MAN - Vaihtoautot

"Sähkövika" on väärinymmärretyin kojelaudan symboli, sillä neljä viidestä (80 %) EU:n kuljettajista on tulkinnut valon väärin. Se löytyy vain sähköautoista, ja osoittaa viasta akussa, moottorissa tai johdotuksissa. Kuvake tulkitaan väärin 12 prosenttiyksikköä useammin kuin "valmiina ajamaan", joka on sähköauton toiseksi hämmentävin kojelautasymboli ja kokonaisuutena kolmas. Italialaiset autoilijat tunnistavat sen parhaiten, sillä lähes 7/10 (69 %) tutkituista kuljettajista nimesi sen oikein. Luxemburgin kuljettajat sen sijaan tunnistavat valon huonoiten, vain hieman yli 1:10 (12 %).

Lähes neljä viidestä EU-kuljettajasta (77 %) tunnistaa väärin "automaattisen liukumisen merkkivalon" mikä tekee siitä toiseksi väärinymmärretyimmän kojelaudan symbolin. Se, että hybridiautot voivat säilyttää nopeudensa, tulkitaan tarkimmin Puolassa (34 % oikein). Valo on 17 prosenttiyksikköä hämmentävämpi hybridiautoissa;  kuin "vain sähkökäyttö" (60 %) ja 23 % hämmentävämpi kuin "jalankulkijan varoitus" (53 %).

"Valmis ajoon" on kolmantena, kaksi kolmasosaa (68 %) EU:n kuljettajista ei ymmärrä symbolia. Yksi harvoista positiivisista symboleista ilmoittaa kuljettajalle, että ajoneuvo on valmis ajoon, mikä on välttämätöntä sähköautojen tunnetusti hiljaisten moottoreiden vuoksi. Belgialaiset kuljettajat ymmärtävät kuvakkeen todennäköisimmin, ja 39 % vastaa oikein. Tämä on 18 prosenttiyksikköä enemmän kuin kuljettajilla Maltalla, missä symboli tunnistetaan vähiten (79 % vääriä vastauksia).

Lukkiutumaton jarrujärjestelmä on bensiiniauton väärinymmärretyin kojelaudan valo, sillä yli kolmasosa (35 %) EU:n kuljettajista ei tunnistanut sitä. ABS sai 3 prosenttiyksikköä enemmän kuin "rengaspainevaroitus" (32 % virheellisiä vastauksia).