MAN - Vaihtoautot

TIETO20-harjoitus testaa huoltovarmuutta kyberhyökkäyksessä

TIETO20-harjoitus on Suomen suurin yritysten ja viranomaisten yhteistoimintaharjoitus laajojen kyberhäiriöiden varalta. Yritysten jatkuvuudenhallintaa, varautumista ja kriisiviestintää kyberhäiriötilanteissa sparraava harjoituskokonaisuus lujittaa elintarvike-, vesi- ja polttoainehuoltoa sekä niihin liittyvää logistiikkaa kyberhyökkäysten varalta.

Tavoitteena on harjoitella yhteiskunnan keskeisiä palveluita tuottavien yritysten selviämistä kyberhäiriöistä sekä viranomaisten tukitoimia yritysten toimintakyvyn palauttamiseksi. Harjoitus on skenaariopohjainen strategisen tason harjoitus, joka järjestetään kolmiosaisena. Osanottajien perehdytys alkaa tänään ja varsinainen harjoituksen ensimmäinen vaihe pidetään maaliskuussa, toinen toukokuussa ja harjoitus huipentuu kolmen päivän intensiivivaiheeseen lokakuussa.

Lue lisää...


Teiden talvikunnossapito on haasteiden edessä

- Vaikka talvet ovat muuttuneet haastavimmiksi kunnossapitäjien kannalta, alan toimijat eivät ole jääneet toimettomina seuraamaan sivusta vaan kehitystyötä on tehty aktiivisesti, kiittelee Suomen Tieyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Juha Ojala kansainvälisten Talvitiepäivien avajaisissa Tampereella.

Hoitourakoiden kilpailutuksessa on otettu käyttöön uudet toimintamallit vuonna 2019 kilpailutetuissa urakoissa. Malli jakaa vastuuta ja riskiä urakoitsijan ja tilaajan välillä. Toimintatapa tuo kaivattua joustoa tilanteisiin, joissa talvien kelit ja olosuhteet vaihtelevat runsaasti talvien välillä. Olosuhteet vaihtelevat myös Suomen sisällä voimakkaasti talvikunnossapidon osalta.

Lue lisää...


Maanteiden hoitourakoille paljon tarjouksia

Väylä kilpailutti ELY-keskusten kanssa vuodenvaihteessa 13 maanteiden hoitourakkaa. Kilpailu toimii hyvin ja tarjouksia tuli edellisvuotta enemmän.

Maanteiden hoito jaetaan Suomessa 79:ään hoitourakkaan, jotka kilpailutetaan viiden vuoden välein. Vuodenvaihteessa näistä urakoista kilpailutettiin 13 kappaletta. Mukana olivat muun muassa Mäntsälän, Porvoon, Kotkan, Lapuan ja Sodankylän hoitourakat.

Lue lisää...



MAN esitteli uuden kuorma-autosukupolven

MAN Truck & Bus esitteli uudet MAN TGX, TGS, TGM ja TGL -kuorma-autot. Malliston kokonaispaino kattaa 7,5 tonnista 41 tonniin. Erilaisia ohjaamoja on kaikkiaan kahdeksan kappaletta.

MAN-kuorma-autojen täysin uusi sukupolvi on kehitetty kuljetusalan muuttuvat vaatimukset silmälläpitäen, ja se asettaa uusia standardeja muun muassa avustusjärjestelmille, kuljettajakeskeisyydelle ja digitaaliselle verkottumiselle. MAN:in mukaan uusi sukupolvi edustaa yhtiön muuttumista ajoneuvojen valmistajasta älykkäiden ja kestävien kuljetusratkaisujen toimittajaksi.

Lue lisää...


Liikenne Suomen ja Ruotsin ministeritapaamisen asialistalla

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka tapasi Ruotsin infrastruktuuriministeri Tomas Enerothin maanantaina 10. helmikuuta 2020 Helsingissä. Tapaaminen oli ministerien ensimmäinen.

Ministerit keskustelivat muun muassa liikennejärjestelmäsuunnitelmasta, pitkäjänteisestä väylien suunnittelusta sekä Ruotsin ja Suomen välisen rautatieyhteyden kehittämisestä. Lisäksi asialistalla olivat liikenteen päästövähennyksiin tähtäävät toimet.


