MAN - Vaihtoautot

Ensisilmäys Volkswagenin uuteen täyssähköiseen SUV-mallin

Volkswagenin ID. CROZZ -konseptiauto kasvaa tuotantoautomalliksi, ID.4:ksi. Volkswagen etenee sähköistämisstrategiansa kanssa ja tarjosi ensisilmäyksen seuraavaan täyssähköiseen SUV-malliin online-lähetyksessään, joka järjestettiin peruutetun Geneven autonäyttelyn sijaan. Seuraten ID.3:n jalanjälkiä, lähtölaskenta toisen MEB-alustarakenteelle suunnitellun täyssähköisen mallin kohdalla on alkanut.

Täyssähköisen ja päästöttömän SUV-mallin muotoilu on erityisen aerodynaaminen, mikä antaa sille toimintamatkaa jopa 500 km.Volkswagen ID.4 lanseerataan takavetoisena, nelivetoversio saapuu markkinoille hiukan myöhemmin. Korkeajänniteakku on sijoitettu alustan keskelle, joka mahdollistaa alhaisen painopisteen myötä optimaaliset ajo-ominaisuudet ja erittäin hyvin tasapainotetun kuormanjaon. Kuten kaikki MEB-alustarakennetta käyttävät mallit, ID.4 tarjoaa erittäin tilavat sisätilat, kiitos sen kompaktin sähkövoimalinjan. Täyssähköisen SUV-mallin täysin digitaalinen ohjaamo on jäsennelty selkeästi. Toimintoja ohjataan pääasiassa kosketusnäytöiltä ja älykkäästi, intuitiivisen puheohjauksen avulla.  


Volvo Cars käynnistää uuden akkukokoonpanolinjan Gentissä

Volvo Cars vihki tänään virallisesti käyttöön uuden akkukokoonpanolinjan Belgiassa Gentin-tehtaalla, missä se myöhemmin tänä vuonna alkaa valmistaa uutta XC40 Recharge P8 -täyssähköautoa.

Uusi kokoonpanolinja on viimeisin osoitus Volvon kunnianhimoisesta sähköistämisstrategiasta ja ilmastosuunnitelmasta. Yhtiö aikoo vähentää autokohtaista hiilijalanjälkeään 40 prosentilla vuosien 2018 ja 2025 välisenä aikana. Tämä on yhtiön mukaan ensimmäinen askel tavoitteessa tulla ilmastoneutraaliksi yhtiöksi vuoteen 2040 mennessä.

Volvo julkaisee seuraavan viiden vuoden aikana uuden täyssähköauton joka vuosi ja tavoittelee täyssähköautoille 50 prosentin osuutta maailmanlaajuisesta myynnistä vuoteen 2025 mennessä loppujen autojen ollessa hybridejä. Recharge on yleisnimi kaikille ladattaville Volvoille, joissa on joko täyssähkö- tai lataushybridivoimansiirto.

Lue lisää...


Autonäyttelyillä muitakin ongelmia kuin koronavirus

Geneven autonäyttely peruttiin koronaviruksen takia ja tuote-esittelyt striimattiin livenä. Analytiikkayritys GlobalDatan mukaan kyseisen kaltainen malli saattaa olla osittain tulevaisuutta, huolimatta maailmalla jylläävistä virusepidemioista. GlobalDatan autopuolesta vastaavan David Leggettin mukaan usea autovalmistaja oli jo, ennen koronaviruksesta johtuvaa messujen peruuntumista, päättänyt suunnata markkinointibudjettinsa messujen sijaan muualle.

- Automerkkejä, jotka eivät aikoneet osallistua tänä vuonna Geneven autonäyttelyyn, ovat Cadillac, Citroen, Ford, Jaguar, Lamborghini, Land Rover, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Subaru, Tata ja Volvo. Kyseessä on aika pitkä lista, Leggett toteaa.

Lue lisää...



Alusten seuraamiseen edistyksellistä analytiikkaa

VTS Finlandin meriliikennekeskukset ovat ottamassa käyttöönsä maailman edistyksellisintä alusten seuranta-analytiikkaa, kun keskukset siirtyvät kuluvan kevään aikana käyttämään uusia riskientunnistamis- sekä alusliikenteen hallintajärjestelmiä. Uusilla älykkäillä ja koneoppivaan analytiikkaan perustuvilla järjestelmillä lisätään Suomen rannikkoalueen ja Saimaan syväväylän alusten turvallista liikkumista sekä ennaltaehkäistään onnettomuuksia entistä aikaisemmassa vaiheessa.

VTS Finlandin meriliikennekeskuksissa otetaan käyttöön uuden sukupolven ennakoiva riskientunnistamisjärjestelmä, jossa koneoppiva seuranta-analytiikka laskee taustalla jatkuvasti alusten kohtaamisia ja nostaa esille potentiaalisia riskitilanteita.

Lue lisää...


