SuperMax – Valmiina töihin!

Tässä on uusi VW Transporter

Volkswagen esitteli myöhään eilen illalla Amsterdamissa kansainväliselle lehdistölle järjestetyssä tilaisuudessa kuudennen sukupolven Transporterin, mallin 65-vuotisjuhlan yhteydessä. Uuden mallisukupolven kerrotaan olevan nykyistä turvallisempi, taloudellisempi ja viihtyisämpi.

T6 mallisarjan yhteydessä lanseerataan uuden sukupolven TDI moottorit. EA288Nutz –koodinimellä kutsuttavat moottorit on suunniteltu erityisesti hyötyajoneuvokäyttöön.

T6:n konehuoneeseen tarjotaan nelisylinteriset bensiini ja diesel moottorivaihtoehdot. Dieselmoottorin iskutilavuus on 1968 cm3 Sitä on saatavilla 62 kW / 84 hv , 75 kW / 102 hv , 110 kW / 150 hv ja 150 kW / 204 hv teholla. Bensiinivaihtoehtojen iskutilavuus on niin ikään 2,0 litraa. Tehovaihtoehtoja on kaksi 110 kW / 150 hv ja 150 kW / 204 hv.

Kaikissa E5- ja E6 –päästötason moottoreissa on vakiona Start/Stop –järjestelmä. Valmistajan mukaan uudet moottorit pienentävät polttoaineenkulutusta keskimäärin 15 prosentilla nykyisin käytettävään moottorisukupolveen verrattuna.

Kojelauta on kokonaan uusittu

Volkswagen Transporter T6 –mallisukupolvi esitellään seikkaperäisesti seuraavassa 29.4. ilmestyvän Auto, tekniikka ja kuljetus –lehden (Atk4/15) sivuilla.


Kabotaasimiesten kalut reistailevat

Vaalimaan rajanylityspaikan kautta kulki tammi-maaliskuussa 2015 keskimäärin 16 000 rekkaa kuukaudessa.

Tammikuussa Vaalimaan tulli tarkasti 212 raskasta ajoneuvoa. Korjausmääräyksen sai 73 % tarkastetuista, 31 % käännytettiin takaisin Venäjälle ja 20 % sai lisäksi sakon. Helmikuussa tarkastuksia tehtiin 278, joista korjausmääräyksen sai 70 %, 34 % käännytettiin ja sakko kirjoitettiin 25 %:lle. Maaliskuun luvut jatkavat samaa suuntausta, 238 tarkastusta, joista 70 % sai korjausmääräyksen, 37 % käännytettiin ja 22 % sai lisäksi sakon. Luvut perustuvat Tullin julkaisemiin tietoihin.

Ajoneuvojen käännyttäminen koskee pääasiassa EU/ETA alueen ulkopuolisia kuljetusyksiköitä. EU/ETA alueelta tulevat ajoneuvot määrätään tarvittaessa valvontakatsastukseen.


Engcon uudistaa kaivukoneiden harjalaitteen

Vuonna 2009 Engcon esitteli kaivukoneisiin tarkoitetun harjalaitesarjan. Harjalaitteita on saatavana viitenä eri leveytenä (800–2 000 mm), ja niitä uudistetaan nyt merkittävästi. Lisävarusteena on nyt tarjolla täysin uusi roiskesuoja, joka peittää puolet harjalaitteesta ja estää soran sinkoutumisen harjauksen aikana. Roiskesuoja on säädettävissä kolmeen eri asentoon, ja se voidaan tarvittaessa poistaa helposti. Moduulirakenteiset harjalaitteet on nyt varustettu ruuvikiinnitteisillä sivukappaleilla/päädyillä, harjan laatua on parannettu ja välirenkaat on poistettu käytöstä. Nämä parannukset helpottavat ja nopeuttavat harjan vaihtoa.



VW hyötyajoneuvot vahvassa kasvussa Euroopassa

Kuluvan vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana Volkswagen Hyötyajoneuvot toimitti asiakkailleen maailmanlaajuisesti yhteensä 108,200 kevyttä hyötyajoneuvoa. Kasvua viime vuoden vastaavaan ajankohtaan oli lähes viisi prosenttia (2014 Q1: 103,200; +4.8 %).

Volkswagen malliston kysyntä on kasvanut vahvimmin Länsi-Euroopan markkina-alueella, peräti 8 %. Itä-Euroopan, Afrikan ja Etelä-Amerikan markkinoilla valmistaja on kohdannut suuria haasteita kuluneella vuosineljänneksellä ja myyntiluvut ovat kääntyneet vahvasti laskusuuntaisiksi. Mallistosta parhaiten menekkiään ovat nostaneet T-sarja ja Caddy –mallisto.

