Renault TCK Evolution

Helsingin Sataman tuonti jatkaa kasvuaan

Helsingin Sataman tuonti kasvoi jo viidettä kuukautta peräkkäin. Helmikuussa kasvua kertyi 12 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Vienti sen sijaan pysyi ennallaan.

Yksiköity tavaraliikenne kasvoi helmikuussa viisi prosenttia viime vuodesta. Tammi–helmikuussa yksiköidyn tavaraliikenteen määrä oli 1,64 miljoonaa tonnia (+2,9 %), josta tuontia 776 000 tonnia (+6,0 %) ja vientiä 867 000 tonnia (+0,2 %).

Kokonaistavaraliikenteen määrä oli helmikuussa puolestaan 952 000 tonnia (+4,3 %) ja tammi-helmikuussa 1,78 miljoonaa tonnia (+0,8 %).

Matkustajia Helsingin Sataman kautta kulki helmikuussa 736 500, mikä on prosentin viime vuotta enemmän. Tammi-helmikuussa matkustajia oli yhteensä 1,36 miljoonaa (+0,8 %).


Daimlerilta sähköbussi 2017-18 "kaikki valmiina"

Bussimaailmassa sähköbussi tekee läpimurtoa kaikilla suurilla valmistajilla. Paitsi Daimlerilla. Tiedotusjohtaja Udo Sürig ei lupaa sähköbussia enempää Setralta kuin Mercedes-Benziltä.

- Me investoimme nyt 500 miljoonaa euroa uuteen akku- ja sähkötekniikkaan, mutta sähköbussi tulee Daimlerilta vasta 2017 tai 2018. Ei ole vaikea tuoda markkinoille sähköbussi, mutta kun se tulee, pitää kaikki muu vaadittava olla tarjolla samalla: asentajien ammattitaito ja -koulutus, huollot, korjaamot, varaosat, toimitusvamuus, jne. Siinä on asian ydin, Sürig paljasti Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdelle Saksan Münsingenissä.

- Mitä hyödyttää tehdä ja myydä sähköbussia, johon sitten joutuu odottamaan varaosaa ja korjaustaitoa kuukausikaupalla, Sürig painotti.


Daimler investoi puoli miljardia akkutehtaaseen

Daimler varautuu sähköisen liikenteen kasvuun ja laajentaa merkittävästi tytäryhtiönsä Deutsche Accumotiven tuotantoa. Kamenzissa sijaitsevan tehtaan tuotantoala kolminkertaistuu 60 000 neliömetriin, ja uusi tehdas aloittaa kesällä 2017. Investoinnin arvo on 500 miljoonaa euroa. Uudet litium-ioniakut on tarkoitettu Mercedes-Benzin ja smartin hybridi- ja täyssähkömalleihin. Vuonna 2012 aloittanut Deutsche Accumotive työllistää 380 ihmistä ja tähän mennessä valmistanut yli 70 000 akkua.



Mercedeksellä 10 prosentin markkinaosuus pakettiautoissa

Mercedes-Benz oli helmikuussa maan 3. suosituin pakettiautomerkki. Pääasiassa uutta Vitoa ja Sprinteriä myytiin kuukaudessa 104 kappaletta, joka toi 10,6 prosentin markkinaosuuden.

Helmikuussa myytiin 46 Mercedes-Benz-kuorma-autoa. Mercedes-Benz oli näillä luvuilla kolmanneksi myydyin kuorma-automerkki, 18,4 prosentin markkinaosuudella. Kevyissä 3,5–6-tonnisissa kuorma-autoissa Sprintereitä myytiin 14, mikä teki 38,9 prosentin markkinaosuuden. 6–16-tonnisia myytiin 8 (mo. 53,3 %) ja raskaita yli 16-tonnisia kuorma-autoja (Actros, Antos ja Arocs) 24 (mo. 12,1 %), millä oltiin tässä painoluokassa 3. sijalla.


Hallitus esittää postitoimiluvista luopumista

Hallitus esittää, että valtioneuvoston myöntämistä postitoimiluvista luovuttaisiin. Jatkossa kirjelähetyksiä koskeva postitoiminta edellyttäisi ilmoitusta Viestintävirastolle.

