MAN - Vaihtoautot

DAF:lla historiansa toiseksi paras vuosi raskaissa

2019 oli DAF Trucksille vahva vuosi. DAF:n markkinaosuus Euroopassa raskaiden kuorma-autojen (yli 16 tonnia) segmentissä oli 16,2 %, mikä nosti yhtiön Euroopan kolmen suurimman kuorma-autojen valmistajan joukkoon. DAF:n osuus kevyempien kuorma-autojen segmentissä nousi ja on nyt 9,7 % (aiemmin 9,0 %).

- Ensiluokkaisten kuorma-autojen ja palveluiden sekä erinomaisen jälleenmyyntiverkoston ansiosta olemme hyvissä asemissa jatkuvaa kasvua ajatellen, sanoo DAF Trucksin puheenjohtaja Harry Wolters.

Lue lisää...


Koronavirus iskee autoteollisuuden toimitusketjuihin

Kiinan Wuhanista alkaneen koronavirusepidemian vaikutukset alkavat tuntua autoteollisuudessakin. Fiat-Chrysler (FCA) on antanut varoituksen, että se saattaa pysäyttää väliakaisesti tuotannon eurooppalaisessa tehtaassa muutaman viikon sisällä.

Data- ja analytiikkayritys GlobalDatan David Leggettin mukaan koronaviruksen syvenevä ja leviävä taloudellinen vaikutus etenkin teollisen tuotannon toimitusketjuihin on ollut odotettavissa. Monet tehtaat Wuhanin ja Hubein maakunnassa ovat olleet suljettuina kiinalaisen uudenvuoden lomien alkamisen jälkeen.

Lue lisää...


Irizar toimittaa 200 linja-autoa Casablancan kaupungille

Irizar i3le-mallin linja-autot Scania K320 UB4X2 LB Euro6 -rungolla räätälöidään vastaamaan kaupungin ja sen matkustajien operatiivisia tarpeita ja sisältävät uusimmat turvallisuus-, mukavuus- ja saavutettavuustekniikat. 12 metrin linja-autoissa on kapasiteettia 33 matkustajalle. Ne on varustettu pyörätuolirampeilla ja liikuntarajoitteisille on omat paikat. Autot tulevat toimimaan Casablancassa. Käyttöönotto on tarkoitus tapahtua asteittain koko vuoden 2020 ajan.

Linja-autot valmistetaan Irizar Marocissa, yrityksen Shkirat-tehtaalla. Ei ole yllättävää, että Irizar Maroc on vakiinnuttanut asemansa konsernin tuotantokeskuksena täydentääkseen Irizar Ormaiztegi-linja-autojen valmistusta ja täyttääkseen tiettyjen markkinarakojen vaatimukset Euroopassa. Irizar Marocin tuotantokapasiteetti on 500 yksikköä vuodessa. Tällä hetkellä se valmistaa Irizar i6-, Irizar i6S- ja Irizar i3le -malleja ja vie linja-autoja Eurooppaan, Egyptiin, Senegaliin, Libyaan ja Nigeriaan.



Iin Autokeidas on vuoden taukopaikka

Tilausajokuljettajat ry on valinnut vuoden 2019 taukopaikaksi Iin Autokeitaan. Yhdistys on valtakunnallinen linja-autonkuljettajien yhdistys, jonka jäsenet valitsevat vuosittain Vuoden Taukopaikan.

- Valintaa perustellaan nimenomaan saadulla palvelulla. Tärkeitä asioita ovat myös saavutettavuus ja linja-autoparkit. Autokeitaan eduksi katsotaan myös taukopaikan persoonallisuus ja ilme, perustelee yhdistyksen puheenjohtaja Kimmo Wirén.

Lue lisää...


Nikola TRE:n tuotanto alkaa Saksassa ensi vuonna

CNH Industrial ja Nikola Motor Company ovat ilmoittaneet tulevan Nikola TRE -kuorma-auton valmistamisen tapahtuvan Ivecon tuotantolaitoksessa Saksan Ulmissa. Ivecon Ulmin tehtaassa tullaan valmistamaan akkusähkö- ja polttokennomalleja Nikola TRE -kuorma-autosta.

Alkuvaiheessa CNH:n ja Nikolan yhteisyritys investoi 40 miljoonaa euroa tuotantolaitoksen päivittämiseen. Nikola TRE:n tuotannon ja ensimmäisten toimitusten odotetaan alkavan vuoden 2021 alkupuolella.

Ensimmäiset tuotantoon tulevat Nikola TRE:t ovat 4x2- ja 6x2-akseliset akkusähkömalleja, joiden akkupaketin kapasiteetti on korkeimmillaan 720 kWh. Polttokennoversion julkaisun odotetaan tapahtuvan vuonna 2023.


