MAN - Vaihtoautot

Kaupallisessa ilmailussa ei onnettomuuksia vuonna 2019

Traficomin mukaan kaupallisessa ilmailussa vuosi 2019 sujui turvallisesti. Vuoden aikana ei tapahtunut onnettomuuksia. Vakavia vaaratilanteita tapahtui vähemmän kuin edellisenä vuonna, mutta dronejen aiheuttamat tilanteet pitivät määrää pidemmän aikavälin keskiarvon yläpuolella.

Suomalaisessa yleis- ja harrasteilmailussa vuosi 2019 oli turvallisuuden kannalta hieman edellisvuosia heikompi. Onnettomuuksia tapahtui 12 ja niissä menehtyi 2 ihmistä. Vakavia vaaratilanteita tapahtui sen sijaan viime vuonna poikkeuksellisen vähän.


Velove kouluttamaan sähköpyöräkuljettajia

Velove tunnetaan ympäri maailmaa nelipyöräisen tavarajakeluun tarkoitetun Amadillo-sähköpyörän valmistajana. Nyt Velove aloittaa myös jakelu-sähköpyörien kuljettajien koulutuksen. Tarkoitus on tehostaa sähköpyörillä toteutetua tavarajakelua. Sen avulla uskotaan jakeluyhtiöiden kiinnostuksen sähköpyöriin kasvavan.

Koulutus keskittyy sähköpyörän kestävään ajamiseen ja liikennekäyttäytymiseen, tuottavuuteen, huoltoon, pukeutumiseen, asiakaspalveluun ja kaupunkiviihtyvyyteen.

(Transportnet.se)


Vety-Scanioita tien päälle

Neljä 300-sarjan vety-Scaniaa liikkuu pilottiprojektin merkeissä Norjan teillä. Norjalainen elintarviketukkuri Asko testaa autoja yhdessä Scanian kanssa. Samalla Asko avaa vetytankkausaseman Trondheimissä. Autoilla on 400-500 km:n toimintamatka.

Vety-Scania täydentää Scanian sähköhybridi-, täyssähkö- ja johdinsähköratkaisuja. Nyt tulee sitten vety-polttokennoratkaisu.

(Transportnet.se)



Kuljetusbarometri: Kuljetusasiakas ei tunne velvoitteitaan riittävästi

Asiakkaan vastuu kuljetuksen laillisuudesta aktivoi 745 kuljetusyrittäjää vastaamaan SKAL Kuljetusbarometri -kyselyyn. Kysely paljastaa, että lähes kolmannes kuljetusasiakkaista ei ole kiinnostunut ajo- ja lepoaikojen noudattamisesta kuljetuksissaan ja joka neljäs maanrakennusasiakas on edellyttänyt kuljetusyritykseltä ylikuormia. Kuljetusyritysten edunvalvoja SKAL vastaa epäkohtaan kuljetusasiakkaan Reilu kuljetus -oppaalla.

Lue lisää...


2019 junamatkustamisen ennätysvuosi

Joulukuussa 2019 kotimaan kaukoliikenteessä tehtiin yhteensä 1,2 miljoonaa matkaa, kasvaen +10 % edellisvuodesta. Yhteensä koko vuonna kotimaan kaukoliikenteessä tehtiin ennätykselliset 14,2 miljoonaa matkaa, 9 % edellisvuotta enemmän. Suurimpana syynä kasvun taustalla ovat junalippujen lasketut hinnat. Lisäksi parannettu vuorotarjonta, panostus junien palveluihin sekä digitaalisten kanavien uudistukset ovat lisänneet junan suosiota.

Matkamäärät kasvoivat edellisvuosien tapaan kotimaan kaukoliikenteessä tasaisesti läpi vuoden. Eniten matkustus kasvoi tammi-joulukuussa Helsingin ja Oulun (+24 %), Helsingin ja Rovaniemen (+14 %) sekä Helsingin ja Jyväskylän (+14 %) välillä. Myös joulukuussa matkustus kasvoi edellisvuoteen verrattuna eniten näillä reiteillä: Helsinki-Oulu (+30 %), Helsinki-Rovaniemi (+24 %) ja Helsinki-Jyväskylä (+21 %).

