Scania-syystalkoot

MacGregorille kansilaitetilaus Etelä-Koreasta

Cargoteciin kuuluva MacGregor on saanut Hatlapa-kansilaitteiden tilauksen etelä-korealaiselta Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co Ltd:ltä kymmeneen 172 600 m3 nesteytetyn maakaasun (LNG) kuljetusalukseen. MacGregor toimittaa kuhunkin alukseen hyvin matalaan lämpötilaan optimoidut sähkökäyttöiset kansilaitteet sekä ankkurointi- ja kiinnitysvinssit. Laitteiden toimitukset alkavat vuonna 2017, ja ne jatkuvat vuodelle 2018.


Äänekosken liikenneyhteyksien parantaminen toteutetaan allianssimallilla

Äänekosken liikenneyhteyksien parantamiseen kuuluva Tampere–Jyväskylä–Äänekoski -ratahanke toteutetaan allianssimallilla. Allianssin osapuolet ovat Liikennevirasto ja valittavat palveluntuottajat. Ratahanke on suuruudeltaan 80 miljoonaa euroa ja rakentaminen aloitetaan ensi vuonna. Hankkeen taustalla vaikuttavat Äänekosken tulevan biotuotetehtaan logistiikkatarpeet.

Äänekosken liikenneyhteyksien parantamiseen kuuluvalle ratahankkeelle on kysyntää, sillä rautatiekuljetusten määrä kasvaa merkittävästi biotuotetehtaan käynnistymisen myötä. Tehtaan kuljetukset tulevat suuntautumaan Vuosaaren satamaan. Hankkeen valmistelut ovat käynnissä jo tänä vuonna, mutta suurin osa rakentamistöistä tehdään vuosien 2016–2017 aikana. Hankkeen on tarkoitus valmistua uuden tehtaan kanssa samanaikaisesti vuonna 2017.

Hanke sisältää muun muassa Jyväskylän Äänekosken välisen rataosuuden perusparantamisen ja sähköistämisen sekä Tampereen ja Jyväskylän välillä kohdennetumpia korjauksia, kuten tunneliosuuksia sekä turvalaitteita.


Jättiläinen Suomesta

SKS Toijala Works osti Cargotecilta Kalmar-puukurottajien liiketoiminnan. Nyt yhtiö on saanut valmiiksi uuden sukupolven 12 tonnin TW LogStacker -puukurottajan, joka on suunniteltu puhtaalta pöydältä. Kehitystiimissä oli yhteistyökumppaneina ja järjestelmätoimittajina Suomesta 12 yritystä. Lue aiheesta lisää heinäkuussa ilmestyvästä Kone, työ ja ympäristö -lehdestä.



Merirahdin markkinakatsaus 6/2015

DHL:n kuukausittain markkinakatsauksen mukaan akuutti konttipula vaivaa yhä Suomen vientiä ja tilanne jatkunee muuttumattomana vielä pitkään. Jopa muutaman kontin vientierät on jatkossakin syytä tilata mahdollisimman hyvissä ajoin. Kaukoidän ja Lähi-idän vienneissä – joissa osittain hyödynnetään samoja aluksia – eräät varustamot eivät enää ota kesäkuulle uusia kuljetustilauksia, koska laivat on bookattu täyteen. Kalusto- ja ajoittaisesta kapasiteettipulastakin huolimatta varustamojen hintamuutokset ovat olleet viennissä maltillisia.

Tuonnissa Kaukoidästä Eurooppaan ilmoitettiin toukokuussa hinnankorotuksista, mutta varustamot ovat kuitenkin antaneet jatkoaikaa hinnoille viikko kerrallaan. Kapasiteetin hallinta on melkoista tasapainoilua: uusia suurempia laivoja otetaan käyttöön ja samalla perutaan lähtöjä Kaukoidästä Eurooppaan, jotta kapasiteetti ei paisuisi liiaksi.

Viennille Euroopasta USA:han on kysyntää ja osa varustamoista on lisännyt kapasiteettia itärannikolle. Ruuhkat itärannikon satamissa jatkuvat valitettavasti edelleen, joskin osassa satamia tilanne on hieman helpottanut.