Peugeot 208 on Vuoden Auto

Uusi Peugeot 208 on valittiin Vuoden Autoksi Genevessä. Voittajan valitsi arvovaltainen tuomaristo, joka koostuu 60 eurooppalaisesta autotoimittajasta. Tuomaristo ylisti Peugeot 208:aa mallin tarjoamista käyttövoimavaihtoehdoista (täyssähkö, bensiini ja diesel), jotka tarjoavat asiakkaille aidon vapauden valita itselle sopiva vaihtoehto.

Tuomaristo myös arvosti mallin rohkeaa muotoilua sekä uuden Peugeot 208:n teknologian tasoa sekä tarjontaa. Peugeot 208 on ensimmäinen Peugeotin “2-sarjalainen”, joka palkitaan tällä alan arvostetuimmalla nimityksellä. Kaiken kaikkiaan uusi Peugeot 208 on kuudes Peugeot, joka saa kantaa nimitystä Vuoden Auto (Car of the Year).


Helsingin Satama hakee EU-tukea investoinneilleen

Helsingin Satama Oy on jättänyt EU:lle kolme sataman ympäristöinvestointeja koskevaa tukihakemusta yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa. Tavoitteena on mm. vähentää satama-alueen päästöjä ja kohdentaa hyötyjä erityisesti lähialueiden asukkaille ja kaupunkiin. Tukia haetaan 20–30 % investoinneille, joiden yhteissumma on yli 18 MEUR.

Satama hakee Euroopan Unionin CEF -tukea useisiin Hiilineutraali Satama 2035 -toimenpideohjelman hankkeisiin, mm. maasähköinvestointeihin, terminaalirakennusten energiatehokkuushankkeisiin, laivapaikan EK7 automaattiseen laivojenkiinnitysjärjestelmään sekä Vuosaaren satamaan rakennettavaan Vuosaari – Muuga reittiä palvelevaan ajoneuvojen kaksoisramppiin.

Lue lisää...


Scanian moottoreilla varustettu hybridilautta Tukholman liikenteeseen

Transdevin tytäryhtiö Blidösundsbolaget ja Scania ovat yhdessä muokanneet vuodesta 1937 peräisin olevasta M/S Rexistä sähköhybridin. Alus palvelee SL:n yhdysliikenteessä Ekerön ja Tukholman välillä.

Blidösundsbolagetin teknisen johtajan Fredrik Liwin mukaan kokemukset sähköhybridistä ovat toistaiseksi positiivisia.

Lue lisää...


Pyöräkadulla pyörien ehdoilla

Kesäkuussa voimaan astuva uusi tieliikennelaki tuo Suomeen uuden katutyypin – pyöräkadun, joka on voimassa ”pyöräkatu”- ja ”pyöräkatu päättyy” -liikennemerkkien rajaamalla alueella. Pyöräkadulla saa ajaa autollakin, mutta muiden ajoneuvojen kuljettajien on annettava pyöräilijöille esteetön kulku.

Pyöräkadulle ei ole laissa määritelty tiettyä nopeusrajoitusta, kuten piha- tai kävelykadulle, vaan nopeusrajoitus osoitetaan erillisin liikennemerkein. Suunnitteluohjeistuksen mukaan rajoituksena tulisi käyttää enintään 30 km/h.

Lue lisää...


Pertti Korhonen jatkaa Traffic Management Finlandin toimitusjohtajana

Traffic Management Finland Oy:n hallitus on valinnut konsernin toimitusjohtajaksi 9.3.2020 alkaen Pertti Korhosen. Korhonen on toiminut Traffic Management Finlandin hallituksen puheenjohtajana vuonna 2019 sekä väliaikaisena toimitusjohtajana 27.8.2019 alkaen. Traffic Management Finland Oy ohjaa liikennettä maalla, merellä ja ilmassa.

Korhonen on toiminut aiemmin muun muassa Nokian teknologiajohtajana ja johtokunnan jäsenenä sekä toimitusjohtajana Elektrobitissä ja Outotecissa. Korhonen on toiminut lisäksi useiden eri yhtiöiden ja organisaatioiden hallituksissa muun muassa puheenjohtajana DNA Oyj:ssa ja Business Finlandissa. 


Pasilasta ohjataan traktoria Raisiossa

Elisan toimitiloissa Helsingin Pasilassa sijaitsevassa Elisa 5G Showroomissa on tällä hetkellä esillä yhdeksän 5G-ratkaisua ja -palvelua, joista kolme esitellään ensimmäistä kertaa koko maailmassa. Yksi esiteltävä 5G-sovellus on etäohjattava traktori.

Valtra ja Elisa ovat kehittäneet ja rakentaneet maailman ensimmäisen 5G:n ja 360-asteisen kameran avulla etäohjattavan traktorin. 5G:n nopeus ja pieni viive mahdollistavat Raisiossa sijaitsevan traktorin etäohjauksen Pasilasta käsin. Ratkaisussa ohjaussignaali kulkee suojattuna Elisan kaupallisessa 5G-verkossa varmistaen traktorin turvallisen ohjaamisen. Traktorin katolle asennettu 360-kamera välittää 4K-tasoista kuvaa, minkä ansiosta etäohjaaja näkee ympäristön jatkuvasti reaaliaikaisena ja tarkkaresoluutioisena.