Lue lisää...


Ennätysmäärä renkaita hyötykäyttöön

Viime vuonna Suomessa kerättiin talteen ennätysmäärä renkaita. Ennätysvuoden saldo oli peräti 61 436 tonnia renkaita.

Se on noin 4 284 tonnia enemmän kuin edellisvuonna. Määrää voi havainnollistaa sillä, että pelkästään erotus edellisvuoteen merkitsee massassa yhtä kuin noin 3 300 pientä henkilöautoa. Sama rengasmäärä riittäisi kattamaan 22 täysikokoista jalkapallokenttää.

Lue lisää...


Yli puolet ladattavien hybridien kilometreistä ajetaan sähköllä

Autoala selvitti syystalvella toteutetussa laajassa kyselytutkimuksessa ladattavien autojen käyttö- ja lataustapoja. Sähköautot hankitaan yleensä moniautoisiin talouksiin. Tutkimuksen mukaan yli puolet ladattavien hybridien ajokilometreistä ajetaan sähköllä. Sähköautoja ladataan erityisesti kotona ja työpaikalla. Sähköautojen ajokilometrit ovat bensiiniautoja suuremmat.

Ladattavia autoja ladataan pääosin kotona ja työpaikalla – julkisia latauspisteitä käytetään vielä harvakseltaan. Lähes 85 prosenttia ladattavien hybridien haltijoista lataa autoaan kotona vähintään kolmesti viikossa ja päivittäin autoaan lataavien osuus nousee yli 70 prosenttiin. Täyssähköautoilla vähintään kolme kertaa viikossa lataavien osuus on noin 60 prosenttia. Lähes kolmannes ladattavien hybridien haltijoista ja noin viidennes täyssähköauton haltijoista lataa autoaan säännöllisesti työpaikalla. Täyssähköautoilla latauskertojen määrä on pienempi kuin ladattavilla hybrideillä, sillä niiden toimintamatka riittää useimmiten monen päivän ajomatkoihin.

Lue lisää...


Sähköautoista energiavarastoja

 

Napapiirin Energia ja Vesi Oy on avannut Rovaniemelle ensimmäisen kaksisuuntaisen sähköautojen latausaseman. V2G, vehicle-to-grid -tyyppinen lataus mahdollistaa sähköauton akun käyttämisen sähkövarastona.
 
Ensimmäinen latausasema avattiin Viirinkankaan sähköasemalle Kemintien kupeeseen. Toinen asennetaan piakkoin Lapin keskussairaalan lähistöllä sijaitsevalle Kuukkelintien sähköasemalle. Latusasemat ovat kaikille avoimia ja niiden operaattorina on Virta LTD. V2G-latausasemat ja niiden yhteyteen asennetut akustot ovat osa valtakunnallista Hajautetut energiavarastot -kärkihanketta. Nyt avatut asemat ovat siis osa tuotekehitystä, joka tähtää tulevaisuuden energiavarastojen hyödyntämiseen.

Lue lisää...


Junaratojen vaihteiden toimintavarmuutta testataan

Junaliikenteen sujuvuuden kannalta vaihteet ovat keskeisessä roolissa. Vaihde on radan liityntäkohta, josta junat ohjataan raiteilta toiselle. Viime vuonna vaihteissa esiintyneet viat aiheuttivat yli 5000 häiriötä liikenteeseen. Vaihteiden kunnonvalvonnan tehostamiseksi VR FleetCare ja Väylävirasto ovat yhteistyössä aloittaneet pilottihankkeen, jossa dataa keräämällä ja analysoimalla pyritään saamaan reaaliaikaista tietoa vaihteen kunnosta.

