Scania-Markkinajohtaja

Vt 8:n rakennustyöt käynnistyvät Pyhäjoella

Valtatie 8:n parannustyöt Pyhäjoen ja Raahen välisellä tieosuudella alkavat säiden salliessa vielä kuluvan vuoden aikana. Parannustöillä sujuvoitetaan liikennettä, parannetaan vilkkaan tieosuuden liikenneturvallisuutta sekä helpotetaan raskaan liikenteen liikkumista. Urakoitsijana on urakkakilpailun voittanut Skanska Infra Oy.

Työt painottuvat alkuvaiheessa kevyen liikenteen väylien rakentamiseen Hanhikiven ja Pyhäjoen välille. Keväällä työohjelmassa on mm. levennys-, liittymä- ja siltatöitä sekä tievalaistuksen parantamista. Lisäksi Hanhikiven kohdalle rakennetaan uusi liittymä. Urakan merkittävin kohde on Pyhäjoen ylittävien vesistösiltojen uusiminen, joka aiheuttaa kiertotiejärjestelyjä.

Tietyöt ovat osa Vt8:n perusparannusta välillä Pyhäjoki-Liminka. Tieosuuden yhteenlasketut korjauskustannukset ovat noin 30 miljoonaa euroa. Hanke on jaettu kolmeen osaurakkaan, joista tämä on ensimmäinen Liikenneviraston rakennuttama. Seuraava urakka koostuu Raahe-Liminka -välin parannustöistä, jotka käynnistyvät urakkakilpailun jälkeen maalis-huhtikuussa.


T.Palolalle 12 uutta Iveco Dailyä

T.Palola Oy on vahvistanut kuljetusarsenaaliaan kahdellatoista uudella Niemi-Korpi Oy:ltä hankkimallaan Iveco Dailyllä. Uudet pakettiautot luovutettiin 14.10 ja autot siirtyivät luovutuksen jälkeen välittömästi tositoimiin palvelemaan yrityksen kuljetustarpeita.

Luovutetut autot ovat uusia Vuoden pakettiautoksi 2015 (Van of the Year 2015) valittuja Iveco Daily 35S15V 12m3 (10 kpl) ja 35S15V 9m3 Cityrunner mallia (2 kpl).


Talvirengassäännöt eivät ole samat kaikkialla Euroopassa

Yhä useammat Euroopan maat vaativat talvirenkaiden käyttöä hyötyajoneuvoissa aina tiettyinä vuodenaikoina – myös muulloin kuin olosuhteiden sitä edellyttäessä. Eri EU-maiden talvirengaslainsäädännön harmonisoinnin puute asettaa suuria haasteita kuljetusyrityksille. Jos lakeja ei noudateta, ajoneuvon ei ehkä sallita jatkaa matkaansa tai seurauksena voi olla sakkorangaistuksia.

Goodyear Dunlopin mukaan 28:ssa Euroopan maassa on hyötyajoneuvoja koskevia talvirengassäädöksiä. Joissakin maissa on paikallisia vaatimuksia, joissakin vaaditaan talvirenkaiden käyttöä tietyissä olosuhteissa kaikilla teillä ja joissakin on pakollisia vaatimuksia määrättyinä aikoina olosuhteista riippumatta. Kuljetusyritysten on tarkistettava kunkin sellaisen maan säädökset erikseen, jossa ne toimivat.



Leijona lanseeraa uuden suojavaatemalliston

Leijona Group Oy lanseeraa uuden talvi- ja kesäkäyttöön soveltuvan Näkyvät-suojavaatemalliston. Kaikki tuotteet täyttävät uuden varoitusvaatestandardin vaatimukset (EN ISO 20471).

Uutta suojavaatemallistossa kerrotaan olevan esimerkiksi rasteriheijastimet. Heijastimet on sijoitettu eri puolille vaatteita, myös hihoihin ja olkapäihin. Suojavaatteet on valmistettu polyesteri-puuvillasta, jossa on vettä hylkivä viimeistely. Kaikissa tuotteissa on myös korttitaskut, joihin henkilökortin voi laittaa sekä pysty- että vaakasuuntaan.


Palvelusajan jaksottelu kokeiluun Jääkäriprikaatissa

Maavoimat kertoo tiedotteessaan ottavansa kokeiluun varusmiesten uuden palvelusajan jaksottelun vuoden 2016 alussa. Palvelusajan jaksottelu koskee Sodankylässä palvelevaa Lapin jääkäripataljoonan saapumiserää 1/16 eli yhteensä noin 630 varusmiestä.

Uusi palvelusaikajaksottelu koostuu kymmenestä peräkkäisestä palveluspäivästä, joita seuraa neljä peräkkäistä viikonlopulle ajoittuvaa lomapäivää. Jaksottelussa on huomioitu perus- ja erikoiskoulutuskausien alut sekä Jääkäriprikaatin koulutus- ja harjoitusjärjestelmän vaatimukset.

