SuperMax – Valmiina töihin!

Volkswagen Caddysta Maxi versio

Volkswagen-hyötyautot esitteli helmikuussa uuden Volkswagen Caddyn. Nyt on vuorossa Caddy Maxi. Se on akseliväliltään 32 cm perusversiota pidempi.

Tilavuutta tavaratilassa perus-Caddyssä on suurimmillaan 3,2 m3, Caddy Maxissa 4,7 m3 (edellyttää lisävarusteena olevia Flex Plus -istuimia). Caddy Maxi –umpipakettiauton kantavuus on parhaimmillaan 1 005 kg.

Caddy Maxi saa uudet 2,0-litraiset, EU6-päästönormin täyttävät, nelisylinteriset TDI-moottorit. Teholuokissa 75 kW (102 hv) – 110 kW (150 hv). Bensiinimoottorivaihtoehtoina ovat kolmisylinterinen 1,0-litrainen (75 kW) sekä nelisylinterinen 1,4-litrainen (92 kW).

Ulkoisesti Caddy ja Caddy Maxi saavat uudet modernimmat ja terävämmät linjat. Myös etu- ja takavalot ovat saaneet uuden ryhdikkään muodon.

Uudet Caddy -mallit saapuvat Suomen markkinoille syksyllä 2015. Hintoja ei ole vielä vahvistettu.


Uusi palvelu kiireellisiin maantiekuljetuksiin

DHL Freightin lanseerasi uuden XL FastFreight -palvelun, joka on tarkoitettu suomalaisille vientiyrityksille ratkaisuksi kiireellisiin kuljetustarpeisiin Eurooppaan. Palvelu kattaa Saksan, Belgian, Hollannin, Ranskan, Itävallan ja Sveitsin. Kuljetukset toteutetaan maanteitse kiinteäseinäisellä ”kaappikalustolla”. 

Lue lisää...


MAN TGX 26.520 Ajolinja -lehden koeajossa

Ajolinja -lehti koeajoi Saksalaisen MAN:in uuden 15-litrainen D38 -moottorin, joka on tervetullut voimalaitos MAN-maailmaan. Kaksoisahdin tarjoaa voimaa ja vääntöä sekä nostaa moottorin hyötysuhdetta ja parantaa auton polttoainetaloutta. 

Lue MAN TGX 26.520 koeajo kokonaisuudessaan seuraavasta 11.3. julkaistavasta Ajolinja-lehdestä.

Ajolinja on erikoislehti ammattiautoilun ja siihen liittyvien työkoneiden sekä jatkokoulutuksen parissa työskenteleville. Ajolinja on ammattiliikenteen ja päättäjien viihteellinen uutislehti

Tilaa Ajolinja tästä linkistä 



Uutta Renault Trucksilta

Auto, tekniikka ja kuljetus -lehti otti pikamaistit Suomen ensimmäisestä Renault Trucks T HIGH eli tasalattiaohjaamomallin esittelyautosta. 

Rellun hytissä on tilaa kuin Pietarin kirkossa. Lattiakorkeus on n. 20 cm tavanomaista korkeampi, seisomakorkeus on parhaimmillaan 213cm ja ohjaamon takaosan leveys 250cm. Korkean mallin kulkupuolesta vastaavat isommat 13-litraiset moottorivaihtoehdot.

Renault Trucks T HIGH tulee kiertämään Suomea tämän vuoden aikana useissa eri tapahtumissa: mm. Mansen Mörinät, Kuljetusnäyttely, Power Truck Show, eri Volvo Group Truck Centereissä, sekä paikallisissa tapahtumissa. Tarkempi kalenteri täydentyy myöhemmin.


Direktiiviehdotus hyötyajoneuvojen mitoista ja painoista valmiina

EU:n Liikenne- ja matkailuvaliokunnan 4. helmikuuta 2015 yksimielisesti hyväksymä ”Leichtfried–Lupi” -direktiiviehdotus antaisi valmistajille mahdollisuuden tuoda markkinoille nykyiset paino- ja pituusrajat ylittäviä äskettäin suunniteltuja kuorma-autoja, jotta parannetaan kuorma-autojen yleistä turvallisuutta ja ympäristötehokkuutta.

Lue lisää...


EU sanoi ei 25,25 m yhdistelmille

Bryssel: Euroopan parlamentin liikennevaliokunta äänesti vastaan raskaampien ja pidempien ajoneuvoyhdistelmien Euroopan Yhteisön jäsenmaiden välisien rajojen ylittävää liikennettä koskevassa äänestyksessä.

Käytännössä se tarkoittaa sitä että Suomessa, Ruotsissa ja Alankomaissa sekä osassa Saksaa (koeluontoisesti) hyväksytyillä 25,25 m pituisilla ja maksimissaan 60 – 76 t kokonaispainoisilla yhdistelmillä ei voi jatkossakaan liikkua vapaasti koko Euroopan talousalueella. Äänestyksessä ei puututtu nykyiseen jo käytössä olevaan järjestelmään, joten Suomen ja Ruotsin välinen HCT-yhdistelmäliikennöinti voi jatkua entisellään.