Vaihteiden kunnonvalvonnan testivaiheessa VR FleetCare on asentanut seitsemän mittausasemaa vaihteiden asetinlaitteisiin tärkeimpiin liikennepaikkoihin eri puolella rataverkkoa. Niiden avulla mitataan noin 80 vaihteen toimintaa. Mittaamisesta saatavien tietojen avulla vaihteen alkavat vikaantumiset ovat havaittavissa kääntölaitteen toiminnan poikkeamissa, ja parhaissa tapauksissa vikaantumisesta aiheutuva liikennehäiriö voidaan ehkäistä. 

Lue lisää...


Lempäälä vuoden rautatiekunta 2020

Pro Rautatie ry:n hallitus on valinnut Lempäälän kunnan vuoden rautatiekunnaksi 2020. Lempäälän kunta on kehittänyt aktiivisesti kuntakeskustaan edistäen myös kunnan keskusta-alueen halkaisevien raiteiden ja raideliikenteen saavutettavuuden ja esteettömyyden. Kehittäminen on toteutettu konkreettisilla investoinneilla ja jo lähitulevaisuuteen suuntautuneilla ja vaikuttavilla suunnitelmilla.

Lempäälä on tehnyt kuntakeskuksen kehittämistyötä pitkäjänteisesti raideliikenteen välittömässä läheisyydessä ja sen yhteyteen. Keskustan palvelujen helppo saavutettavuus, myös esteettömästi, on mahdollistettu raideliikenteen keinoin. Kunta on investoinut merkittävästi raideliikennettä tukeviin rakenteisiin. Valmistumassa on näyttävä, noin kolme miljoonaa euroa maksanut kevyen liikenteen silta, joka yhdistää keskustan molemmat puolet ja jonka kautta päästään kulkemaan radoilta esteettömästi mm. rakenteilla olevaan Lempäälä-taloon ja sen yhteydessä olevaan 300-paikkaiseen pysäköintitaloon, joka toimii myös liityntäpysäköintipaikkana raideliikenteen käyttäjille.

Lue lisää...


Parkkisähkö Oy latausteknologian kehitysprojektissa Englannissa

Parkkisähkön englantilainen tytäryhtiö Parking Energy UK Ltd on valittu teknologiatoimittajaksi ja latausoperaattoriksi helmikuussa alkavaan projektiin. Tässä neljän miljoonan euron (£3.4m) hankkeessa kehitetään langatonta latausteknologiaa ja testataan sen käyttöönottoa suurkaupunkien taksien sähköistämisessä. Projektin rahoittaa Iso-Britannian hallitus ja konsortion muita jäseniä ovat mm. Transport for London, Nottinghamin kaupunki, Sprint Power ja Shell.

Kaupunki-ilman laatu on monissa Euroopan suurkaupungeissa huono, ylittäen usein jopa terveydelle vaaralliset päästörajat. Ruuhkainen liikenne ja siinä tyhjäkäynnillä seisovat taksit ovat merkittävä päästöjen lähde. Tällä hetkellä alle 10% Lontoon 30,000 takseista on uusia vähäpäästöisiä autoja. Hankkeen tavoitteena onkin luoda toimivia ratkaisuja sähkökäyttöisten taksien lataamiseen, ilman että niille tulee ylimääräisiä taukoja.

Lue lisää...


Nopeusrajoituksia lasketaan Rovaniemellä

Rovaniemen kaupungin keskustan alueella lasketaan nopeusrajoituksia. Jatkossa ydinkeskustan alueella nopeusrajoitus on 30 kilometriä tunnissa ja keskustan kehällä 40 kilometriä tunnissa. Liikennemerkkien asennustyöt on aloitettu viikolla 3 ja kaikki merkit on todennäköisesti saatu vaihdettua tammikuun loppuun mennessä.