Uuden palvelusaikajaksottelun tavoitteena on tehostaa varusmieskoulutusta koulutuspäiviä lisäämällä. Lisäksi sen kerrotaan tukevan varusmiesten jaksamista lisäämällä täysiä lomapäiviä sekä saavan aikaan kustannussäästöjä matkakuluja vähentämällä.

Varusmiesten palvelusajan jaksottelun kokeilu jatkuu Lapin jääkäripataljoonassa vuoden 2016 loppuun saakka. Kerätyn palautteen perusteella tehdään päätös palvelusaikajaksottelun jatkosta ja sen mahdollisesta laajentamisesta.


Opelilta erikoisvarusteltu Vivaro

Opel kasvattaa Vivaro -mallisarjaa erikoisvarustellulla Sportive –mallilla. Vivaro Sportiven moottorina on kaksoisahdettu 1,6-litrainen 103 kW (140 hv) diesel. Valmistaja ilmoittaa yhdistetyn ajotavan kulutukseksi 6,1 l/100 km ja CO2-päästöksi 160 g/km.

Ulkoa uutuuden tunnistaa kromatusta jäähdyttäjän säleiköstä, korin värisestä takapuskurista, kylkilistoista ja taustapeilien suojista sekä 17-tuumaisista kevytmetallivanteista. Ohjaamon tummat värit: musta kojelauta ja istuinverhoilu, tuovat autoon ripauksen urheilullisuutta.

Vivaro Sportivessa on vakiona avaimeton lukitus ja käynnistys sekä peruutuskamera. Lisäksi varustukseen kuuluvat etusumuvalot ja tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin.

Opel Vivaro Sportive 1,6 CDTI BiTurbo (140 hv) –malliston verolliset hintapyynnit alkavat 34 330 eurosta.


Puomilla varustettu STILL Ergopick

Still esittelee uuden alipainenostimella varustetun Still Ergopick -matalakeräilytrukin. Se perustuu Still CX-S 16 -matalakeräilytrukkiin ja on varustettu Schmalzin toimittamaan nostopuomiin asennetulla alipainenostimella.

Ergopick nostaa helposti enintään 40 kg kuormia. Sen nostosäde on 2,1 metriä 270 asteen alueella trukin ympärillä. ”S”-kirjain trukin nimessä tarkoittaa saksinostinta. Tämän nostimen avulla voi nostaa kaksi lavaa yhdessä 785 mm korkeudelle.


Käyttöauto Kokkola on Vuoden Citroën-jälleenmyyjä 2015

Käyttöauto Kokkola valittiin vuoden 2015 parhaaksi Citroën-jälleenmyyjäksiPäättyvän vuoden parhaat suoritukset Citroën-automyyntiverkostossa on palkittu. Vuoden parhaana jälleenmyyjänä huomioitiin Käyttöauto Kokkola. Palkinnon noutivat paikallisjohtaja Juha Vainionpää ja merkkivastaava Sami Pollarikoski. Parhaana henkilöautomyyjänä palkittiin automyyjä Jiri Sikiö Veho Herttoniemestä ja parhaana hyötyajoneuvomyyjänä Juha Koponen Hartikainen Oy:n Joensuun liikkeestä. Erikoishuomion, eli Andre Citroën-kunniamaininnan parhaasta yhteistyöstä sai Lappeenrannassa, Kotkassa, Kouvolassa ja Imatralla Citroën-myyjänä toimiva Auto-Suni-ketju.


Scanialla ennätysvuosi Saksassa

Scania on nostanut markkinaosuutensa Saksan raskaiden kuorma-autojen markkinoilla lähes 13 prosenttiin. Vuoden alusta lokakuun viimeiseen päivään mennessä Saksassa on rekisteröity yhteensä 6289 uutta Scaniaa. Viime vuonna vastaavalla ajanjaksolla rekisteröitiin 5355 Scaniaa, kasvua 17,4 prosenttia.

Valmistajan mukaan joka kahdeksas tänä vuonna Saksassa rekisteröity raskas kuorma-auto on Scania. Rekisteröintien odotetaan ylittävän 7000 rekisteröinnin rajapyykin vielä ennen vuoden vaihdetta.


Norwegianin viimeinen Boeing 737-200 jäi eläkkeelle

Norwegianin Boeing 737-300 -kone, jonka rekisterinumero on LN-KKW, teki tällä viikolla viimeisen lentonsa ja laskeutui Pohjois-Norjassa olevalle Bodön kentälle. Norwegian on nyt luopunut kaikkien Boeing 737-300 -koneiden käytöstä ja samalla yhtiön käytössä olevan kaluston keski-ikä alenee edelleen. Norwegianin kaluston keski-ikä on nyt 3,6 vuotta.

Norwegianilla on tilauksessa yli 250 lentokonetta mukaan lukien 100 uudenmallista Boeing 737MAX- ja 30 hieman aiempaa suurempaa Dreamlineria, Boeing 787-9 -konetta.


