Renault TCK Evolution

30-vuotias Arctic Test liukkailla teillä

Arctic Test ajettiin tänä vuonna 30. kerran. Viikolla 6 Pohjois-Suomessa ajetun Arctic Van Testin lämpötilat olivat tällä kertaa nollan tuntumissa. Vuodenaikaan nähden lämpimät ilmat vaikuttivat kuitenkin siihen, että tienpinta oli todella liukas. Lumisateet tekivät ajokelistä vielä osaltaan haastavammat. Testissä käytetyt kitkarenkaat herättivät aluksi lumiseen ja jäiseen tienpintaan tottumattomissa kansainvälisissä toimittajissa epäilystä, joka kuitenkin kaikkosi nopeasti. Nokian Hakkapeliitta kitkarenkaat osoittautuivat vaikeissa olosuhteissa erittäin pitäviksi.

Testissä oli mukana kuusi kevyen luokan pakettiautoa. Toisistaan mittaa ottivat Citroën Berlingo, Dacia Dokker, Fiat Doblo, Opel Combo, Renault Kangoo ja Volkswagen Caddy. Testi oli tiukka, mutta ei päätynyt viime vuoden tapaan tasapisteisiin. Testissä löytyi siis voittaja. Jokaisella pikkupakulla oli myös oma kuljetusalaan liittyvä ominaisuutensa, missä pääsi loistamaan. Arctic Van Testin tulokset ja voittaja julkaistaan 1.3. ilmestyvässä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdessä.


Lexus polttokennoon

Lexus esittelee korkeatehoisen, sarjavalmisteisen polttokennoauton vuoden 2020 tietämillä. Lexus LF-FC (Lexus Future –Flagship Car/Fuel Cell) vedyllä toimiva auto ei tuota lainkaan ajon aikaisia päästöjä, vaan sivutuotteena syntyy pelkästään puhdasta vettä. Energiatehokkuudeltaan polttokenno on noin kaksi kertaa edistyksellisempi kuin nykyaikainen bensiini- tai dieselauto. Tämän lisäksi polttokennoauto tarjoaa pitkän toimintamatkan yhdellä tankkauksella, ja vetytankkaus onnistuu yhtä nopeasti kuin polttomoottoriauton tankkaaminen.

Lexus uskoo, että polttokennoauton tarjoamat energiaan ja päästöihin liittyvät ratkaisut johtavat toistaiseksi lähimmäs äärimmäisen ekologista liikkumismuotoa.


Älyliikenteen testausalue ja -palvelut Rajamäelle

Työtehoseura tiedottaa aloittavansa älyliikenteen testiympäristön rakentamisen Nurmijärven Rajamäelle. Testiympäristö tulee kattamaan älyliikenteen ja liikennepalvelujen todellista tieliikennettä edellyttävät testaustarpeet. Testiympäristöä tullaan käyttämään automaattisen ja semi-automaattisen liikenteen koeajon, liikennepalvelujen, digitekniikan sekä liikenneinfran testialueena.

Testiympäristö tarjoaa mahdollisuuden älyliikenteen testaamiseen suljetulla rata-alueella, taajamanomaisella ”katuverkolla” ja rajoitetussa ja valvotussa tieliikenteessä. Testausympäristö tulee tarjoamaan myös tilat ja tekniset resurssit testaamisen edellyttämiin tukipalveluihin sekä kehitystyöhön.

Lue lisää...



Tilaajavastuutarkastuksia logistiikan toimialoille

Logistiikan toimialoilla tilaajavastuutarkastusten kohteina ovat tänä vuonna maa- ja vesiliikenne, varastointi, huolinta sekä posti- ja kuriiritoiminta.

Vuoden 2016 aikana tehdään logistiikan eri toimialoille yhteensä noin 400 tilaajavastuutarkastusta. Tarkastuksia tehdään viranomaisaloitteisesti koko maan alueella. Tarvittaessa tarkastuksia tehdään myös ilmoitusten tai muun vihjetiedon perusteella. Tilaajavastuutarkastajia on vuonna 2016 noin 30.


Tilaajavastuulaki koskee myös kansainvälisiä kuljetuksia

Etelä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualue muistuttaa ulkopuolisia kuljetuspalveluja hankkivia tilaajia siitä, että tilaajavastuulakia sovelletaan myös kansainvälisissä kuljetuksissa.

Tilaajavastuulakia sovelletaan, kun käytetään ulkopuolista työvoimaa joko vuokratyön tai alihankinnan muodossa. Tilaajavastuulaki koskee tilanteita, joissa vuokra- tai alihankintasopimuksessa sovittua työtä tehdään Suomessa. Laki koskee myös kuljetuksia, joista vain osa ajetaan Suomessa.

Tilaajavastuulakia ei sovelleta, jos alihankintasopimuksen arvo ilman arvonlisäveroa on alle 9 000 euroa. Vuokratyösopimuksiin tilaajavastuulakia ei sovelleta, jos työ kestää alle 10 päivää.

