SuperMax – Valmiina töihin!

MacGregorilta nostureita merenpohjan louhintaan tarkoitettuun alukseen

Cargoteciin kuuluva MacGregor sai kahden merenalaiseen kuormankäsittelyyn tarkoitetun nivelpuominosturin tilauksen Fujian Mawei Shipbuilding Limited -telakalta. Nosturit asennetaan maailman ensimmäiseen merenpohjan louhintaan tarkoitettuun alukseen. Nosturit toimitetaan vuoden 2017 ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Tilaus on kirjattu vuoden 2015 ensimmäiselle vuosineljännekselle.

MacGregorin saama tilaus käsittää kaksi nivelpuominosturia: yhden merenkäynnin liikkeiden kompensointijärjestelmällä varustetun kapasiteetiltaan 200 tonnin nosturin, joka on suunniteltu käytettäväksi 2 500 metrin syvyydessä, sekä pienemmän 100 tonnin nosturin.

Lue lisää...


Muutoksia Raskassarja-ketjussa

Pekant Lieto Oy on ostanut Turun Raskaskalusto-Osa Oy:n liiketoiminnan ja varaosavaraston. Samalla Pekant Liedosta tuli Raskassarja-ketjun jäsenliike.

Mustasaaressa Vaasan kupeessa toimiva Vamu Truckservice & Parts Oy Ab jäi pois Raskassarja-ketjusta. Yritys päätti, ettei se hae pysyvää jäsenyyttä koeajan päättyessä.

Jyväskylän talousalueelle Raskassarja-ketju tulee syksyllä, kun Joensuussa ja Kuopiossa toimiva Närhi konserni avaa uuden myymälän nelostien tuntumaan.


Metsä Group rakentaa biotuotetehtaan Äänekoskelle

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Fibre on tänään päättänyt biotuotetehtaan rakentamisesta Äänekoskelle nykyisen sellutehtaan alueelle. Rakennustyöt aloitetaan välittömästi, ja tehtaan on määrä valmistua vuoden 2017 kolmannella neljänneksellä.

Äänekoskelle rakennettava biotuotetehdas on metsäteollisuuden historian suurin investointi Suomessa. Hankkeen kokonaisinvestointi on noin 1,2 miljardia euroa, josta 40 prosenttia rahoitetaan omalla pääomalla ja 60 prosenttia velkarahoituksella. Lainarahoitus sisältää pankkilainoja ja toimitusluottoja. Lisäksi Metsä Fibre on saanut työ- ja elinkeinoministeriöltä 32,1 miljoonaa euroa uusiutuvan energian investointitukea. Yhtiön omistajat ovat Metsäliitto Osuuskunta (50,2 %), Metsä Board Oyj (24,9 %) ja Itochu Corporation (24,9 %).

Biotuotetehdas tuottaa vuosittain noin 1,3 miljoonaa tonnia sellua, josta 800 000 tonnia on havusellua ja 500 000 tonnia lehtipuusellua. Havusellu päätyy vientiin pääasiassa Eurooppaan ja Aasiaan. Korkealaatuisen sellun ohella tehdas tuottaa sähköenergiaa runsaasti yli oman tarpeensa sekä esimerkiksi mäntyöljyä ja tärpättiä. Biotuotetehtaan kaikki sivuvirrat on tarkoitus hyödyntää tehtaan ympärille syntyvässä eri yritysten muodostamassa ekosysteemissä.

Uusi tehdas lisää kuitupuun käyttöä Suomessa noin 4 miljoonalla kuutiometrillä eli noin 10 prosentilla vuodessa. Tehdas käyttää vuosittain yhteensä 6,5 miljoonaa kuutiometriä puuraaka-ainetta, joka hankitaan pääasiassa Suomesta.

Hankkeen toteutussuunnitellusta vastaavat Sweco Industry Oy ja Sweco Rakennetekniikka Oy ja päälaitetoimituksista Valmet Oy ja Andritz Oy.



Rattijuoppous kasvussa

Rattijuopumuksia tuli vuoden 2015 tammi-maaliskuun aikana tietoon kaikkiaan 3 800, mikä on 2,8 prosenttia enemmän kuin vuonna 2014.

