MAN - Vaihtoautot

Junamatkustuksen vuosi alkanut vauhdilla

Vuosi 2020 on alkanut junamatkailun suosion kannalta lupaavasti ja matkamäärät jatkavat edelleen kasvuaan. Tammikuussa 2020 kotimaan kaukojunissa tehtiin 1,2 miljoonaa matkaa, +11 % viime vuotta enemmän. Käynnissä oleva hiihtolomakausi täyttää junia helmikuussa.

Yhteensä matkamäärät ovat kasvaneet tammikuusta 2016 tammikuuhun 2020 yhteensä +40 %. Kasvun takaa löytyvät edulliset hinnat, lisätty vuorotarjonta, nopeat matka-ajat ja panostukset palveluihin sekä asiakaskokemuksen parantamiseen. Lisäksi junan ilmastoystävällisyyttä arvostetaan.

Lue lisää...


Kögeliltä 100 Cargo Coilsia Belgiaan

Saksalainen perävaunujen valmistaja Kögel Trailer toimittaa 100 Novum-sukupolven perävaunua belgialaiselle Van Steenbergen Transportille. Uudet perävaunut liittyvät huolintayritys Steenbergenin nykyiseen 600 vaunun vahvuiseen laivastoon. Kauppa julkistettiin 19.2.2020. 

Lue lisää...


Korroosiosuojattu perävaunun akseli

SAF-Holland laajentaa akselivalikoimaansa galvanoidulla versiolla vastaamaan kylmien seutujen tarpeita. Yhdeksän tonnin perävaunuakseli SAF Intra PC:n korroosiokestävyyttä on parannettu päällystämällä se kolmikerroksisella uppopinnoitteella. Lyhenne PC tulee englannin sanoista premium coated eli vapaasti käännettynä prameasti käsitelty.

Lue lisää...



Gasum-kaasutankkausasema Ruotsiin

Kuvassa Gasumin Suomessa omistama LNG:tä käyttävä Scania G 340. (Kuva: Seppo Alaruikka)

Gasum avaa raskaan liikenteen kaasutankkausaseman Ruotsin Kalmariin. Uudella asemalta voi tankata nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä ja nesteytettyä biokaasua eli LBG:tä. Yhtiö ei kertonut aseman tarkkaa avauspäivää 25.02. julkistetussa uutisessaan.

Kalmar sijaitsee Kaakkois-Ruotsissa alueella, jossa biokaasuntuotanto on hyvässä vauhdissa. Eteläisessä Ruotsissa on myös rakenteilla Gasumin biokaasulaitos Kristianstadin lähistöllä sijaitsevan Stora Enson Nymöllan sellu- ja paperitehtaan yhteyteen.

Lue lisää...


Rengaspainevahdit pelastavat monesta!

EU kantaa huolta liikenneturvallisuudesta. Niinpä rengaspaineiden valvontajärjestelmä, rengaspainevahdit, on jo pakollinen ensiasennusrenkaissa kevyessä autokalustossa. Muutaman vuoden sisällä ne ovat pakkopullaa myös kuorma- ja linja-automaailmassa. Itse asiassa ne kannattaa asentaa jo nyt autoihin, joilla on enemmän kuin neljä rengasta.

Lue lisää...


Robottiautoyhtiö Sensible 4:lle 6 milj. euroa Japanista

Robottibussi Sensible 4 GACHA

A-kierroksen sijoittajat NordicNinja VC ja ITOCHU mahdollistavat Sensible 4:n laajentumista Eurooppaan ja Aasiaan. Japanissa suomalaisyritys on yksi tunnetuimmista pohjoismaisista kasvuyrityksistä.

Suomalainenrobotiikka- ja ohjelmistoyritysSensible 4 on kerännyt kuusi miljoonaa euroa ensimmäisellä rahoituskierroksellaan. Sensible 4:n A-kierrosta johti NordicNinja VC, japanilainen deeptech-rahasto joka on keskittynyt pohjoismaisiin kasvuyrityksiin sekä ITOCHU, yksi Japanin isoimmista kauppayhtiöistä. Rahoitus mahdollistaa Sensible 4:n laajentumisenja avaa ovia Aasian markkinoille.

Lue lisää...


Valmis kaupunkikiertoajelu ulkomaisille turistiryhmille

Linja-autoyhtiö V. Alamäki on ensimmäisenä Oulun alueen toimijana kehittänyt ympärivuotisen paketin ulkomaisille matkailijaryhmille. Ryhmän on helppo ostaa yhdellä kertaa palvelu, joka sisältää mm. linja-autokiertueen Oulussa ja englanninkielisen opastuksen.