Kesä tuo ajorajoituksia raskaalle liikenteelle Euroopassa

Euroopan teillä esiintyy kesäkuukausien aikana viikonloppuisin ylimääräisiä raskaan liikenteen rajoituksia, joiden avulla pyritään varmistamaan sujuva lomaliikenne.

Esimerkiksi Saksassa on 1.7.-31.8. voimassa raskaan liikenteen ajokielto moottoriteillä lauantaisin klo 7.00 – 20.00 ja lisäksi “tavanomainen” sunnuntaiajokielto keskiyöstä klo 22:een.

Eripituisia ajokieltoja esiintyy kesä-elokuun ja osittain syyskuunkin aikana myös mm. Italiassa (su), Unkarissa ja Kroatiassa (la-su) sekä Puolassa, Tsekissä ja Slovakiassa (pe-su).


Puheet autoverouudistuksesta pysäytti henkilöautokaupan

Kuljetusnet.fi saaman tuoreen tiedon mukaan uusien henkilöautojen kesäkuun myyntimäärät ovat pudonneet kuukauden puoliväliin mennessä 30 % viimevuodesta. Myyntimäärien arvellaan putoavan vielä tästäkin enemmän ennen heinäkuun alkua.

Autoverouudistuspuheet vaikuttavat myös tavara-autopuolen myynteihin, jossa on havaittavissa merkkejä myynnin kehittymisestä negatiiviseen suuntaan.


Automaattinen hätäpuhelujärjestelmä pakolliseksi 2018 alkaen

Trafin tiedotteen mukaan uudet tyyppihyväksytyt henkilö- ja pakettiautot on oltava varustettu eCall-laitteella 31.3.2018 lähtien. Onnettomuudessa ajoneuvoon asennettu eCall-laite ottaa joko automaattisesti tai käyttäjän pyynnöstä yhteyden hätäkeskukseen. Hälytyksen yhteydessä avautuu auton ja Hätäkeskuslaitoksen välillä puhe- ja viestiyhteys ja eCall-laite välittää hätäkeskukselle tiedon onnettomuuspaikasta ja auton suunnasta.

EU on hyväksynyt eCall-säädöspaketin huhtikuussa 2015 ja Hätäkeskuslaitoksilla on oltava valmius ottaa vastaan eCall-hätäviesti 1.10.2017 lähtien. Suomessa eCall-valmius toteutetaan uuden hätäkeskustietojärjestelmän, ERICA:n, käyttöönoton myötä.


Saksasta suurin vienti- että tuontimaamme

Suomen tavaraviennin arvo Saksaan nousi Tullin ulkomaankauppatilaston mukaan 24 prosenttia vuonna 2014, ja oli melkein 6,7 miljardia euroa. Vuotuinen viennin arvo oli edellisen kerran yli kuusi miljardia euroa vuonna 2008. Vuoden 2015 ensimmäisellä neljänneksellä vienti Saksaan kasvoi edelleen 11 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon.

Tuonti Saksasta oli viime vuonna arvoltaan lähes 7,8 miljardia euroa, kasvua kuusi prosenttia edellisvuodesta. Myös tuonnin osalta viime vuosi oli arvoltaan suurin sitten vuoden 2008. Kuluvan vuoden tammi-maaliskuussa tuonti on kohonnut prosentin vuoden 2014 ensimmäiseen neljännekseen verrattuna. Saksa nousi tuonnin osalta kuluvan vuoden tammi-maaliskuussa Venäjän ohi yli 14 prosentin osuudella. Saksa on siis nyt sekä suurin vienti- että tuontimaamme.


Suomen Tuontipalvelu Oy yhteistyöhön A-Katsastuksen kanssa

Auto-Saksasta.fi sivustoa pyörittävä Suomen Tuontipalvelu Oy ja A-Katsastus Oy solmivat yhteistyösopimuksen. Maahantuotuja autoja luovutetaan nyt kaikilta A-Katsastuksen rekisteröintejä tekeviltä katsastusasemilta. Suomen Tuontipalvelu Oy:n välittämän auton voi noutaa yli 150 paikkakunnalta Hangosta Ivaloon. Auto luovutetaan suoraan ajoon rekisteröitynä ja maahantuontikatsastettuna.