Tietoon tulleista rattijuopumuksista hieman vajaa puolet oli törkeitä rattijuopumuksia. Törkeät rattijuopumukset lisääntyivät 1,1 prosenttia ja muut rattijuopumukset 4,3 prosenttia. Edellisen kymmenen vuoden aikana rattijuopumuksia tuli tammi-maaliskussa tietoon keskimäärin 4 600.

Lähde: Tilastokeskus


Valtion sisäiset jäänmurtajakaupat päätökseen

Liikennevirasto ja Arctia Icebreaking Oy ovat allekirjoittaneet 17.4.2015 kauppasopimuksen rakenteilla olevan jäänmurtajan myymisestä ja luovuttamisesta.

Jäänmurtajan omistusoikeus siirtyy Liikennevirastolta Arctialle alkuvuodesta 2016, kun aluksen raken­tamissopimuksen mukainen toimitus ja hyväksyminen on saatettu loppuun.

Jäänmurtaja myydään käyvällä hinnalla. Murtajan kauppahinta on 128 miljoonaa euroa.


Jukka Haanpää voitti Suomen YETD-kilpailun

Jukka Haanpää Haapajärveltä voitti Scanian Young European Truck Driver (YETD) -kilpailun Suomessa. Kakkossijalle ylsi Ville Pöllä Kannuksesta ja kolmossijalle Janne Hötti Kuopiosta. Jukka Haanpää edustaa Suomea YETD-finaalissa 25. huhtikuuta Södertäljessä Ruotsissa, jossa pääpalkinto on uusi R-sarjan Scania.

Suomessa Scanian nuorten kuljettajien kilpailuun ilmoittautui tällä kertaa 766 henkilöä. Näistä 50 teoriakokeessa parhaiten menestynyttä kutsuttiin Jurvaan Botniaringin moottoriradalle kilpailemaan 11. ja 12. huhtikuuta Suomen parhaan nuoren kuljettajan tittelistä.

Kahden päivän aikana kuljettajat testasivat taitojaan viidellä eri tehtäväasemalla: hätäensiapu, toiminta onnettomuuspaikalla, ajoonlähtötarkastus ja kuormansidonta, puoliperävaunuyhdistelmän käsittely sekä taloudellinen ja turvallinen ajaminen.

Lue lisää...


Liikennealan museoille ja yhteisöille tukea

Liikenne- ja viestintäministeriö on myöntänyt yhteensä 385 000 euroa liikenne- ja viestintäalan museoille sekä 25 000 euroa liikennealan yhteisöille rakennushankkeiden ja muiden kehittämisinvestointien tukemiseen sekä tiedotustoiminnan että kansainvälisen yhteistyön kehittämiseen.

Tukea myönnettiin 26 museolle ja yhdeksälle yhteisölle. Lisäksi Kiinteistö Oy Tieliikennemuseolle myönnettiin 350 000 euroa museon rakentamiseen.

Lue lisää...


Tässä on uusi VW Transporter

Volkswagen esitteli myöhään eilen illalla Amsterdamissa kansainväliselle lehdistölle järjestetyssä tilaisuudessa kuudennen sukupolven Transporterin, mallin 65-vuotisjuhlan yhteydessä. Uuden mallisukupolven kerrotaan olevan nykyistä turvallisempi, taloudellisempi ja viihtyisämpi.

T6 mallisarjan yhteydessä lanseerataan uuden sukupolven TDI moottorit. EA288Nutz –koodinimellä kutsuttavat moottorit on suunniteltu erityisesti hyötyajoneuvokäyttöön.

T6:n konehuoneeseen tarjotaan nelisylinteriset bensiini ja diesel moottorivaihtoehdot. Dieselmoottorin iskutilavuus on 1968 cm3 Sitä on saatavilla 62 kW / 84 hv , 75 kW / 102 hv , 110 kW / 150 hv ja 150 kW / 204 hv teholla. Bensiinivaihtoehtojen iskutilavuus on niin ikään 2,0 litraa. Tehovaihtoehtoja on kaksi 110 kW / 150 hv ja 150 kW / 204 hv.

Kaikissa E5- ja E6 –päästötason moottoreissa on vakiona Start/Stop –järjestelmä. Valmistajan mukaan uudet moottorit pienentävät polttoaineenkulutusta keskimäärin 15 prosentilla nykyisin käytettävään moottorisukupolveen verrattuna.

