MAN - Vaihtoautot

LVM pyytää lausuntoja autojen ja perävaunujen EU-puiteasetuksesta

Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja ajoneuvolain muutoksista. Lausuntoja pyydetään 13.2.2020 mennessä.

Esitettyjen muutosten taustalla on Euroopan unionin puiteasetus autoista ja niiden perävaunuista. Kansallista ajoneuvolakia esitetään muutettavaksi niin, että se vastaa 1.9.2020 voimaan tulevaa EU:n asetusta.

Lue lisää...


Scania nousi jälleen raskaiden kuorma-autojen ykköseksi ennätystuloksella

Scania Suomi Oy:n 70-vuotis juhlavuosi päättyi ennätystulokseen. Vuonna 2019 rekisteröitiin 1049 Scaniaa, joka on Scania Suomen historian ennätys. Yhteensä vuonna 2019 rekisteröitiin 2893 raskasta kuorma-autoa ja Scanian markkinaosuus nousi 36,3 %:iin. 1049 rekisteröintiä nosti Scanian myös koko kuorma-autoluokan markkinajohtajaksi.

”Vuonna 2019 Scania Suomi teki kuorma-autojen rekisteröinnissä kaikkien aikojen vuoden. Olemme olleet markkinoilla pitkään ja vielä 70 vuoden jälkeenkin olemme markkinalla ykkösenä ja rikomme ennätyksiä. Se jos mikä tuntuu hyvältä!
Tuotteemme on nyt huippuluokkaa, mutta myös panostuksemme sekä verkostoomme että henkilöstöömme näkyy asiakkaille. Ihmiset luovat loppujen lopuksi menestyksen avaimet. Asiakaslähtöisyys ja pitkäaikaiset asiakassuhteet, ne ovat myös Scanian voimavara. Kun nämä kaikki elementit laitetaan yhteen pakettiin, syntyy Scania jossa asiakkaat haluavat olla osana.” Kertoo Scanian toimitusjohtaja Henna Wickström.

Lue lisää...


VW Transporter ostetuin pakettiauto 2019 ja koko 2010-luvulla

Volkswagen Transporter saavutti jo kahdeksantena vuotena peräkkäin ykköstilan Suomen ostetuimpana pakettiautomallina. Vuonna 2019 Volkswagen Transporter -pakettiautoja rekisteröitiin 2 080 kappaletta ja kaiken kaikkiaan 2010-luvun aikana niitä rekisteröitiin 20 955 kappaletta. Tämä huima määrä teki Transporterista koko vuosikymmenen ylivoimaisesti eniten rekisteröidyn pakettiauton Suomessa. Kaikkia Volkswagen-merkkisiä pakettiautoja rekisteröitiin Suomessa 2010-luvulla yhteensä 32 181 kappaletta, mikä teki Volkswagenista koko vuosikymmenen selkeän markkinajohtajan pakettiautokaupassa yli 4 000 auton erolla seuraavaan merkkiin.

Lue lisää...



Kuorma- ja linja-autojen rekisteröinnit ylös, pakettiautojen hiukan alas vuonna 2019

Henkilö- ja pakettiautojen ensirekisteröinnit kääntyivät laskuun, kuorma- ja linja-autojen ensirekisteröinnit sen sijaan kasvoivat edellisvuoteen nähden.

Pakettiautojen kysyntä kääntyi kahden ennätysvuoden jälkeen maltilliseen laskuun

Pakettiautoja ensirekisteröitiin vuonna 2019 noin 800 vähemmän kuin edellisinä vuosina. Vuonna 2019 rekisteröitiin 14 702 uutta pakettiautoa, kun vastaava määrä vuonna 2018 oli 15 515 ja vuonna 2017 15 525. Pakettiautoja ensirekisteröitiin 5,2 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2018. Joulukuussa ensirekisteröitiin 1 118 pakettiautoa, mikä on noin 1,3 prosenttia vuoden 2018 joulukuuta enemmän. Vuoden 2019 yli 14 000 pakettiauton ensirekisteröintimäärä on sekin verrattain korkea, sillä tällä vuosikymmenellä 15 000 pakettiauton raja on ylitetty vain vuosina 2017 ja 2018. Kuluvana vuonna kysynnän on ennakoitu jatkuvan samansuuntaisena kuin vuonna 2019.

