TIP-Trailer services

Hiekoitussepeli pakolliseksi turvavarusteeksi kuorma-autoihin

Raskaan kaluston talvirengasmääräyksiä selvittävän työryhmän tänään antama asetus tuo useita muutoksia raskaan kaluston pakolliseen katsastusvarustukseen.

Uuden asetuksen mukaan kaikki yli 3,5 tonnin kokonaispainoiset ajoneuvot on katsastettava vuodenajasta riippumatta vähintään M+S merkityillä nastoitetuilla talvirenkailla. Lisäksi autossa on oltava kaksi, eri puolille autoa sijoitettua, vähintään 25 kg painoista hiekoitussepelisäkkiä erikoistilanteita varten.

Hiekoitussepeliksi ei sovi mikä tahansa aines. Käytettävän sepelin tulee täyttää EU:n tuoreen kuivaseulontadirektiivin vaatimukset. Aineksen tulee olla kuivapestyä ja kemikaalivapaata graniittia tai gneissiä, jossa lujikkeen raekoon enimmäismitat ovat maksimissaan 64, 32,16, 8, 4, 2, 1, 0,5, 0,25, 0,125 tai 0,063 mm.

Työryhmää vetävä lento- ja moottoripyörien kansallisista rakennemuutoksista vastaava yli-intedentti Heli Kopteri kertoo: malli uusiin määräyksiin on haettu Norjasta.  – Emme me voi lähteä omin päin suunnittelemaan tai muuttelemaan EU:n asettamia rengasmääräyksiä. Siksi mallia on hyvä ottaa EU:n mallimaasta Norjasta, Kopteri sanoo.

Uudet katsastusmääräykset astuvat voimaan 30.2.2016


Hiabille ajoneuvotrukkitilaus Pohjois-Amerikasta

Cargoteciin kuuluva Hiab on saanut merkittävän tilauksen MOFFETT-ajoneuvotrukeista. Tilaajana on yli 1 840 sisustus- ja rautatavarakauppaa pohjoisamerikkalainen Lowe's.Tilauksen arvo on noin 10 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria ja laitteet toimitetaan vuoden 2015 aikana.

MOFFETT-ajoneuvotrukkeja kuljetetaan rekan tai peräkärryn takaosassa, josta ne voidaan ottaa käyttöön alle minuutissa. Lowe's:ille toimitettavassa M8-mallissa on 2 500 kilon nostokapasiteetti, ja sitä voidaan käyttää erilaisissa teollisissa ja kaupallisissa sovelluksissa, myös vaikeissa maastoissa. Kyseinen tilaus on jatkoa Lowe'sin vuonna 2014 tekemälle ajoneuvotrukki-tilaukselle.


Saimaan kanava avataan liikenteelle 4.4.

Saimaan kanava avataan liikenteelle lauantaina 4.4.2015 aamulla klo 6.00. Hinaajat Protector ja Meteor avaavat ensimmäiseksi väylät Etelä-Saimaan satamiin eli Lappeenrantaan, Joutsenoon ja Imatralle. Ensimmäiset rahtialukset ovat tulossa kanavaan heti avausviikonloppuna.

Väylien avaaminen etenee etelästä kohti pohjoista. Sunnuntaina avataan väylät Savonlinnaan, Joensuuhun ja Puhokselle. Maanantaina väylät on tarkoitus avata Varkauteen asti. Väylien avaamisen tarkka aikataulu ja järjestys riippuvat rahtiliikenteestä.



Suomen Tieyhdistys SKAL ry:n EU-edunvalvonnan piiriin

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n maantieliikenteen järjestöille ja Suomen Yrittäjille tarjoama edunvalvontapalvelu saa uuden ulottuvuuden, kun Suomen Tieyhdistys tulee mukaan toimintaan. Tieyhdistys saa EU-edunvalvonnan kautta liikenteeseen ja tieverkkoon liittyvää ajankohtaisia raportteja sekä edunvalvontapalveluita. Brysselin toimiston pääpainopisteenä säilyvät Suomen Yrittäjien ja maantieliikenteen järjestöjen edunvalvonta-agendat.

Lue lisää...


Lakimuutos sallisi kevyeiden sähkökulkuneuvojen käytön

Liikenne- ja viestintäministeriö ryhtyy valmistelemaan lakimuutosta, joka sallisi esimerkiksi sähkömoottorin voimin kulkevien potkulautojen ja Segway-tyyppisten laitteiden käytön tieliikenteessä. Nykysäädösen mukaan mainittuja kulkuvälineitä saa käyttää ainoastaan suljetuilla alueilla ja sisätiloissa.

Kevyet, enintään 15 km/h kulkevat laitteet rinnastettaisiin liikennesäännöissä potkulautoihin ja rullaluistimiin, eli niihin sovellettaisiin jalankulkijan liikennesääntöjä. Kävelyä avustavan tai korvaavan laitteen käyttö on tähän saakka ollut sallittua vain vammaisille henkilöille. Tämä rajoitus poistettaisiin.

