MAN - Vaihtoautot

Mercedes-pakettiautomyynti lähes viime vuoden tahdissa

Mercedes-Benz on pakettiautorekisteröinneissä syyskuun jälkeen Suomen 3. suosituin merkki 1237 autolla ja 13,4 prosentin markkinaosuudella. Huolimatta koronan leimaavasta vuodesta Mercedes-Benz-pakettiautojen rekisteröinnit ovat lähes viime vuoden vastaavan ajan tahdissa (– 6,9 %). Vito on tällä hetkellä 4. kysytyin pakettiautomalli, sillä niitä on rekisteröity 741 kappaletta. Viton markkinaosuus pakettiautokaupassa on 8 prosenttia. Sprinter on suosikkilistan sijalla 7 yhteensä 365 autolla ja 4 prosentin osuudella.


Caetano voitti Barcelonan vetybussitarjouksen - yllättäjänä Hyzon

Portugalilainen CaetanoBus voitti Barcelonan kaupungin ensimmäisen tarjouskierroksen 8 vetybussista H2.CityGold kaupunkibussillaan. Aiemmin sillä on kahden bussin tilaus Saksasta.

Caetano H2 vetybussia on tarjolla 10,7 ja 12 m pitkinä. Bussit ovat tulosta tiiviistä yhteistyöstä Toyotan kanssa. Toyotan 60 kW polttokenno ja Siemensin 180 kW sähkömoottori, ZF:n akselit ja pieni LTO akku kuuluvat varustukseen. Vetysäiliöt on sijoitettu katolle. H2 CityGold kulkee 400 km yhdellä alle 9 minuuttia kestävällä vetytankkauksella.

Lue lisää...


Autoteollisuus vahvasti Itä-Euroopassa

Puola, Romania, Tsekki ja Unkari mahtuvat autoteollisuuden työpaikkojen määrässä Euroopan 10 suurimman joukkoon. Kahden suurimman, Saksan ja Ranskan jälkeen ne valloittavat sijat 3., 4., 5. Ja 9.

Suuret automaat Italia (6.) ja Isobritannia (7.) ja Espanja (8) löytyvät listan loppupäästä. Ruotsi tarjoaa yllätyksen sijoittumalla Euroopan 10. suurimmaksi autoteollisuuden työpaikkoja tarjoavaksi maaksi.

Lue lisää...



Micheliniltä kahden kulutuspinnan "talvi-kesärengas"

Michelin X Multi HD D

Michelin X oli kaikkien teräsvyörenkaiden isä ja äiti jo 1960-luvulla.  Teräskaapelivahvistus Powercoil sekä teräsvaijerivyö Infinicoil muodostavat tänä päivänä raskaan liikenteen Michelin X Multi-renkaiden rungon.

X Multi HD D on tarkoitettu raskaan vetäjän vetoakselille 22.5-tuumaisena keskipitkille matkoille ja jakeluajoon, myös puu- ja meijerikuljetuksiin. Kun renkaan kuvio kuluu loppuun se on jälkiuritettavissa uuteen käyttövaiheeseen, minkä jälkeen vielä pinnoitettavissa.

Lue lisää...


MAN iskee kaasu-hybridibusseilla

100 MAN kaasubussia Pariisiin, 15 biokaasubussia Saksan Oldenburgiin... MANille satelee Lion's City kaupunkibussitilauksia uudella E18 moortorisarjalla ja MAN EfficientHybrid sähköavustimella.

Jokseenkin kaikki Lion's City kaupunkibussit lähtevät maailmalle jarruenergiasta sähköä keräävällä EfficienHybrid järjestelmällä. Se lataa sähköenergiaa bussin sähköjärjestelmälle ja avustaa bussin kulkua kaasun voimalla.

Lue lisää...


Muutoksia Nokian Renkaiden johtoryhmässä

Anna Hyvönen, Nokian Renkaiden Pohjoismaista ja Vianorista vastaava johtaja (SVP Nordics and Vianor) ja johtoryhmän jäsen, on nimitetty Nokian Renkaiden Pohjois-Amerikasta, Pohjoismaista ja Vianorista vastaavaksi johtajaksi (SVP North America, Nordics and Vianor).

Uudessa roolissaan Anna Hyvösen vastuulle tulee Pohjois-Amerikka hänen aikaisempien vastuualueidensa lisäksi. Mark Earl, joka on toiminut Nokian Renkaiden Amerikasta vastanneena johtajana ja johtoryhmän jäsenenä, on päättänyt jäädä pois yhtiön palveluksesta siirtyäkseen uusiin haasteisiin. Pohjois-Amerikan myyntijohtaja Tommi Heinonen raportoi jatkossa Anna Hyvöselle.

Lue lisää...


Kiitosimeon Oy ostaa Truck-Oil Oy:n koko osakekannan

Kiitosimeon osti

Kiitosimeon Oy ja Truck-Oil Oy ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jolla koko TruckOil Oy:n liiketoiminta siirtyy Kiitosimeon Oy:lle 1.10.2020 alkaen.

Truck-Oil on paimiolainen perheyritys, joka kuljettaa 14:llä ajoneuvoyhdistelmällä kevytöljytuotteita Varsinais-Suomen, Satakunnan ja Pirkanmaan alueilla. TruckOilin liiketoiminnan vuosiliikevaihto on noin 3,5 miljoonaa euroa, mikä nostaa Simeon-konsernin vuosittaisen liikevaihdon reilusti yli 70 miljoonan euron.

Lue lisää...