Raskaiden valvonta haastaa


Tavoitteena on, että kaikilta liikenteen valvonnassa työskenteleviltä poliiseilta onnistuisi raskaan liikenteen perusvalvonta, johon kuuluu muun muassa ajo- ja lepoaikavalvonta, kuorman varmistuksen tarkistaminen jne.

Kun poliisi pysäyttää liikennevalvonnassa henkilöauton tai raskaan kaluston ajoneuvon, molemmissa tapauksissa toimenpiteet aloitetaan kuljettajasta. Jatkettaessa tästä eteenpäin kohdataan raskaan liikenteen valvonnan haasteita.

Lue lisää...


Väylänpito mukana liikenteen nopeassa muutoksessa

Arjen liikkuminen ja elinkeinoelämän kuljetukset ovat tällä hetkellä monen keskustelun polttopisteessä. Kaupungistuminen, ilmastotavoitteet ja ilmastonmuutokseen sopeutuminen muokkaavat liikkumisen muotoja. Osittain ristikkäisiin suuntiin kurottelevia tarpeita sovitetaan yhteen, kun päätetään liikenteen palvelutasosta, päästövähennyksistä ja alueiden saavutettavuudesta.

Poikkeukselliset sääolosuhteet ovat yleistyneet ja edellyttäneet väylänpitäjiltä uudenlaisia toimintamalleja. Sopeutumiskykyä on löytynyt esimerkiksi tiiviimmästä yhteistyöstä: Jäänmurrossa yhteistyötä tehdään Ruotsin kanssa ja rautatietoimijoiden kesken on täsmennetty toimintaohjeita vaikeisiin sääolosuhteisiin. Teiden talvikunnossapidon toimintalinjoissa vilkkaat tiet ja raskaan liikenteen reitit on erityisesti huomioitu. Väylä kerää reaaliaikaista tietoa väyläverkon kunnosta ja hoidon tilanteesta, jotta toimenpiteet saadaan kohdennuttua paremmin. Samaa tietoa jaetaan myös muiden hyödyksi.

Lue lisää...


Ruotsi: Lentoasemat vastustavat lentoveroa

Ruotsin hallitus suunnittelee lentoveron korotusta. Ruotsin 33 paikallisten lentoasemien yhdistys SRF vastustaa jyrkästi.

- Lentovero on tehoton. Se ei edistä ilmaston suojelua. Biopolttoaineiden lisääntynyt hyödyntäminen on tärkein tekijä kohti fossiilivapaata lentämistä.

SRF vaatii lentoveron poistoa ja siitä valtiolle koituneiden tulojen käyttöä toimenpiteisiin, joilla vähennetään lentoliikenteen ilmastovaikutuksia. Lentoveroa ei saa käyttää valtion budjetin alijäämän peittämiseen, SRF vaatii.

Lue lisää...


Saksa: ADAC laukaisi keskustelun 130 km/t enimmäisnopeudesta moottoriteillä

Vihreiden, SDP:n ja vasemmiston toistuneet yritykset määrätä Saksan autobaanoille 130 km/t enimmäisnopeuden ovat kaatuneet mm. maailman vahvimman autoliiton, Saksan ADAC:n vastustukseen.

Äkkiä tilanne on muuttunut. ADAC on ilmoittanut, ettei periaatteellisesti vastustaisikaan enimmäisnopeuden määräämistä.

Hallituksessa vahvat kristillisdemokraatit CDU liikenneministeri Andreas Scheuerin (CSU) johdolla vastustavat yleisrajoitusta.

Lue lisää...


Tytöistä pelastusta Suomen kuljettajapulaan!


Ketjut nousevat vetopyörien päälle, vaikka Emmi Vaikonpäällä on elopainoa vain viitisenkymmentä kiloa.

Kelpaako Ruotsin malli kuljettajapulan kohdalla myös Suomelle? Ruotsilla on yhtä paha pula ammattikuljettajista kuin Suomella. Ruotsi on vienyt ammattikoulutusta myös lukioihin. Yhtenä ammattikoulutuksena tarjotaan ajoneuvotekniikka- ja logistiikkakoulutusta. Ylioppilastodistukseen saa mukaan myös merkinnän C/CE-ajokortin suorituksesta. Kuluvan lukukauden aikana Ruotsissa yli 50 oppikoulun lukiossa opiskelee poikien lisäksi 2000 tyttöä ajoneuvotekniikkaa. Se tulostuu myös tytöille mm. C/CE-ajokorttina.

Lue lisää...


Kaksi uutta HCT-rekkaa leipäkuljetuksiin

Vaasan on ottanut leipomoiden välisessä liikenteessä käyttöön kaksi uutta 32-metrin pituista HCT-rekkaa (High Capacity Transportation). Uudet rekat säästävät vuodessa 200 000 ajokilometriä ja kulkevat Neste My uusiutuvalla dieselillä, joka vähentää yrityksen päästöjä jopa 90 prosenttia verrattuna fossiilisen dieselin käyttöön.

