SuperMax – Valmiina töihin!

Maavoimille lisää kertasinkoja

Puolustusministeri Carl Haglund on valtuuttanut Puolustusvoimat solmimaan hankintasopimuksen Nammo Lapua Oy:n kanssa 66 KES 12 -kertasingoista sekä niiden harjoitusaseista ja -ampumatarvikkeista. Kyse on jatkosta vuonna 2012 solmitulle hankintasopimukselle.

Hankinta liittyy Puolustusvoimien maapuolustuksen sekä lähipanssarintorjunnan kehittämisen kokonaisuuteen. Hankinnan kokonaisarvo ilman arvonlisäveroa on noin 15,1 miljoonaa euroa ja toimitukset ajoittuvat vuosille 2015 - 2017.

 


RAILI vaihtumassa VIRVEen

Junaliikenteen käytössä oleva RAILI-radiojärjestelmä aiotaan vaihtaa. Vanhentuvasta ja häiriöalttiista RAILI-verkosta(GSM-R) halutaan siirtyä tuoreemman ja vähemmän häiriöalttiin VIRVE viranomaisverkon käyttöön.

EU-tasolla ollaan miettimässä seuraajaa nykyiselle raideliikenteen käyttämälle GSM-R-radiojärjestelmälle. Suomen hallitus katsoo, että tarkoituksenmukaisinta ja edullisinta olisi siirtyä käyttämään viranomaisverkko VIRVEä siksi aikaa kunnes päätös uudesta järjestelmästä on tehty EU-tasolla. Nykyinen GSM-R-verkko on rakennettava kokonaan uudestaan vuoden 2018 loppuun mennessä.

Suomi aikoo pyytää komissiolta poikkeusta VIRVE-radiojärjestelmän käyttöönottamiseksi. VIRVE-verkko voidaan ottaa käyttöön välittömästi.


Kalmar toimittaa automaatiojärjestelmän Melbourneen

Cargoteciin kuuluva Kalmar on tehnyt sopimuksen integroidun automaatiojärjestelmän toimittamisesta Victoria International Container Terminal Ltd:n (VICT) uuteen terminaaliin, joka sijaitsee Australian Melbournessa. Sopimuksen mukaan Kalmar vastaa automaattisten konttikenttänosturien (ASC) ja automatisoitujen kuljetuslukkien ohjausjärjestelmien ja terminaalin logistiikkajärjestelmien (TLS) toimittamisesta sekä toiminnanohjausjärjestelmän (TOS) integroinnista. Uuden automaatiosopimuksen arvo on noin 15 miljoonaa euroa ja se on kirjattu Cargotecin vuoden 2014 viimeiselle vuosineljännekselle.



Nokian Renkailta uusi eturengas rahtiajoon

Nokian Raskaat Renkaat tuo markkinoille uuden Nokian NTR 52 –eturenkaan, keskipitkän ja pitkän matkan rahtiajoon sekä linja-autoihin. Etuakselille suunniteltu M+S -merkitty rengas täyttää uudet EURO 6 kantavuusvaatimukset ja sen kantavuusluokka on edeltäjäänsä Nokian NTR 32:ta korkeampi.

Valmistajan mukaan renkaan pintakuvio on toteutettu uudenlaisella polveilevalla urakuvioinnilla.Turvallisuutta ja kulumisen seurantaa helpottaa Nokian Renkaiden kehittämä ja patentoima kulumisvaroitin (Driving Safety Indicator, DSI). Se osoittaa numeroin, kuinka monta millimetriä kulutuspintaa on jäljellä renkaan pääurissa.

Erityisesti Keski-Euroopan, Venäjän ja Pohjoismaiden markkina-alueille suuniteltua rengasta on saatavilla alkuvuodesta 2015 kokoina:

315/70R22.5 156/154L (154/150M), 315/80R22.5 156/154L (154/150M) ja 295/80R22.5 152/148M


Uusi laivalinja Hanko-Rostock välille

Finnlines avaa Rostockin ja Hangon välisen liikenteen 19.1. ja asettaa liikenteeseen hiljattain ostamansa, Suomen lipun alla purjehtivan MS Finnmerchant (ex MS Dorset, ex MS Longstone) nimisen ro-ro aluksen.

Uusi Hanko-Rostock-linja täydentää merkittävästi nykyistä Helsinki-Rostock-liikennettä. vuonna 2003 rakennetun MS Finnmerchant roro-aluksen on jääluokka on 1A, siinä on lastaustilaa 2 606 kaistametriä ja aluksen GT on 23 235 tonnia.


Pelastusala sai ohjeet hybridi- ja sähköajoneuvojen käsittelyyn onnettomuuspaikalla

Metropolia Ammattikorkeakoulu on tuottanut Sähköturvallisuuden edistämiskeskus STEK ry:n tuella koulutusmateriaalin hybridi-, sähkö- ja kaasuajoneuvojen turvallisesta käsittelystä. Materiaali on kehitetty yhteistyössä ajoneuvo- ja pelastusalan ammattilaisten kanssa.

