Scania-Markkinajohtaja

UPM Plywood aloittaa yt-neuvottelut

Yhtiö käynnistää lyhytaikaisia lomautuksia koskevat yhteistoimintaneuvottelut Mikkelin Ristiinassa Pelloksen tehtailla, ja ne pyritään saamaan päätökseen ennen joulua. Neuvotteluiden piiriin kuuluu tehtaiden koko henkilöstö, noin 580 työntekijää ja toimihenkilöä. Tehtaiden voimalaitos ei ole neuvotteluiden piirissä.

Lomautusten syyksi kerrotaan Eurooppaan suuntautuvan havuvanerin halpatuonnin voimakas lisääntyminen. 


Alkolukkolainsäädäntö uudistuu

Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee uutta alkolukkolainsäädäntöä. Tarkoituksena on yhdistää nykyiset useat erilliset lait yhdeksi alkolukkolaiksi ja keventää lukon käyttöön liittyviä menettelyjä. Muutoksia on tulossa myös ajokorttilakiin.

Lakiluonnos on parhaillaan lausuntokierroksella, joka päättyy 18. joulukuuta 2015. Lainsäädännön keskiössä on alkolukon käyttö rattijuopumukseen syyllistyneiden ajo-oikeuden valvonnassa. Merkittävin muutos nykyiseen olisi alkolukon tehtävän muuttuminen ajonestolaitteen luonteiseksi.

Kokonaan uutta olisi se, että tuomioistuimen velvollisuutena olisi määrätä alkolukolla valvottu ajo-oikeus kaikille rattijuopumukseen syyllistyneille. Tästä olisi kuitenkin mahdollisuus kieltäytyä. Menettelyllä varmistettaisiin se, että mahdollisuus ajo-oikeuden säilymiseen olisi esillä kaikissa rattijuopumusasian käsittelyn vaiheissa.

Jatkossa alkolukon käyttötietoja ei tarvitsisi purkaa kahden kuukauden välein, ja myös tietoja tallentamattoman alkolukon käyttö olisi mahdollista. Tämä alentaisi valvotun ajo-oikeuden kustannuksia, koska tietojen purkaminen tapahtuu alkolukon huolto- tai asennuspisteissä ja on maksullista.

Alkolukon käyttöä ei ole rajoitettu vain rattijuopumusrikoksiin syyllistyneisiin kuljettajiin, vaan laitteella on käyttömahdollisuuksia yleisenä liikenneturvallisuutta edistävänä apuvälineenä.


Thulelta uusi suksiboksi

Thule tuo markkinoille uuden Thule Flow -suksiboksin, joka soveltuu kahdeksan 210 cm pitkän suksiparin kuljettamiseen.

Mitat: Pituus on 226, leveys 87 ja korkeus 31 cm sekä tilavuus 410 litraa.



Posti investoi verkkokauppaan

Posti avaa verkkokauppalogistiikan palvelukeskuksen Vantaalle. Palvelukeskuksessa on robottiavusteinen hybridivarasto yhdistettynä logistiikkakeskukseen.

Uusi palvelukeskus mahdollistaa Postin mukaan verkkokaupalle jopa 2-3 lisämyyntipäivää sesonkeihin. Asiakkaat puolestaan saavat verkkokauppatilauksensa perille jopa samana päivänä tilauksesta. Varastosta käytetään nimitystä hybridi, koska samassa varastossa yhdistetään niin automaattivarasto, lavavarastot kuin pientavaravarastot.

Posti tuo markkinoille myös verkkokaupan toimitusketjun it-ratkaisun. GLUE-palvelu (Generic Layer for Unified Ecommerce) on verkkokaupan ja tavarantoimittajien järjestelmät yhdistävä pilvipalvelu. Se välittää asiakkaan tilauksen verkkokaupasta pilvipalveluun, josta toimitus voidaan ohjata suoraan asiakkaalle. Ohjaus onnistuu suoraan tavarantoimittajan varastosta, verkkokauppiaan omasta varastosta tai Postin varastosta tai monikanavakauppiaan omista kivijalkamyymälöistä. Palvelun tarkoituksena on mahdollistaa verkkokaupan tuotevalikoiman laajentaminen ilman tarvetta suuriin investointeihin tai pääoman sitomista varaston arvoon.


Ginaf aloittaa täyssähköisten rekanvetäjien valmistuksen

Hollantilainen erikoisautovalmistaja Ginaf on saanut ensimmäisen sitovan tilauksen täyssähköisestä rekanvetäjästä. Auton on tilannut Boonstra Transport BV.

Tilatun Ginaf -sähköauton perustana on Mercedes Antos 1824 Sen alkuperäinen dieselmoottori ja vaihteisto on korvattu sähkömoottorilla ja akkuyksiköillä.

Ginaf ilmoittaa täyssähköauton pisimmäksi toimintamatkaksi noin 60 km. Toimintamatkan kerrotaan riittävän hyvin auton suunniteltuun käyttötarkoitukseen, joksi ilmoitetaan rekkojen siirtely kaupunkialueella(Groningen).