Pian esiteltävien ja markkinoille tuotavien uusien T- ja Caddy –mallien myötä Volkswagen odottaa nostavansa markkinaosuuksiaan entisestään.


Raskaan liikenteen ajoneuvojen kunto huolestuttaa itärajalla

Alkuvuoden ajoneuvotarkastusten tulokset ovat karua luettavaa.

Vaalimaan rajanylityspaikan kautta kulki tammi-maaliskuussa 2015 keskimäärin 16 000 rekkaa kuukaudessa. Tammikuussa Vaalimaan tulli tarkasti 212 raskasta ajoneuvoa. Korjausmääräyksen sai 73 % tarkastetuista rekoista, 31 % käännytettiin takaisin Venäjälle ja 20 % sai lisäksi sakon. Helmikuussa tarkastuksia tehtiin 278, joista korjausmääräyksen sai 70 %, 34 % käännytettiin ja sakko kirjoitettiin 25 %:lle rekoista. Maaliskuun luvut jatkavat samaa suuntausta, 238 tarkastusta, 70 % sai korjausmääräyksen, 37 % käännytettiin ja 22 % sai lisäksi sakon.

Käännytykseen, sakkoon ja korjausmääräykseen johti useimmiten jarrujen puutteellinen kunto. Usein yhdessä ja samassa autossa oli useita vikoja, esimerkiksi tehottomat tai puoltavat jarrut tai selkeä jarruvoimaero eri akseleilla, öljyvuotoja moottorissa, ohjauksen nivelien välyksellisyydet, tuulilasi rikki, vilkku tai ajovalot eivät toimi, kuorma on sitomatta tai huonosti sidottu. Lisäksi tarkastuksissa paljastui kuljettajien ajo- ja lepoaikarikkomuksia sekä ajopiirturin huijauslaitteita.

Ajoneuvojen käännyttäminen koskee pääasiassa EU/ETA alueen ulkopuolisia kuljetusyksiköitä. EU/ETA alueelta tulevat ajoneuvot määrätään tarvittaessa valvontakatsastukseen lähimmälle katsastusasemalle.


Turvallisuus Suomen tieliikenteessä parantunut

Trafin tiedotteen mukaan vuonna 2014 Suomen tieliikenteessä menehtyi ennakkotietojen mukaan yhteensä 226 ihmistä, mikä on ennätyksellisen vähän aikaisempiin vuosiin verrattuna. Koko EU:n alueella tieliikenteessä kuoli ennakkotietojen mukaan vuonna 2014 vajaat 25 700 ihmistä eli keskimäärin noin 70 ihmistä päivässä. Miljoonaa asukasta kohden kuolleita oli 51 henkilöä koko EU:n alueella. Suomessa vastaavasti suhteutettu kuolleiden määrä oli 41 henkilöä vuonna 2014.

Vuonna 2014 Suomen tieliikenteessä kuolleiden määrä oli asukaslukuun suhteutettuna EU-maista seitsemänneksi alhaisin. Samalla taittui useamman vuoden jatkunut kehitys, jossa Suomen sijoitus EU-maiden joukossa on laskenut tasaisesti. Viime vuonna tieliikenteen kannalta turvallisimmat EU-maat olivat Malta, Alankomaat, Ruotsi ja Yhdistynyt kuningaskunta. Suomen edelle sijoittuivat myös Tanska ja Espanja.

Lue lisää...


Maastonokka FH Volvoon

Volvo Trucks tuo FH mallivalikoimaansa uuden, vahvistetulla etuosalla varustetun ohjaamovaihtoehdon maansiirto- ja puutavarakuljetusasiakkaiden tarpeisiin.

Hytin etuosa on tekniseltä rakenteeltaan samankaltainen kuin maansiirtotehtäviin suunnitellussa Volvo FMX:ssä. Puskuri, kulmapalat ja pohjapanssari on valmistettu 3 mm paksuisesta teräksestä. Kiinteä askelma pohjapanssarin yläpuolella on integroitu etupuskurin rakenteeseen.

Suurempi ja korkeammalle sijoittuva puskuri ulottuu 13 cm vakiopuskuria pidemmälle. Uuden keulan avulla saavutetaan parempi lähestymiskulma – parhaimmillaan jopa 20 astetta. Lisähinnasta keulaan on tarjolla 36 tonnia kestävä vetosilmukka.

Uusi etuosa on tilattavissa uusiin Volvo FH ja Volvo FH16 –kuorma-auto-malleihin ja ensiesittely järjestetään Intermat-rakennus- ja maansiirtomessuilla Pariisissa (20.-25.4.2015).


Liikenteen vienninedistämisohjelma alkanut

Finpron Export Finland -toiminto on käynnistänyt uuden vienninedistämisohjelman. Sen tavoitteena on auttaa suomalaisia yrityksiä hyödyntämään uutena avautuvat kansainväliset älyliikenteen ja liikenteen palvelumarkkinat.

