Kahden suuren kuljetusyrityksen asiakastestit Mersuilla osoittavat tyypillisen jakelukuorma-auton kuluttavan sähköä 8-10 kWh/10 km. Se vastaa yhden diesellitran energiasisältöä.
300 raskaan kuorma-auton Tevex Logistics ja 70 raskaan kuorma-auton Logistik Schmitt mittasivat sähkölkuorma-autojen kulutuksia ja käyttöä raskaassa jakeluliikenteessään. Kummallakin oli käytössään MB eActros 300 kuorma-autot, 6x2, akseliväli 4,60 m, akut 3x112 kWh, painot 11,7 t (Schmitt) ja 13 t (Tevex), ajomatka yli 8000 km (Schmitt), yli 7000 km (Tevex), lokakuu-tammikuu, keskimääräinen kokonaispaino 16-19 t (Schmitt), 17-20 t (Tevex), suurin kokonaispaino 25 t kummallakin.
Keskikulutus kWh/10 km 8,4 (Schmitt), 10,3 (Tevex), josta ajossa 6,7 (Schmitt), 7,9 (Tevex), josta voiman ulosottoa 0,0 (Schmitt), 0,9 (Tevex), josta matalavolttikulutusta (valaistus, istuinlämpö, ymv) 0,8 (S), 0,6 (T), josta ohjaamolämpö 0,6 (S), 0,5 (T), josta sähkökompressori 0,2 (S), 0,2 (T).
Schmitt ajoi testeissä kahta, ja Tevex kolmea vakioreittiä.
(Trailer.se)