SuperMax – Valmiina töihin!

Lentoliikenteen hiilidioksidipäästöt raportoitu

Lentoyhtiöt ovat raportoineet Trafille vuosia 2013 ja 2014 koskevat hiilidioksidipäästönsä. Seitsemän lentoyhtiötä raportoi päästöjä yhteensä 1 807 414 hiilidioksiditonnin edestä, joista 893 108 tonnia vuoden 2013 osalta ja 914 306 tonnia vuodelta 2014. Päästöt raportoidaan normaalisti vuosittain, mutta EU-lainsäädäntöön tulleiden muutosten vuoksi vuoden 2013 raportointia lykättiin vuodella. Vuonna 2012 päästöt olivat 1 185 716 tonnia. Vuoden 2012 tiedot eivät kuitenkaan ole vertailukelpoisia nyt raportoituihin päästöihin, sillä päästökaupan soveltamisalaa on rajattu vuodesta 2012.


Lentorahdin markkinakatsaus 3/14

DHL:n kuukausittain markkinakatsauksen mukaan lentorahdin vientimarkkinat Suomesta tippuivat vuoden alkupuoliskolla. Kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA:n tilastojen mukaan Suomesta lähetettiin tammikuussa noin 29 % vähemmän lentorahtia kuin edellisen vuoden vastaavana ajankohtana.

Osa pudotuksesta on selitettävissä edellisen vuoden poikkeuksellisen isoilla volyymeilla juuri vuodenvaihteen aikaan.

Globaalit lentorahtimarkkinat kasvoivat 2015 tammikuussa 3,2 % edelliseen vuoteen verrattuna. Suurimpina kasvualueina olivat Lähi-Itä ja Afrikka.

IATA on tehnyt muutoksia litium-metalliakkujen lähettämistä koskeviin sääntöihin, sillä vuoden alusta alkaen niiden lähettäminen on ollut mahdollista vain rahtikoneessa (Cargo Aircraft only). Lisäksi litium-ioniakkujen lähettämiseen on tullut lentoyhtiökohtaisia rajoituksia. 

DHL:n mukaan polttoaineen hinta on ollut pitkään laskusuunnassa, mutta aivan viimeisimmät tiedot kertovat suunnan jo muuttuneen. Vielä lentoyhtiöiltä ei ole tullut polttoainelisien korotuksia, mutta niin voi tapahtua lähitulevaisuudessa.


Hiekoitussepeli pakolliseksi turvavarusteeksi kuorma-autoihin

Raskaan kaluston talvirengasmääräyksiä selvittävän työryhmän tänään antama asetus tuo useita muutoksia raskaan kaluston pakolliseen katsastusvarustukseen.

Uuden asetuksen mukaan kaikki yli 3,5 tonnin kokonaispainoiset ajoneuvot on katsastettava vuodenajasta riippumatta vähintään M+S merkityillä nastoitetuilla talvirenkailla. Lisäksi autossa on oltava kaksi, eri puolille autoa sijoitettua, vähintään 25 kg painoista hiekoitussepelisäkkiä erikoistilanteita varten.

Hiekoitussepeliksi ei sovi mikä tahansa aines. Käytettävän sepelin tulee täyttää EU:n tuoreen kuivaseulontadirektiivin vaatimukset. Aineksen tulee olla kuivapestyä ja kemikaalivapaata graniittia tai gneissiä, jossa lujikkeen raekoon enimmäismitat ovat maksimissaan 64, 32,16, 8, 4, 2, 1, 0,5, 0,25, 0,125 tai 0,063 mm.

Työryhmää vetävä lento- ja moottoripyörien kansallisista rakennemuutoksista vastaava yli-intedentti Heli Kopteri kertoo: malli uusiin määräyksiin on haettu Norjasta.  – Emme me voi lähteä omin päin suunnittelemaan tai muuttelemaan EU:n asettamia rengasmääräyksiä. Siksi mallia on hyvä ottaa EU:n mallimaasta Norjasta, Kopteri sanoo.