MaaS (Mobility as a Service) -ohjelma toteutetaan Team Finland-toimijoiden, ITS Finlandin sekä yritysten kesken. Ohjelman tavoitteena on edistää suomalaisten pk-sektorin yritysten liikevaihdon kasvua, vientiä ja kansainvälistymistä konkreettisin keinoin. Kasvuohjelman päämarkkina-alueet ovat Saksa, UK, Italia, Espanja, Yhdysvallat sekä Etelä-Korea.


40 asteen pakkasessa toimiva sähköveturi VR:lle

Siemens on tuonut Suomeen testeihin Vectron-sähköveturin. VR Group on tilannut 80 uutta sähköveturia Siemensiltä. Siemensiltä tilattava veturityyppi räätälöidään Suomen rataverkolle ja haastaviin sääoloihin sopivaksi ja testataan perusteellisesti ennen käyttöönottoa. Kevään ja kesän aikana Suomessa kulkeva Vectron ei vielä vastaa täysin ominaisuuksiltaan VR Groupin käyttöön tulevaa veturia.

Testi-Vectron eroaa VR Groupille tulevasta veturista ominaisuuksiltaan ja ulkonäöltään. Pohjoisen haastavien lumiolosuhteiden takia esimerkiksi veturin alustan rakennetta kehitetään, ilmanottoaukot siirretään katolle ja keulaa vahvistetaan. VR Groupille räätälöity veturi toimii jopa 40 asteen pakkasessa.

VR Groupin sähköveturin koeajot Suomessa alkavat suunnitelman mukaan vuoden 2016 alussa. Ensimmäiset kymmenen veturia aloittaa kaupallisessa liikenteessä vuonna 2017. Tavoitteena on, että kaikki 80 veturia toimitetaan vuoteen 2026 mennessä.


Suomen Puunkuormaajamestari-kiertueen aikataulu

Puunkuormauksen mestaria etsitään tänä vuonna 30. kerran. Kiertue alkaa 13.4.2015 Tampereelta, ja päättyy Jyväskylään 28.5.2015. Loppukilpailu käydään Logistiikka-Kuljetus 2015 -näyttelyn yhteydessä Helsingissä 12.6.2015. Kilpailu järjestetään perinteisesti yhdessä Mercedes-Benzin, Cargotecin ja SKAL’n kanssa.

