Scania-Markkinajohtaja

Parkanon eritasoliittymän työt käynnistyvät

Pirkanmaan ELY-keskus käynnistää Parkanon eritasoliittymän parantamistyöt loppuvuodesta 2015. Rakennustyöt alkavat ensi viikolla (vko. 48) kiertotiejärjestelyillä. Yleinen liikenne siirretään nykyisen valtatie 3 ja 23 eritasoliittymän kohdalla työnaikaiselle kiertotielle hankkeen rakennustöiden ajaksi.

Valtatie 3 osalta kiertotiejärjestelyt ovat käytössä kesään 2016 asti. Valtatie 23 osalta kiertotiejärjestelyt ovat käytössä syksyyn 2016 asti. Eritasoliittymän rakennustyöt valmistuvat kokonaisuudessaan loppuvuodesta 2016.


Maanteiden LED-valaistusta kokeillaan Rautalammilla

Kantatie 69 ja maantie 543 (Kerkonkoskentie) tievalaistuksen saneeraus Rautalammilla on valmistunut. Kantatien valaistuksesta Rautalammin keskustan osuus, välillä Alavantie-Rautalammintie, toteutettiin LED-valaisimin ja punasävyisin metallipylväin.

Rautalammille valmistunut LED-valaistus toimii valtion ylläpitämän tievalaistuksen LED-pilottikohteena. Pilottikohde on koko maan ensimmäisiä LED-teknologialla toteutettuja maanteiden tievalaistuksia.

Rautalammin kohteen myötä Pohjois-Savon ELY-keskus hakee LED-valaistuksesta kokemuksia kantatieverkolta. LED-teknologian avulla ELY-keskus pyrkii saamaan säästöjä energiakustannuksien lisäksi valaistuksen hoitokustannuksista.


Paperikömmähdys

B Yhtiöt Oy:n julkaisema uusin Ajolinja 9/2015 on tullut tilaajilleen ja R-kirjan lehtimyyntiin kovin ohuen tuntuisena. Lehteen valikoitui ohuempi paperi kuin mitä julkaisija oli tilannut. Kirjapaino pahoittelee virhettään. Painon tekemä virhe huomattiin vasta, kun lehti oli jo jakelussa.

Olemme hyvin pahoillamme sattuneesta. Tämä virhe ei toistu.

Virhe ei kuitenkaan poistanut Ajolinjasta yhtään juttua. 30:n jutun lukupaketti on täynnä asiaa, johon mikään muu alan lehti ei Suomessa pysty.

Seuraava Ajolinja 10 tulee olemaan lukijan kädessä kuin se vanha tuttu työrukkanen!

Jarkko Lavonen, Scanweb kirjapaino
Klaus Bremer, B Yhtiöt Oy, julkaisija
Jouni Hievanen, Ajolinja, päätoimittaja



Ulkomaanliikenteen laivoihin tulossa painolastivesien puhdistuspakko

Hallitus esittää, että Suomi hyväksyisi painolastivesien käsittelyä koskevan kansainvälisen yleissopimuksen. Itämeren maista Ruotsi, Tanska, Saksa ja Venäjä ovat jo ratifioineet sopimuksen, ja muissa Itämeren maissa lainvalmistelu on vireillä. Esitys on osa laajempaa kokonaisuutta, jolla pyritään ehkäisemään ja vähentämään haitallisten vieraslajien leviämistä alueilta toisille.

Yleissopimus tulee kansainvälisesti voimaan, kun 35 prosenttia maailman tonnistosta on sopimuksen piirissä. Tämän arvioidaan tapahtuvan vuoden 2016 aikana. Voimaantulo tarkoittaa sitä, että ulkomaanliikenteessä kulkeviin laivoihin tulee asentaa painolastivesien käsittelylaitteistot.

Hallitus esittää myös, että Trafi voisi siirtää yleissopimuksen edellyttämien todistuskirjojen antamisen hyväksytyille luokituslaitoksille.

Kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMOssa on vuonna 2013 päätetty, että käsittelylaitteistoja voidaan asentaa aluksiin porrastetusti siten, että asennukset tehdään pääsääntöisesti vuosina 2016-2020, joissakin tapauksissa vasta vuonna 2021.


Liikenteen musta lokakuu

Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan tieliikenteessä sattui lokakuussa 435 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta. Niissä kuoli 27 ja loukkaantui 506 ihmistä. Kuolleita oli 9 enemmän ja loukkaantuneita 41 vähemmän kuin vuoden 2014 lokakuussa.