Äänestystulos vahvistetaan myöhemmin Parlamentin täysistunnossa.

"Löysimme hyvän ratkaisun raskaampien ja pidempien autojen eri maiden rajat ylittävästä liikenteestä nousseeseen kysymykseen, kaikki säilyy ennallaan. Esimerkiksi Skandinaviassa isot kuorma-autot voivat laillisesti ylittää Suomen ja Ruotsin välisen rajan. Se on mielestäni erittäin hyvä asia” kommentoi Euroopan parlamentin sosialistien ja demokraattien ryhmän varapuheenjohtaja Jörg Leichtfried


Uusi moottorivaihtoehto Dacia Dusteriin

Dacia juhlii 10-vuotistaivaltaan tuomalla markkinoille rajoitetun erän erikoisvarusteltuja juhlamalleja. 

Dacia Duster saa kevään aikana uuden moottorivaihtoehdon. Etuvetomallista tuttu nelisylinterinen, turboahdettu, tilavuudeltaan 1,2 litran TCe 125 suorasuihkutusmoottori tuodaan tarjolle myös nelivetomalleihin.

Lue lisää...


TTS aloittaa autoalan aikuiskoulutukset Seinäjoella

TTS Työtehoseura avaa tänään toimipisteen Seinäjoen Rytmikorjaamolla ja aloittaa autoalan aikuiskoulutukset kevään aikana. TTS:llä on ollut maakunnassa jo tutkimustoimintaa muun muassa Valion ja ProAgrian kanssa, mutta uuden toimipisteen avaaminen tuo TTS:n koko koulutustarjonnan pohjalaisten ulottuville.

Koulutukset aloitetaan Pohjanmaalla autoalan täydennyskoulutuksilla. Kevään koulutuskalenterissa ovat jo sähköpätevyys- ja ilmastointikoulutukset Seinäjoella. Tutkintoon johtaviin koulutuksiin haetaan opiskelijoita parasta aikaa.

 


Mitsubishi L200 uudistuu

Uudessa L200:n Club Cab -versiossa on nyt takaovet.

Mitsubishi esittelee Geneven autonäyttelyn yhteydessä uuden, viidennen sukupolven L200 -lava-auton.

Uusi Mitsubishi L200 jakaa saman Super Select 4WD-II -voimalinjan kuin Mitsubishi Pajero -maastoauto. Valittavana on neljä eri ajotilaa: 2WD ja Kolme 4WD-ajotilaa.

L200 saa konehuoneeseensa uuden, Auto Stop & Go -järjestelmällä ja muuttuvageometrisellä turboahtimella varustetun 2.4-litraisen MIVEC dieselmoottorin.

Lue lisää...


Pohjolan Liikenne asettaa matkoilleen hintakaton

Pohjolan Liikenne muuttaa menopaluumatkojensa hinnoittelua tämän kuun alusta alkaen. Lippujen menopaluualennus suurenee.

Meno-paluulipun voi ostaa bussista, ja paluulippu on voimassa 30 päivää kaikilla Pohjolan Liikenteen omilla vuoroilla. Alennua myönnetään vakio- ja pikavuoromatkoilta ilman kilometrirajoituksia.
Pitkillä pikavuoromatkoilla on jatkossa hintakatto. Matkan pituus ei vaikuta hintaan, vaan se on bussista ostettaessa enintään 38 euroa ja menopaluulippu enintään 57 euroa.


Jälkiasennettava rengaspainevahti RengasCenteriltä

RengasCenter tuo markkinoille uuden jälkiasennettavan rengaspaine -ja lämpötilavalvonta –järjestelmän. TPMS –Finland kauppanimellä tunnettava järjestelmä on saatavilla raskaaseen kalustoon, henkilö- ja pakettiautoihin sekä moottoripyöriin.

Tpms Finland –järjestelmä perustuu langattomaan tiedonsiirtoon. Renkaita mittaavat läpivirtaussensorit asennetaan venttiilikorkin tilalle. Sensorit ilmoittavat ohjaamoon sijoitettavaan monitoriin reaaliajassa kaikkien renkaiden ilmanpaineet (0.1 bar:n) ja lämpötilat yhden (1) asteen tarkkuudella. Lisäksi järjestelmä hälyttää, mikäli rengaspaine laskee/nousee, tai rengas kuumenee annettujen arvojen yli.

Järjestelmä voidaan joissain tapauksissa liittää ajoneuvon omaan tietojärjestelmään, jolloin tietoja on mahdollista tarkastella etäkoneelta.

Järjestelmää Suomessa yksinoikeudella markkinoivan RengasCenter Oy:n tiedotteen mukaan TPMS Finland -järjestelmä on asennettavissa kaikkiin raskaisiin ajoneuvoihin alkaen trukeista traktoreihin ja vaikkapa kaivoskoneisiin. Yleisin asennettava kohde on kuitenkin kuorma-auto.


