MAN - Vaihtoautot

Rengasratsia starttaa 12.9 uudessa paikassa Helsingin Vauhtitiellä. Liikenneturvallisuuden tiedotuskampanjassa valistuksen ohessa pääpaino on renkaiden urasyvyydessä, sillä syksyn märillä keleillä vain syvät urat auttavat pitämään tehokkaasti renkaan tiessä. 

Kun syksyn sateiset kelit saapuvat, yksi turvavaruste tien päällä on ylitse muiden: riittävän syvät urat renkaissa. ”Vain syvien urien kautta vesi pääsee tehokkaasti poistumaan renkaan ja tienpinnan välistä. Mitä kuluneemmat renkaat ovat, sitä suuremmaksi vesiliirron riski kasvaa”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora kiteyttää. Lain mukaan kesärenkaan pääurien syvyyden on oltava vähintään 1,6 millimetriä, mutta sadekelillä jo alle 4 millimetriä syvillä urilla ajettaessa on noudatettava erityistä varovaisuutta. Tulevana maanantaina käynnistyvässä Rengasratsia-turvallisuuskampanjassa kiinnitetään edellisvuosien tapaan huomiota vuodenajan mukaiseen rengastukseen, oikeisiin rengaspaineisiin sekä riittävään urasyvyyteen. ”Edellisissä Rengasratsioissa yli puolet huonokuntoisilla renkailla ajaneista ei tuntenut renkaidensa kuntoa, jolloin sitä on mahdotonta huomioida ajotavassa. On mielenkiintoista nähdä, miten rengastuntemus on kehittynyt viime vuodesta.”

Merkittävä tekijä vesiliirron taustalla on liian suuri nopeus, mutta vesiliirtoon voi joutua alhaisellakin nopeudella. Rengastesteissä on todettu, että 7 millimetriä syvillä urilla varustettu kesärengas lähtee vesiliirtoon 80 km/h nopeudessa, kun taas lähes sakkorajalla olevilla 2 millimetrin urilla vesiliirto yllättää samoissa olosuhteissa jo 70 km/h nopeudessa.