DAF:lla historiansa toiseksi paras vuosi raskaissa

2019 oli DAF Trucksille vahva vuosi. DAF:n markkinaosuus Euroopassa raskaiden kuorma-autojen (yli 16 tonnia) segmentissä oli 16,2 %, mikä nosti yhtiön Euroopan kolmen suurimman kuorma-autojen valmistajan joukkoon. DAF:n osuus kevyempien kuorma-autojen segmentissä nousi ja on nyt 9,7 % (aiemmin 9,0 %).

- Ensiluokkaisten kuorma-autojen ja palveluiden sekä erinomaisen jälleenmyyntiverkoston ansiosta olemme hyvissä asemissa jatkuvaa kasvua ajatellen, sanoo DAF Trucksin puheenjohtaja Harry Wolters.

Lue lisää...


Koronavirus iskee autoteollisuuden toimitusketjuihin

Kiinan Wuhanista alkaneen koronavirusepidemian vaikutukset alkavat tuntua autoteollisuudessakin. Fiat-Chrysler (FCA) on antanut varoituksen, että se saattaa pysäyttää väliakaisesti tuotannon eurooppalaisessa tehtaassa muutaman viikon sisällä.

Data- ja analytiikkayritys GlobalDatan David Leggettin mukaan koronaviruksen syvenevä ja leviävä taloudellinen vaikutus etenkin teollisen tuotannon toimitusketjuihin on ollut odotettavissa. Monet tehtaat Wuhanin ja Hubein maakunnassa ovat olleet suljettuina kiinalaisen uudenvuoden lomien alkamisen jälkeen.

Lue lisää...


Irizar toimittaa 200 linja-autoa Casablancan kaupungille

Irizar i3le-mallin linja-autot Scania K320 UB4X2 LB Euro6 -rungolla räätälöidään vastaamaan kaupungin ja sen matkustajien operatiivisia tarpeita ja sisältävät uusimmat turvallisuus-, mukavuus- ja saavutettavuustekniikat. 12 metrin linja-autoissa on kapasiteettia 33 matkustajalle. Ne on varustettu pyörätuolirampeilla ja liikuntarajoitteisille on omat paikat. Autot tulevat toimimaan Casablancassa. Käyttöönotto on tarkoitus tapahtua asteittain koko vuoden 2020 ajan.

Linja-autot valmistetaan Irizar Marocissa, yrityksen Shkirat-tehtaalla. Ei ole yllättävää, että Irizar Maroc on vakiinnuttanut asemansa konsernin tuotantokeskuksena täydentääkseen Irizar Ormaiztegi-linja-autojen valmistusta ja täyttääkseen tiettyjen markkinarakojen vaatimukset Euroopassa. Irizar Marocin tuotantokapasiteetti on 500 yksikköä vuodessa. Tällä hetkellä se valmistaa Irizar i6-, Irizar i6S- ja Irizar i3le -malleja ja vie linja-autoja Eurooppaan, Egyptiin, Senegaliin, Libyaan ja Nigeriaan.


Iin Autokeidas on vuoden taukopaikka

Tilausajokuljettajat ry on valinnut vuoden 2019 taukopaikaksi Iin Autokeitaan. Yhdistys on valtakunnallinen linja-autonkuljettajien yhdistys, jonka jäsenet valitsevat vuosittain Vuoden Taukopaikan.

- Valintaa perustellaan nimenomaan saadulla palvelulla. Tärkeitä asioita ovat myös saavutettavuus ja linja-autoparkit. Autokeitaan eduksi katsotaan myös taukopaikan persoonallisuus ja ilme, perustelee yhdistyksen puheenjohtaja Kimmo Wirén.

Lue lisää...


Nikola TRE:n tuotanto alkaa Saksassa ensi vuonna

CNH Industrial ja Nikola Motor Company ovat ilmoittaneet tulevan Nikola TRE -kuorma-auton valmistamisen tapahtuvan Ivecon tuotantolaitoksessa Saksan Ulmissa. Ivecon Ulmin tehtaassa tullaan valmistamaan akkusähkö- ja polttokennomalleja Nikola TRE -kuorma-autosta.

Alkuvaiheessa CNH:n ja Nikolan yhteisyritys investoi 40 miljoonaa euroa tuotantolaitoksen päivittämiseen. Nikola TRE:n tuotannon ja ensimmäisten toimitusten odotetaan alkavan vuoden 2021 alkupuolella.

Ensimmäiset tuotantoon tulevat Nikola TRE:t ovat 4x2- ja 6x2-akseliset akkusähkömalleja, joiden akkupaketin kapasiteetti on korkeimmillaan 720 kWh. Polttokennoversion julkaisun odotetaan tapahtuvan vuonna 2023.