Lue lisää...


StreetScooter-sähköautojen valmistus lopetaan

StreetScooter-sähköpakettiauto testeissä Turussa

Bombardierin entisessä raitiovaunutehtaassa Saksan Aachenissa alkanut Saksan Postin alkuun upeasti edennyt Streetscooter sähköjakeluauton valmistus loppuu Saksan Postin osalta 2020 loppuun mennessä. "Se on looginen seuraus siitä, että Streetscooterin valmistus on tuottanut Postille 100 miljoonan euron tappion", konsernijohtaja Frank Appel ilmoittaa.

Lue lisää...


Dacia lanseeraamassa "järkevän hintaisen" sähköauton

Sähköauto Dacia Spring ElectriciDacian mukaan sen Spring Electric -konsepti on uudenlainen lähestyminen sähköautoihin. Renaultin tekniikkaan pohjautuva sähköauto on Dacian ensimmäinen erityisesti taajamakäyttöön tarkoitettu malli. Dacia lupaa Spring Electricistä edelleen kehitetyn, vuonna 2021 myyntiin tulevan tuotantomallin olevan yksinkertainen, moderni ja luotettava auto järkevään hintaan. Hintaa ei vielä tosin paljasteta.

Viisiovisesta Dacia Spring Electricistä kehitetään kevyt ja kompakti tuotantomalli, jonka toimintamatka on aikanaan yli kaksisataa kilometriä. Katumaasturimainen auto on 3,73 metriä pitkä. Ajovalot ovat ledit ja ne on jaettu kahteen osaan. Ylempänä on vaakasuora osa ja neljä graafista yksikköä on sijoitettu puskuriin. Takana neljä ledivaloa muodostavat tupla-Y-kuvion. 


IKEA ottaa Kuopiossa käyttöön jakelurobotiikkaa

Osana uudistumistaan IKEA kehittää jakeluverkostoaan entistäkin tehokkaammaksi ja tavaratalojen rooli tulee monipuolistumaan. IKEA Suomi investoi yhtenä konsernin ensimmäisistä maista täysin uudenlaiseen jakelurobotiikkaan. Lisäksi IKEA laajentaa Kuopion tavaratalon logistiikkaosastoa ja keskittää kaikki Suomen pakettitoimitukset lähetettäväksi Kuopiosta. Suurten logistiikkainvestointien myötä syntyy kymmeniä uusia työpaikkoja.

Logistiikka on merkittävä tekijä IKEA Suomen uudistumisessa entistä vastuullisemmaksi, saavutettavammaksi ja edullisemmaksi. Osana tätä työtä IKEA Suomen tavaratalot otetaan entistäkin tehokkaammaksi osaksi jakeluverkostoa ja tavaratalojen rooli monipuolistuu. Jatkossa kaikki Suomen asiakastoimitukset lähetetään suoraan kotimaan tavarataloista Euroopan keskusvaraston sijaan.

Lue lisää...


Länsilinjat testaa sähköbussia Tampereella

Länsilinjat testaa sähköbussia yhdessä Volvon kanssa Tampereella linjalla 29 huhtikuussa. Tampereen kaupunkikuvasta erottuu kevään aikana Volvon vihreä sähköbussi.

Kokeilun aikana Länsilinjat kartoittaa yhdessä linja-autoja valmistavan Volvon kanssa sähköbussin käyttöä kaupunkiliikenteessä ja nimenomaan Tampereen seudulla. Sähköbussi on tulevaisuuden ratkaisu, ja kokeilu on samalla oppimista ja kehittämistä molemmille yrityksille tulevaa varten.

Lue lisää...


Uusi kaksoisraide lisää tavaran liikkumista Karjalan radalla

Karjalan radalla Joutsenon ja Imatran välillä rakennetaan pohjaa uudelle kaksoisradalle. Uusi tuplaraide on osa Luumäki-Imatra-ratahanketta, jonka tavoitteena on lisätä erityisesti tavarakuljetusten kapasiteettia ja vähentää raideliikenteen häiriöitä. Proxion ja A-Insinöörit ovat suunnittelijoina mukana Väylän monivaiheisessa hankkeessa.

Luumäen, Lappeenrannan ja Imatran alueelle sijoittuva ratahanke on suurin tällä hetkellä käynnissä olevista Suomen raideliikennehankkeista. Nykyisen yksiraiteisen rataosuuden tilalle rakennetaan Joutsenon ja Imatran välillä kaksoisraide, jonka rakennustyöt ovat käynnissä.

– Kaksoisraiteen rakentamisella on suuri merkitys erityisesti teollisuuden tavarakuljetuksiin, kun häiriöherkkyys pienenee ja sujuvuus radalla lisääntyy. Teoriassa kaksoisraide jopa nelinkertaistaa raideliikenteen kapasiteetin, kertoo projektipäällikkö Tommi Rosenvall Väylästä.

Lue lisää...