Ilmavoimat järjestää Vilkku-harjoituksen

Ilmavoimat tiedottaa: Karjalan lennosto järjestää 16. - 18. marraskuuta Vilkku-lentotoimintaharjoituksen. Harjoitusalueena on Kuopion ja Kajaanin välinen alue, joka on itä - länsi -suunnassa leveydeltään noin 200 kilometriä.

Harjoituksessa lennetään Ilmavoimien lentokoulutusohjelman mukaisia lentoja ja harjoitellaan ympärivuorokautista toimintaa. Harjoitukseen sisältyy valoisaan aikaan matalalentotoimintaa.

Vilkku-harjoitukseen osallistuu yhteensä 22 Hornet-monitoimihävittäjää, joista valtaosa toimii Karjalan lennoston Rissalan tukikohdasta käsin. Satakunnan ja Lapin lennostot osallistuvat harjoitukseen 3 - 4 koneella Pirkkalan ja Rovaniemen tukikohdista käsin.

Harjoituksen lentotoiminta alkaa maanantaina 16.11. kello 15 jatkuen keskeytyksettä ympäri vuorokauden keskiviikkoon 18.11. kello 22:een saakka.

Lentokoneet käyttävät harjoituksessa soihtuja, jotka voivat näkyä taivaalla kirkkaina muutaman sekunnin kestävinä valoilmiöinä.

Lentotoiminnasta aiheutuva melu voi aiheuttaa häiriötä, jota pyritään välttämään suuntaamalla toiminta harvaan asutuille alueille. Lentoaseman lähialueella noudatetaan melua vähentäviä lentomenetelmiä aina, kun se on mahdollista.


Romutuspalkkiokokeilu oli jättimenestys

Romutuspalkkiolle varattu kiintiö on nyt täyttynyt. Palkkiolla on tilattu 8 000 uutta autoa. 1 500 euron palkkiota maksetaan kuitenkin tammikuun loppuun asti toimitettaviin uusiin autoihin, mikäli romutuspalkkiosta on ehditty niiden tilaus- ja kauppasopimuksessa sopia ennen kiintiön täyttymistä.

Romutuspalkkiokokeilun oli määrä kestää 1.7.-31.12.2015, tai niin kauan kuin kokeilulle osoitettu määräraha riittää. Alun perin sille varattu 3 miljoonan euron määräraha loppui jo elokuun lopulla. Eduskunta myönsi kokeilulle vielä 5 miljoonan euron lisämäärärahan lokakuussa.

Romutuspalkkiota käytettiin ensisijaisesti pienten, edullisten ja energiatehokkaiden autojen hankintaan.


Metsähakkeen käyttö energiantuotannossa vähentynyt

Tilastokeskuksen mukaan puupolttoaineet ovat edelleen teollisuuden suurin energianlähde. Puupolttoaineiden kulutus kasvoi vuonna 2014 vajaalla prosentilla. Kaikista teollisuuden polttoaineista 36 % oli puupolttoaineita. Luonnonvarakeskuksen mukaan kotimaisen metsähakkeen käyttö on kuitenkin laskenut edellisvuoteen verrattuna 6 %. Lasku on jatkunut myös tänä vuonna.

Koneyrittäjien liitto ja Bioenergia ry muistuttavatkin, että hakkeen käytön laskun vuoksi alan pienyritykset ovat mittavissa vaikeuksissa.

Metsähakkeen käytön tavoitteeksi tällä vuosikymmenellä on asetettu vähintään 13,5 miljoonaa kuutiometriä. Jotta tavoitteeseen päästäisiin, metsähakkeen käytön pitäisi kasvaa vajaa 1,4 miljoonaa kuutiota joka vuosi eli 15 % vuodessa seuraavan neljän vuoden aikana.


OAK:n Green Double -yhdistelmään jatkuvatallenteiset kamerat

Oulun Autokuljetus Oy tiedotti aiemmin Trafin myöntämästä liikennöintiluvasta sen Green Double -ajoneuvoyhdistelmälle. Poikkeusluvan edellytyksenä on ajoneuvoyhdistelmän liikenteen seuraaminen jatkuvatallenteisten kameroiden avulla.

Jatkuvan tallennuksen vaatima kameravalvontadatan siirtäminen tien päältä pääkonttorin tallentimelle toteutetaan TOSIBOX -etäyhteysjärjestelmän avulla. Järjestelmällä reaaliaikainen data siirtyy yksityisessä tietoverkossa ajoneuvoyhdistelmästä valvomoon automaattisesti.


Hyundai Motor Finlandille uusi toimitusjohtaja

Esa Kurikka (s. 1974) on nimitetty Hyundai Motor Finland Oy:n ja Hyundai Motor Baltic Oy:n toimitusjohtajaksi sekä johtoryhmän jäseneksi. Helkama-Autosta Hyundaille siirtyvä Kurikka aloittaa heti ja hän seuraa tehtävässään Teemu Juntusta, joka siirtyy yrityksen sisällä uusiin vastuullisiin tehtäviin.