Bussikiertue sisältää aina peruskierroksen eli Oulun kaupungin keskustan päänähtävyydet sisältäen mm. vanhempaan rakennuskantaan tutustumista. Keskustan ulkopuolelta nähtäväksi voidaan valita mm. Teknologiakylään, koulutukseen tai vaikka kalastukseen liittyvää ympäristöä.

Lue lisää...


Liikennelentäjän ja insinöörin opinnot

Liikennelentäjän lupakirjan (ATPL) ja insinööritutkinnon (AMK) voi nyt opiskella samanaikaisesti.

Lentokoulu Pirkanmaa Oy:n lentolupakirjaan tähtääviä ATPL-opintoja on mahdollista sisällyttää osaksi Xamkin sähkö- ja automaatiotekniikan insinööriopintoja. Lentokoulutuksen hyväksytyistä opinnoista voidaan insinööritutkintoon sisällyttää pääsääntöisesti 45 opintopistettä. Sisällytettävien opintojen laajuus riippuu opiskelijan suorittaman lentolupakoulutuksen laajuudesta.

Lue lisää...


Micheliniltä monikäyttöinen kitkarengas

Ensimmäistä kertaa koskaan Michelin esitteli helmikuussa Ruotsissa nastattoman talvirenkaan Michelin X-Ice Snow sekä henkilöautoihin että katumaastureihin eli SUV:eihin. Rengas tulee markkinoille saataville syksyllä 2020. 

X-Ice Snow:ta on testattu mm. Michelin Nordicin testikeskuksessa Suomen Ivalossa. Kehittämiseen on myös osallistunut pohjoissuomalainen Test World.

Lue lisää...


Vianorilta biomateriaalista valmistettuja rengaspusseja

Autonhuolto- ja rengaspalveluita tarjoava Vianor pakkaa renkaat jatkossa ympäristöystävällisempiin pusseihin. Biomateriaalista valmistetut rengaspussit ovat alalla uusi asia.

Rengaspusseja käytetään renkaanvaihdon ja renkaiden ostamisen yhteydessä suojaamaan autoa käytettyjen renkaiden kuljettaminen ja varastoiminen aikana. Uusien pussien materiaalista 55 prosenttia on biopohjaista sokeriruokoetyleeniä. Sokeriruoko on kasvuvaiheessaan sitonut ilmakehästä itseensä hiilidioksidia, ja näin tuotteen valmistuksen aiheuttamat lopulliset päästöt jäävät pienemmiksi. Pussit valmistaa suomalainen Walki Plastiroll, ja niille on myönnetty I’m Green -merkki.

Uudentyyppiset rengaspussit tulevat käyttöön laajasti eli kaikissa Suomen, Norjan ja Ruotsin Vianor-liikkeissä.


Lapin Kumi osti Rengastoppi Oy:n

Rovaniemeläinen Lapin Kumi Oy on ostanut vanteita ja renkaita myyvän Rengastopin. Lahden Renkomäessä toimivan Rengastoppi Oy:n palveluksessa työskentelee 16 työntekijää. Yhtiön liikevaihto vuonna 2019 oli n. 5,6 miljoonaa euroa. 

Lapin Kumin kasvu on ollut nopeaa muun muassa viime vuosien kovan investointitahdin ansiosta. Vuonna 2009 liikevaihtoa kertyi 10 miljoonaa ja vuonna 2019 noin 30 miljoonaa euroa. Vuoden 2021 tavoite tulee olemaan peräti 40 miljoonaa euroa.

Rengastoppi myy netissä rengastuotteita aputoiminimellä Rengasrealisointi. Verkkokaupasta ostetut tuotteet voidaan toimittaa mihin tahansa Lapin Kumin toimipisteeseen tai muulla tavalla lähes koko Suomeen.

Lue lisää...


HaminaKotka Satamaan 8 300 risteilyvierasta

HaminaKotka Satama Oy järjesti 19.2.2020 asiakkaille ja sidosryhmille perinteiset infotilaisuudet sekä Kotkassa että Haminassa. Tilaisuuksissa esitteltiin ratahankkeiden tilannetta ja kesän risteilyliikenteen vaikutuksista Mussalon terminaalin liikennejärjestelyihin.