Handheldiltä US Armyn vaatimukset täyttävä tabletti

Ruotsalainen Handheld Group tuo vielä tänä vuonna markkinoille lujatekoisen tabletin, Android Lollipop järjestelmään perustuvan Algiz RT7:n. Se täyttää USA:n armeijan vaatimukset äärilämpötilan, pudotuksen ja tärinän osalta. Siinä on IP65 suojalukitus, kaksi kameraa (8 megapixeliä taakse, 2 megapixeliä eteen), kiihtyvyysmittari, gyroskooppi, sähkökompassi, ublox GPS navigaattori sekä pitkäkestoinen 3,7V 6000Ah liittiumakku. Saatavissa on myös 2D imagerviivakoodilukija + RFID+2D imagerviivakoodilukija.


Hector Rail voitti raiderahdit Saksaan

Ruotsalaisen yksityisen Hector Rail junarahtiyrityksen ensimmäinen rahtikuljetus Ruotsista Saksan ja Tanskan rajalle Padborniin toteutui 9.11. Hector Rail voitti TX Logisticsin tarjouskilpailun junarahtikuljetuksista Ruotsin ja Saksan välillä. Sopimus on kolmivuotinen. Hector Rail kulkee kuusi kertaa viikossa Malmön ja Göteborgin sekä Padbornin väliä. TX Logistics hoitaa omilla junillaan jatkokuljetukset Saksassa.


Sähkö- ja kaasuautomyynti hiipuu EUssa

Sähköautojen myynti EUssa taantui yllättäen 1-6/2015 jälkeen kaksinkertaisesta kasvustaan 1-6/2014 verrattuna. 1-9/2015 kasvua oli kuitenkin edelleen 82% verrattuna 1-9/ 2014:ään. 1-9/2015 ylivoimaisesti suurin myynti oli Norjassa, 24 866 sähköautoa. Norjassa valtio tukee 70 000 eurolla jokaista kauppaa 2020 saakka. Seuraavaksi suurimmat sähköautomarkkinat oli Iso-Britanniassa, yli 21 000 kpl; Hollanti 19 000 kpl; Ranska 15 372 kpl; Saksa 14 900 kpl. Toyota Prius oli sähköautojen ykkönen, markkinaosuus Ranskassa ja Iso-Britanniassa noin 50%.


Kaasuautojen (LPG ja CNG) myynnin kasvuvauhti hiipui 1-9/2015 0,8%:iin. Autoja myytiin EU:ssa 171 924 kpl. Italia oli perinteisesti ylivoimainen ykkönen. Kaikkiaan autoja myytiin 1-9/2015 EUssa 10,4 miljoonaa, kasvua 8,8% edellisvuoteen verrattuna.


Volkswagenille vuoden pakettiauto -palkinto

Tuore kuudennen sukupolven Volkswagen Transporter valittiin kansainväliseksi vuoden pakettiautoksi(international Van Of The Year 2016). Arvostettu palkinto oli järjestyksessään kolmas Transporterille myönnetty vuoden pakettiauto -palkinto sen historian aikana.

Palkinto luovutettiin Ranskan Lyonissa järjestetyssä palkintogaalassa.

Suomen edustajana kansainvälisessä tuomaristossa toimii Heikki Laurell (Auto, tekniikka ja kuljetus -lehti)


Nissan NP300 Navara sai International Pick-Up Award 2016 –palkinnon

Uudelle Nissan NP300 Navaralle on myönnetty International Pick-Up Award 2016 -palkinto Ranskan Lyonissa järjestetyssä palkintogaalassa. Palkintoa tavoitteli Navaran lisäksi tuoreet Mitsubishi L200 ja Ford Ranger mallit. 

Kilpailussa mukana olleet lava-autot kävivät läpi testiprosessin, jossa arvioitiin maastokelpoisuutta, maantieajo-ominaisuuksia ja hinta-laatusuhdetta. Tuomaristo arvioi myös autojen soveltuvuutta raskaaseen työkäyttöön muun muassa niiden vetokykyä vertailemalla. 

Palkintoraati kiitteli NP300 Navaran maantie- ja maastoajo-ominaisuuksia, moottorin vahvaa suorituskykyä sekä kantavuutta.

Täysin uuden Nissan NP300 Navaran tuotanto aloitettiin Barcelonassa tässä kuussa. Myynti käynnistyy eri puolilla Eurooppaa tammikuusta 2016 alkaen.


Iveco Eurocargo vuoden kuorma-auto 2016

Ivecon uusi Eurocargo on Kansainvälinen Vuoden Kuorma-auto 2016(International Truck of the Year 2016). Valinnan suoritti 25 Euroopan maata edustavien alan ammattilehtien toimittajat.

Ivecon uusi keskiraskas kuorma-auto päihitti niukasti toiseksi sijoittuneen Renaultin C&K sarjan kuorma-autot. Suurimman yllätyksen tarjosi uusi Ford Cargo sijoittumalla kolmanneksi.