Edellä mainittujen raja-arvojen arvioinnissa huomioidaan erikseen alihankintasopimukset, jotka sisältävät Suomen rajan ylittävää kuljetuspalvelua. Tilaajavastuulain soveltamisen raja-arvoa laskettaessa tarkastellaan Suomessa suoritettua osaa sopimuksen kokonaisarvosta.


Pilkington upottaa näytön suoraan ajoneuvon lasiin

Pilkington Automotive Finland kertoo kehittäneensä uudenlaisen näyttölasin, jossa elektroluminenssiteknologialla varustettu näyttö on upotettu suoraan lasin sisälle. Lasi näyttää normaalilta ajoneuvon lasilta näytön ollessa pois päältä.

Valmistajan mukaan näyttölasissa voidaan näyttää mitä tahansa informaatiota aina ajoneuvon perustiedoista erilaisiin työssä tarvittaviin lisätietoihin ja hälytyksiin. Tiedot ovat luettavissa myös ajoneuvon ulkopuolelta. Lisäksi tekstin suunta voidaan vaihtaa tarpeen mukaan. Haluttu informaatio saadaan näkyviin automaattiohjauksella, nappia painamalla, matkapuhelimella tai vaikkapa kättä heilauttamalla.

Lue lisää...


Rekkojen CO2-päästöjen vuotuinen vähennystahti voitaisiin tuplata

Euroopan autonvalmistajien yhdistys (ACEA) esitteli eilen Transport & Mobility Leuven (TML) tutkimustuloksia liittyen kuljetusalan CO2-päästöjen vähentämiseen.

Tutkimuksen mukaan kokonaisvaltaista lähestymistapaa käyttämällä rekkojen CO2-päästöjen vuotuinen vähennystahti voitaisiin jopa kaksinkertaistaa verrattuna ”vain uudet autot” lähestymistapaan.

Tutkimus osoittaa ACEA:n mukaan selkeästi, että uusien autojen kehittäminen on vain osa kokonaiskuvaa kuljetusalan CO2-päästöjen vähentämisessä. Lisäksi on paljon muita tekijöitä mistä CO2-päästöt johtuvat muun muassa ajoneuvoyhdistelmien suurimmat sallitut painot ja pituudet, vaihtoehtoiset polttoaineet, perävaunujen suunnittelu sekä kuljettajan ajotyyli.

ACEA:ssa uskotaankin, että kokonaisvaltainen lähestymistapa on oikea tapa edetä. Ja ainoa tapa vähentää Euroopan kuljetusalan CO2-päästöjä suuremmassa mittakaavassa.


Uudistettu ilmanlämmitin Webastolta

Airtop 2000 ST ilmanlämmitin tunnetaan nykyisin nimellä Airtop 2000 STC. Valmistajan mukaan sen tärkeimpiä uudistuksia ovat polttoaineen annostelijapumpun vaihtuminen DP42-pumppuun sekä W-bus ohjaus. Jälkimmäinen uudistus mahdollistaa uusien Smart-, Multicontrol HD sekä Thermo Call 4 käyttölaitteiden käytön.


Kahalta Drägerin häkämittari

Kaha kertoo laajentaneensa tuotevalikoimaansa saksalaisella Dräger Pac 5500 häkämittarilla. Kumisuojalla päällystetty pöly- ja vesitiivis (IP 65)  mittari soveltuu yhtiön mukaan käytettäväksi  henkilökohtaisesta suojauksesta aina teollisuuden vaativiin olosuhteisiin asti.

Häkämittari on varustettu suurella LCD-näytöllä, joka  osoittaa kaasupitoisuutta ja -tyyppiä. Näytössä on myös taustavalo helpottamaan lukemista huonoissa valaistusolosuhteissa.

Liian suuresta häkäpitoisuudesta mittari varoitta värinähälytyksen ja akustisen moniäänihälytyksen lisäksi 360° optisella hälytyksellä.


Sähköinen autotuotehaku Boschin varaosille

Boschin tarjoaman eCat-sivuston avulla käyttäjät voivat etsiä yhtiön tuotevalikoimasta tarvitsemiaan varaosia. Sivusto toimii 28 eri kielellä myös suomeksi.

Syöttämällä auton rekisterinumeron järjestelmään saa kokonaisvaltaisen listauksen kyseiseen autoon sopivista Bosch-tuotteista. Tarjolla on myös 360 asteen tuotekuvia yli 5 000 varaosasta.


Pula raskaan liikenteen taukopaikoista yhä suurempi

Uudenmaan ELY-keskuksen alueelle tarvittaisiin lähes 400 uutta palvelujen äärellä olevaa raskaan liikenteen pysäköintipaikkaa. Ns. kylmille levähdysalueille ei tutkimusten perusteella ole enää suurta kysyntää.