Suomen uusi jäänmurtaja Polaris

Arctech Helsinki Shipyardilla rakennettavan uuden sukupolven jäänmurtajan kaste suoritettiin 11. joulukuuta. Polaris-nimen saaneen jäänmurtajan kummina toimii eduskunnan varapuhemies Paula Risikko.

Helsingin telakalla rakenteilla oleva lähes 110-metrinen laiva poikkeaa aikaisemmista jäämurtajista monellakin tapaa. Aluksen suunnittelussa ja rakentamisessa on hyödynnetty suomalaisia teknologisia ratkaisuja, mitä edustavat muun muassa jäävahvistetut potkurilaitteet ja rungon sisälle rakennettu tehokas öljyntorjuntajärjestelmä. Alus voi käyttää polttoaineenaan sekä dieseliä että nesteytettyä maakaasua, eli LNG:tä.

Uusi jäänmurtaja on suunniteltu erityisesti Itämeren vaativaan jäänmurtoon ja alus varustetaan lisäksi öljyntorjunta- ja hätähinaustehtäviin. Polaris uitetaan ulos rakennushallista joulun jälkeen ja siirretään telakan varustelulaituriin, missä aluksen loppuvarustelu ja käyttöönotto tehdään. Jäänmurtaja luovutetaan asiakkaalle talvella 2016.


Toyota Baltic AS:lle uusi toimitusjohtaja

Kari Skogster on nimitetty Toyota Baltic AS:n toimitusjohtajaksi 1.1.2016 alkaen. Skogster jatkaa myös nykytehtävässään Toyota Auto Finland Oy:n toimitusjohtajana.

Skogster on toiminut Toyotan palveluksessa eri tehtävissä vuodesta 1985. Toyota Auto Finlandin toimitusjohtajaksi hän palasi Brysselistä Toyota Motor Europen jälkimarkkinointitoimintojen johtajan tehtävistä vuonna 2014.


Mersun GLC:lle TÜV-ympäristösertifikaatti

Saksalainen TÜV Süd on arvioinut Mercedes-Benzin GLC:n koko elinkaaren alkaen valmistuksessa käytettävistä materiaaleista ja päätyen lopulta auton kierrätykseen 200 000 kilometrin ajon jälkeen. Arvioinnin tuloksena GLC:lle myönnettiin TÜV-ympäristösertifikaatti todistuksena hyvästä ekologisesta suorituskyvystä. Vastaavan tunnustuksen sai myös GLC:n edeltäjä GLK vuonna 2009. Valmet Automotive ryhtyy valmistamaan GLC:tä Uudessakaupungissa vuonna 2017.


Uusi kuljetusyrittäjien yhdistys perustettu

Suomen Ammattiliikenne on Suomalaisten kuljetusyrittäjien edunvalvonta- ja palveluyhdistys. Yhdistys kertoo tarkoituksekseen huolehtia tiekuljetuksia suorittavien kuljetusliikkeiden ammatillisista eduista ja siten edistää kuljetusalan myönteisen taloudellisen kehityksen yleisiä edellytyksiä. Yhdistys huolehtii erityisesti vaarallisten aineiden tiekuljetuslogistiikassa palvelevien yritysten edunvalvonnasta ja ammattitaidosta.


Yrittäjistä joka neljäs yli 54-vuotias

Tilastokeskuksen työssäkäyntitilaston vuoden 2014 ennakkotietojen mukaan työllisiä oli hieman alle 2,3 miljoonaa. Ammattiasemaltaan yrittäjiä heistä oli 243 000, mikä oli 10,7 prosenttia kaikista työllisistä. Yrittäjistä 27 prosenttia oli yli 54-vuotiaita ja vain 2 prosenttia alle 25-vuotiaita. Naisten osuus yrittäjistä oli 33 prosenttia. Yrittäjissä ovat mukana myös maatalousyrittäjät.

Yrittäjien osuus työllisistä oli vuosien 1987–2014 välisenä ajanjaksona matalin vuonna 2008, jolloin yrittäjiä oli 10,1 prosenttia työllisistä. Vuoteen 2014 mennessä osuus kasvoi 10,7 prosenttiin. Vaikka yrittäjien kokonaismäärä väheni edellisvuodesta yli 2 000 henkilöllä (-0,8 %), yrittäjien osuus kaikista työllisistä nousi hieman. Yrittäjien osuuden kasvua selittää se, että suhteessa yrittäjiin palkansaajien määrä vähentyi enemmän. Palkansaajia olikin lähes 32 000 (-1,6 %) edellisvuotta vähemmän.

Työllisistä miehistä oli yrittäjiä 14,5 prosenttia, kun taas naisilla osuus oli vain 7,1 prosenttia. Yrittäjämiesten osuus työllisistä on kasvanut tasaisesti viimeisten vuosien aikana. Yrittäjänaisten osuudessa ei ole tapahtunut muutosta tarkasteluajanjaksona.

(Lähde: Työssäkäyntitilasto, Tilastokeskus)