Risteilijät tuovat seudulle kaikkiaan noin 8 300 matkustajaa ja noin 2 500 miehistön jäsentä. Risteilyliiketoimintaa kehittää nykyisin alueen satamayhtiö, joka aikoo panostaa pontevasti varustamosuhteisiin. Myyntiä kohdennetaan jo nyt vuosille 2021-2022.

Lue lisää...


DHL sai nyt kuusi uutta B777 rahtikonetta

DHL:n kuusi uutta Boeing 777F-200 rahtikonetta laskeutui viime viikon torstaina uudelle kotikentälleen USA:n Cincinnatissa. DHL uudistaa näin pitkän matkan konekantaansa ja vahvistaa mannerten välisiä rehtilentoverkostojaan. Huippunykyaikaiset koneet edistävät samalla DHL:n tavoitetta vähentää kuljetustensa CO2-päästöjä.

Lue lisää...


Volvo Trucks tuo uudet Volvo FH, FH16, FM ja FMX

Volvo Trucksin toimituksista noin kaksi kolmasosaa koostuu neljästä raskaasta kuorma-autosta: Volvo FH, FH16, FM ja FMX. Ne uudistetaan. 

Volvo Trucks -valikoiman erilaisiin kuorma-automalleihin on saatavilla useita erilaisia ohjaamoja, ja kuorma-autot voidaan optimoida useisiin erilaisiin käyttötarkoituksiin. Ohjaamo on usein kaukokuljetuksia tekevän kuljettajan toinen koti. Aluekuljetuksissa se toimii usein liikkuvana toimistona, kun taas maansiirtokäytössä olevat kuorma-autot ovat kestäviä, käytännöllisiä työkaluja. Siksi näkyvyys, mukavuus, ergonomia, melutaso, ohjattavuus ja turvallisuus olivat keskeisessä asemassa uusia kuorma-automalleja kehitettäessä. Myös kuorma-auton ulkopuolta on uusittu vastaamaan uusien kuorma-autojen ominaisuuksia ja muodostamaan houkutteleva kokonaiskuva.

Tilava ohjaamo ja parempaa näkyvyyttä – Volvo FM ja Volvo FMX
Uudet Volvo FM ja Volvo FMX saattavat näyttää jotenkin tavallisilta. Aivan, niissä on uusi ja paljolti FH:sta tuttu ja tutunnäköinen ohjaamo. Myös useat mittaristotoiminnot ovat samoja kuin isommissakin Volvo-virkaveljissä. Sisätilavuutta on lisätty kuutiometrillä, mikä parantaa käyttömukavuutta ja tuo lisää työskentelytilaa. Näkyvyys on nyt entistäkin parempi suurempien ikkunoiden, madalletun ovilinjan ja uusien peilien ansiosta.

Ohjauspyörässä on ohjauspylvään säätömahdollisuus, jolla ajoasentoa voi säätää yhä yksilöllisemmin. Makuuohjaamon alempi vuode on aiempaa ylempänä. Käyttömukavuus konenee, ja vuoteen alle saadaan lisää säilytystilaa. Päiväohjaamossa on uusi 40 litran säilytyslokero ja sisävalaistus takaseinässä. Ohjaamon mukavuutta on tehostettu paremmalla ääni- ja lämpöeristyksellä. Hiilisuodattimella varustettu anturiohjattu ilmastointilaite pitää puolestaan ilmanlaadun hyvänä kaikissa olosuhteissa.

Kaikissa malleissa on uusi kuljettajan käyttöliittymä
Kuljettajan alueella on aivan uusi käyttöliittymä tiedonsiirtoon ja viestien välitykseen. Se helpottaa eri toimintojen seuraamista ja hallintaa ja vähentää näin stressiä ja häiriötekijöitä. Mittaristo on täysin digitaalinen, ja siinä on 12-tuumainen näyttö, josta kuljettaja voi valita tarvitsemansa tiedot vaivatta milloin tahansa. Kuljettaja yltää helposti myös lisävarusteena saatavaan 9-tuumaiseen sivunäyttöön, johon saa infotainment-järjestelmän, navigointijärjestelmän, kuljetusten tietojärjestelmän ja kameroiden seurannan. Toimintoja voidaan ohjata ohjauspyörän painikkeilla, äänikomennoilla tai kosketusnäytön ja näytön hallintapaneelin kautta.