Lue lisää...


Merenkulkuala panostaa päästöjen vähentämiseen

Merenkulkujärjestö IMO päätti huhtikuussa 2018, että kansainvälisten merikuljetusten hiilidioksidipäästöjä vähennetään vähintään 40 prosenttia vuoteen 2030 mennessä ja 70 prosenttia vuoteen 2050 mennessä verrattuna vuoden 2008 tasoon. Samalla päätettiin, että merikuljetusten vuotuista kasvihuonekaasujen kokonaispäästömäärää – liikennemäärien kasvusta huolimatta – pienennetään vähintään 50 prosenttia vuoteen 2050 mennessä. Tämän jälkeen jatketaan toimia hiilidioksidipäästöjen asteittaiseen täydelliseen poistamiseen meriliikenteessä.

Suomi on täysin riippuvainen merikuljetusten toimivuudesta kaikissa oloissa. Lähes 90 prosenttia Suomen ulkomaankaupasta kulkee meritse. Suomalaiset varustamot ovat jo nyt maailman kärkeä ja pioneereja vähäpäästöisten ja energiatehokkuutta lisäävien teknologioiden käyttöönotossa. Uusien teknologioiden hyödyntäminen ja aluskannan uudistaminen onkin tehokkain keino päästöjen pudottamiseen.


Kalmarin nostureita ja mobiililaitteita Mauritaniaan

 

Cargoteciin kuuluva Kalmar on allekirjoittanut sopimuksen konttikenttänosturien ja mobiililaitteiden toimittamisesta Arise Mauritanialle. Tilaukseen kuuluu neljä Kalmar Zero Emission -mobiilipukkinosturia, yksi konttikurottaja, yksi tyhjien konttien käsittelylaite ja kaksi haarukkatrukkia. Tilaus on kirjattu Cargotecin vuoden 2019 viimeisen vuosineljänneksen tilauskantaan, ja kaikkien laitteiden toimitukset toteutetaan vuoden 2020 kolmannella vuosineljänneksellä.

ARISE Mauritania (Arise Mauritania SA) on afrikkalaisen infrastruktuuri- ja logistiikkatoimittaja Arisen ja kestävää infrastruktuuria kehittävän sijoitusyhtiö Meridiamin yhteisyritys, joka kehittää uutta, edistyksellistä konttiterminaalia Nouakchottin satamaan yhdessä Mauritanian tasavallan kanssa. Yritys suunnittelee, rakentaa ja rahoittaa uuden terminaalin, jonka kapasiteetti on aluksi 250 000 TEU:ta ja jota voidaan laajentaa 600 000 TEU:hun tulevaisuudessa. Projektiin kuuluu uuden satamalaiturin ja 25 hehtaarin laajuisen varastoalueen rakentaminen vientiä, tuontia ja niihin liittyviä satamapalveluita varten.

Lue lisää...


MLY: Faktat riviin, Malmilla lennetään edelleen vuonna 2020

Uutisointi  Malmin jatkosta on ollut polveilevaa  joulun pyhien aikana. Tässä on lyhyt yhteenveto tämänhetkisestä tilanteesta:

- Kaupunki on vahvistanut kaksi asiaa: kaupunki ei ole päättänyt lentotoiminnan lopettamisesta ja lentotoiminnan edellytys on maanvuokrasopimus,joka on samalla maanomistajan lupa.

Lue lisää...


Rivian kuorma-autokisaan Teslan kanssa Rowen miljardisijoituksella


Rivian R1T pick-up.

Rivian Automotive on saanut 1,3 miljardin dollarin tuen suursijoittaja T. Rowe Price'ltä kilpailuun sähkökuorma-autojen ja -SUVien valmistajana. Jättisijoitukseen osallistuvat myös Amazon, Ford Motor Co. ja Cox Automotive. Rivianin tuotantosuunnitelmiin kuuluu sähkökuorma-autojen lisäksi R1T pick-up ja R1S SUV, sekä 100 000 täyssähkö-pakettiauton valmistaminen Amazonille.

