Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto vaatii uusia toimia ja erityistavoitteita nuorten tienkäyttäjien suojelemiseksi, sillä sen viimeisin raportti osoitti, että yli 6000 alle 14-vuotiasta lasta kuoli vuosina 2011–2020 tietörmäyksissä Euroopan unionissa. ETSC vaatii kansallisille hallituksille ja EU:lle noin 40 suosituksen joukossa turvallisia pyöräily- ja kävelyreittejä kouluihin. Uuden tutkimuksen mukaan vain seitsemän Euroopan maata ilmoitti asettaneensa pakollisia alhaisempia nopeusrajoituksia koulujen ympärille. ETSC sanoo, että lastenhoitolaitosten ympärillä ja kaupunkialueilla, joissa on paljon pyöräilijöitä ja jalankulkijoita, tiet tulisi suunnitella 30 km/h ja vähäliikenteelle. Oletusnopeusrajoituksen näillä teillä pitäisi olla 30 km/h, vaikka näitä suunnittelukriteerejä ei vielä saavutettaisi, ja ETSC kehottaa EU:ta tekemään tästä virallisen suosituksen.
Huolimatta viime vuosien suurista edistysaskelista autojen turvallisuudessa, lähes puolet lasten liikennekuolemista tapahtuu yhä autoissa matkustaville lapsille. Lastenistuinten oikeasta käytöstä autoissa on saatavilla vain vähän tietoa kaikkialla EU:ssa, mutta tutkimukset ovat osoittaneet, että väärä käyttö on edelleen merkittävä ongelma. Syyskuun 1. päivästä 2024 alkaen EU:n markkinoilla voidaan myydä vain uuden YK:n R129-standardin mukaisia lastenistuimia. Nämä istuimet ovat suunnittelultaan turvallisempia, ja ne voidaan varustaa vain ISOFIX-järjestelmällä, mikä vähentää virheellisen asennuksen riskiä. ISOFIX-kiinnityspisteiden tarjoaminen on ollut pakollista uusissa autoissa EU:ssa vuodesta 2014 lähtien. ETSC:n mukaan turvallisemmat selkä menosuuntaan olevat istuimet tulisi tehdä pakollisiksi niin kauan kuin mahdollista, mieluiten siihen asti, kunnes lapsi täyttää neljä vuotta. Myös lastenistuimiin pitäisi soveltaa alennettua arvonlisäveroa. Kun Euroopan unioni aikoo tarkistaa ajokorttisääntöjä tänä vuonna, ETSC vaatii myös pakollista teoreettista ja käytännön koulutusta sekä käytännön koetta AM-ajokortin (mopo) saamiseksi. ETSC varoittaa myös, että 16 Euroopan maata sallivat lasten ajaa mopoa 14- tai 15-vuotiaana huolimatta EU:n suositellusta 16-vuotiaasta vähimmäisiästä. Yli 14-vuotiaista 20 prosenttia tieliikennekuolemista on moponkuljettajia, joista valtaosa ovat poikia. ETSC:n mukaan EU:n suositeltua ajoikää ei pitäisi laskea missään ajoneuvoluokassa. Tutkimuksen tekijät havaitsivat myös valtavia eroja lasten turvallisuudessa maiden välillä. Lasten tiekuolleisuus on Romaniassa kymmenen kertaa korkeampi kuin Norjassa, Kyproksella ja Ruotsissa. Siellä missä lasten tiekuolleisuus on suhteellisen alhainen, myös muun väestön tiekuolleisuus on yleensä suhteellisen alhainen ja päinvastoin. Jos näin ei ole, se voi johtua osittain siitä, että näiden maiden lapset ajetaan yleensä kouluun ja muihin toimintoihin sen sijaan, että heidän annettaisiin matkustaa sinne yksin pyörällä tai jalan.
Antonio Avenoso, Euroopan liikenneturvallisuusneuvoston pääjohtaja kommentoi: ”Lapsen menettäminen auto-onnettomuudessa on tragedia, jota yhdenkään perheen ei pitäisi joutua kokemaan. Vaikka nolla lasten tieliikennekuolemaa useimpina vuosina on tulossa todellisuutta joissakin osissa Eurooppaa, matkaa on vielä pitkä."