Kaupunginhallitus on vuonna 2016 hyväksynyt kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelman, johon ydinkeskustan nopeusrajoitusten laskeminen perustuu. Kaupungin tavoitteena on lisätä merkittävästi kävelyä ja pyöräilyä vuoteen 2030 mennessä.

Lue lisää...


Ympäristöystävällinen merenkulku vähentää rahtikustannuksia

Merenkulun alalla hiilidioksidipäästöjen vähentäminen olisi taloudellisesti kannattavaa toimintaa. Tuoreen tutkimuksen mukaan varustamot ja satamat saisivat aikaan säästöjä esimerkiksi panostamalla digitaaliseen reittisuunnitteluun tai asentamalla laivoihin aurinkopaneeleja.

Aluskannan tehokkaampi hyödyntäminen ja energiatehokkuuden parantaminen ympäristöystävällisen ja kestävän teknologian avulla ovat keinoja, joilla voidaan tuntuvasti vähentää merenkulun hiilidioksidipäästöjä. Åbo Akademin teollisuustalouden laboratorion tuore tutkimus osoittaa, että nämä toimet auttaisivat myös alentamaan rahtikustannuksia.

Lue lisää...


HCT-rekat osa yleistä liikennettä jo vuoden

Reilun viiden vuoden kokeilujen jälkeen HCT-rekoista tuli osa yleistä liikennettä 21.1.2019. Suomen kokemukset HCT-rekoista ja niihin liittyvä lainsäädäntömme ovat kiinnostaneet viranomaisia ja elinkeinoelämää ympäri Eurooppaa.

PITKÄ-kyltti rekan perässä on tullut tutuksi kaikille tielläliikkujille viime vuoden aikana. Eniten HCT-rekkoja liikkuu 4-tiellä Mäntsälän kohdalla, jossa yli 30-metrisiä kulkee arkisin molempiin suuntiin reilu 50 kpl vuorokaudessa molempiin suuntiin. Yli 30-metrisiä rekkoja on Suomessa liikenteessä reilu 300 ajoneuvoyhdistelmää.

- Ennen pitkien rekkojen yleistymistä oltiin laajasti huolissaan siitä, miten ne vaikuttavat liikenneturvallisuuteen. Ensimmäisen vuoden kokemusten perusteella voin todeta, että pitkille rekoille asetetut turvallisuusvaatimukset ovat olleet toimivia ja liikenneturvallisuus ei ole heikentynyt. Esimerkiksi risteysalueet voivat olla haastavia HCT-rekoille, mutta yhteispelillä on pärjätty ilman vakavia ongelmia, kertoo Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtava asiantuntija Otto Lahti.

Lue lisää...


Liikennemerkkitoimittaja panostaa älyliikenteeseen

Tamperelainen Normi-konserni laajeni 2018 Suomen suurimmaksi liikennemerkkitoimittajaksi ja nyt konserni panostaa vahvasti älyliikenteeseen ja telematiikkaan. Konserniin kuuluvat Normiopaste ja Normivalaistus ovat jo napanneet merkittäviä urakointi- ja yhteistyösopimuksia.

Normi-konsernia johtava tamperelainen Tommi Saarni kertoo, että Normi vastaa panostuksilla muuttuvaan ja kehittyvään markkinaan. Tämä tuottaa jo hedelmää, sillä Normiopaste on tehnyt sopimuksen Turun moottoritien telematiikan urakoinnista ja saneerauksesta välillä Kehä III–Munkkivuori, ja hankkeen kokonaisarvo nousee peräti 3,5 miljoonaan euroon. Lisäksi Normiopaste on tehnyt merkittävän telematiikan puitesopimuksen LVM:n omistajaohjauksessa toimivan Traffic Management Finland Oyn kanssa liikenteenhallinta- ja seurantalaitteiden hankinnasta, asennuksista, vanhojen laitteiden purkutöistä ja viankorjauksista. Puitesopimuksen arvo on 40 miljoonaa euroa ja siihen on valittu Normiopasteen lisäksi kolme muuta yritystä.

Lue lisää...