Ihmiskuljettajien perääntyessä pitkän matkan ja keskikilometrien työstä autonomiset kuorma-autot voisivat auttaa täyttämään vähemmän toivottavat roolit. Jotkut saattavat sanoa, että tämä vie työpaikkoja kuljettajilta, mutta näin ei ole, sanoo Stephan Olsen, Paccarin kalusto- ja erikoismarkkinoiden myyntipäällikkö. Rekkakuljettajat haluavat olla kotona joka ilta ja etsivät ensimmäisen ja viimeisen kilometrin työpaikkoja, hän lisää. Jos heidän annetaan valita työpaikkoja, jotka tarjoavat enemmän perheelle aikaa, he pysyvät alalla, jolla on pulaa kuorma-autonkuljettajista. Anna koneiden tehdä töitä, joita ihmiset eivät halua tehdä, hän sanoi istunnossa Trimble's Insight Tech User Conference and Expossa Orlandossa. "Autonomia on käsi kädessä -skenaario rahdin kuljetuksen kanssa, josta on hyötyä ihmiskuljettajille."
Täysin itsenäinen kuorma-auto on kaukana tulevaisuudessa, ja nykyinen painopiste on kuljettajaavusteisessa teknologiassa, painotti TextLocaten perustaja Ryan Rogers. Hän näkee kuitenkin mahdollisuuden lisääntyneisiin käyttötunteihin kuljettajille, jotka eivät ole yhtä väsyneitä. Toinen yritys keskittyy ajatukseen kahdesta kuorma-autosta, jotka toimivat tiiminä. Glynn Spangenberg, Locomationin kaupallinen johtaja, sanoo, että kuljettajan työtuntien optimointi parantaa heidän elämänlaatuaan. Kuvittele, että kaksi kuljettajaa poimivat kuormia, tapaavat osavaltioiden välisellä tiellä ja siirtyvät autonomiseen tilaan. Johtava kuljettaja ajaisi, kun seuraavan kuorma-auton kuljettaja nukkuu, kun ajoneuvo seuraa itsenäisesti. Kun johtava kuljettaja tarvitsee taukoa tai on poissa työajasta, he vaihtavat.