Uudet katsastusmääräykset astuvat voimaan 30.2.2016



Suomen Tieyhdistys SKAL ry:n EU-edunvalvonnan piiriin

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n maantieliikenteen järjestöille ja Suomen Yrittäjille tarjoama edunvalvontapalvelu saa uuden ulottuvuuden, kun Suomen Tieyhdistys tulee mukaan toimintaan. Tieyhdistys saa EU-edunvalvonnan kautta liikenteeseen ja tieverkkoon liittyvää ajankohtaisia raportteja sekä edunvalvontapalveluita. Brysselin toimiston pääpainopisteenä säilyvät Suomen Yrittäjien ja maantieliikenteen järjestöjen edunvalvonta-agendat.

Lue lisää...


Lakimuutos sallisi kevyeiden sähkökulkuneuvojen käytön

Liikenne- ja viestintäministeriö ryhtyy valmistelemaan lakimuutosta, joka sallisi esimerkiksi sähkömoottorin voimin kulkevien potkulautojen ja Segway-tyyppisten laitteiden käytön tieliikenteessä. Nykysäädösen mukaan mainittuja kulkuvälineitä saa käyttää ainoastaan suljetuilla alueilla ja sisätiloissa.

Kevyet, enintään 15 km/h kulkevat laitteet rinnastettaisiin liikennesäännöissä potkulautoihin ja rullaluistimiin, eli niihin sovellettaisiin jalankulkijan liikennesääntöjä. Kävelyä avustavan tai korvaavan laitteen käyttö on tähän saakka ollut sallittua vain vammaisille henkilöille. Tämä rajoitus poistettaisiin.

Isompia, enintään 25 km/h kulkevia laitteita saisi käyttää polkupyöräilijän liikennesäännöillä, mutta tasapainottuvia kulkuvälineitä kuten Segwayta saisi käyttää myös jalkakäytävillä – kunhan niillä ajetaan kävelynopeutta. Kuten polkupyörissä, näissä laitteissa täytyisi olla muun muassa heijastimet ja äänimerkinantolaite. Käyttäjän tulisi polkupyöräilijän tavoin myös käyttää kypärää.

Lainmuutoksen taustalla on EU-sääntelyn muutos, jonka vaikutuksesta Suomi voi kansallisesti päättää sellaisista kevytajoneuvoista, joita nykyinen lainsäädäntö ei tunnista. Tällaisia ajoneuvoja ovat esimerkiksi niin sanotut senioriskootterit, tasapainotetut yksi- tai useampipyöräiset henkilökuljettimet ja sähköavusteiset polkupyörät.

Sähköavusteiset polkupyörät on jo aiemmin rinnastettu tavalliseen polkupyörään ja niiden suosiota yritetään lisätä erillisellä toimenpideohjelmalla. EU-asetuksen arvioidaan kasvattavan entisestään erityisesti sähköpyörien suosiota.


DAF maahantuonti uusiin tiloihin

Uudet toimitilat on rakennettu korkeita autoja silmällä pitäen. Ulkomainokset nostetaan seinälle ensi viikon aikana.

DAF hyötyajoneuvojen maahantuontia ja huoltoa harjoittava CT Finland Oy toimii nyt uusissa, Machineryltä vuokratuissa tiloissa Vantaan Ansatiellä.

– Muutto on sujunut suunnitelmien mukaisessa aikataulussa. Myynnin ja korjaamon kalusteet sekä varaosavaraston siirto Rajamäeltä käynnistettiin viime viikon keskiviikkona. Huolto saatiin takaisin normaalirytmiin jo perjantaina, joten nyt on jo täysi tohina päällä, kertoo Juha Aapro CT Finlandilta. Rakennuksen ulkopuoliset mainokset ja opasteet pitäisi olla pystyssä viimeistään ensi viikon alkupuoliskolla, Aapro lisää.