Esityksen mukaan postilaki sisältäisi nykyisissä toimiluvissa olevat velvollisuudet kirjeiden merkitsemisestä siten, että ne ovat erotettavissa muiden toimijoiden lähetyksistä sekä virheellisesti jaettujen lähetysten palauttamisesta.

Ilmoituksen tekeminen Viestintävirastolle koskisi vain niitä yrityksiä, jotka käynnistävät toimintansa lain voimaantulon jälkeen. Nykyisten toimiluvanhaltijoiden ei tarvitsisi tehdä ilmoitusta toiminnan aloittamisesta.

Voimassa oleva yleispalveluvelvollisuus ja siihen liittyvät velvollisuudet säilyisivät myös ennallaan, eikä Viestintäviraston tarvitsisi nimetä yleispalvelun tarjoajaa tai sille asetettavia velvollisuuksia.

Hallitus antoi esityksen postilain muuttamisesta eduskunnalle 3. maaliskuuta. Muutoksen voimaantuloajaksi esitetään 1. toukokuuta 2016.


Koivusen rengasuutuuksia

Koivunen laajentaa rengasvalikoimaansa uudella Kapsen rengasmerkillä. Uutuusmerkin mallistoon kuuluu kolme henkilöautoihin ja yksi pakettiautoihin suunniteltu rengas. Kapsenin pintamallit noudattavat modernia nykysuuntausta jossa renkaassa on avarat pitkittäisurat ja leveät pitkittäisrivat. Koot alkavat koosta 155/70R 13 ja jatkuvat aina kokoon 245/35R19 asti.

Rengasmerkki Aeolus on myös uusinut kevyen kaluston kesärengasmallistoaan. Niin PrecisionAce2 kuin myös SteeringAce2 ovat molemmat uudistuneet ja modernisoituneet. Molempien renkaiden pääpiirteisiin kuuluvat nyt leveät, pitkittäiset pääurat ja vinot poikittaiset urat. Rengas tyyppien suunnittelussa on pyritty myös entisestään vähentämään rengasääniä.

Lisäksi Koivusen ACC-erikoisvannevalikoima laajenee kahdella uutuudella. Toinen uutuuksista on ACC Raptor, jota toimitetaan yleisimpiin henkilöautoihin kokoina 16 – 18”. Värinä tällä uutuusvanteella on Gun Metal Polish, jossa vanteen pinta on kiillotettu ja kiiltolakattu. Pakettiautojen Gun Metal -värinen uutuusvanne Cargo Van on saatavissa kokoina 16 – 17”. Vanteen kantavuudet ovat välillä 900-1200kg/vanne.


Kotimaisista sähköbusseista liikkuvia kokeilualustoja

Kotimaiset sähköbussit toimivat pääkaupunkiseudulla pian älykkäiden liikkumispalvelujen kehitysalustana. Tavoitteena on vauhdittaa uusien käyttäjäkeskeisten liikkumispalveluiden syntymistä ja yritysten tuotekehitystä.

Vuodenvaihteessa käynnistyneessä VTT:n koordinoimassa Living Lab Bus -yhteishankkeessa hyödynnetään HSL:n hankkimia kotimaisia sähköbusseja konkreettisena kehitys- ja kokeilualustana, jossa yritykset voivat todentaa ratkaisujaan aidossa toimintaympäristössä. Busseissa voidaan testata käyttäjälähtöisiä älykkäitä palveluita ja teknologioita aina käyttäjärajapinnoista ja matkustajapalveluista sensoreihin ja liikenneoperaattorien ratkaisuihin.

Pääkaupunkiseudun lisäksi mukana on Tampereen kaupunki, joka hyödyntää hankkeen tuloksia oman joukkoliikenteensä kehittämisessä.

Kolmivuotisen hankekokonaisuuden ensimmäiset testattavat palvelut ja teknologiaratkaisut on tarkoitus asentaa kesällä Helsingissä linjalla 23 ja Espoossa linjalla 11 liikennöiviin sähköbusseihin.