Lue lisää...


Helsinki sekoilee, salasi tietoa Traficomilta, vahvistaa Malmin kentän jatkon ja kieltää sen

Helsinki-Malmin lentoaseman ilmailukäyttö on jatkossakin laillista ja mahdollista. Lentotoimintaa haittaavat toimenpiteet sen sijaan saattaisivat rikkoa mm. ilmailu- ja rakennusperintölakia. Vuodesta 1936 alkaen jatkunut lentotoiminta siis jatkuu myös vuonna 2020.

Lue lisää...


Lentokenttäyhdistys pakotettu käräjille Malmin lentoasemasta

Malmin lentokenttäyhdistys ry on hallituksen yksimielisellä päätöksellä riitauttanut maanvuokrasopimusasian käräjäoikeudessa. Yhdistys on pitkään pyrkinyt neuvotteluihin kaupungin kanssa ja toivoo, että se tulee tällä tavoin kuulluksi asiassa.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on ilmoittanut, että se ei voi perua Malmin lentopaikan pitolupaa maanvuokrasopimuksen ollessa riitainen. Myös ympäristölupa on toistaiseksi voimassa oleva.

Lue lisää...


LP:n poliisit: Poliisihallitus ei hallitse kameratolppien sijoittelua!


Näin Ruotsissa valvotaan kameroilla liikennettä.

Aamulehden artikkeli 19.12.2019 otsikolla "Poliisihallitus tyrmää järjestöjen kritiikin kameratolppien sijoittelusta" on nostattanut vastalausetulvan. Kohu kameratolppien, nk. peltipoliisien, epätarkoituksenmukaisesta käytöstä ja sijoittelusta alkoi Autoliiton julkisesta arvostelusta. Aiheeseen tarttui myös mm. Liikkuvan Poliisin perinneyhdistys, jonka liikennevalvontaan erikoiskoulutetuista jäsenistä merkittävä osa yhä toimii paikallispoliisissa koko maassa.

Aamulehden artikkelissa poliisihallituksen ylitarkastaja Heikki Ihalaisen monisanaisessa selittelyssä korostuu kolme asiaa: 1) Suomi ei eroa Ruotsista kameratolppien sijoittelussa, 2) kameratolpat on sijoitettu kohtiin missä tapahtuu eniten liikenneonnettomuuksia, ja 3) lisäkilvillä ilmoitetaan kameratolpista.

Lue lisää...


SAAB: Kauko-ohjattu lennonjohto Ruotsin uusimmalle lentokentälle

Etälennonjohtoa käytetään Ruotsin uusimmalla lentoasemalla

21.12.2019 avattiin Ruotsin 20 vuoteen ensimmäinen uusi lentokenttä Ruotsin ja Norjan rajan tuntumaan. Se palvelee pääasiassa Ruotsin Sälen'in ja Norjan Trysil'in hiihtokeskusten asiakkaita, turisteja ja liikunnan harrastajia. 22.12.2019 laskeutui ensimmäinen matkustajakone Sälen'in uudelle Mountain Airport kentälle. IATA on antanut kentälle kansainväliseksi koodiksi SCR (Scandinavian Mountains Airport).

Lue lisää...


Boschilta seuraavan sukupolven älylasit

Innovatiivinen Light Drive -älylasiteknologia mahdollistaa ensimmäistä kertaa läpinäkyvän, kevyen ja tyylikkään käyttäjäkokemuksen.

Bosch julkaisee Las Vegasissa järjestettävillä CES®-messuilla älylaseille suunnitellun Light Drive -järjestelmän. Boschin Light Drive -moduuli on kaiken kattava teknologiapaketti, joka koostuu MEMS-peileistä, optisista elementeistä, sensoreista sekä integroidusta prosessorista. Tämä kokonaisratkaisu tuottaa kokemuksen, jossa kuvat ovat kirkkaita ja teräviä jopa suorassa auringonvalossa.