Ivecopäivät Rekkarastissa

Iveco järjestää koeajopäivät Hyvinkään Rekkarastissa 11.– 12.11.2015

Tapahtumassa on koeajettavissa seuraavat mallit:

Trakker AT340T50, 8x4 alusta

Stralis AS440S42T/P, Euro 6 puoliperäveturi

Stralis AT260S40 Y/PS, Palfingerin nosturi ja PK20 vaijerilaite

Eurocargo 110E25WS, Sähkölaitosauto

Daily 35S17A8V 16m3, Hi-Matic retkeilyauto

Daily 35S17A8 Nek pullakorilla


Nopeusrajoitusten uudistetulla ohjauksella turvallisuutta nelostielle

Muuttuvien nopeusrajoitusten ohjausta on uudistettu valtatie 4:llä Kirrin ja Äänekosken välillä. Ohjaus perustuu keli- ja sääolosuhteiden lisäksi nyt myös mittauspisteiltä saatavaan ajantasaiseen liikennemäärätietoon.

Liikennemäärä tieosuudella on kasvanut niin suureksi, ettei 100 km/h -rajoitusta ole enää liikenneturvallisuuden vaarantumatta mahdollista käyttää kuin vuorokauden vähäliikenteisimpinä tunteina. Kiinteällä nopeusrajoitusjärjestelmällä maksiminopeus olisi ympärivuorokautisesti 80 km/h.


Pohjolan Liikenteen pikavuoroliikenteeseen muutoksia

Pohjolan Liikenne muuttaa aikataulujaan 1.1.2016 alkaen reitillä Helsinki–Loviisa–Kotka/Karhula. Arkisin pikavuoroja ajetaan kumpaankin suuntaan kahdeksan ja viikonloppuisin viisi. Osa vuoroista ajetaan jatkossa jälleen Itäkeskuksen kautta. Pikavuoropysäkit siirtyvät Itäväylän varteen. Jatkossakin osa vuoroista ajetaan Loviisan kautta, ja kaikki vuorot pysähtyvät Karhulassa. Syöttöyhteys Haminaan jää pois.

Myös Helsinki–Kouvola–Lappeenranta-reitille tulee 1.1.2016 alkaen muutoksia. Viikoittain ajettavien vuorojen määrä säilyy lähes ennallaan, mutta yhteys Imatralle jää pois. Arkisin Lappeenrannasta klo. 5.30 lähtevä uusi vuoro ei poikkea Porvoossa. Helsingissä vuorot liikennöidään edelleen Itäkeskuksen kautta. Asiakkaita palvelevat jatkossa uudet Itäväylän varteen muuttuvat pikavuoropysäkit.


Uusia yhteyksiä Kehä III:lle

Viikolla 46 otetaan liikenteelle käyttöön Porvoonväylältä Porvoon suunnasta Länsimäentien eritasoliittymään johtava ramppi. Samalla käyttöön otetaan Kehä III:lta idästä Länsimäentien eritasoliittymään johtava ramppi ja Kehä III:lta idästä Porvoonväylälle Helsinkiin johtava ramppi.

Avattava Kehä III:lta Länsimäentien eritasoliittymään johtava ramppi erkanee Kehä III:sta huomattavasti nykyistä kiertotiejärjestelyä aiemmin.

Kartta (jpg) uusista yhteyksistä


Milotekin ratakuljetusjärjestelmä Swedish Steel Prize 2015 -finaalissa

Milotek Pty Ltd:n kehittämä modulaarinen ilmarata itseliikkuvilla junilla on päässyt Swedish Steel Prize 2015 -finaaliin. Futran System -järjestelmä on tarkoitettu korkean kapasiteetin raskaisiin kuljetuksiin ja se tarjoaa vaihtoehdon perinteisille kuljetusmenetelmille. Järjestelmässä erikoislujia teräksiä hyödynnetään rakenteen useissa eri osissa.

Tuomariston perustelujen mukaan ratakuljetusjärjestelmässä erikoislujan teräksen potentiaalia hyödynnetään täysimääräisesti, ja näin luodaan kustannustehokkaita ja kevyitä ratkaisuja. Esivalmisteiset rataosuudet on helppo koota pulttaamalla, mikä on etu erityisesti syrjäseuduilla. Järjestelmä on erittäin joustava ja se voidaan sovittaa moniin erilaisiin kuljetussovelluksiin

Swedish Steel Prize -palkinnon myöntää vuosittain SSAB. Tunnustuksena innovatiivisimmista ja luovimmista tuotteista ja ratkaisuista, joissa hyödynnetään erikoislujia teräksiä. Voittaja julkistetaan palkintojenjakotilaisuudessa Tukholmassa 19. marraskuuta.