Kovasen kesätyöohjelma starttasi jälleen

Kovanen jatkaa Student Education -rekrytointiohjelmaansa, jonka kautta koulutetaan ja työllistetään 20 uutta opiskelijaa taksinkuljettajiksi Kovaselle. Ohjelman hakuaika alkoi 1.3.2016.

Ohjelmaan valitut henkilöt saavat kevään aikana veloituksettoman taksinkuljettajakoulutuksen Helsingin Taksikoulussa. Ammattipätevyyden saatuaan he pääsevät aloittamaan kokoaikaisen kesätyön. Työt jatkuvat kesän jälkeen joustavasti osa-aikaisena opintojen ohella.

Yhtiön mukaan kuljettajan työ soveltuu niin joustavuuden kuin 24/7-toiminnan puolesta hyvin opiskelijan aikatauluun.


Muutoksia Belgian tiemaksuihin

Belgia luopuu 31.3. tällä hetkellä käytössä olevasta raskaan kaluston Eurovignette tiemaksukeräysjärjestelmästä. Järjestelmä korvataan 1.4. alkaen Viapass tiemaksunkeräysjärjestelmällä.

Samalla tiemaksun piiriin kuuluvien ajoneuvojen kokonaispainorajaa lasketaan 12 tonnista 3,5 tonniin.

Tiemaksut kerätään ajoneuvoihin asennettavien On-Board Unit (OBU) laitteiden avuin.

Lisätietoa maksuista ja laitteista löytyy mm. UTA ja Viapass sivuilta


Nissanilta itseohjautuvalla teknologialla varustettu Qashqai

Qashqaista tulee ensi vuonna Nissanin ensimmäinen itseohjautuvaa teknologiaa hyödyntävä auto Euroopassa. Nissanin tehtaalla Englannin Sunderlandissa valmistettava uusi Qashqai varustetaan Single-lane control -teknologialla, joka mahdollistaa itseohjautuvan ajon ruuhkaisilla maanteillä.

Qashqaista tulee ensi vuonna Nissanin ensimmäinen itseohjautuvaa teknologiaa hyödyntävä auto Euroopassa. Nissanin tehtaalla Englannin Sunderlandissa valmistettava uusi Qashqai varustetaan Single-lane control -teknologialla, joka mahdollistaa itseohjautuvan ajon ruuhkaisilla maanteillä.

Itseohjautuvaa teknologiaa sisältävän Piloted Drive Nissan Qashqain lanseeraus on yhtiön mukaan tärkeä edistysaskel sen sitoumukselle tuoda itseohjautuva teknologia kaikkien ulottuville. Lanseeraus pohjustaa myös tietä yhtiön Intelligent Mobility visiolle, joka on kokonaisvaltainen ratkaisumalli autoilun tulevaisuutta varten.

Seuraavien neljän vuoden aikana Nissan aikoo lanseerata kokonaisen sarjan autoja, joiden itseohjautuva teknologia on jatkuvasti kehittyneempää. Ensimmäisen vaiheen jälkeen on vuorossa Multiple-lane control -teknologia, joka auttaa välttämään vaaratilanteita ja vaihtamaan kaistaa moottoritiellä automaattisesti. Vuosikymmenen lopulla yhtiö aikoo lanseerata myös kaupunkiajoon soveltuvia itseohjautuvia autoja, jotka selviytyvät jopa risteyksistä ilman kuljettajan toimenpiteitä.


Daimler tuo LEDit ajovaloihin

Daimler esittelee 1.3.2016 ensimmäisenä maailmassa Bi-LED ajovalot, viidestä LEDistä koostuvan lähivalon ja kahdeksasta LEDistä koostuvan kaukovalon. BI-LED-ajovalot esitellään alan ammattilehdistölle Setra ConfortClass 500- ja TopClass 500 matkabusseissa sekä Mercedes-Benz Citaro kaupunkibussissa Saksan puolustusvoimien koeajoradalla Münsingen'ssä Stuttgartin liepeillä.

