Tutkivan toimittajaryhmän paljastukset Liettuan suurimpiin kuuluvien kuljetusliikkeiden toimintatavoista on aiheuttanut suuria otsikoita ja kovasävyisiä keskusteluja Liettuan parlamentissä ja hallintoviranomaisissa.
Toimittajata tutkivat Liettuan ja samalla myös Euroopan suurimpien kuljetusliikkeiden toimintaa. Liettuan kuljetuselinkeino työllistää noin 77 000 kuljettajaa, josta noin 90% tulee EU:n ulkkpuolisista maista kuten Ukrainasta ja Valkovenäjältä, ja jopa niinkin kaukaa kuin Intiasta. Girteka, kuljetusliikkeistä suurin, työllistää noin 15 000 kuljettajaa.
Toimittajien mukaan kuljettajia houkutellaan töihin lupauksilla hyvästä paljasta ja hyvistä työolosuhteista EU:ssa. Todellisuudessa Heilkle makasetaan huonoa palkkaa, odottamattomia palkanalennuksia, puutteellisia oikeuksia ja åpakolla rikkoa liikenneturvallisuusmääräyksiä mm. ajo- ja lepoaikojen suhteen.
Televisio-ohjelman katselumäärät ylittävät 400 000 (Liettuan väestö on tuskin 2,8 miljoonaa.
Ohjelma esittää haastatteluja, joissa kuljetajat kertovat usein joutuvansa rikkomaan ajo- ja lepoaikamääräyksia kytkemällä poirturi lepoajalle vaikka työtä on pitänyt jatkaa jakelutoimilla ja tankkauksilla.
Liettuan kuljetusliiton edustaja kiistää haastatelussa rikkomukset.
Televisio-ohjelmassa todetaan kuljettajien säännöllisesti joutuvan
- rikkomaan liikennesääntöjä tai kokemaan taloudellisisa rangaistuksia työnantajan toimesta,
- ajamaan pikkuteitä ja jopa kiellettyjä teitä välttääkseen moottoritiemaksuja,
- tekemään töit pitkinä viikonloppuina välttyäkeen palkanalennuksesta,
- nukkumaan jatkuvasti ohjaamossa ja esittämällä tekaistuja hoytellilaskuja osoittamaan pitkiä lepoja muualla mkuin ajoneuvossa,
- viettämään jopa useita kuukausia tien päällä.
(ETSC)
Asiat ovat hyvin tiedossa Ruosissa ja Norjassa, myös Suomessa. Erona kuitenkin, että Poliisihallitus ja Sisäministeriö eivät torju hyvin tiedossa olevaa kuljetusrikollisuutta kuten Ruotsissa ja Norjassa. (Toim.huom)