Tuomaristo kiinnitti erityisesti huomiota Eurocargon ohjaamon sulavalinjaiseen, pienen ilmanvastuskertoimen tarjoavaan muotoiluun. Lisäksi esille nostettiin käytännölliset sisätilat, joissa yhdistyvät mukavuus ja kattavilla tiedonsiirtovalmiuksilla täydennetty ”liikkuva toimistotila”

ITOY-tuomariston jäsenet kiittivät Eurocargon vetolinjaa ja sen SRC- 4-ja 6-sylinteristen koneiden parantunutta ajettavuutta, polttoainetaloutta ja alentunutta CO2 päästötasoa.

Voimalinjasta nostettiin erikseen esille Astronic automaattivaihteiston polttoainetaloutta parantavat eco-vaihteenvalinta- ja eco-roll –toiminnot. Polttoainetaloutta parantavista ratkaisuista mainittiin myös matalaviskositeetin moottoriöljy ja "älykäs" tuuletin, jotka osaltaan myötäilevät edullista TCO:ta.

Palkinnon myöntämistä puolustaa myös uusi CNG kaasumoottori, jonka voimin Eurocargo tarjoaa hyvän vastauksen tulevaisuuden alati kiristyville ympäristövaatimuksille suurkaupungeissa ja ympäristöherkillä alueilla.

Suomea ITOY –tuomaristossa edustaa Auto, tekniikka ja kuljetus –lehden päätoimittaja Klaus Bremer


Kutsuplus-kokeilu päättyy

Kutsuplus-kokeilu päättyy HSL:n järjestämänä palveluna vuoden 2015 lopussa. Kutsuplus-busseja ja matkakukkaroa voi käyttää normaalisti vuoden loppuun. Vuoden lopussa matkakukkaroon mahdollisesti jääneet rahat palautetaan asiakkaille palvelun päättymisen jälkeen.

HSL ryhtyy kuitenkin selvittämään mahdollisuuksia täysin markkinaehtoisen Kutsuplus-tyyppisen liikennepalvelun järjestämiseksi. Tällaisessa ratkaisussa liikennöinti olisi yritysvetoista, eikä HSL:n järjestämää tai rahoittamaa.


Välikysymys hallituksen liikennepolitiikasta

Hallitus vastasi tiistaina 17. marraskuuta opposition välikysymykseen hallituksen liikennepolitiikan tavoitteiden vaikutuksista kansalaisille ja alueelliselle saavutettavuudelle.

Hallituksen esityksen mukaan asiakaslähtöisyyden parantaminen edellyttää kilpailun avaamista. Hallitus onkin ottanut tavoitteeksi, että liikenne- ja viestintäministeriön toimivaltaan kuuluvan liikenteen osalta kilpailun avaamisen edellytykset ovat olemassa keväällä 2016.

Lue lisää...


Uusi Nissan NP300 Navara

Nissan tuo NP300 Navarasta markkinoille Double Cab ja King Cab -mallit. Tarjolla on neljä eri varustetasoa: Visia, Acenta, N-Connecta ja Tekna. Jokaisessa mallissa on seitsemän turvatyynyä, sähköinen tasauspyörästön lukko sekä maastoajoavustimia kuten mäkilähtöavustin ja sähköikkunat.

NP300 Navara on saatavilla 2,3 litran dCi-moottorilla. Valittavana on kaksi eri tehovaihtoehtoa: 120 kW (160 hv) ja 140 kW (190 hv). Tehokkaampi versio hyödyntää kaksoisturboahdettua teknologiaa.

Vaihteistoksi voi valita joko kuusivaihteinen manuaalivaihteiston tai seitsemänvaihteisen automaattivaihteiston.

Valmistaja ilmoittaa Double Cab -mallin lavan pituudeksi 1 578 mm. ja King Cab version lavan pituudeksi 1 788 mm. Hyötykuorma-arvot yltävät valmistajan mukaan nyt yli tonnin ja vetokyky on 3500 kiloa.

NP300 Navara valmistetaan Euroopassa ja sille luvataan 5 vuoden/ 160 000 km tehdastakuu.


Etanolia kestävää polttoaineletkua Koivuselta

Koivunen Oy ilmoittaa täydentäneensä tuotevalikoimaansa uudella etanolin ja BIO-polttoaineen kestävällä polttoaineletkusarjalla. Polttoaineletku on vahvistettu tekstiilivahvikkeella sekä FKM-sisäkumilla.

Jälleenmyynti:  Fixus-liikkeet ja muut hyvin varustetut varaosaliikkeet kautta maan.