LED-ajovalot merkitsevät raskaan kaluston ajovaloissa uutta kehitysaskelta, joka on kulkenut saunatuikuista ja karbidivaloista halogeni-, Xenon- ja Bi-Xenon-valoihin, ja nyt täys-LEDeihin. LEDien vallattua jo tätä ennen busseissa sisätilat, taka- ja sivuvalot, esimerkiksi Setra TopClass 500 bussissa on yli 4000 LEDiä.

Pimeän tultua neljän tunnin kuluttua tämän kirjoittamisesta alkavat koeajot uusilla LED-ajovaloilla kahdella Setralla ja MB Citarolla. Auto, tekniikka ja kuljetus 3/2016 paljastaa, miten LED-ajovalot toimivat ja mitä ne merkitsevät ammattiauton kokonaistaloudelle. 


Schenker lopettaa Kiitolinjan

DB Schenker ilmoitti yhdenmukaistavansa Suomessa tarjottavia maakuljetustuotteitaan vastaamaan konsernin Euroopan laajuista valikoimaa ja nimeämiskäytäntöä.

Käytännössä se tarkoittaa kotimaan liikenteessä käytetystä Kiitolinja-tuotenimestä luopumista.

Toukokuun alusta lähtien kotimaan kappaletavara- sekä täys- ja osakuormakuljetukset tuotetaan samalla DB Schenker -tuotenimellä kuin vastaava ulkomaan liikenne.


Engconilta työlaitelukitusjärjestelmä

Engcon esittelee 11.-17. huhtikuuta järjestettävillä Bauma-messuilla uuden Quick hitch Standard Control (QSC)-työlaitelukitusjärjestelmän.

QSC sopii valmistajan mukaan kaiken merkkisiin kaivukoneisiin, rototiltteihin ja työlaitekiinnikkeisiin. Järjestelmä koostuu ohjauspaneelista, jossa on kytkin kaivukoneen työlaitekiinnikkeen aktivoimiseksi ja toinen kytkin rototiltin työlaitekiinnikkeen aktivoimiseksi. Kaikki toiminnot on koottu ohjauspaneeliin, joka sijaitsee aina samassa paikassa ohjaamossa.

Lue lisää...


Uusi tietopankki kokoaa yhteen hyviä käytäntöjä työelämästä

Työterveyslaitoksen uusi TEPSIvät teot työelämään -tietopankki julkaistaan tänään 1.3 Yrityssuomi.fi -verkkosivustolla. Sivuston on tarkoitus toimia työelämän hyvien käytäntöjen levittämiskanavana.

Tietopankissa on lyhyitä ja tiiviitä kuvauksia hyvistä käytännöistä, joista voi saada virittäviä ideoita omaan työhön. Hyviä käytäntöjä kootaan sekä yksityiseltä että julkiselta sektorilta, kaikilta yrittäjiltä ja palkansaajilta.

-Tietopankista löytyy helposti toteutettavia arjen pieniä ideoita sekä työkulttuuriin liittyviä pidemmällä aikavälillä kehitettäviä käytäntöjä, tutkija Sari Käpykangas Työterveyslaitoksesta kertoo.


Opel Astra on vuoden Auto Euroopassa

Opel Astra on valittu vuoden Autoksi 2016 Euroopassa (Car Of The Year 2016). Valinnan suorittanut tuomaristo koostui 58 autoalan toimittajasta 22 Euroopan maasta.

Astra nousi voittajaksi seitsemän finalistin joukosta. Taakse jäi muun muassa toiseksi tullut Volvo XC90. Kaikkiaan tittelistä taisteli yli 40 uutta automallia.

Car of the Year -tuomariston ainoan suomalaisjäsenen, Tekniikan Maailman toimituspäällikön Velimatti Honkasen oma suosikki oli Opel Astra. ”Yksi tärkeimmistä kriteereistä Vuoden Auto -valinnassa on vastine rahalle ja Astrassa se on kohdallaan. Kyseessä on uusi tuote, joka on teknisesti ajan tasalla. Se on keventynyt, entistä tilavampi ja hinnoittelultaan houkutteleva”, Honkanen perustelee valintaansa.

Aiemmin Astra on valittu vuoden Autoksi jo 11 Euroopan maassa, Suomi mukaan lukien.