Valtakunnallista Auton Päivää vietetään lauantaina 3.9. jo 26. kerran. Tänä vuonna isoimmaksi puheenaiheeksi on noussut liikkumiskustannusten raju nousu ja rapistuva tieverkko. Kuluva vuosi on tuonut tullessaan ennakoimattoman kovia kustannuspaineita kaikille elämän osa-alueille. Energiahintojen nousu on ollut keskustelun keskiössä. Polttoaineiden hinnat ovat olleet nostamassa kaikkia elinkustannuksia ja sitä kautta ne vaikuttavat jokaisen ihmisen toimeentuloon. Suuret hinnankorotukset koskevat kaikkia käyttövoimia, myös sähköä. Jakeluvelvoitteen väliaikainen alentaminen on jo pudottanut hieman erityisesti dieselpolttoaineen hintoja, mutta edelleen sekä bensiinin että dieselin kohdalla Suomi on EU:n kahden kalleimman maan joukossa.
Autoliiton keväällä tekemässä barometrissä yli 53 prosenttia vastanneista ilmoitti tekevänsä työ- tai opiskelumatkansa autolla, minkä lisäksi autoa ja joukkoliikennettä yhdisti 3,4 % ja kimppakyydeillä kulki 1,2 %vastanneista. Tärkeimmät syyt auton käyttöön olivat se, että ei yksinkertaisesti voi korvata työmatkojaan muulla kulkutavalla, sekä auton tarjoama joustavuus ja vapaus.
”Meillä jopa suurimmilla kaupunkialueilla auto on usein ainoa mahdollinen tapa liikkua kohtuullisessa ajassa ja yhdistellä työ- ja asiointimatkoja haja-asutusalueista puhumattakaan”, Autoliiton puheenjohtaja Timo Luoma-aho toteaa.
Koska töissä on käytävä niin kauan kuin töitä on, ovat kansalaiset joutuneet tinkimään muusta liikkumisestaan. Autoliiton barometrissä reilut 37 prosenttia vastanneista sanoi vähentäneensä vapaa-ajan liikkumistaan lomilla ja viikonloppuisin ja reilut 28 % oli vähentänyt mm. kaupassa käyntejä.
”Nyt hallitukselta tarvitaan jämäkkää johtajuutta ja toimenpiteitä kotitalouksen ja elinkeinoelämän pyörien liikkeellä pitämiseksi”, Luoma-aho sanoo.
Suuri huoli on myös tiestön heikkeneminen ja siitä aiheutuva kustannusten nousu. Valtiovarainministeriön budjettiesityksessä perusväylänpidon rahoista ollaan leikkaamassa 200 miljoonaa euroa, vaikka jo nykyisellä rahoituksella korjausvelka kasva joka vuosi. Tiestön korjausvelan pysyminen ennallaan vaatisi 4000 tiekilometrin päällystämistä vuosittain, kun nyt on pystytty päällystämään reilut 2000 kilometriä.
”Muun muassa öljyn hinnan nousun takia bitumi on nyt todella kallista, joten vaikka rahoitus pysyisi ennallaan, päällystyskilometrit vähenevät. Tämä on kestämätön tilanne tieliikenteestä riippuvaisessa Suomessa”, Luoma-aho painottaa.