Logistiikkaketjun optimointi ja kehittäminen on jo pitkään ollut Vaasanin toiminnan ytimessä. Loppuvuodesta 2019 käyttöön otetut kaksi uutta, pitkää HCT-rekkaa ja niiden polttoaine Neste MY uusiutuva diesel keventävät kuljetusten ympäristökuormaa entisestään. Uudet HCT-rekat korvaavat jopa neljä tavallista rekkaa ja säästävät vuodessa yhteensä 200 000 ajettua kilometriä. Vaasanilla oli jo entuudestaan liikenteessä kaksi HCT-rekkaa, jotka otettiin käyttöön vuosi sitten.

Lue lisää...


DHL kompensoi meri- ja maantierahtia

DHL Global Forwarding ja DHL Freight – Deutsche Post DHL -konsernin lento- ja merirahtiin sekä maantierahtiin erikoistuneet yksiköt – toteuttavat Suomessa laajaa ilmastopäästöjen kompensointiohjelmaa. DHL Global Forwarding aloitti joulukuussa merirahdin kappaletavara­lähetysten (LCL, less than container load) päästökompensoinnin. Kuljettamisesta aiheutuvat päästöt kompensoidaan rahoittamalla konsernin valitsemia päästövähennyshankkeita; lisäksi tuetaan biopolttoaineen käyttöä merikuljettamisessa fossiilisten polttoaineiden sijaan. DHL Freight on puolestaan viime vuoden lokakuusta alkaen kompensoinut automaattisesti asiakkaidensa tuonti-, vienti- ja kotimaan kappaletavaralähetysten hiilidioksidipäästöt. Hankkeet ovat osa konsernin globaalia GoGreen-ympäristöohjelmaa logistiikan hiilijalanjäljen pienentämiseksi.

Lue lisää...


Ensimmäiset akkusähköjunat Saksaan

Alstom valmistaa, toimittaa ja ylläpitää vuoteen 2032 saakka yksitoista Coradia Continental -akkusähköjunaa Leipzig-Chemnitz-reitin paikallisliikennettä varten yhteistyössä paikallisten operaattoreiden VMS:n ja ZVNL:n kanssa.

Alstom on jo vuonna 2014 sopinut VMS:n kanssa 29 Coradia Continental -sähköjunan toimittamisesta. Chemnitzin ja Leipzigin kaupunkien välisen 80 kilometrin pituisen sähköttömän osuuden yhdistämiseksi VMS pyysi junista akkukäyttöistä sähköversiota (BEMU). Uudet junat otetaan käyttöön vuonna 2023.

Lue lisää...


Vaihtoehtoisten rekisteröinnit kasvoivat, bensiinin osuus silti yli puolet

Vuoden 2019 viimeisellä neljänneksellä EU:n dieselautojen kysyntä laski edelleen 29,5 prosenttiin uusien autojen rekisteröinnistä. Bensiiniautojen osuus EU:n markkinoista oli 57,3 prosenttia, kun taas sähköladattavien ajoneuvojen (ECV) osuus uusien autojen kokonaismyynnistä lokakuusta joulukuuhun oli 4,4 prosenttia . Kaikkien vaihtoehtoispolttoaine ajoneuvojen (APV) yhteenlaskettu markkinaosuus oli 13,2 prosenttia. Kaiken kaikkiaan vuonna 2019 lähes 60 prosenttia kaikista uusista Euroopan unionissa rekisteröidyistä autoista oli bensiinikäyttöisiä (58,9%, kun vastaava luku oli vuonna 2018 56,6%), kun taas dieselin osuus oli 30,5 prosenttia rekisteröinneistä (35,9% vuonna 2018).

Lue lisää...


Onnettomuudet vaikuttavat kuljettajien henkiseen hyvinvointiin

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom oli mukana tutkimusprojektissa, jossa selvitettiin itse aiheutetussa onnettomuudessa osallisena olleiden raskaan liikenteen kuljettajien työssä jaksamista ja tuen tarvetta onnettomuuden jälkeen. 

Itse aiheutettujen, kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien tutkimuksessa on keskitytty aiemmin onnettomuuden aiheuttaneen kuljettajan taustojen selvittämiseen. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien aineiston (vuodet 2011-2016) mukaan Suomessa noin 12 % kaikista kuolemaan johtaneista tieliikenneonnettomuuksista on itse aiheutettuja. Vuosina 2011-2016 tutkijalautakunnat tutkivat vuosittain keskimäärin 253 kuolemaan johtanutta onnettomuutta. 

Lue lisää...