Infraurakoitsijoiden tilauskanta romahti kesällä 2020

Infraurakoitsijoiden tilauskannan pituus romahti kesällä 2020 alle puoleen vuoden takaisesta. Näkymät ovat heikoimmat sitten vuoden 2008 finanssikriisin. Tiukka tilanne voidaan kuitenkin kääntää Suomelle mahdollisuudeksi. Jouduttamalla välttämättömiä ja jo suunniteltuja julkisia infrahankkeita voimme pehmentää merkittävästi koronakriisin taloudelle aiheuttamaa iskua.

Infraurakoitsijoiden tilauskannan pituus romahti kesän 2020 aikana. Se lyheni alle neljään kuukauteen, kun se vuosi sitten oli 8,25 kuukautta. Tätä huonompi tilanne oli viimeksi finanssikriisin jälkeen.

Lue lisää...


Valoa tarvitaan, mutta liika on liikaa!

Saksan Westpfalzin poliisi pysäytti syyskuussa moottoritie A6:lla säiliörekan, joka valaisi iltataivasta silmänkantamattomiin. Pysäytettyään yhdistelmän poliisi joutui toteamaan, että enimmäismäärään nousevien ajo- ja apuvalojen lisäksi ajokki kantoi päällään yli 110 LED-koristevalopistettä.

Lue lisää...


Uutta ulkona - uutta sisällä


Volvo esitteli uutta mallistoaan Vantaan Volvo Truck Centerissä. Merkittävimmin on uudistunut Volvo FM/FMX-mallisto, joka on saanut uuden ohjaamomalliston. Ohjaamovalikoima on nyt sama kuin FH-autoissa, mutta matalampana. Lieneekin hyvin mahdollista, että FM-mallisto on jatkossa useamman kuljetusyrityksen kohdalla varteenotettava vaihtoehto FH-malliston vetureille.

Suomalaiset kuljetusyrittäjät pääsevät vihdoinkin reaalimaailmassa tutustumaan Volvon uudistuneeseen FM/FMX/FH ja FH16-mallistoihin. Kävimme tutkimassa, millaisia uutuuksia ja uusia tai hienosäädettyjä ratkaisuja Volvolla on jatkossa tarjolla.

Lue lisää...


Petri Aarnio LänsiAuto Drive Oy:n toimitusjohtajaksi 1.12.2020

DI Petri Aarnio on nimetty LänsiAuto-konserniin kuuluvan Opel Suomen ja Baltian maahantuontiyhtiön LänsiAuto Drive Oy:n toimitusjohtajaksi 1.12.2020 lähtien.

Petri Aarnio on työskennellyt autoalalla viimeksi Vehon henkilöautoliiketoiminnan johtajana vastuullaan muun muassa Mercedes-Benz -henkilöautojen maahantuontitoiminnot. Tätä ennen hän vastasi K-Autossa Audin maahantuonnista. LänsiAutoon hän siirtyy Bonava Suomi Oy:n kaupallisen johtajan tehtävästä.

Lue lisää...


Liikennepolttoaineiden kulutus romahti keväällä

Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan energian kokonaiskulutus oli 628 petajoulea tammi-kesäkuussa, mikä oli 10 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Sähkön kulutus oli 41,6 terawattituntia (TWh), eli 7 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Polttoaineiden energiakäytön hiilidioksidipäästöt laskivat 15 prosenttia viime vuodesta

Koronan vaikutus näkyi öljyn ja erityisesti liikenteen polttonesteiden kulutuksessa vuoden toisella neljänneksellä. Moottoribensiinin kulutus väheni 35 ja dieselin kulutus 25 prosenttia edellisvuoden toisesta neljänneksestä. Kansanvälisessä lentoliikenteessä käytetyn lentopetrolin kulutus väheni 90 prosenttia viime vuoden toisesta neljänneksestä. Tammi-kesäkuussa öljyä kulutettiin kokonaisuudessaan 13 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin.


Anders Karlsson jatkoi matkaa

Anders Karlsson, Sveriges Åkeriföretag

Ruotsin tunnetuimpiin kuljetus- ja logistiikka-alan toimittajiin lukeutuva Anders Karlsson on kuollut. Kuljetusnet.fi:n, Ajolinjan sekä Auto, tekniikka ja kuljetuksen läheisenä yhteistyökumppanina toiminut Karlsson oli kuolleessaan vasta 50-vuotias.

Anders Karlsson ehti toimia Res- & Trafikforum lehden, Transport & Logistik lehden ja viimein kuolemaansa saakka Sveriges Åkeriföretag järjestön (vastaa Suomen SKAL:ia) Lastbilen -lehden päätoimittajana.

Lue lisää...


Poliisi ja syyttäjät hämäräpuuhissa. Liki 3 vuotta tuloksetonta onnettomuustutkintaa Destian pelastamiseksi

Liki kolme vuotta on jatkunut Jyrki L:n kuolemaan johtanut onnettomuustutkinta. Kukaan ei tiedä milloin se valmistuu.

Valtakunnansyyttäjä Jukka Rappe hylkäsi Sisä-Suomen poliisin ja syyttäjä Antti Virtasen 19.6.2018 tekemän, Destian mittauksiin perustuvan onnettomuuspäätelmän kelvottomana. Rappe määräsi johtavaa kihlakunnansyyttäjää tai hänen valtuuttamaa "jatkamaan esitutkintaa asianmukaisesti"!

Lue lisää...


Väylävirasto: Tunninjunalla 26 km:n, 8 minuutin säästö maksaa 2,7 miljardia

Väylävirasto on julkistanut laskelmansa Turun Tunninjunan hinnasta. Laskelmasta selviää, että rakentamalla oikorata Espoo-Salo lyhennetään Helsinki-Turku rautatietä 26 km. 200 km/t nopeutta kulkeva juna lyhentää siten matka-aikaa vähemmän kuin 8 minuuttia. Tämä saavutetaan oikoradalla, jonka hinnaksi tulee 2,7 miljardia euroa.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!