Isompia, enintään 25 km/h kulkevia laitteita saisi käyttää polkupyöräilijän liikennesäännöillä, mutta tasapainottuvia kulkuvälineitä kuten Segwayta saisi käyttää myös jalkakäytävillä – kunhan niillä ajetaan kävelynopeutta. Kuten polkupyörissä, näissä laitteissa täytyisi olla muun muassa heijastimet ja äänimerkinantolaite. Käyttäjän tulisi polkupyöräilijän tavoin myös käyttää kypärää.

Lainmuutoksen taustalla on EU-sääntelyn muutos, jonka vaikutuksesta Suomi voi kansallisesti päättää sellaisista kevytajoneuvoista, joita nykyinen lainsäädäntö ei tunnista. Tällaisia ajoneuvoja ovat esimerkiksi niin sanotut senioriskootterit, tasapainotetut yksi- tai useampipyöräiset henkilökuljettimet ja sähköavusteiset polkupyörät.

Sähköavusteiset polkupyörät on jo aiemmin rinnastettu tavalliseen polkupyörään ja niiden suosiota yritetään lisätä erillisellä toimenpideohjelmalla. EU-asetuksen arvioidaan kasvattavan entisestään erityisesti sähköpyörien suosiota.


DAF maahantuonti uusiin tiloihin

Uudet toimitilat on rakennettu korkeita autoja silmällä pitäen. Ulkomainokset nostetaan seinälle ensi viikon aikana.

DAF hyötyajoneuvojen maahantuontia ja huoltoa harjoittava CT Finland Oy toimii nyt uusissa, Machineryltä vuokratuissa tiloissa Vantaan Ansatiellä.

– Muutto on sujunut suunnitelmien mukaisessa aikataulussa. Myynnin ja korjaamon kalusteet sekä varaosavaraston siirto Rajamäeltä käynnistettiin viime viikon keskiviikkona. Huolto saatiin takaisin normaalirytmiin jo perjantaina, joten nyt on jo täysi tohina päällä, kertoo Juha Aapro CT Finlandilta. Rakennuksen ulkopuoliset mainokset ja opasteet pitäisi olla pystyssä viimeistään ensi viikon alkupuoliskolla, Aapro lisää.

Suomen tuoreimman DAF myymälän/huoltopisteen virallisia avajaisia vietetään 16.4. osoitteessa Ansatie 5.


Haminaan suunnitellaan LNG-terminaalia virolaisyhteistyössä

Haminan Energia Oy kehittää nesteytetyn maakaasun tuontia LNG-tuontiterminaalin kautta. Terminaali kehitetään ja rakennetaan yhteistyössä virolaisen Alexela Varahalduse AS:n kanssa HaminaKotka Satama Oy:n Haminan öljy- ja kaasusatamaan. Alexela Varahalduse AS on Viron Paldiskiin rakennettavan LNG-terminaalin ja sen toimitus- ja jakelupalveluiden kehittäjä.

Haminan LNG-terminaali on mahdollista ottaa käyttöön vuonna 2018. Nesteytettyä maakaasua voidaan vastaanottaa ja varastoida 30 000 m3:n säiliöterminaaliin, josta se höyrystetään suoraan maakaasun jakeluverkkoon toimitettavaksi yritys- ja yksityisasiakkaiden käyttöön. LNG voidaan bunkrata suoraan aluksiin tai toimittaa säiliöautoilla teollisuuden ja liikenteen käyttöön. Lopullinen investointipäätös tehdään vuoden lopulla.


100 Renault henkilö- ja tavara-autoa 24Rentille

Kuvassa vasemmalta: Hannu Kuisma, yritysmyyntipäällikkö, autoverkkokauppa.com, Matti Hänninen, toimitusjohtaja 24Rent, Kari Wikholm, myyntijohtaja autoverkkokauppa.com, Kari Seuna, Partner 24Rent, Heikki Vuorinen toimitusjohtaja Nordic Automotive Services Oy

Liikkumispalveluiden ja -tietojärjestelmien kehittämiseen keskittyvä 24 Rental Network Oy ja Bassadone Automotive Nordicin omistama Autoverkkokauppa.com ovat solmineet mittavan yhteistyösopimuksen koskien Renault henkilö- ja tavara-autojen toimittamisesta. Sopimuksen yhteisarvo on verollisin vähittäismyyntihinnoin yli 3,1M euroa.

24 Network Rental Oy:n toimitusjohtaja Matti Hänninen: ”Olemme sitoutuneet uusien liikkumispalvelujen tuottamiseen ja julkisen liikenteen täydentämiseen autojen yhteiskäytöllä. Sujuva liikenne kuuluu kaikille suomalaisille ja haluamme edesauttaa sitä myös pk-seudun ulkopuolella. Digitaalinen hankintakanava sopi hyvin toimintamalliimme ja koko prosessi sujuikin poikkeuksellisen vaivattomasti."