”Suurten kaupunkien pelastuslaitoksilla on yleensä käytössään ohjelmisto, josta pelastajat näkevät ajoneuvon tiedot ja vaarallisten osien, kuten korkeajännitekaapelien ja turvatyynyjen pyropanosten sijainnin”, kertoo pelastushenkilökunnalle koulutuksia pitänyt Metropolian lehtori Markku Haikonen. ”Pienille sopimuspalokunnille nämä asiat ovat vieraampia, joten koulutusmateriaali tulee tarpeeseen.

Materiaali käsittelee sähkökäyttöisien ajoneuvojen ohella myös maakasuajoneuvoja.

Pelastusalan toimijat voivat tilata materiaalia maksutta Metropoliasta. Koulutusmateriaali on myös verkossa saatavilla osoitteessa http://www.slideshare.net/linjaaho/pelastusala


Uusi yleismallinen ajopiirturi VDO:lta

Ajopiirturivalmistaja VDO on tuonut markkinoille uuden yleismallisen ajopiirturiversion nimeltään DTCO 2.1 Active Universal. Valmistajan mukaan piirturiuutuus hyödyttää niin kuljettajaa, kuljetusyrittäjää kuin myös ajopiirturikorjaamoja.

Valmistajan tiedotteen mukaan VDO Counter pitää koko ajan kirjaa ja informoi kuljettajaa käytettävissä olevasta ajo- ja lepoajasta. Uutuustoiminnon ansiosta kuljettaja voi tarkastaa piirturista jäljellä olevan ajoajan ja tulevan tauon pituuden. Vastaavasti tauon aikana näytetään jäljellä oleva lepoaika sekä seuraavan ajojakson enimmäispituus. Piirturi sisältämät päivä- ja viikkonäkymät helpottavat hahmottamaan kerralla pidempiä kokonaisuuksia.

DTCO 2.1 digipiirturissa on viimeisimmän EU 1266/2009 asetuksen mukainen ajoaikaa säästävä ”1 minuutin sääntö” toiminto.

Yleismallisella DTCO 2.1 digipiirturilla voidaan korvata sekä vanhat VDO:n että muiden valmistajien piirturit. Ratkaisu vähentää varastointitarvetta asennuspisteissä ja nopeuttaa palvelua piirturinvaihtoasioissa.

VDO ajopiirturien maahantuonnista vastaa Oy KAHA Ab


Volvo Trucks uusiin toimitiloihin Vantaalla

Vantaan Viinikkalaan rakennetaan Volvo Group Truck Centerin ja Bus Centerin myynti- ja huoltotilat sekä huoltokoulu. huoltopaikkoja on 44 joista osa on mitoitettu linja-autoille. ”Vantaan uusi toimipiste takaa asiakkaillemme parhaat mahdolliset palvelut, jotka ovat entistäkin helpommin saatavilla.” Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklund kertoo.

Volvo Finland Ab ilmoitti tänään aikeistaan investoida uusiin toimitiloihin Vantaan Viinikkalassa. Uusien toimitilojen rakentamisesta vastaa Espoolainen EKE-Yhtiöt Oy. Rakennushankkeen kerrotaan alkavan vielä tämän kevään aikana ja valmistumisajankohdaksi ilmoitetaan syksy 2016

”Uusi toimipiste korvaa Volvo Group Truck Centerin ja Bus Centerin Vantaan nykyisen Vetotien toimipisteen, joka on ollut käytössä 1970-luvulta saakka”, Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklund kertoo.

Nykyisessä, pinta-alaltaan 6100 neliömetrin huoltohallissa on 34 autopaikkaa. Se on suunniteltu 1960 luvulla, pääosin sen aikaisten autojen mittojen mukaan. Vantaalle Kehä III varteen, Osumakuja 4 rakennettavan Volvo Truck Centerin kokonaispinta-ala tulee olemaan noin 4,6 ha josta on hallipinta-alaa 15 400 neliömetriä.

Nykyisten Vetotiellä sijaitsevien toimitilojen tulevaisuudesta Volvolla oltiin vaitonaisia. "Emme ole tehneet vielä mitään päätöksiä" Björklund sanoo.


Kamerajärjestelmällä näkymä koneen ympärille

Kaha on tuonut Suomen markkinoille Continentalin uuden ASL360° Proviu -kamerajärjestelmän, jolla kuva ajoneuvon ympäriltä voidaan näyttää kuljettajalle lintuperspektiivistä. Aiemmin vastaavanlainen järjestelmä oli mahdollinen vain joissain uusimmissa automalleissa, mutta ASL360° tuo ominaisuuden turvavarusteena myös työkoneisiin ja hyötyajoneuvoihin.

ASL360 -järjestelmässä ajoneuvoon asennetaan 4 laajakulmakameraa molemmille sivuille sekä eteen ja taakse. Kameroiden kuvat yhdistetään ja projisioidaan monitorille lintuperspektiivistä. Tämä voi olla ajoneuvon oma monitoiminäyttö tai peruuutuskameran monitori.


Tarkista lupien tila

Tätä artikkelia on päivitetty. Uudempi versio löytyy osoitteesta https://kuljetusnet.fi/tarkista-tavaraliikennelupa-joukkoliikennelupa-taksiliikennelupa.html