ELY-keskuksen mukaan taukopaikkojen puutteesta on seurannut ajo- ja lepoaika säädösten rikkomista, turhien matkojen ajamista ja luvattomille alueille, kuten jopa ajorampeille pysäköimistä. Käyttäjälaskentojen perusteella erityisesti yöaikaisen pysäköinnin ongelma on laajentunut Uudenmaan ELY-keskuksen alueella pääkaupunkiseudulta Hämeiden alueille saakka.

Taukopaikkoja on ELY-keskuksen mukaan ollut tarpeeseen nähden liian vähän jo vuosia. Mutta ongelma on pahenemassa entisestään, kun ns. Länsisataman paikat otetaan muuhun käyttöön. Myös lisääntyvä kuljettaminen lisää paikkojen tarvetta. Alueita on myös poistunut ja uusia on vaikea löytää. Pahin tilanne on pääkaupunkiseudun sisääntuloteillä ja Kehä III:lla, joilla ajaa arviolta 3000–7000 raskasta ajoneuvoa vuorokaudessa.

Jatkossa on tavoitteena luoda uusia raskaan liikenteen taukopaikkoja sekä kehittää olemassa olevia vastaamaan paremmin nykyistä kysyntää. Julkisen ja yksityisen sektorin vastuunjakoa ja alueiden kehittämisen toteutusmallia pohditaan parhaillaan Uudenmaan ELY-keskuksen aloitteesta.


Kahalta Fozmulan yleismalliset polttoaineanturit

Kaha tuo markkinoille englantilaisen Fozmulan yleismalliset polttoaineanturit. Yhtiön mukaan antureista on mahdollista tehdä katkaisemalla oikean mittaisia mitä erilaisimpiin diesel-, biodiesel- ja bensiini-sovelluksiin.

Yleismallinen ”Cut-To-Length”-sarja koostuu Fozmulan kapasitiivisista T/LL140- ja T/LL141-polttoaineantureista. Kumpikin on Kahan varastovalikoimassa peruspituuksilla 600 ja 1100 mm, joista on yhtiön mukaan mahdollista räätälöidä sopiva tuote niin yksittäis- kuin piensarjakäyttöönkin.

Kaha kertoo tuotteen soveltuvan sekä jälkimarkkinoille että ajoneuvovalmistajille. Suurtuotannon tarpeisiin antureita saa halutun pituisina myös tehdasvalmiina.


Helpotusta sähköajoneuvojen latauspisteiden löytämiseen

Hubject GmbH esittelee tämän vuoden E-world energy & water -messuilla sensoreihin perustuvan ratkaisun, jolla pystytään digitaalisesti havaitsemaan vapaat parkkipaikat Intercharge-verkoston latausasemilla.

Sensorit latausasemien välittömässä läheisyydessä rekisteröivät onko latauspisteellä parkkipaikkoja vapaana. Järjestelmä havaitsee myös autot joita ei ladata. Tiedot vapaista parkkipaikoista välitetään käyttäjien navigointijärjestelmiin. Ideana on tehdä latausprosessista käyttäjäystävällisempi.

Yhtiö kertoo suorittaneensa yhteistyökumppaneidensa kanssa onnistuneen pilottiprojektin, missä tarvittavat sensorit integroitiin latausympäristöön.


eFlexFuel-Samara taloudellisesti E85:llä 30. Arctic Testissä

Lada Samara vm. 2001 muutettiin 30. Arctic Testiin etanoli-käyttöiseksi tamperelaisen StepOne Tech Oy:n eFlexFuel muutossarjan avulla. -1C-astetta kovempia pakkaskäynnistyksiä ei päästy kokeilemaan, mutta polttoainekulutuksia sitäkin enemmän.

Kitkarenkailla varustettu Lada Samara kulutti 95E bensiiniä (hinta €1,349/l) 677,5 km:n reitillä 7,5983 l/100 km. eFlexFuel muutossarjan asennuksen jälkeen se kulutti täsmälleen samalla reitillä hieman raskaammissa ajo-olosuhteissa E85 etanolia (hinta €0,899/l) 488,2 km matkalla 8,404517 l/100 km. 

Etanolia autoilukäyttöön kaikissa Pohjoismaissa markkinoiva kotimainen St1 öljy-yhtiö vetäytyi ennen testin alkua 30. Arctic Testissä toteutettavasta eFlexFuel etanoliauton kokeilusta. Tarkemmin tuloksista seuraavissa Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numeroissa.


Sähköautot pärjäsivät 30. Arctic Testissä

Todella raskaat, sohjoiset ja luminuoskaiset tieolosuhteet eivät lannistaneet 30. Arctic Testiin osallistuneita kahta Nissanin sähköautoa. Nolla-asteisessa säässä ensimmäinen Suomeen saapunut Nissan Leaf 30 kWH akkupaketilla jäi 155 km pikällä taipaleella Kempeleestä Isosyötteen huipulle 1,1 km vajaaksi. Paluumatkalla Isosyötteen huipulta yhtä huonoissa tieolosuhteissa Leafilla oli 12 km:n vara Kempeleen maalissa. Leaf kulki matkan tasaisella 75-80 km/t nopeudella ilman akkujen välilatausta.

Lue lisää...