Raskaiden valvonta haastaa


Tavoitteena on, että kaikilta liikenteen valvonnassa työskenteleviltä poliiseilta onnistuisi raskaan liikenteen perusvalvonta, johon kuuluu muun muassa ajo- ja lepoaikavalvonta, kuorman varmistuksen tarkistaminen jne.

Kun poliisi pysäyttää liikennevalvonnassa henkilöauton tai raskaan kaluston ajoneuvon, molemmissa tapauksissa toimenpiteet aloitetaan kuljettajasta. Jatkettaessa tästä eteenpäin kohdataan raskaan liikenteen valvonnan haasteita.

Lue lisää...


Väylänpito mukana liikenteen nopeassa muutoksessa

Arjen liikkuminen ja elinkeinoelämän kuljetukset ovat tällä hetkellä monen keskustelun polttopisteessä. Kaupungistuminen, ilmastotavoitteet ja ilmastonmuutokseen sopeutuminen muokkaavat liikkumisen muotoja. Osittain ristikkäisiin suuntiin kurottelevia tarpeita sovitetaan yhteen, kun päätetään liikenteen palvelutasosta, päästövähennyksistä ja alueiden saavutettavuudesta.

Poikkeukselliset sääolosuhteet ovat yleistyneet ja edellyttäneet väylänpitäjiltä uudenlaisia toimintamalleja. Sopeutumiskykyä on löytynyt esimerkiksi tiiviimmästä yhteistyöstä: Jäänmurrossa yhteistyötä tehdään Ruotsin kanssa ja rautatietoimijoiden kesken on täsmennetty toimintaohjeita vaikeisiin sääolosuhteisiin. Teiden talvikunnossapidon toimintalinjoissa vilkkaat tiet ja raskaan liikenteen reitit on erityisesti huomioitu. Väylä kerää reaaliaikaista tietoa väyläverkon kunnosta ja hoidon tilanteesta, jotta toimenpiteet saadaan kohdennuttua paremmin. Samaa tietoa jaetaan myös muiden hyödyksi.

Lue lisää...


Ruotsi: Lentoasemat vastustavat lentoveroa

Ruotsin hallitus suunnittelee lentoveron korotusta. Ruotsin 33 paikallisten lentoasemien yhdistys SRF vastustaa jyrkästi.

- Lentovero on tehoton. Se ei edistä ilmaston suojelua. Biopolttoaineiden lisääntynyt hyödyntäminen on tärkein tekijä kohti fossiilivapaata lentämistä.

SRF vaatii lentoveron poistoa ja siitä valtiolle koituneiden tulojen käyttöä toimenpiteisiin, joilla vähennetään lentoliikenteen ilmastovaikutuksia. Lentoveroa ei saa käyttää valtion budjetin alijäämän peittämiseen, SRF vaatii.

Lue lisää...


Saksa: ADAC laukaisi keskustelun 130 km/t enimmäisnopeudesta moottoriteillä

Vihreiden, SDP:n ja vasemmiston toistuneet yritykset määrätä Saksan autobaanoille 130 km/t enimmäisnopeuden ovat kaatuneet mm. maailman vahvimman autoliiton, Saksan ADAC:n vastustukseen.

Äkkiä tilanne on muuttunut. ADAC on ilmoittanut, ettei periaatteellisesti vastustaisikaan enimmäisnopeuden määräämistä.

Hallituksessa vahvat kristillisdemokraatit CDU liikenneministeri Andreas Scheuerin (CSU) johdolla vastustavat yleisrajoitusta.

Lue lisää...


Tytöistä pelastusta Suomen kuljettajapulaan!


Ketjut nousevat vetopyörien päälle, vaikka Emmi Vaikonpäällä on elopainoa vain viitisenkymmentä kiloa.

Kelpaako Ruotsin malli kuljettajapulan kohdalla myös Suomelle? Ruotsilla on yhtä paha pula ammattikuljettajista kuin Suomella. Ruotsi on vienyt ammattikoulutusta myös lukioihin. Yhtenä ammattikoulutuksena tarjotaan ajoneuvotekniikka- ja logistiikkakoulutusta. Ylioppilastodistukseen saa mukaan myös merkinnän C/CE-ajokortin suorituksesta. Kuluvan lukukauden aikana Ruotsissa yli 50 oppikoulun lukiossa opiskelee poikien lisäksi 2000 tyttöä ajoneuvotekniikkaa. Se tulostuu myös tytöille mm. C/CE-ajokorttina.

Lue lisää...