Kalmar investoi Tampereelle

Cargoteciin kuuluva Kalmar on päättänyt investoida noin kolme miljoonaa euroa uuteen satama-automaation testaus- ja kehitysalustaan Tampereen teknologia- ja osaamiskeskuksessaan. Alustaa käytetään ensisijaisesti asiakasprojektien ja uusien tuoteversioiden testaukseen. Investointiin sisältyy kaikki automatisoituun konttikenttätoimintoon tarvittavat moduulit, kuten täydellinen automaatiojärjestelmä ja uusi automaattinen konttinosturi (ASC), sekä tutkimus ja tuotekehitys. 

Vuosina 2011-2013 Cargotec investoi noin 35 miljoonaa euroa Tampereen teknologia- ja osaamiskeskuksen rakentamiseen.

Lue lisää...


Trafic Index 2014: Ruuhkamaksut eivät vähennä ruuhkia

Helsingissä ja Turussa liikenne sakkaa lähes yhtä paljon, kun taas Tampereen ruuhkat ovat selvästi lievempiä, paljastuu 218 eri kaupungin autoliikennettä 36 eri maassa seuraavasta TomTomin Traffic Index –raportista.

Lievästä ruuhkatilanteen kiristymisestä huolimatta Suomen kaupungit sijoittuvat eurooppalaisessa vertailussa keskitason paremmalle puolelle. Helsinki on 103:n kaupungin vertailussa Euroopan 65. ruuhkaisin kaupunki. Pohjoismaissa liikenne takkuaa eniten Tukholmassa, vaikka kaupungissa on käytössä ruuhkamaksut. Helsinkiä ruuhkaisempaa on myös Oslossa ja Stavangerissa.

Lue lisää...


Suomessa suunniteltu ja valmistettu vastapainotrukki palkittiin

Roclan suunnittelema ja valmistama Cat® EP35N 80V -vastapainotrukki on saanut red dot 2015 -muotoilupalkinnon. Roclan ensimmäisen oman vastapainotrukkimalliston suunnittelun lähtökohtana oli luoda markkinoiden paras käyttäjäkokemus, mikä vakuutti myös kansainvälisen 38-jäsenisen red dot -tuomariston heidän testatessaan uutuustrukkia.


Renault Trucks T -sarja Optifuel versiona

Renault Trucks T-sarjan vetoautot ovat nyt saatavilla Optifuel-versioina. Optifuel on ratkaisu, joka on suunniteltu pienentämään polttoaineenkulutusta ensimmäisestä ajokilometristä alkaen. Siinä yhdistyvät Renault Trucks T-sarjan teknologia, aerodynamiikkaa parantavat varusteet, Optifleet kuljetusten tietojärjestelmä sekä räätälöity kuljettajakoulutus.

Lue lisää...


Suuri huoltoseisokki Neste Oilin Porvoon jalostamolla

Neste Oilin Porvoon jalostamo pysähtyy suunniteltua huoltoseisokkia varten huhtikuussa 2015. Noin 100 miljoonan euron ja lähes 4 500 työntekijää työllistävä seisokki on jalostamon kaikkien aikojen suurin.

Seisokki alkaa yksiköiden alasajolla pääsiäisen jälkeisellä viikolla ja kestää noin 8 viikkoa. Jalostamon tuotanto on seisokin ajan pysähdyksissä, joten seisokin aikana Neste Oil myy varastoituja tuotteita. Jalostamon öljysatama ja tuotteiden jakelu maanteitse toimivat huoltotöiden ajan normaalisti.

Suunnitellut huoltoseisokit ovat tärkeimpiä toimia jalostamon turvallisuuden ja toimintavarmuuden ylläpitämiseksi, ja ne toteutetaan 4-5 vuoden välein. Myös lakisääteiset painelaitetarkastukset ja huoltotyöt edellyttävät säännöllistä huoltopysäytystä. Porvoon jalostamon edellinen suurseisokki oli vuonna 2010.

Lue lisää...


Yksityisteille haetaan uusia tieisännöitsijöitä

Suomi on ainoa maa, jossa yksityisteillä on tieisännöitsijätoimintaa. Yksityisteiden tieisännöitsijöitä on tähän mennessä koulutettu yhteensä noin 250.

Kysyntätarpeen takia yleishyödyllinen Suomen Tieyhdistys kouluttaa ensi syksynä uudet, noin 20 tieisännöitsijää. Hakeutuminen koulutukseen tapahtuu huhtikuun aikana Tieyhdistyksen kotisivujen kautta.

Toimitusjohtaja Jaakko Rahjan mukaan tieisännöitsijäksi soveltuu parhaiten henkilö, jolla on entuudestaan yksityistieasioiden perustuntemusta. Valmennuskoulutuksesta huolehtii yleishyödyllinen Tieyhdistys liikenneviranomaisen tukemana.


Solarikselle iso raitiovaunutilaus

Leipzigin liikenneviraomainen on tehnyt Solariksen kanssa perussopimuksen 41 Tramino-raitiovaunun toimittamisesta. Raitiovaunut valmistetaan vuosina 2016-2020. 2,3 metriä leveät ja 45 metriä pitkät raitiovaunut voivat kuljettaa yli 200 matkustajaa.