Japanissa järjestetyn maailmanensi-illan jälkeen Next Generation eCanterin Euroopan ensi-ilta on luonnollisesti ajoitettu IAA Transportation 2022 -tapahtumaan 20.–25. syyskuuta Hannoverissa. Viiden vuoden asiakaskokemusten pohjalta FUSO on kehittänyt Next Generation eCanterin, joka tarjoaa entistä monipuolisempia asiakasratkaisuja merkittävästi laajentuneella ajoneuvovalikoimalla.
Mitsubishi Fuso Truck ja Bus Corporation, ”FUSO”) esitteli uuden sukupolven täyssähköisen FUSO eCanter-kuorma-auton 7. syyskuuta Japanissa. Vuonna 2017 tapahtuneen piensarjatuotannon lanseerauksen jälkeen valmistaja keroo luovuttaneensa noin 450 eCanteria asiakkaille Japanissa, Euroopassa, Pohjois-Amerikassa, Australiassa ja Uudessa-Seelannissa. Asiakkaille toimitetuilla ajoneuvolla on yhteensä jo takanaan yli kuusi miljoonaa kilometriä – kaikki paikallisesti päästöttömiä.
Next Generation eCanterin myynti alkaa Japanin markkinoilla keväällä 2023. FUSO lanseeraa uuden malliston myös muille markkinoille tulevina vuosina. eCanterissa tuoreimmassa sukupolvessa käytetään eAxle-akselistoa, joka integroi moottorin taka-akseliin ja mahdollistaa siten kompaktimman voimansiirtorakenteen. Toteutetut rakennemuutokset ovat mahdollistaneet tuotevalikoiman merkittävä laajentaminen. FUSOn seuraavan sukupolven eCanter-mallisto kattaa maailmanlaajuisesti yli 100 muunnelmaa, mukaan lukien ne 28 muunnelmaa, jotka on räätälöity Japanin kotimarkkinoille vastaamaan sikäläisiä logistiikkatarpeita.
Nykyisen 7,5 tonnin (GVW) mallin lisäksi uusinta eCanteria valmistetaan 4,25 tonnista ja 8,55 tonniin ulottuvan alueen kattavissa kokonaismassaluokissa. Ohjaamovalikoimaakin on laajennettu. Nyt tarjotaan uutta leveämpää ohjaamoa (1 995 mm) perinteisen ohjaamon leveyden (1 695 mm) rinnalla, mikä mahdollistaa enemmän joustavuutta kapeita teitä käyttävillä kuljetusreiteillä. Akselivälivalikoimaa on laajennettu 2500 mm:stä 4750 mm:iin.
Seuraavan sukupolven eCanterin myötä FUSO esittelee uuden modulaarisen akkukonseptin. Ajoneuvoon on saatavana kolme eri akkuvaihtoehtoa ajoneuvon akselivälin mukaan. Yhdellä akulla varustetut ajoneuvot, joiden nimelliskapasiteetti on 41,3 kWh, voivat kulkea yhdellä latauksella noin 70 km. Kahdella akulla varustettujen eCanterien toimintamatka on 140 km ja kolmella akulla jopa 200 km.
Joustavuuden lisäämiseksi uusi malli on varustettu myös PTO-voimanottoyksiköllä, joka mahdollistaa erikoisratkaisut asiakkaille, jotka haluavat käyttää eCanteriaan esimerkiksi kipillä, takanosturilla tai lämpötilasäädeltyihin kuljetuksiin tarkoitetulla korilla varustettuna. Tämä avaa valmistajalle mahdollisuuden toimittaa entistä laajempaa valikoimaa erilaisia ajoneuvosovelluksia asiakkaille.
Uuden eCanterin näkyvimmät uudet ulkoiset ominaisuudet ovat LED-ajovalot ja päiväajovalot, kun taas ohjaamon erottuvia ominaisuuksia ovat uusi 10 tuuman LCD-paneeli ja ohjauspyörän säätimet.
Paljon lisätietoa ja kuvia uudesta eCanterista 5.10 ilmestyvässä Auto, tekniikka ja kuljetus lehdessä!