Kurko-Koposelle Fassi-nostureita

Kurko-Koponen Oy ja Grutech Oy ovat sopineet yhteensä yli kymmenen Fassi-nosturin toimituksesta Kurko-Koposen uusiin asennusnosturiautoihin. Toimitus sisältää muun muassa uusia raskaansarjan Fassi F990RA.2.28 xhe-dynamic ja F1950RAL.2.28 he-dynamic nostureita. Fassi F990RA nosturit lukeutuvat 99 tonnimetrin luokkaan. Peruskone on varustettu kahdeksalla hydraulisella jatkeella ja sillä pystytään käsittelemään yli kolmen tonnin kuormaa noin 20 metrin päässä. Lisäksi pakettiin kuuluu kuusijatkeinen noin kuuden tonnin jibi sekä 3/6 tn vinssi, joilla mahdollistetaan kuormien monipuolinen käsittely.


Sisu paljastaa nimensä tarinan

Tänä lauantaina juhlitaan ensimmäistä virallista Sisu nimen nimipäivää. Sisun nimipäivä ei ole mikä tahansa päivä, sillä Sisun nimipäivää tullaan viettämään 28. helmikuuta, joka on myös Suomen kansalliseepoksen Kalevalan ja suomalaisen kulttuurin päivä.

Nimi on lisätty vuonna 2013 viralliseen nimipäiväkalenteriin Helsingin Yliopiston päätöksellä. Nimipäivää voivat viettää virallisesti kaikki Sisu nimiset miehet ja pojat, joita on Väestörekisterikeskuksen mukaan noin 1400. Valtaosa heistä on saanut nimensä 2000 -luvulla.

Myös Sisu kuorma-auto juhlii nimipäivää yli kahdeksankymmenvuotisella kokemuksella. Sisu kuorma-autojen merkiksi Sisu tuli vuonna 1932, vuosi Oy Suomen Autoteollisuus Ab:n perustamisen jälkeen. Nimivalinta perustui kilpailuun, joka julkistettiin Helsingin Sanomissa, Uudessa Suomessa ja Hufvudstadsbladetissa touko-kesäkuun vaihteessa 1932. Kilpailuehtojen mukaan nimen tuli olla ”alkuperäinen (ei ennen rekisteröity), lyhyt, helposti luettava ja lausuttava”. Parhaalle ehdotukselle luvattiin 1000 markan palkinto.

Nimikilpailun kärkeen seuloutui kolme nimeä: Sisu, Karhu ja Haukka. Voittanutta Sisua oli ehdottanut kaikkiaan 95 henkilöä, joista arvonnan perusteella voittajaksi selvisi lyseolainen Veikko Arohonka Hämeenlinnasta. Tosiasiassa nimen oli keksinyt Veikon isoveli Eino Arohonka, joka oli postittanut nimiehdotukset kilpailuun erikseen molempien nimissä.


Suomi liittymässä painolastivesiyleissopimukseen

Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMOn painolastivesiyleissopimus tulee tämän hetken arvioiden mukaan voimaan vuoden 2016 aikana.

Painolastivesiyleissopimus hyväksyttiin IMOssa jo vuonna 2004. Sopimus tulee kansainvälisesti voimaan kuitenkin vasta 12 kuukautta sen jälkeen, kun 30 maata, jotka edustavat vähintään 35 prosenttia maailman kauppalaivaston tonnistosta, on sen ratifioinut.

Sopimuksella ehkäistään alusten painolastivesien mukana leviävien vieraiden eläin- ja kasvilajien ja taudinaiheuttajien kulkeutumista uusiin elinympäristöihin.

Lue lisää...


TIR-carnet’n käyttöä jatketaan

Tullin julkaiseman tiedotteen mukaan TIR-toimenpiteitä voidaan aloittaa Suomesta normaalisti myös Venäjälle päättyvissä TIR-kuljetuksissa ainakin 30. kesäkuuta 2015 saakka. Myös Venäjältä saapuvat TIR-kuljetukset käsitellään normaalisti edellyttäen, että jonkun muun maan tulli (esim. Venäjä) on käyttänyt TIR-tullitakuuasiakirjaa (TIR-carnet) passitusasiakirjana omalla puolellaan.

TIR‐passitusmenettely on luvanvarainen menettely, jonka tarkoituksena on varmistaa tavaroiden keskeytyksetön liikkuminen kuljetusreittiä pitkin tullivalvonnan vaarantumatta. Menettelyä voidaan soveltaa vain TIR‐yleissopimukseen liittyneissä jäsenmaissa. Suomessa TIR‐carnet’n myöntää Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry. TIR‐passituksen vakuutena toimii TIR‐carnet’n myöntäneen takaajan vakuus (SKAL ry), eli erillistä vakuutta ei tarvitse luovuttaa Tullille.