Tutkimus tukee panostamista liikenteen kotimaisiin biopolttoaineisiin

Teknologian tutkimuskeskus VTT ja Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT ovat julkaisseet arvion tieliikenteen vaihtoehtoisten energiamuotojen ilmasto- ja kustannusvaikutuksista pyrittäessä kohti EU:n vuodelle 2030 asettamia ilmastotavoitteita. Selvityksen mukaan päästövähennysten kannalta merkittävin ja kansantaloudellisesti edullisin liikenteen vaihtoehtoinen energialähde kohti vuotta 2030 on kotimainen biopolttoaine. Tutkimus viittaa selkeästi siihen, että Suomen nykyinen, kunnianhimoinen biopolttoaineiden edistämispolitiikka on oikeilla linjoilla. 

Raportti kokonaisuudessaan löytyy linkin takaa.


Woikoskelle Toyotan vetytrukki

Toyota Material Handling Finland Oy luovutti Oy Woikoski AB:lle Suomen ensimmäisen työkäyttöön menevän polttokennolla toimivan työkoneen. Woikosken Mäntyharjun tuotantolaitoksiin ja varastolle menevä Traigo 80V Compact -vetytrukki on Toyota Material Handlingin ensimmäinen Euroopassa myymä tuotantokäyttöön otettava polttokennotrukki. Lue trukista lisää Kone, työ ja ympäristön heinäkuussa ilmestyvästä numerosta.


Liikennekuolemien määrä väheni viime vuonna

Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan vuonna 2014 tapahtui 5 294 henkilövahinkoon johtanutta tieliikenneonnettomuutta.

Onnettomuuksissa menehtyi 224 ja loukkaantui 6 677 ihmistä. Kuolleita oli 34 henkilöä edellisvuotta vähemmän, kun taas loukkaantuneiden määrä pysyi vuoden 2013 tasolla.


Neste myy Purhan ja Jurmon

Neste ilmoitti myyvänsä tuotetankkerit Purhan ja Jurmon ruotsalaiselle varustamoyhtiölle Rederi AB Donsötankille. Alukset luovutetaan uudelle omistajalle syyskuussa 2015. Siihen asti Purhan ja Jurmon hoitovarustamona jatkaa OSM Ship Management Finland.

Myynti perustuu syksyllä 2013 julkistettuun Nesteen päätökseen luopua varustamoliiketoiminnasta. Neste on nyt myynyt kaikki omistamansa alukset.  


European Coach of the Year 2016 valitaan Plovdiv:ssä

Vuoden Turistibussi, Coach of the Year 2016, valitaan 16-19.6. 2105 Bulgariassa pääkaupunki Sofian naapurissa olevan Plovdiv-nimisen pikkukaupungin ympäristössä.Valinta suoritetaan kuuden loppukilpailuun kelpuutetun bussivalmistajan huipputuotteilla. Vertailutestiin valikoituivat Iveco, MAN, VDL, Setra, Sunsundegui ja Temsa. Valinnan suorittavat 21 Euroopan maata edustavat ammattilehtien testikuljettajat. Suomea testeissä edustaa Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden päätoimittaja Klaus Bremer.


Lahti OmniExpress huippuluokassa

Lahden Autokoritehtaan 12,4 m pitkä, 3,70 m korkea uusi OmniExpress LK 410 IB4x2NB varustettuna kaikilla herkuilla on kova sana kilpailussa Euroopan isoimpien bussivalmistajien "huippu-Coachien" kanssa. Scanian 13 litran 410 hv:n E6 nokalla tekee ihmejälkeä kulutuksessa yhdistettynä Scanian GRS895R automaattivaihteiston kolmeen välitysohjelmaan: Eco-, Normaali- ja Power-moodiin. 49-1-1 matkustajapaikkaa, 1-0-1 oviratkaisu, WC, kahvikeitin ja jääkaappi, istuinrivikohtaiset latauspistokkeet tableteille ja kännyköille, tietokonepistoke ja WiFi-valmius, sisätiloissa vain 66 dbA:n "kuiskaustasoisella" sisätilaäänellä, kulki Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden testissä ennätyspihisti vain 20 l/100 km kanttiin.

Tulossa Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden sivuille vertailussa Euroopan huippu-Coachiin!