Suomen tuoreimman DAF myymälän/huoltopisteen virallisia avajaisia vietetään 16.4. osoitteessa Ansatie 5.


Haminaan suunnitellaan LNG-terminaalia virolaisyhteistyössä

Haminan Energia Oy kehittää nesteytetyn maakaasun tuontia LNG-tuontiterminaalin kautta. Terminaali kehitetään ja rakennetaan yhteistyössä virolaisen Alexela Varahalduse AS:n kanssa HaminaKotka Satama Oy:n Haminan öljy- ja kaasusatamaan. Alexela Varahalduse AS on Viron Paldiskiin rakennettavan LNG-terminaalin ja sen toimitus- ja jakelupalveluiden kehittäjä.

Haminan LNG-terminaali on mahdollista ottaa käyttöön vuonna 2018. Nesteytettyä maakaasua voidaan vastaanottaa ja varastoida 30 000 m3:n säiliöterminaaliin, josta se höyrystetään suoraan maakaasun jakeluverkkoon toimitettavaksi yritys- ja yksityisasiakkaiden käyttöön. LNG voidaan bunkrata suoraan aluksiin tai toimittaa säiliöautoilla teollisuuden ja liikenteen käyttöön. Lopullinen investointipäätös tehdään vuoden lopulla.


100 Renault henkilö- ja tavara-autoa 24Rentille

Kuvassa vasemmalta: Hannu Kuisma, yritysmyyntipäällikkö, autoverkkokauppa.com, Matti Hänninen, toimitusjohtaja 24Rent, Kari Wikholm, myyntijohtaja autoverkkokauppa.com, Kari Seuna, Partner 24Rent, Heikki Vuorinen toimitusjohtaja Nordic Automotive Services Oy

Liikkumispalveluiden ja -tietojärjestelmien kehittämiseen keskittyvä 24 Rental Network Oy ja Bassadone Automotive Nordicin omistama Autoverkkokauppa.com ovat solmineet mittavan yhteistyösopimuksen koskien Renault henkilö- ja tavara-autojen toimittamisesta. Sopimuksen yhteisarvo on verollisin vähittäismyyntihinnoin yli 3,1M euroa.

24 Network Rental Oy:n toimitusjohtaja Matti Hänninen: ”Olemme sitoutuneet uusien liikkumispalvelujen tuottamiseen ja julkisen liikenteen täydentämiseen autojen yhteiskäytöllä. Sujuva liikenne kuuluu kaikille suomalaisille ja haluamme edesauttaa sitä myös pk-seudun ulkopuolella. Digitaalinen hankintakanava sopi hyvin toimintamalliimme ja koko prosessi sujuikin poikkeuksellisen vaivattomasti."


Trafic Index 2014: Ruuhkamaksut eivät vähennä ruuhkia

Helsingissä ja Turussa liikenne sakkaa lähes yhtä paljon, kun taas Tampereen ruuhkat ovat selvästi lievempiä, paljastuu 218 eri kaupungin autoliikennettä 36 eri maassa seuraavasta TomTomin Traffic Index –raportista.

Lievästä ruuhkatilanteen kiristymisestä huolimatta Suomen kaupungit sijoittuvat eurooppalaisessa vertailussa keskitason paremmalle puolelle. Helsinki on 103:n kaupungin vertailussa Euroopan 65. ruuhkaisin kaupunki. Pohjoismaissa liikenne takkuaa eniten Tukholmassa, vaikka kaupungissa on käytössä ruuhkamaksut. Helsinkiä ruuhkaisempaa on myös Oslossa ja Stavangerissa.

Lue lisää...


Renault Trucks T -sarja Optifuel versiona

Renault Trucks T-sarjan vetoautot ovat nyt saatavilla Optifuel-versioina. Optifuel on ratkaisu, joka on suunniteltu pienentämään polttoaineenkulutusta ensimmäisestä ajokilometristä alkaen. Siinä yhdistyvät Renault Trucks T-sarjan teknologia, aerodynamiikkaa parantavat varusteet, Optifleet kuljetusten tietojärjestelmä sekä räätälöity kuljettajakoulutus.

