puolustusvoimat tilaamaan 24 uutta panssaroitua maastoajoneuvoa kriisinhallintaoperaatioiden käyttöön.

Hankinta sisältää 19 kappaletta Mercedes-Benz G300 CDI 4x4- ja 5 kappaletta 6x6 -maastoautoja. Ajoneuvot hankitaan Veho Group Oy:ltä, ja toimitukset ajoittuvat vuodelle 2016.

Hankinnan kokonaisarvoksi ilmoitetaan noin 8 miljoonaa euroa. Hankittavien autojen keskimääräiseksi yksikköhinnaksi muodostuu noin 330 000 euroa.


Käytetyistä autoista vajaa kolmannes yli 90 päivää varastossa

Autoliikkeiden varastoissa yli 90 päivää olleiden osuus oli 29.1 prosenttia. Yli 90-päiväisten osuus laski 1.8 prosenttiyksikköä heinäkuusta elokuuhun. Viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna laskua oli 7.6 prosenttia. Varastoajat ovat laskeneet keskimäärin heinäkuusta elokuuhun. Koko maan varastopäivien keskiarvo oli elokuun viimeisenä päivänä 77 (heinäkuussa 80) päivää ja mediaani 45 (49) päivää.

Käytettyjen autojen myyntihinnat nousivat heinäkuusta elokuuhun 0.3 prosenttia. Viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna hinnat laskivat 0.9 prosenttia.


Aeolus haastajaksi nastarengasmarkkinoille

Kiinalainen rengasvalmistaja Aeolus on tuomassa henkilöautojen talvirengasmarkkinoille uuden Aeolus Ice Challenger AW05 nastarengasperheen.

Rengasvalikoima kattaa 25 pääkokoa koosta 175/70R13 aina kokoon 225/60R17. Renkaat on suunniteltu Suomen Lapissa ja niissä tullaan käyttämään suomalaisia nastoja. 

 


Scanialta 1150 hv merimoottori

Scania toi kuorma-autoissa käytettävän XPI-yhteispaineruiskutusjärjestelmän merimoottoripuolelle.

XPI ruiskuttaa sylintereihin enemmän polttoainetta lyhyemmässä ajassa ja tuottaa näin suuremman tehon, kuin aikaisempi pumppusuutintekniikkaa hyödyntävä polttoaineensyöttöjärjestelmä.

Scanian 16,4-litraiseen V8-kuorma-automoottoriin perustuvat merimoottorit tuottavat versiosta riippuen joko 900, 1000, 1100 tai 1150 hv. Uudet moottorit soveltuvat sekä potkuri- että vesisuihkusovelluksiin.

Scanian merimoottorimallisto sisältää 9-, 13- ja 16-litraisia moottoreita genset- ja propulsiosovelluksiin.


Volvo Trucksilta uusi telivaihtoehto

Volvo Trucks tuo markkinoille Sisuista tutun vetävän teliakselin nostotoiminnon.

Irti kytkettävä toinen vetoakseli voidaan nostaa ajon aikana 140 mm korkeuteen tienpinnasta. Volvon mukaan kuorma-auto vie teliakseli nostettuna noin 4 prosenttia vähemmän polttoainetta. Lisäksi renkaiden kuluminen hidastuu, kääntösäde pienenee ja ohjaamomukavuus paranee.

Nostoteliä tarjotaan FM-, FMX-, FH- ja FH16 -malleihin.


Ruotsi: Sama tiemaksu koko Eurooppaan!

"Tähän Ruotsi pysähtyy" - liike on käynyt Brysselissä puhuttelemassa Ruotsin kahta liikennekomissiossa istuvaa MEP:iään, Peter Lundgreniä ja Jens Nilssonia esittämään samaa tiemaksua koko EU:n alueelle.

Kaikki kansainvälistä kuljetusliikennettä harjoittavat autot tulisi rekisteröidä yhteiseen tietokantaan ja varustaa yhteisellä tunnuksella. Se helpottaisi viranomaisten kumipyöräkuljetuksiin kohdistamaa laillisuusvalvontaa yhtäläisin perustein koko EU:n alueella, "Tähän Ruotsi pysähtyy" -liike perustelee.


Ruotsi: Lisää ammattiliikennepoliiseja!

"Tähän Ruotsi pysähtyy" -liike vaatii kovaäänisesti lisää ammattiliikennepoliiseja selvittämään kumipyöräkuljetuksissa rehottavaa rikollista toimintaa: ajoaikarikkomuksia, vaarallisten aineiden kuljetuksiin liittyvää rikollisuutta, polttoainevarkauksia, huumausaine- ja tyttökauppaa, pimeää palkanmaksua, veropetoksia, jne.

- 29000 poliisista vain 105-128 poliisilla on kuljetusalan todellista asiantuntemusta ja kykyä puuttua alan pelottavasti kasvavaan rikollisuuteen. Haluamme selviä vastauksia vastuun kantavilta poliitikoilta, "Tähän Ruotsi Pysähtyy" -liike vaatii. Ruotsin suurin kumipyöräkuljetusten ammattilehti "Trailer" tukee heinäkuun 2015 numerossaan vaatimuksia laajalla artikkelilla ja  päätoimittaja Rutger Anderssonin allekirjoittamalla pääkirjoituksella.

"Tähän Ruotsi pysähtyy" -liike on tullut tunnetuksi järjestämillään rekka-mielenosoituksilla, joita on nähty myös Suomessa.


EU sekaantui minimipalkkaan, Norja tiukkana

Saksa päätti tämän vuoden alusta edellyttää, että kaikille maassa työskenteleville maksetaan 8,5 euron minimi-tuntipalkkaa. Tämän arveltiin suitsivan myös laitonta kabotaasia ja etenkin entisistä itäblokin maista tulevaa halpakuljettajien tulvaa.

Itä-Euroopassa Saksan päätös nostattikin rajuja vastalauseita sikäläisten kuljetusyritysten ja rekrytoimistojen taholta. Minimipalkkaedellytyksen katsottiin sotivan EU:n työvoiman vapaata liikkuvuutta koskevaa periaatetta vastaan. EU-komissio on antanut Saksalle kaksi kuukautta aikaa vastata sen kyselyyn minimipalkkapäätöksestä.

Norja on kylmästi noudattanut Saksan esimerkkiä. Heinäkuun 1. päivästä Norjassa on voimassa päätös, jonka mukaan norjalaisilla ja ulkomaalaisilla ammattikuljettajilla tulee olla  minimipalkkana 158 Norjan kruunua eli 17 euroa tunnissa. Norja ei kuulu EU:iin ja se toteuttaa oman kuljetuselinkeinon suojelemista kovimman mukaan.