Kojelauta on kokonaan uusittu

Volkswagen Transporter T6 –mallisukupolvi esitellään seikkaperäisesti seuraavassa 29.4. ilmestyvän Auto, tekniikka ja kuljetus –lehden (Atk4/15) sivuilla.


Kabotaasimiesten kalut reistailevat

Vaalimaan rajanylityspaikan kautta kulki tammi-maaliskuussa 2015 keskimäärin 16 000 rekkaa kuukaudessa.

Tammikuussa Vaalimaan tulli tarkasti 212 raskasta ajoneuvoa. Korjausmääräyksen sai 73 % tarkastetuista, 31 % käännytettiin takaisin Venäjälle ja 20 % sai lisäksi sakon. Helmikuussa tarkastuksia tehtiin 278, joista korjausmääräyksen sai 70 %, 34 % käännytettiin ja sakko kirjoitettiin 25 %:lle. Maaliskuun luvut jatkavat samaa suuntausta, 238 tarkastusta, joista 70 % sai korjausmääräyksen, 37 % käännytettiin ja 22 % sai lisäksi sakon. Luvut perustuvat Tullin julkaisemiin tietoihin.

Ajoneuvojen käännyttäminen koskee pääasiassa EU/ETA alueen ulkopuolisia kuljetusyksiköitä. EU/ETA alueelta tulevat ajoneuvot määrätään tarvittaessa valvontakatsastukseen.


Engcon uudistaa kaivukoneiden harjalaitteen

Vuonna 2009 Engcon esitteli kaivukoneisiin tarkoitetun harjalaitesarjan. Harjalaitteita on saatavana viitenä eri leveytenä (800–2 000 mm), ja niitä uudistetaan nyt merkittävästi. Lisävarusteena on nyt tarjolla täysin uusi roiskesuoja, joka peittää puolet harjalaitteesta ja estää soran sinkoutumisen harjauksen aikana. Roiskesuoja on säädettävissä kolmeen eri asentoon, ja se voidaan tarvittaessa poistaa helposti. Moduulirakenteiset harjalaitteet on nyt varustettu ruuvikiinnitteisillä sivukappaleilla/päädyillä, harjan laatua on parannettu ja välirenkaat on poistettu käytöstä. Nämä parannukset helpottavat ja nopeuttavat harjan vaihtoa.


VW hyötyajoneuvot vahvassa kasvussa Euroopassa

Kuluvan vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana Volkswagen Hyötyajoneuvot toimitti asiakkailleen maailmanlaajuisesti yhteensä 108,200 kevyttä hyötyajoneuvoa. Kasvua viime vuoden vastaavaan ajankohtaan oli lähes viisi prosenttia (2014 Q1: 103,200; +4.8 %).

Volkswagen malliston kysyntä on kasvanut vahvimmin Länsi-Euroopan markkina-alueella, peräti 8 %. Itä-Euroopan, Afrikan ja Etelä-Amerikan markkinoilla valmistaja on kohdannut suuria haasteita kuluneella vuosineljänneksellä ja myyntiluvut ovat kääntyneet vahvasti laskusuuntaisiksi. Mallistosta parhaiten menekkiään ovat nostaneet T-sarja ja Caddy –mallisto.

Pian esiteltävien ja markkinoille tuotavien uusien T- ja Caddy –mallien myötä Volkswagen odottaa nostavansa markkinaosuuksiaan entisestään.


Raskaan liikenteen ajoneuvojen kunto huolestuttaa itärajalla

Alkuvuoden ajoneuvotarkastusten tulokset ovat karua luettavaa.

Vaalimaan rajanylityspaikan kautta kulki tammi-maaliskuussa 2015 keskimäärin 16 000 rekkaa kuukaudessa. Tammikuussa Vaalimaan tulli tarkasti 212 raskasta ajoneuvoa. Korjausmääräyksen sai 73 % tarkastetuista rekoista, 31 % käännytettiin takaisin Venäjälle ja 20 % sai lisäksi sakon. Helmikuussa tarkastuksia tehtiin 278, joista korjausmääräyksen sai 70 %, 34 % käännytettiin ja sakko kirjoitettiin 25 %:lle rekoista. Maaliskuun luvut jatkavat samaa suuntausta, 238 tarkastusta, 70 % sai korjausmääräyksen, 37 % käännytettiin ja 22 % sai lisäksi sakon.

