MAN - Vaihtoautot


Finnsirius vesillelaskun jälkeen. Laivassa on tilaa 1 100 matkustajalle ja 5 100 kaistametriä rahdille. Superstar-aluksien pituus on 235 metriä ja ne ovat Finnlinesin suurimmat rahti-matkustaja-alukset. Kuva: Finnlines Oyj.

Finnlines rakentaa kahta Superstar-ropax-alusta, joista ensimmäinen, Finnsirius, laskettiin vesille 30.8.2022 ja toisen, Finncanopus-aluksen, kölinlaskua vietettiin 1.9.2022. Alukset aloittavat liikennöinnin Suomesta Ruotsiin ja Ahvenanmaalle vuonna 2023.

Finnlines on menestyksekkäästi laskenut ensimmäisen Superstar ropax-aluksen, Finnsiriuksen, vesille ja jatkaa sen rakentamista. Myös toisen Superstar-aluksen rakentaminen etenee ja kölinlaskua vietettiin China Merchants Jinlingin telakalla Weihaissa, mikä merkitsee rungon kokoamisen aloittamista.

Finnsirius ja sen sisaralus Finncanopus tulevat Suomen ja Ruotsin väliselle reitille, jolla Finnlines on liikennöinyt vuodesta 1997 alkaen. Käyntisatamat ovat Naantali, Långnäs ja Kapellskär.

Yhdistetyssä rahti- ja matkustajalaivassa on tilaa noin 300 rekalle, 200 henkilöautolle ja 1 100 matkustajalle. Laivat ovat 235 metriä pitkiä ja ne käyttävät viimeisintä innovatiivista teknologiaa.

”Superstar ropax-alukset ovat suurempia kuin nykyiset Star-luokan alukset ja ne tulevat olemaan Finnlinesin lippulaivoja sekä kokonsa että tekniikkansa ansiosta. Ne parantavat yhteyksiä ja nostavat asiakkaille tarjottavaa palvelutasoa”, toteaa Finnlinesin linjajohtaja Antonio Raimo.

Star-luokkaan verrattuna Superstarien lastikapasiteetti kasvaa 20 %. Finnlines on suunnitellut lastinkäsittelyn toimimaan niin, että se on mahdollisimman tehokasta Suomen ja Ruotsin välisellä reitillä.

Viihtyisät hytit, avarat yleiset tilat ja entistä paremmat palvelut tarjoavat uuden matkustuskokemuksen. ”Aikataulumme ovat kaikkein kätevimmät Itämeren ylitykseen”, Raimo mainitsee.

”Olemme ylpeitä esitellessämme seuraavan sukupolven ropax-laivat, jotka aloittavat liikenteessä vuonna 2023. Uutta ja ympäristöä säästävää teknologiaa edustavat suuret laivat eivät ainoastaan tuo mittakaavaetuja asiakkaillemme, vaan myös kuljetusten ympäristöjalanjälki pienenee. Pyrkimyksemme parantaa jatkuvasti sekä toiminnallista että taloudellista tehokkuutta varmistaa, että voimme jatkaa investointeja laivastoomme ja kasvaa asiakkaidemme kanssa”, toteaa Finnlinesin toimitusjohtaja Tom Pippingsköld.

Finnlinesin 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelman seuraava merkkitapahtuma on Finncanopuksen vesillelasku tammikuussa 2023. Ropax-alusten luovutuksen odotetaan tapahtuvan vuoden 2023 kolmannen ja neljännen kvartaalin aikana. Uudisrakennusohjelmaan sisältyy myös kolme hybridiroro-alusta, jotka jo ajavat Finnlinesin reiteillä.

Päästövähennystekniikka

- Maasähköliitäntä
- Pakokaasujen pesu
- Lämmöntalteenotto
- Akkuyksiköt
- Ilmavoitelujärjestelmä
- Automaattinen laivankiinnitys laituriin
- Painolastivesien käsittely

Laivan tekniset tiedot, Finnsirius / Finncanopus

- Laivatyyppi: Rahtimatkustajalaiva
- Valmistumisvuosi: 2023
- Jääluokka: 1 A Super
- Pituus: 235,0 m
- Bruttovetoisuus: 64 600
- Kuollutpaino: 11 500
- Kaistametrit: 5 100
- Suurin matkustajamäärä: noin 1 100
- Matkustajahytit: 323
- Reitti: Suomi–Ruotsi (Naantali–Långnäs–Kapellskär)


Ensimmäinen Superstar ropax-alus laskettiin vesille Kiinassa 30.9.2022. China Merchants Jinling -telakan General Manager Frank Zhang ja Finnlinesin Site Manager Esa Tikkanen. Kuva: Finnlines Oyj.


Toisen Superstar ropax-aluksen, Finncanopuksen, rakentaminen etenee ja kölinlohko laskettiin telakan rakennusaltaaseen. Kuva: Finnlines Oyj.