Scania V8 – Uusi kuningas!

Arctic Test 2016: 7 pikkupakua ja 3 vaihtoehtopolttoainetta

Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden järjestyksessä 30. Arctic Test toteutetaan helmikuun 2-12.2016 osin Helsingissä, osin Oulu-Rovaniemi-Pudasjärvi maisemissa. Testien kohteina on seitsemän eri valmistajan pienet pakettiautot.

Lisäosiona tullaan International Truck of the Year- (ITOY) sekä International Van of the Year- (IVOY) tuomaristojen 45 eri Euroopan maata edustavien erikoistoimittajien toivomusaloitteen perusteella selvittämään vety-, täyssähkö- ja ladattavan hybridiauton selviämisen edellytyksiä pakkasella, lumessa ja jäällä.


MAD EasyLoad nosturi pikkupakuun

Hollantilainen MAD Holding BV esitteli Solutrans hyötyautonäyttelyssä Lyon´ssa viime viikolla pikkupakettiautoon asennettavan nosturin, joka sieppaa max. 200 kg:n taakan maasta, nostaa sen metrin päästä auton ulkopuolelta, nostaa 10 sm/sekunti nopeudella ja vetää tavaratilaan tai työntää ulos sekä takaovi- tai sivuoviaukosta. Tavartilassa se sijoittaa taakan millin tarkasti mihin kohtaan hyvänsä.

Isoon pakettiautoon MAD-nosturi nostaa ja purkaa max. 500 kg:n taakan takaoviaukosta.

Laitteen maahantuoja Suomessa: JA-Tools, Vantaa. Ensiesittely Suomessa 9.12.2015


Trafi myöntää 1.1.2016 alkaen tieliikenteen henkilöluvat

Asiakkaita lupa-asioissa palvelee Ajovarma Oy:n palvelupisteet. Ajovarma ottaa vastaan ajokortti- ja muut hakemukset, luovuttaa tarvittavat luvat ja neuvoo ajokorttiasioihin liittyvissä kysymyksissä.

Myös taksinkuljettajan ajolupa ja vammaisen pysäköintilupa siirtyvät Trafille. Ajolupahakemukset jätetään Ajovarman palvelupisteeseen vuoden 2016 alusta alkaen. Päätös ajoluvan saamisesta tehdään Trafissa. Sen sijaan taksinkuljettajan ajoluvan peruuttamisesta vastaa myös tulevaisuudessa poliisi.

Ajovarman palvelupisteet http://www.ajovarma.fi/lupapalvelut



Ajokorttien kaksoiskappaleet määräaikaisiksi

Hallitus esittää, että ennen vuotta 2013 myönnettyjen pitkäaikaisten ajokorttien kaksoiskappaleet olisivat jatkossa määräaikaisia. Nyt näiden korttien kaksoiskappaleet ovat voimassa alkuperäisen kortin päättymiseen eli haltijan 70-vuotispäivään saakka.

Ennen vuotta 2013 myönnetyt kortit ja niille jo annetut kaksoiskappaleet ovat voimassa siihen saakka, kun ajokortin haltija täyttää 70 vuotta, mutta enintään 18.1.2033 saakka. Kyseinen päivämäärä on EU:n antama ajankohta, jolloin kaikkien jäsenmaissa käytössä olevien tai myönnettävien ajokorttien on täytettävä direktiivin vaatimukset.

Hallitus antoi asiaa koskevan lakiesityksen 26. marraskuuta. Lain voimaantuloajaksi esitetään 1. marraskuuta 2016.

Esitys ajokorttilain muuttamiseksi perustuu EU:n ajokorttisäännösten toimeenpanoon Suomessa. EU:n komission mukaan Suomen nykykäytäntö ei täytä direktiivin vaatimuksia. Komissio on antanut asiasta virallisen huomautuksen ja kehottanut Suomea toteuttamaan tarvittavat muutokset komission antamassa määräajassa.


Tallink myy Superstarin

AS Tallink Grupp on sopinut myyvänsä Helsingin ja Tallinnan välisellä reitillä liikennöivän pika-alus Superstarin Medinvest SpA:lle (Corsica Ferries Group). Alus kuitenkin jatkaa liikennöintiään nykyisellä reitillä ns. charterback-sopimuksella Tallinkin tilaaman uuden sukupolven LNG-aluksen luovuttamiseen eli vuoden vuoden 2017 alkuun asti. Sopimuksen hinta on 91,5 miljoonaa euroa.


Norra-yrityskaupalle kilpailuviranomaisen hyväksyntä

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on hyväksynyt Nordic Regional Airlines AB:n osakkeita koskevan kaupan, jossa Finnair luovuttaa 60 % yhtiön osakkeista StaffPoint Holding Oy:lle ja Kilco Oy:lle. StaffPointin omistusosuus yhteisyrityksestä on 45 %, Kilcon 15 % ja Finnairin 40 %. Kaupan odotetaan toteutuvan marraskuun 2015 aikana.