Lue lisää...


Yksityisteille haetaan uusia tieisännöitsijöitä

Suomi on ainoa maa, jossa yksityisteillä on tieisännöitsijätoimintaa. Yksityisteiden tieisännöitsijöitä on tähän mennessä koulutettu yhteensä noin 250.

Kysyntätarpeen takia yleishyödyllinen Suomen Tieyhdistys kouluttaa ensi syksynä uudet, noin 20 tieisännöitsijää. Hakeutuminen koulutukseen tapahtuu huhtikuun aikana Tieyhdistyksen kotisivujen kautta.

Toimitusjohtaja Jaakko Rahjan mukaan tieisännöitsijäksi soveltuu parhaiten henkilö, jolla on entuudestaan yksityistieasioiden perustuntemusta. Valmennuskoulutuksesta huolehtii yleishyödyllinen Tieyhdistys liikenneviranomaisen tukemana.


Museoautojen määrä kasvussa

Tilastokeskuksen kokoamista kulttuuriperintötilastoista käy ilmi, että museorekisterissä olevia ajoneuvoja oli Suomessa viime vuoden lopussa jo yli 41 000, kun 10 vuotta aiemmin niitä oli runsaat 20 000.

Museorekisteröityjä ajoneuvoja on eniten siellä, missä autokanta ja asutuskin on tihein: lähes puolet ajoneuvoista on Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa ja Pirkanmaalla.

 


Rautateiden tavaraliikenteeseen uusi toimija

Liikenne- ja viestintäministeriö on myöntänyt Fennia Rail Oy:lle toimiluvan tavarankuljetukseen rautateillä. Lupa myönnettiin 26. maaliskuuta 2015 .

Fennia Rail (aiemmin Proxion Train Oy) on vuonna 2009 perustettu yksityinen rautateiden tavaraliikenneyritys. Yhtiön on tarkoitus aloittaa liikennöinti 1. heinäkuuta 2015.

Yhtiö on ilmoittanut, että se käyttää tavarankuljetuksissa omistamiaan dieselvetureita ja vuokrattuja vaunuja koko Suomen rataverkolla.

Rautateiden tavarankuljetuksen avattiin EU:ssa kilpailulle vuoden 2007 alussa. VR-Yhtymän lisäksi toimilupa Suomessa on tähän saakka ollut vain Ratarahti Oy:llä, jolle lupa myönnettiin paikallisia tavarankuljetuksia varten keväällä 2013.


Syväpuhdasta äänellä

Irrotimme Elekma Oy:n tuotevalikoimasta kokeiltavaksemme autonosien pesuun soveltuvan ultraäänipesurin. Se vakuutti positiivisesti ominaisuuksillaan.

Ensin puhdistettiin virranjakaja. Pelkällä vedellä pesutulos jäi hieman laihaksi. Lisäsimme pesuveteen ultraäänipesureille tarkoitettua pesunestettä. Puhdistustehon paraneminen on helposti havaittavissa. Jakajan pesutapahtuma kesti kokonaisuudessaan n. 10 minuuttia.

Lisää aiheesta tuoreessa Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdessä.


Kesänopeuksiin siirrytään ennen pääsiäistä

Talvi- ja pimeän ajan alennetut nopeusrajoitukset poistetaan tänä vuonna koko maassa pääsiäisviikolla. Tarkoituksena on, että kaikkialla Suomessa on siirrytty kesänopeuksiin 2.4.2015 mennessä. Suurin sallittu ajonopeus käy ilmi tiellä olevasta nopeusrajoitusmerkistä.

Jos sää- ja keliolosuhteiden kuitenkin ennustetaan pysyvän huonoina tai muuttuvan sellaisiksi, kesäisiin nopeusrajoituksiin siirtymistä voidaan paikallisesti myöhentää. Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset on poistettava koko maassa viimeistään huhtikuun loppuun mennessä.