Parannetut turvajärjestelmät auttavat välttämään onnettomuuksia
Turvallisuutta on parannettu entisestään esimerkiksi Volvo FH:n ja Volvo FH16:n mukautuvilla kaukovaloilla. Järjestelmä parantaa kaikkien tienkäyttäjien turvallisuutta poistamalla automaattisesti tietyt LED-kaukovalojen osat käytöstä silloin, kun ne saattavat häiritä muuta liikennettä.

Ajamista helpottavat myös aiempaa parempi, jopa nollavauhdissa toimiva mukautuva vakionopeudensäädin (ACC) ja alamäkiavustin, joka aktivoi pyörien jarrut automaattisesti, kun alamäkinopeutta on kontrolloitava lisäjarrutusvoimalla. Uudessa kuorma-autossa on nyt vakiona elektronisesti ohjattu jarrujärjestelmä (EBS), jota esimerkiksi hätäjarrulla varustettu törmäysvaroitin ja ESC-ajonvakautusjärjestelmä tarvitsevat. Kuorma-autoon on saatavilla myös lisävarusteena Volvo Dynamic Steering ja kaistallapitoavustin sekä ajonvakautustoiminto. Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä tunnistaa merkit, kuten ohituskiellot, tietyyppimerkinnät ja nopeusrajoitukset ja näyttää ne mittaristossa.

Näkyvyyttä voi täydentää myös sivunäyttöön kuorma-auton sivua kuvaavalla apukuljettajan puolen kameralla.

Tehokkaat moottorit ja vaihtoehtoiset voimansiirtoratkaisut
Kuljetusyritykset huomioivat niin ympäristön kuin taloudenkin. Koska kaikkiin ilmastonmuutosongelmiin vastaavaa yksittäistä energianlähdettä ei ole ja koska eri kuljetussegmentit ja ‑tehtävät edellyttävät erilaisia ratkaisuja, erityyppisiä voimansiirtoratkaisuja käytetään edelleen rinnakkain myös tulevaisuudessa.

Volvo FH ja Volvo FM ovat saatavilla useilla markkina-alueilla Euro 6 -yhteensopivalla kaasukäyttöisellä LNG-moottorilla. Sen polttoainetehokkuus ja suorituskyky ovat Volvon vastaavien dieselkäyttöisten kuorma-autojen tasolla, mutta sen ilmastovaikutukset ovat merkittävästi pienemmät. Kaasumoottori toimii joko biokaasulla, joka voi jopa nollata hiilidioksidipäästöt, tai maakaasulla, joka voi vähentää hiilidioksidipäästöjä jopa 20 prosenttia Volvon vastaaviin dieselkuorma-autoihin verrattuna. Tämä koskee ajoneuvon käytönaikaisia päästöjä, joista käytetään nimitystä "tankista pyöriin".

Uuteen Volvo FH -autoon voidaan asentaa myös I-Save -pakettiin kuuluva tehokas Euro 6 -dieselmoottori. Tämä paketti säästää polttoainetta ja vähentää hiilidioksidipäästöjä merkittävästi. Esimerkiksi kaukoliikenteessä uusi Volvo FH ja I-Save voivat uuden D13TC-moottorin ja ominaisuuspaketin yhdistelmällä säästää polttoainetta jopa 7 %*. .

*Polttoaineen kulutukseen liittyvä väite on laskettu vertaamalla D13TC Euro 6 Step D -moottorin Taloudellisuuspaketin (I-Save) diesel- ja AdBlue-kustannuksia D13 eSCR Euro 6 Step D -moottoriin ilman Taloudellisuuspakettia. Todelliseen polttoainetalouteen vaikuttavia tekijöitä on useita, kuten kuljettajan kokemus, vakionopeussäätimen käyttö, ajoneuvon erittely, ajoneuvon kuorma, todelliset pinnanmuodot, ajoneuvon huolto ja sääolosuhteet.

 


Puunkuormaajamestaria haetaan 35. kerran

Cargoteciin kuuluva Hiab sekä Volvo Trucks ja Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry yhteistyökumppaneineen lähtevät elokuussa kiertueelle etsimään Puunkuormaajamestareita vuosimallia 2020.

Kyseessä on alallaan tunnetun ja erittäin suositun ammattitaitokilpailun 35. juhlavuosi. Osakilpailut järjestetään kattavasti ympäri Suomen 11 eri paikkakunnalla ja tänä vuonna ensimmäistä kertaa kisataan myös Power Truck Showssa 14.-15.8.2020.

Lue lisää...