Lue lisää...


EU: Tieliikenteen liikkuvuuspaketista alustavaa yhteisymmärrystä

Euroopan unionin neuvosto, parlamentti sekä komissio ovat päässeet alustavaan sopuun EU:n liikkuvuuspaketti I:n ehdotuksista, jotka koskevat tavara- ja henkilöliikenteen markkinoille pääsyä, ajo- ja lepoaikoja sekä lähetettyjen kuljetusalan työntekijöiden säännöksiä. Liikkuvuuspaketin tavoitteena on yhtenäistää Euroopan unionin kaupallisen tavara- ja henkilöliikenteen sääntelyä ja parantaa valvonnan edellytyksiä.

Liikkuvuuspaketin haastavimmiksi neuvottelukysymyksiksi muodostuivat tavaran kuljetuksessa käytettävän ajoneuvon pakollinen paluu rekisteröintivaltioon sekä kuljettajien viikkolepojen jaksottamiseen liittyvät kohdat.

Lue lisää...


Lentotoiminta jatkuu Malmin lentoasemalla myös vuonna 2020 (2019-12-21)

Kenttä on myös virallinen rajanylityspaikka, jota kaupunki ei voi sulkea!

Malmin lentoaseman lentotoiminta jatkuu normaalisti vuonna 2020. Helsingin kaupunki irtisanoi kiitotiealueesta toistaiseksi solmitun vuokrasopimuksen, mutta irtisanominen on riitautettu. Lentokentän pitoluvan myöntänyt liikenne- ja viestintävirasto Traficom on tiedottanut, ettei se lakkauta pitolupaa ennen kuin asiassa on lainvoimainen päätös.

Vuokrasopimuksen irtisanomispäätös tehtiin kuulematta asianosaisia riittävästi, ja siitä on valittanut Malmin lentoaseman ystävät ry (MLY). Myös Malmin lentokenttäyhdistys ry nostaa kanteen asiassa. Tämä helpottaa myös kentällä edelleen olevien kymmenien lentokoneiden tilannetta, sillä korvaavaa lentopaikkaa ei ole eduskunnan asettaman vaatimuksen mukaan järjestetty.

Malmin lentoasemasta on tehty valtiolle ja kaupungille useita kansalaisaloitteita

Malmin lentoaseman ystävät ry:n puheenjohtaja Timo Hyvönen peräänkuuluttaa kansalaisdemokratiaa.

“Edustamme kansalaisten ääntä. Malmi-kuntalaisaloitteen allekirjoitti vuonna 2014 yhteensä 13 197 helsinkiläistä, vuosina 2016–17 kerätyssä Lex Malmi-kansalaisaloitteessa 56 067 suomalaista”, Hyvönen sanoo.

OIkeusministeriön ylläpitämässä demokratiapalvelussa on tällä hetkellä avoinna kuntalaisaloite, jolla vaaditaan neuvoa-antavan kansanäänestyksen järjestämistä Malmin tulevaisuudesta. Sen on allekirjoittanut jo 24 208 helsinkiläistä, mikä on jo reilusti yli lain edellyttämän 4 prosentin kannatuksen. Se on myös Suomen suurimman kannatuksen saanut kuntalaisaloite kansanäänestyksen järjestämisestä.

“Kuntademokratiassa kuntalaisia tulee kuunnella myös vaalien välillä ja erityiskysymyksissä. Odotamme nyt valtuustolta vastausta siihen, miten paljon Helsingissä pitää kerätä nimiä, että aloite hyväksytään asialliseen käsittelyyn ja kuntalaisia todellakin kuullaan merkittävässä asiassa, joka on suurempi kuin on annettu virallisesti ymmärtää”, sanoo Hyvönen

Kaupunkia pyydetään jälleen kerran neuvottelupöytään

“Pyydämme jälleen kerran avointa keskustelua lentoaseman toiminnan jatkosta, kuten valtuutetutkin ovat avoimessa kirjeessään vaatineet. Neuvottelut valtion kanssa on käynnistettävä myös uudestaan”, Hyvönen vaatii.