Tavaroiden ulkomaankauppa maakunnittain

Vienti kasvoi selvästi Varsinais-Suomessa ja Keski-Pohjanmaalla viime vuonna.

Vuonna 2014 Suomen tavaraviennin arvo oli Tullin ulkomaankauppatilastojen mukaan lähes 56 miljardia euroa ja tavaratuonnin arvo 57,8 miljardia euroa. Viennin arvo säilyi edellisvuoden tasolla, mutta tuonnin arvo laski prosentin.

Maakunnittain tarkasteltuna viennin arvo nousi viime vuonna sekä prosentuaalisesti että arvossa mitattuna eniten Varsinais-Suomessa. Nousua kertyi kolmannes, eli 939 miljoonaa euroa.

Vienti väheni prosenttimääräisesti eniten Ahvenanmaalla, 27 prosenttia. Tilastoa tarkasteltaessa on syytä huomioida, että Ahvenanmaan vienti on arvoltaan maakunnista pienin.

Suomen vientiteollisuus on erityisesti keskittynyt Uudenmaan, Pirkanmaan, ja Kymenlaakson maakuntiin, joiden yhteenlaskettu viennin arvo on hiukan yli puolet Suomen kokonaisviennistä

Uudenmaan osuus yritysten tavaratuonnin arvosta oli 64 prosenttia vuonna 2014. Maakunnan yritysten tuonnin arvo laski neljä prosenttia verrattuna edellisvuoteen, ja osuus kokonaistuonnista noin kaksi prosenttiyksikköä.

Katso taulukko viennin ja tuonnin arvosta maakunnittain.


Suomen ja Liettuan välinen kauppa kasvussa

Vienti Liettuaan on piristynyt viime vuosina ja kauppatase on ylijäämäinen viidettä vuotta.

Suomen tavaraviennin arvo Liettuaan tammi-elokuussa 2015 oli Tullin ulkomaankauppatilastojen mukaan 261 miljoonaa euroa, joka oli neljä prosenttia enemmän kuin vastaavana ajanjaksona vuotta aiemmin. Tuonti Liettuasta Suomeen kasvoi tammi-elokuussa prosentin vuoden takaisesta ja oli arvoltaan 205 miljoonaa euroa.

Suomen ja Liettuan välinen kauppa on ollut Suomelle ylijäämäistä lähes koko 2000-luvun. Vain vuosina 2009 ja 2010 tuonti oli vientiä suurempaa. Vuonna 2014 kauppatase oli Suomelle 59 miljoonaa euroa ylijäämäinen ja tammi-elokuussa 2015 ylijäämää on kertynyt 56 miljoonaa euroa.

Liettuan osuus Suomen kokonaisviennistä vuonna 2014 ja tammi-elokuussa 2015 oli 0,7 prosenttia, joka oli Baltian maista pienin.


Paperikömmähdys

B Yhtiöt Oy:n julkaisema uusin Ajolinja 9/2015 on tullut tilaajilleen ja R-kirjan lehtimyyntiin kovin ohuen tuntuisena. Lehteen valikoitui ohuempi paperi kuin mitä julkaisija oli tilannut. Kirjapaino pahoittelee virhettään. Painon tekemä virhe huomattiin vasta, kun lehti oli jo jakelussa.

Olemme hyvin pahoillamme sattuneesta. Tämä virhe ei toistu.

Virhe ei kuitenkaan poistanut Ajolinjasta yhtään juttua. 30:n jutun lukupaketti on täynnä asiaa, johon mikään muu alan lehti ei Suomessa pysty.

Seuraava Ajolinja 10 tulee olemaan lukijan kädessä kuin se vanha tuttu työrukkanen!

Jarkko Lavonen, Scanweb kirjapaino
Klaus Bremer, B Yhtiöt Oy, julkaisija
Jouni Hievanen, Ajolinja, päätoimittaja


Ulkomaanliikenteen laivoihin tulossa painolastivesien puhdistuspakko

Hallitus esittää, että Suomi hyväksyisi painolastivesien käsittelyä koskevan kansainvälisen yleissopimuksen. Itämeren maista Ruotsi, Tanska, Saksa ja Venäjä ovat jo ratifioineet sopimuksen, ja muissa Itämeren maissa lainvalmistelu on vireillä. Esitys on osa laajempaa kokonaisuutta, jolla pyritään ehkäisemään ja vähentämään haitallisten vieraslajien leviämistä alueilta toisille.

Yleissopimus tulee kansainvälisesti voimaan, kun 35 prosenttia maailman tonnistosta on sopimuksen piirissä. Tämän arvioidaan tapahtuvan vuoden 2016 aikana. Voimaantulo tarkoittaa sitä, että ulkomaanliikenteessä kulkeviin laivoihin tulee asentaa painolastivesien käsittelylaitteistot.