Suomen puunkuormaajamestari 2015 -aikataulu

13.4 ma          Tampere, Veho Hyötyajoneuvot, Jasperintie 1, Pirkkala*

14.4 ti             Pori, Veho Hyötyajoneuvot, Korjaamonkatu 3*

15.4 ke           Rauma, Rauman Diesel ja Autosähkö (Ruokaravintola Soffi)*

16.4 to            Raasepori, Veho Hyötyajoneuvot, Teknikontie 17*

20.4 ma          Lahti, Veho Hyötyajoneuvot, Kasaajankatu 8**

21.4 ti             Lahti, Veho Hyötyajoneuvot, Kasaajankatu 8***

22.4 ke           Lappeenranta, Veho Hyötyajoneuvot, Myllymäenkatu 10**

23.4 to            Lappeenranta, Veho Hyötyajoneuvot, Myllymäenkatu 10***

24.4 pe           Mikkeli, Veho Hyötyajoneuvot (Raskone), Insinöörinkatu 6*

4.5 ma            Joensuu, Autotalo Hartikainen, Pamilonkatu 31**

5.5 ti              Joensuu, Autotalo Hartikainen, Pamilonkatu 31***

6.5 ke             Kuopio, Veho Hyötyajoneuvot, Takojantie 24**

7.5 to             Kuopio, Veho Hyötyajoneuvot, Takojantie 24***

8.5 pe             Kajaani, Veho Hyötyajoneuvot (Hartikainen), Syväojankatu 5*

18.5 ma          Kuusamo, KTK, Revontulentie 4*

19.5 ti             Rovaniemi, Veho Hyötyajoneuvot, Teollisuustie 9**

20.5 ke           Rovaniemi, Veho Hyötyajoneuvot, Teollisuustie 9***

21.5 to            Oulu, Veho Hyötyajoneuvot, Kaarnatie 32**

22.5 pe           Oulu, Veho Hyötyajoneuvot, Kaarnatie 32***

25.5 ma          Nivala, Neste, Urheilutie 2*

26.5 ti             Pietarsaari, Ess-Crane, Yrittäjänkatu 10*

27.5 ke           Jyväskylä, Veho Hyötyajoneuvot, Kuormaajantie 55**

28.5 to            Jyväskylä, Veho Hyötyajoneuvot, Kuormaajantie 55***

12.6 pe           Loppukilpailu klo 15, Logistiikka-Kuljetus 2015, Helsinki     

 *) Kilpailuaika klo 9-17, ilmoittautuminen klo 16.15 mennessä                  

**) Kilpailuaika klo 9 - 18, ilmoittautuminen 17.15 mennessä

***) Kilpailuaika 9 - 15, ilmoittautuminen 14.15 mennessä 


Traktorien uusi maailmanennätys 130,165 km/h

Traktorien uudeksi nopeusennätykseksi ajettiin lumisella ja jäisellä maantiellä Suomen Lapissa 130,165 km/h. Maailmanennätystä oli ajamassa rallin maailmanmestari Juha Kankkunen ja ennätys ajettiin Valtra T234, jossa oli maailman ensimmäinen traktoreiden talvirengas, Nokian Hakkapeliitta TRI (440/80R28 151D & 540/80R38 167D). Nokian Hakkapeliitta TRI lanseerattiin keväällä 2014. Hakkapeliitta TRI:n pintamalli, talvikumiseos ja lamellointiratkaisu maksimoivat pidon. Viistolamellointi eli uritus pintakuvion paloissa lisää alustaan tarraavia särmiä ja parantaa pitoa sekä veto- että sivusuuntaan.

Ennätys ajettiin 19. helmikuuta 2015 Vuojärven varalaskeutumiskentällä, n. 20 km Sodankylästä Rovaniemen suuntaan. Lumisen ja polanteisen suoran kokonaispituus oli noin 2 300 metriä ja keskelle suoraa asetetun nopeusmittausportin pituus 50 metriä.


Mercedes-Benz uuteen mallisegmenttiin

(Mallikuva)

Mercedes-Benz ilmoitti aikovansa vielä tällä vuosikymmenellä laajentaa tuotevalikoimaansa pickup-avolavamallilla.

Vastuu uuden pickupin kehitystyöstä on Mercedes-Benz Vans –divisioonalla, jolla on jo vuosikymmenten kokemus niin ammatti- kuin yksityiskäyttöön suunniteltujen ajoneuvojen toteuttamisesta.

Mercedes-Benzin tuleva pickup-avolavamalli on suunnattu erityisesti luokan kasvaville markkinoille Latinalaisessa Amerikassa, Etelä-Afrikassa, Australiassa ja Euroopassa.


Hyundailta eurokelpoinen bussimalli

Solatin voimanlähteeksi on valittu Euro 6 päästötasolle yltävä, iskutilavuudeltaan 2.5 litran CRD -moottori.

Hyundai esitteli Koreassa järjestetyn Seoul Motor Show 2015 yhteydessä uuden H350 hyötyajoneuvon alustalle suunnitellun, ja Euroopan markkinoiden vaatimusten mukaiseksi kehitetyn kevyen linja-automallin. Hyundai Solati -linja-autoa valmistetaan aluksi 14 – 16 paikkaisena versioina Korean markkinoille. Aikataulu mallin Euroopan markkinoille saapumisesta on vielä avoin.


Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä väheni loppuvuodesta

Vuoden 2014 neljännellä neljänneksellä kuorma-autoilla kuljetettiin tavaroita 69 miljoonaa tonnia, mikä oli 4 prosenttia vähemmän kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Maa-ainesten kuljetettu määrä väheni 25 prosenttia ja muiden kuin maa-ainesten kuljetettu määrä kasvoi 11 prosenttia verrattuna edeltävän vuoden vastaavaan neljännekseen. Tiedot ilmenevät Tilastokeskuksen laatimasta Tieliikenteen tavarankuljetukset -tilastosta.

Vuoden 2014 neljännellä neljänneksellä kuorma-autojen kuljetussuorite oli 5,1 miljardia tonnikilometriä, mikä oli 13 prosenttia vähemmän kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Kuljetussuoritteista 93 prosenttia ajettiin ammattimaisessa liikenteessä ja 7 prosenttia yksityisessä liikenteessä.


AM Perniön rullakasettiperävaunu

Taneli ja Antti Seppälän sekä Perniöläisen Automäkinen Oy:n yhteistyössä kehittämää rullakasetointijärjestelmää on nyt kokeiltu muutamia vuosia Ruotsissa. Sikäläisten sora-joonaiden kokemukset kevyestä ja lähes huoltovapaasta rullakasetista ovat olleet kaikin puolin positiivisia. Tässä näkemämme järjestelmä on jo viides naapurimaahan luovutettava kokonaisuus. Auto, tekniikka ja kuljetus –lehti tutustui järjestelmän saloihin juuri ennen valmiin yhdistelmän luovutusta Öölantilaiselle omistajalleen.

Lisää aiheesta seuraavassa 26.4. ilmestyvässä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdessä.