MAN - Vaihtoautot

Volkswagen Caddy entistä isompana

Volkswagen on esitellyt uuden Caddyn Düsseldorfissa. Viidennen sukupolven Caddy taipuu sekä ihmisten että tavaroiden kuljettamiseen. Caddyä on myyty yli kolme miljoonaa kappaletta.

Uusi Caddy on rakennettu kokonaan uusiksi erittäin muuntautumiskykyisen MQB-alustan pohjalta. Autossa on koko liuta uusia kuljettajaa avustavia järjestelmiä sekä liitettävyys- ja infotainment-ominaisuudet tekevät siitä niin sanotusti älypuhelimen pyörillä. Caddyn 19:sta kuljettajaa avustavasta järjestelmästä kuusi on täysin uusia.

Lue lisää...


Kurssin kääntäjä


Ivecon uuden ajanmukaisella sisustuksella varustetun ohjaamon muodot ovat modernit. Polttoaineenkulutuksen ilmoitetaan jäävän ohjaamon pienemmästä ilmanvastuksesta johtuen jopa neljä prosenttia edeltäjää alhaisemmaksi.

Ivecon emoyhtiö CNH Industrial on myllännyt rakenteitaan ja organisaatioitaan uusiksi. Toimintaan on tullut mukaan uusia mielenkiintoisia kumppaneita ja uudenlaista tekemisen meininkiä.

Tuotteita on myöskin viilattu entistä kilpailukykyisemmiksi ja raskaalla puolella tähtäimessä ovat kaksinumeroiset markkinaosuusluvut Euroopassa.

Lue lisää...


Hyundai kehitti ennakoivan automaattivaihteiston

Hyundai Motor Group kertoo kehittäneensä ennakoivaan tieto- ja viestintäteknologiaan pohjautuvan ICT Connected Shift -vaihteistojärjestelmän. Se mahdollistaa automaattivaihteiston reaaliaikaisen optimoinnin muun muassa tienmuotojen sekä edellä ajavan liikenteen mukaan. Tekniikkaa suunnitellaan käytettävän tulevissa automalleissa, ja siihen liittyy nelisenkymmentä merkittävää patenttia.

ICT Connected Shift -järjestelmä käyttää automaattivaihteiston ohjausyksikön älykästä ohjelmistoa, joka kerää ja tulkitsee reaaliaikaisia ajotietoja esimerkiksi kolmiulotteisesta navigointijärjestelmän kartasta, auton ajoavustinjärjestelmän tuulilasikamerasta sekä älykkään vakionopeudensäätimen tutkasta.

3D-navigoinnin data pitää sisällään tiedot muun muassa korkeuseroista, teiden kaltevuuksista, mutkien jyrkkyyksistä sekä ajantasaisesta liikennetilanteesta. Auton tutkaa puolestaan käytetään tunnistamaan muiden tielläliikkujien etäisyyttä ja nopeutta, tuulilasikameraa lukemaan kaistamerkintöjä.

Lue lisää...



Cargotecin Navis ostaa Biarri Rail -yhtiön liiketoiminnot

Cargoteciin kuuluva Navis on sopinut ostavansa rautateiden tavaraliikenteen suunnittelu- ja optimointiohjelmistoja globaalisti tarjoavan Biarri Rail -yhtiön liiketoiminnot. Kaupan odotetaan toteutuvan helmikuun 2020 loppuun mennessä.

Biarri Rail -yrityksen osto yhdessä Navis N4 -terminaaliohjausjärjestelmän kanssa tukee Naviksen laajentumista sisämaan ratkaisuihin, kun eri puolilla maailmaa toimiville tavaraliikenteen harjoittajille voidaan tarjota suunnitteluohjelmistoja, joilla he voivat parantaa raiteilla tapahtuvan tavarakuljetuselementtien – junaliikenne, veturit, vaunut, miehistöt, reitit – laatua ja tehokkuutta.

Australian Melbournesta toimiva Biarri Rail tarjoaa tavaraliikenteen tuottajille integroidun palvelusuunnittelun ja operatiivisten työkalujen kokoelman, jonka avulla he voivat hallita rautatieliikenteen suunnittelun monimuotoisuutta, tehostaa siihen liittyvän laitteiston käyttöä sekä parantaa palvelua ja samalla pienentää käyttökustannuksia merkittävästi.


Tanska: Väärä pysäköinti paljasti sarjan rikoksia

Ei päivää, ettei mannereurooppalaisten kuljetusrikollisten "Tanskan kauhu" eli poliisin tieliikennettä valvova erikoisjoukko Tungvogncenter Syd nappaisi kiinni ulkomaalaisia kuljetusrikkeistä. Tiistaina 18.2. kaikki alkoi Ejer Bavnehöjn taukopaikan vaara-alueella laittomasti pysdäköidystä romanialaisesta rekasta.

Lue lisää...


Veho keskittää Mercedes-Benz-vauriokorjaukset Suutarilaan

Veho myy Laakkoselle Espoon keskuksen vauriokorjaamon liiketoiminnan. Yrityskauppa on johdonmukainen askel Vehon strategiassa keskittyä Mercedes-Benz-liiketoiminnan kehittämiseen Suomessa, Baltiassa ja Ruotsissa. Vehon Espoon keskuksen vauriokorjaamo on keskittynyt muiden kuin Mercedes-Benz-henkilö- ja pakettiautojen vauriotarkastuksiin ja -korjauksiin.

Lue lisää...


Suomi hakee EU:n rahoitustukea Turun tunnin junan, Vantaa-ratikan ja Suomi-radan suunnitteluun

Suomen valtio hakee Turun tunnin junan ja Suomi-radan suunnitteluun Euroopan komissiolta rahoitustukea. Lisäksi rahoitusta haetaan Espoon radan suunnitteluun, Pasila–Riihimäki-radan parantamiseen ja Vantaan ratikalle. 

Rahoitusta haetaan Verkkojen Eurooppa -ohjelmasta (CEF, Connecting Europe Facility), joka edistää Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T) investointeja. Raha-asiainvaliokunta puolsi hakemuksia 20.2.2020.

Lue lisää...


Kaukokiito digitalisoi toimitusketjunsa

Paperisten rahtikirjojen tulostaminen ja käsittely päättyi Kaukokiito-ketjussa kokonaan tammikuun lopussa. Aiemmin rahtikirjalta löytyneet tiedot löytyvät nyt digitaalisessa muodossa Kaukokiidon sähköisestä Kaukoputki-portaalista. Vain vaarallisia aineita sisältäviin kuljetuksiin liitetään vielä toistaiseksi perinteiset rahtikirjat.

Prosessi digitaaliseen rahtikirjaan siirtymiseksi käynnistettiin Kaukokiidossa laajamittaisesti vuoden 2019 alussa. Matkan varrella kerättiin kokemuksia digitaalisen toimitusketjun eri vaiheista ja kehitettiin sekä järjestelmää että toimintatapoja asiakkailta ja henkilöstöltä saadun palautteen pohjalta. Paperisista rahtikirjoista luovuttiin vaiheittain: ensin digitalisoitiin jakelukuljetukset ja lopulta runkokuljetukset koko maassa.

Lue lisää...


Nokian Tractor King -tuoteperhe laajenee uudella rengaskoolla

Vuonna 2018 Nokian Renkaat esitteli täysin uudenlaisen traktorin renkaan. Monikäyttöinen Nokian Tractor King rikkoo traktorityöskentelyn rajoja haastavissa metsä-, maansiirto- ja tienrakennustöissä yhdistämällä maansiirtorenkaan tukevuuden ennennäkemättömään pintakuvioon. Vuonna 2019 Tractor King -tuoteperhe kasvoi kahdeksalla uudella rengaskoolla, huhtikuusta 2020 uudeksi kooksi mallistoon tulee 650/65R42.

- Innovaatioidemme jatkuva kehittäminen ja ominaisuuksien parantaminen on meille sydämen asia, kertoo Teemu Vainiopää, Nokian Renkaiden tuotepäällikkö.

Lue lisää...


Nyt menee pinna kireälle! Tämä kansan on syytä tietää


Ventoniemen sorayhdistelmän kuljettaja Timo Sulin aikoi pitää ruokatauon Keimolan Itäisellä Nesteellä. Siihen ei ollut mitään mahdollisuutta, koska parkkialue oli täynnä ulkomaisia rekkoja. Niiden kuljettajat eivät käytä asemien maksullisia palveluja.

Raskaan liikenteen ammattikuljettajia valvoo EU:n ajo- ja lepoaikasäädökset. Pienikin rike ja leipäkortti, ajo-oikeus, on vaarassa. Jos piirturi sanoo, että ajoaika loppui, se on pysähdyttävä tien varteen vaikka vain 10 km kotoa.

Valtio ja kunnat ottavat hanakasti vastaan ammattikuljettajan ja kuljetusyrityksen veromarkat, mutta eivät ole valmiita antamaan edes lain määräämää ja hyvin ansaittua asianmukaista tauko/lepopaikkaa!

Lue lisää...


Myös MAN Lion's City E sai iF Design Award kultaa

Tuore uutinen kertoo, että myös MAN Lion's City E visio on palkittu kansainvälisellä iF Design Award muotoilupalkinnolla auto-sarjassa. Jo hiukan aiemmin tuli tieto BYD "Home from Home" sähköbussivision saamasta samasta kunnianosoituksesta.

Lue lisää...


Koronavirus vaikuttaa yhä kuljetuksiin

Kiinan viranomaisten määräämät toimenpiteet koronaviruksen aiheuttaman epidemian leviämisen ehkäisemiseksi vaikuttavat koko maan infrastruktuuriin ja vaikeuttavat kuljetuksia. DSV:n mukaan tilanne Kiinassa ei ole vielä millään muotoa normaali vaan epidemian hillitsemiseksi tehdyt toimenpiteet vaikuttavat yhä voimakkaasti niin liike- kuin muuhunkin elämään. Maan hallinto on kuitenkin alkanut hiljalleen palauttaa tilannetta entiselleen. Rajoituksia on purettu varsinkin niissä osissa maata, jotka ovat vähiten kärsineet koronavirusepidemiasta.

Lue lisää...


EEE Innovations kehitti varoittavan liukkaudentunnistimen

Suomalainen start-up yritys EEE Innovations Oy on kehittänyt E3Sence liukkaudentunnistimen, joka tien liikennevirrfassa edellä ajavien autojen tunnistimien välityksellä pilvipalvelun kautta varoittaa  perässä ajavia tienpinnan yllätyksellisestä liukkaudesta.Ajoneuvojen CAN-väylästä kerättävä tieto on johdettavissa E3Sence-järjestelmää käyttävien autojen tietoon esimerkiksi varoitusääneksi älypuhelimella ladattavanmobiilisovelluksen avulla tai integroituna liukkaustiedon käytössä olevaan karttaohjelmaan.

Neste on tiettävästi liittämässä E3Sence-järjestelmän yhtiön öljykuljetuksia hoitaviin noin 120 säiliöautoon.


Neljännes koulutetuista metsäkoneenkuljettajista muille aloille

TTS Työtehoseuran mukaan metsäkoneenkuljettajan ammatti on vaativa ja koulutuskustannuksiltaan toiseksi kallein koulutusala. Vuosittain alalle valmistuu yhteensä noin 450 henkilöä, mikä vastaa alan työvoiman tarvetta. Metsäkoneenkuljettajaksi valmistuneitten määrä on kasvanut 30 % vuosikymmenen alusta.

Vuosina 2011-2019 valmistuneet metsäkoneenkuljettajat työllistyivät hyvin. Heistä 81 % oli työllistynyt, mutta vain 52% työskenteli koulutustaan vastaavassa työssä metsäalalla.

Lue lisää...


Venäläistä lumensyöjäjunaa kokeillaan Suomessa

Venäjän rautateiden raskasta talvikunnossapitokalustoa kokeillaan Suomen rataverkolla helmikuun aikana. Kokeiluun on saapunut lumensyöjäjuna SM-7. Koekäyttöä tehdään 19.2. alkaen. Kokeilun tarkoituksena on selvittää, voisiko uudenlaisella kalustolla kehittää rautateiden kunnossapitoa Suomessa.

Koekäyttöä tehdään 19.2. alkaen. Kokeilualueena on ensisijaisesti Kainuu, missä on tällä hetkellä riittävästi lunta testeihin. Alun perin testejä suunniteltiin Kaakkois-Suomen alueelle, mutta siellä ei juurikaan ole nyt lunta.

Lumensyöjäjunan nimi tulee siitä, että junan etuosan kone kerää lunta ja muut vaunut ovat lumen säilytystä ja purkamista varten. Se soveltuu erityisesti ratapihojen lumenpoistoon.

Lue lisää...