“Olemme aidosti huolissamme kuntademokratiasta ja oikeudenmukaisuudesta. Asiaa on kohdeltu Helsingin kaupungin toimesta vastoin kaupungin omaa strategiaa, jossa kuntalaisten halutaan osallistuvan kaupungin kehittämiseen, mutta mikään kaupungin kehittämisaloite ei ole saanut yhtä paljon kannatusta taakseen kuin Malmin säilyttäminen lentotoiminnassa. Se ei vaan kaupungille kelpaa, joten sitä ei haluta kuunnella“, Hyvönen muistuttaa ja kiteyttää tilanteen:

“Kaupunki on pyrkinyt lopettamaan Malmin lentotoiminnan monella tapaa kyseenalaisin keinoin, kuten virheellistä ja puutteellista tietoa jakamalla. Moni helsinkiläinen ei ole tietoinen Malmin merkittävistä arvoista, joihin ilmailun kehittämisen ja lentokoulutuksen lisäksi kuuluvat eurooppalaisittain merkittävät kulttuuriarvot sekä kentän luonto direktiivilajeineen. Helsingin toimet ovat olleet kohtuuttomia Malmin lentokentällä toimivien yritysten näkökulmasta. Traficom ei kuitenkaan ole suostunut eväämään lupaa lentotoiminnalta, kuten lain mukaan oikein onkin.”

Kaupunki pyysi kansalaisilta ideoita Malmin toimintaan vuonna 2020. Kaupunkilaiset antoivat kyselyyn 1690 vastausta, joista 1523 ehdotti lentotoimintaa. Kaupunki ei ottanut näitä ehdotuksia huomioon.

Valtiolla on asiassa raskas vastuu

Valtion toimintojen vetäytyminen Malmin lentoasemalta vuonna 2016 oli ehdollinen. Jyrki Kataisen hallitus teki kehysriihessä 25.3.2014 päätöksen hallituksen rakennepoliittisen ohjelman toimeenpanosta osana julkisen talouden suunnitelmaa, jossa se totesi, että “[a]suntorakentamisen edellytysten parantamiseksi Helsingin seudulla valtio vetäytyy toimintoineen Helsinki-Malmin lentoasemalta siten, että alue on mahdollista ottaa asuntotuotantokäyttöön viimeistään 2020-luvun alussa. Muutos edellyttää Rajavartiolaitoksen sekä siviili-ilmailun siirtämistä korvaavalle kentälle.” Malmi on myös virallinen rajanylityspaikka, jota kaupunki ei voi sulkea.

Asetettuja ehtoja ei ole täytetty, sillä korvaavia toimenpiteitä lentotoimintojen turvaamiseksi ei ole tehty. Hallituksen vuoden 2018 vuosikertomuksen käsittelyn yhteydessä eduskunta piti voimassa Lex Malmi kansalaisaloitteesta antamansa yksimielisen lausuman, jonka mukaan eduskunta edellyttää, että “että valtioneuvosto ryhtyy toimenpiteisiin korvaavien lentokenttätoimintojen turvaamiseksi, jotta Malmin lentokentän ilmailutoiminnot voivat jatkua hyvien yhteyksien ja etäisyyksien päässä

Pallo on nyt hallituksella. Pallo Malmin tulevaisuudesta on ministeri Harakalla. Lentotoimintaa ei voi Malmilta lakkauttaa ennen kuin korvaavat toiminnot ovat löytyneet ja varmistettu, eduskunnan yksimielinen Lex Malmi lausuma on täytetty ja Kataisen hallituksen kehysriihipäätöksen edellyttämät korvaavat toiminnot on turvattu.

Lähteet ja viitteet

Kuntalaisaloite kansanäänestyksestä.

Kataisen hallituksen päätös.

Eduskunta päätti hallituksen vuosikertomuksesta 12.12.2019. LiVi:n lausunto 20.9.2019.

Asiasta on tehty hallitukselle kirjallinen kysymys 13.12.2019.

Rajanylityspaikat.