Käännytykseen, sakkoon ja korjausmääräykseen johti useimmiten jarrujen puutteellinen kunto. Usein yhdessä ja samassa autossa oli useita vikoja, esimerkiksi tehottomat tai puoltavat jarrut tai selkeä jarruvoimaero eri akseleilla, öljyvuotoja moottorissa, ohjauksen nivelien välyksellisyydet, tuulilasi rikki, vilkku tai ajovalot eivät toimi, kuorma on sitomatta tai huonosti sidottu. Lisäksi tarkastuksissa paljastui kuljettajien ajo- ja lepoaikarikkomuksia sekä ajopiirturin huijauslaitteita.

Ajoneuvojen käännyttäminen koskee pääasiassa EU/ETA alueen ulkopuolisia kuljetusyksiköitä. EU/ETA alueelta tulevat ajoneuvot määrätään tarvittaessa valvontakatsastukseen lähimmälle katsastusasemalle.


Turvallisuus Suomen tieliikenteessä parantunut

Trafin tiedotteen mukaan vuonna 2014 Suomen tieliikenteessä menehtyi ennakkotietojen mukaan yhteensä 226 ihmistä, mikä on ennätyksellisen vähän aikaisempiin vuosiin verrattuna. Koko EU:n alueella tieliikenteessä kuoli ennakkotietojen mukaan vuonna 2014 vajaat 25 700 ihmistä eli keskimäärin noin 70 ihmistä päivässä. Miljoonaa asukasta kohden kuolleita oli 51 henkilöä koko EU:n alueella. Suomessa vastaavasti suhteutettu kuolleiden määrä oli 41 henkilöä vuonna 2014.

Vuonna 2014 Suomen tieliikenteessä kuolleiden määrä oli asukaslukuun suhteutettuna EU-maista seitsemänneksi alhaisin. Samalla taittui useamman vuoden jatkunut kehitys, jossa Suomen sijoitus EU-maiden joukossa on laskenut tasaisesti. Viime vuonna tieliikenteen kannalta turvallisimmat EU-maat olivat Malta, Alankomaat, Ruotsi ja Yhdistynyt kuningaskunta. Suomen edelle sijoittuivat myös Tanska ja Espanja.

Lue lisää...


Maastonokka FH Volvoon

Volvo Trucks tuo FH mallivalikoimaansa uuden, vahvistetulla etuosalla varustetun ohjaamovaihtoehdon maansiirto- ja puutavarakuljetusasiakkaiden tarpeisiin.

Hytin etuosa on tekniseltä rakenteeltaan samankaltainen kuin maansiirtotehtäviin suunnitellussa Volvo FMX:ssä. Puskuri, kulmapalat ja pohjapanssari on valmistettu 3 mm paksuisesta teräksestä. Kiinteä askelma pohjapanssarin yläpuolella on integroitu etupuskurin rakenteeseen.

Suurempi ja korkeammalle sijoittuva puskuri ulottuu 13 cm vakiopuskuria pidemmälle. Uuden keulan avulla saavutetaan parempi lähestymiskulma – parhaimmillaan jopa 20 astetta. Lisähinnasta keulaan on tarjolla 36 tonnia kestävä vetosilmukka.

Uusi etuosa on tilattavissa uusiin Volvo FH ja Volvo FH16 –kuorma-auto-malleihin ja ensiesittely järjestetään Intermat-rakennus- ja maansiirtomessuilla Pariisissa (20.-25.4.2015).


Liikenteen vienninedistämisohjelma alkanut

Finpron Export Finland -toiminto on käynnistänyt uuden vienninedistämisohjelman. Sen tavoitteena on auttaa suomalaisia yrityksiä hyödyntämään uutena avautuvat kansainväliset älyliikenteen ja liikenteen palvelumarkkinat.

MaaS (Mobility as a Service) -ohjelma toteutetaan Team Finland-toimijoiden, ITS Finlandin sekä yritysten kesken. Ohjelman tavoitteena on edistää suomalaisten pk-sektorin yritysten liikevaihdon kasvua, vientiä ja kansainvälistymistä konkreettisin keinoin. Kasvuohjelman päämarkkina-alueet ovat Saksa, UK, Italia, Espanja, Yhdysvallat sekä Etelä-Korea.