Hallitus esittää myös, että Trafi voisi siirtää yleissopimuksen edellyttämien todistuskirjojen antamisen hyväksytyille luokituslaitoksille.

Kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMOssa on vuonna 2013 päätetty, että käsittelylaitteistoja voidaan asentaa aluksiin porrastetusti siten, että asennukset tehdään pääsääntöisesti vuosina 2016-2020, joissakin tapauksissa vasta vuonna 2021.


Handheldiltä US Armyn vaatimukset täyttävä tabletti

Ruotsalainen Handheld Group tuo vielä tänä vuonna markkinoille lujatekoisen tabletin, Android Lollipop järjestelmään perustuvan Algiz RT7:n. Se täyttää USA:n armeijan vaatimukset äärilämpötilan, pudotuksen ja tärinän osalta. Siinä on IP65 suojalukitus, kaksi kameraa (8 megapixeliä taakse, 2 megapixeliä eteen), kiihtyvyysmittari, gyroskooppi, sähkökompassi, ublox GPS navigaattori sekä pitkäkestoinen 3,7V 6000Ah liittiumakku. Saatavissa on myös 2D imagerviivakoodilukija + RFID+2D imagerviivakoodilukija.


Nissan NP300 Navara sai International Pick-Up Award 2016 –palkinnon

Uudelle Nissan NP300 Navaralle on myönnetty International Pick-Up Award 2016 -palkinto Ranskan Lyonissa järjestetyssä palkintogaalassa. Palkintoa tavoitteli Navaran lisäksi tuoreet Mitsubishi L200 ja Ford Ranger mallit. 

Kilpailussa mukana olleet lava-autot kävivät läpi testiprosessin, jossa arvioitiin maastokelpoisuutta, maantieajo-ominaisuuksia ja hinta-laatusuhdetta. Tuomaristo arvioi myös autojen soveltuvuutta raskaaseen työkäyttöön muun muassa niiden vetokykyä vertailemalla. 

Palkintoraati kiitteli NP300 Navaran maantie- ja maastoajo-ominaisuuksia, moottorin vahvaa suorituskykyä sekä kantavuutta.

Täysin uuden Nissan NP300 Navaran tuotanto aloitettiin Barcelonassa tässä kuussa. Myynti käynnistyy eri puolilla Eurooppaa tammikuusta 2016 alkaen.


Kutsuplus-kokeilu päättyy

Kutsuplus-kokeilu päättyy HSL:n järjestämänä palveluna vuoden 2015 lopussa. Kutsuplus-busseja ja matkakukkaroa voi käyttää normaalisti vuoden loppuun. Vuoden lopussa matkakukkaroon mahdollisesti jääneet rahat palautetaan asiakkaille palvelun päättymisen jälkeen.

HSL ryhtyy kuitenkin selvittämään mahdollisuuksia täysin markkinaehtoisen Kutsuplus-tyyppisen liikennepalvelun järjestämiseksi. Tällaisessa ratkaisussa liikennöinti olisi yritysvetoista, eikä HSL:n järjestämää tai rahoittamaa.


Välikysymys hallituksen liikennepolitiikasta

Hallitus vastasi tiistaina 17. marraskuuta opposition välikysymykseen hallituksen liikennepolitiikan tavoitteiden vaikutuksista kansalaisille ja alueelliselle saavutettavuudelle.

Hallituksen esityksen mukaan asiakaslähtöisyyden parantaminen edellyttää kilpailun avaamista. Hallitus onkin ottanut tavoitteeksi, että liikenne- ja viestintäministeriön toimivaltaan kuuluvan liikenteen osalta kilpailun avaamisen edellytykset ovat olemassa keväällä 2016.

Lue lisää...


Uusi Nissan NP300 Navara

Nissan tuo NP300 Navarasta markkinoille Double Cab ja King Cab -mallit. Tarjolla on neljä eri varustetasoa: Visia, Acenta, N-Connecta ja Tekna. Jokaisessa mallissa on seitsemän turvatyynyä, sähköinen tasauspyörästön lukko sekä maastoajoavustimia kuten mäkilähtöavustin ja sähköikkunat.

NP300 Navara on saatavilla 2,3 litran dCi-moottorilla. Valittavana on kaksi eri tehovaihtoehtoa: 120 kW (160 hv) ja 140 kW (190 hv). Tehokkaampi versio hyödyntää kaksoisturboahdettua teknologiaa.

Vaihteistoksi voi valita joko kuusivaihteinen manuaalivaihteiston tai seitsemänvaihteisen automaattivaihteiston.

Valmistaja ilmoittaa Double Cab -mallin lavan pituudeksi 1 578 mm. ja King Cab version lavan pituudeksi 1 788 mm. Hyötykuorma-arvot yltävät valmistajan mukaan nyt yli tonnin ja vetokyky on 3500 kiloa.

NP300 Navara valmistetaan Euroopassa ja sille luvataan 5 vuoden/ 160 000 km tehdastakuu.